Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، حمید زادبوم با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور ایران به ارمنستان به‌عنوان مهمان اجلاس اتحادیه اقتصادی اورآسیا اظهار کرد: اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از 5 کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که در سال 2018 بالغ بر 320 میلیارد دلار واردات و بیش از 547 میلیارد دلار صادرات داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: علاوه بر این، تولید ناخالص داخلی (بر اساس نرخ برابری قدرت خرید) بلوک اقتصادی اورآسیا، بالغ بر 4.7 تریلیون دلار بوده و این بلوک، رتبه نخست استخراج نفت دنیا را که معادل 14.5 درصد نفت استخراجی کل جهان است در اختیار دارد؛ همچنین رتبه اول در تولید گاز جهان با تولید 20 درصد گاز دنیا و رتبه چهارم تولید برق در جهان را دارا است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا یک موافقتنامه تجاری برای 862 قلم کالا منعقد کرده و بعد از گذشت یک سال، مذاکرات برقراری «تجارت آزاد» میان ایران و این اتحادیه آغاز می‌شود، افزود: در اجلاس اخیر این اتحادیه، سران اتحادیه اورآسیا از ایران، سنگاپور و مولداوی به‌عنوان کشورهایی که در حال اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد هستند دعوت به‌عمل آوردند و رئیس جمهور کشورمان به‌عنوان میهمان در این اجلاس حضور یافت.

زادبوم دعوت از ایران در اجلاس اورآسیا و حضور رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس را نشانه‌ای از استقبال طرفین برای اجرای موافقت‌نامه‌ تجارت آزاد دانست و افزود: حضور ایران در این اجلاس پیام مهمی داشت و نشان داد ایران می‌تواند تعاملات اقتصادی متقابلی با کشورهای مختلف دنیا و علی‌الخصوص همسایگان خود داشته باشد و این در شرایطی است که دشمنان ایران به‌دنبال ایزوله کردن ایران و قطع ارتباط اقتصادی و تجاری ما با دنیا هستند و پیام حضور ایران در این اجلاس قطعاً خوشایند دشمنان ایران نخواهد بود.

بیشتر بخوانید

سهم ایران تنها «یک‌دهم درصد» از بازار روسیه است

رئیس سازمان توسعه تجارت با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی بیشتر برای توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دنیا و خصوصاً همسایگان گفت: رونق تولید در کشور زمانی محقق خواهد شد که بتوانیم علاوه بر پاسخگویی به نیازهای داخلی، جایگاه خودمان را در بازار کشورهای جهان و به‌خصوص همسایگان خود تقویت کنیم و در جهت توسعه این جایگاه گام برداریم و قطعاً موافقت‌نامه‌هایی همچون موافقت‌ با اتحادیه اقتصادی اورآسیا می‌تواند در جهت افزایش تعاملات متقابل تجاری میان ایران و همسایگان ما مؤثر باشد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر علاوه بر ایران، کشورهای ویتنام و سنگاپور در حال اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اورآسیا هستند، از احتمال افزایش کشورهای عضو این اتحادیه در آینده نه‌چندان دور خبر داد.

به‌گفته زادبوم، ایران در سال 2018 حدود 920 میلیون دلار صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا داشته و در مقابل نیز حدود 1.7 میلیارد دلار واردات از این اتحادیه داشته است و این یعنی تجارت 2.6میلیارد دلاری ایران با بلوک اقتصادی اورآسیا که قطعاً می‌تواند به‌میزان قابل توجهی افزایش یابد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایران ارمنستان قرقیزستان بلاروس واردات دلار تجارت نفت گاز برق جهان تجارت آزاد روسیه کشورهای جهان ارمنستان سازمان توسعه تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۱۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم تجارت خارجی قزوین بیش از نیم میلیارد دلار شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین، گفت: تجارت خارجی استان قزوین از ۲۵۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به ۵۲۳ میلیون دلار در سال گذشته رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، امیر خلیلی خواه با ارائه گزارشی از شاخص‌های اقتصادی استان قزوین، اظهار داشت: در استان قزوین تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 34 درصد و غیر خوراکی 44 درصد است، همچنین در بخش خدمات نرخ 45.5 درصد را شاهد هستیم و در بخش خوراکی و آشامیدنی‌ها با 36.5 درصد رشد قیمت روبه‌رو بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه بیشترین تورم استان قزوین مربوط به بخش خدمات است، افزود: نرخ بیکاری در استان کاهشی بوده از 7.3 درصد در سال 1401 و 6.2 درصد سال 1402 به 5 درصد در ابتدای سال جاری رسیده است. در این میان نرخ مشارکت اقتصادی نیز افزایش یافته که بیانگر پویایی اقتصادی در استان قزوین است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین تصریح کرد: نتایج اقدامات حاصل شده مثبت و صعودی و رونق نسبی در سطح استان دیده می‌شود. در حال حاضر در ردیف 10 استان شاخص کشور قرار داریم.

خلیلی‌خواه به سهم اشتغال در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی 16 درصد و صنایع و معادن 39 درصد از سهم اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه در تجارت خارجی کاهش کسری تجاری را شاهد هستیم که به دلیل نیاز به ورود کالا و خدمات، کسری تجاری ما بیشتر خواهد شد و تراز تجاری مثبت می شود، افزود: تجارت خارجی استان قزوین از 255 میلیون دلار در سال 99 به 523 میلیون دلار در سال گذشته رسید. لازم به ذکر است سال گذشته 17 طرح سرمایه ای به ارزش 145 میلیون دلار در استان مصوب شد که از این لحاظ در وضعیت خوبی قرار داریم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین اضافه کرد: همچنین در این مدت 23 طرح سرمایه‌ای مصوب و 111 میلیون و 352 هزار دلار وارد استان شد.

خلیلی‌خواه ادامه داد: در حوزه کسب‌وکار از رتبه پنجم کشور به سوم ارتقا یافته‌ایم و از 43 هزار و 931 مورد درخواست ارائه شده با 28 هزار مورد موافقت و مجوز صادر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم
  • وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد
  • افتتاح خانه تجارت قزاقستان در هرات
  • مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  • بورل: شکست سیاست خارجی اروپا، تمام جهان را مقابل غرب قرار داده است
  • اسکله کیاشهر، ظرفیت گردشگری و اقتصادی دارد
  • کاهش قیمت در بازار طلا و سکه
  • حجم تجارت خارجی قزوین بیش از نیم میلیارد دلار شد
  • رشد اقتصادی حاصل از گسترش تجارت نفتی ایران در شرایط تحریمی