Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس قوه قضاییه گفت: ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی باید به هنجارها تبدیل شوند که این هنجارها باعث می شود شاهد افزایش ورودی پرونده‌ها نباشیم.

 آیت الله سیدابراهیم رییسی در  دیدار با  قضات محاکم دادگستری کل استان تهران که در مجتمع  فرهنگی ورزشی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات قوه قضاییه، افزایش ورودی پرونده‌ها است که از کارهای این دوره آن است که تلاش همگان بویژه تلاش دولتمردان به کاهش ورودی پرونده‌ها به عدلیه بیانجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی باید به هنجارها تبدیل شوند که این هنجارها باعث می شود شاهد افزایش ورودی پرونده‌ها نباشیم. البته ساز و کارهای قانونی می طلبد که این ساز و کارها دنبال می شود.


رییسی افزود: یک قسمت کار دست شما قضات است. اگر پرونده با رضایت شاکی ختم می شود، دادگاه با مصالحه قبل از صدور حکم آن را حل نماید و در اینجا شورای حل اختلاف کمک کند که مساله حل و فصل شود؛ البته در آن قسمت که مسایل و جرایمی با شکایت شاکی آغاز ولی ختم نمی شود کار مشکل است و با مجلس باید آن را حل کنیم.

وی افزود: شورای حل اختلاف به کارهای اصلی اش بپردازد. تاسیس این شورا برای این است که کار صلح و گسترش را دنبال کند.

 شورای حل اختلاف باید کارهای فصل الخصومت و ریش سفیدی کند 

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه طبق آماری که گرفتم بالاترین رقم پرونده‌های ورودی به  دادگستری مربوط به «توهین» و «تهدید» است، گفت: اینها مواردی است که با رضایت باید تمام کرد و این مسائل می تواند در شورای حل اختلاف وارد شود. شورای حل اختلاف باید کارهای فصل الخصومت و ریش سفیدی کند و کار بسیار خوبی است.

وی خطاب به قضات  افزود: هر چه حکم متقن و مستند و متناسب باشد خوب است. ببینید عدم تناسب حکم و موضوع چقدر شما را برافروخته می کند؟ یک سوزن به خود و یک جوالدوز به مردم بزنید.  ببینید مردم از صدور حکم نامتناسب چه می کنند؛ لذا عدالت امر مهمی است.

رییسی با بیان اینکه عدالت امر مهمی است، گفت: خیلی ها را دیدید که درس حقوق نخوانده‌اند ولی دادرسی حقوقی به احکام دارند؛ لذا انتخاب حکم و موضوع مهم است. انتظار عمومی از ما  این است که انتخاب حکم و موضوع فرق می کند. ممکن است کسی امروز بخاطر اینکه حقوقش عقب افتاده و بچه اش گرسنه است و معیشتش سخت است اعتراض کند، این فرد با کسی که قصد سوء استفاده کردن را دارد فرق می کند. او می خواهد زمینه تولید برایش فراهم شود لذا توصیه می کنم که در زمان صدور حکم، حقوق او را بدهید. این فرد اخلالگر نیست. برخورد باید با او با رافت و متفاوت باشد زیرا مشکل معیشتی دارد. 

وی با بیان اینکه قانون بین جرم سیاسی و امنیتی تفاوت قایل شده است گفت: رسیدگی به جرم سیاسی با حضور هیات منصفه است. بودن هیات منصفه برای این جرم بسیار به قاضی کمک می کند و می تواند به حکم علاوه بر مقبولیت قانونی، مقبولیت عمومی هم دهد.

وی با بیان اینکه تخلف و جرم با هم تفاوت دارد گفت: کسی که تخلف کرده و کسی که جرمی مرتکب شده با هم متفاوت هستند. کار سخت قاضی تشخیص این دو است.

رییسی خطاب به قضات و توصیه آنها به شنیدن سخن کارشناس، وکیل و ضابط گفت: قاضی نظر می دهد ولی حکم هر چه مبتنی به نظر کارشناسی باشد، بهتر و پسندیده تر است.

وی افزود: سخن وکیل را در دفاع از موکل باید شنید و اگر وکیل دفاع از حق کند و اگر کارشناس درست نظر دهد و اگر پزشکی قانونی درست ابعاد موضوع را مشخص کند، کمکی به قاضی است. این امر در کشف حقیقت کمک کننده است.

ادامه دارد.../ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۳۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح و سازش بیش از 12 هزار و 800 فقره پرونده در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۲ هزار و ۸۵۷ فقره پرونده و اختلاف در قالب پویش "به حرمت علی(ع) می بخشم" در استان به سازش ختم شد.

ناصر عتباتی افزود: این پویش از پنجم بهمن ماه گذشته مصادف با سالروز ولادت امام علی (ع) آغاز شده بود و تا روز شهادت آن در ۲۳ فروردین ادامه داشت.

عتباتی اظهار کرد: از دیگر برکات این پویش، سازش ۱۱ فقره پرونده قتل عمد منجر به قصاص نفس و آزادی ۳۹۷ زندانی با گذشت شکات از شکایت خود بود.

وی گفت: این میزان سازش در قالب پویش "به حرمت امام علی (ع) می بخشم" نشان از ارادت مردم استان به اهل بیت (ع) است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: امیدواریم با برگزاری همچون پویش های فرهنگی شاهد سازشهای بیشتر در آذربایجان‌غربی باشیم.

دیگر خبرها

  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • عمل صلح یاران بسیار ارزشمند است
  • صلح و سازش بیش از 12 هزار و 800 فقره پرونده در آذربایجان‌غربی
  • فرودگاه دبی به دریاچه تبدیل شد+ فیلم
  • جین بلای جان زمین
  • شهرداری ساری نیروی مازاد را از حالت تهدید به یک فرصت کسب درآمد تبدیل کند
  • عدالت محوری در دستور کار مسئولان دادگستری باشد
  • عقب نشینی از خصوصی‌سازی اصولی با حکم رد دیون ۱۳۰ همتی بودجه
  • کاهش ورودی آب سدهای بزرگ آذربایجان شرقی
  • کاهش ۴۸ درصدی ورودی آب سد آیدوغموش میانه