قهرمانان جنگ از تنهایی رنج میبرند
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۲۳۷۷۴
حالا بعد از گذشت سالهای متمادی کسی حرف مردان و زنان جنگ را نمیفهمد و قهرمانانمان از تکینهگی و تنهایی رنج میبرند...
به گزارش ایسنا، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در نقد و بررسی "هفت عصر هفتم پائیز" عنوان کرد: در این نمایش با جهان نشانگانی روبرو هستیم که قصد دارد بر نظام اعتقادی و احساسی و دیگر وجوه شخصیتهای تاثیرگذار در رویدادهای مهم اجتماعی و تاریخی دلالت کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جواد متین افزود: در طراحی صحنه نیز نمایش ساکن را بر لاشههای همان هواپیما و میان تلی از نامههای جهانآرا به همسرش شاهد هستیم. این موضوع نیز دلالت بر این دارد که قهرمان داستان ما و مرد جنگی نمایش علیرغم اینکه عاشق همسرش بوده ولی راهی الهی را انتخاب کرده و به شهادت رسیده است. اما راویان این نمایش یعنی غلامعلی فخار و همسرش سوسن در تقابلی ظاهرا دراماتیک البته بیشتر در قالب دیالوگ نه حرکت هندسی بر صحنه به کشف ناشناختههای دیگری از این زندگی دست میزنند.
وی خاطرنشان کرد: "هفت عصر هفتم پائیز" از زاویه ی دید همرزم، رفیق و مرید محمد جهانآرا فرمانده شهید جریان مقاوت خرمشهر و آبادان روایت میشود. غلامعلی فخار دوست محمد جهانآرا حالا پس از ده سال نمیتواند خاطرات و رد حضور وی را در زندگی و اعتقادات خود حذف کند. به گونهای که مرور این خاطرات شکل جنون به خود گرفته است. همسر وی نسرین که عاشق اوست از این وضعیت به ستوه آمده و کارش به آسایشگاه روانی کشیده و حتی قصد خودکشی نیز میکند.
این هنرمند و بازیگر تئاتر بیان کرد: به گفته اگوست انسان برای شناخت و درک مناسب از رویدادها و پدیدههای در ساحت معرفت شناسی از سه مرحله تخیلی و تعقلی و تحققی عبور میکند. هر چند این سه مرحله تقدم و تاخر نداشته و امروزه سه روش مطرح شده و به مرحله تجربه و تحقیق رسیده است. این مراحل مربوط به روش هر فرد است که از تخیل شروع میکند و به استدلال و تجربه و... میرسد.
متین اظهار کرد: آقاخانی -نویسنده- ظاهرا به هیچ یک از این اصول نه علاقمند بوده و نه اعتقادی دارد. اگر کسی ادعا کند که هفت عصر هفتم پائیز اثر سفارشی با پرداختی تحت تاثیر رسانههای عمومی است، بیراه نیست. ظاهر نویسنده و حتی بازیگران این نمایش هیچ درک و تصور مناسبی از جنگ و قهرمانان جنگی در آثار دراماتیک ندارند. شخصیتهایی سیاه و سفید بدون پشتوانه و شناسنامه و خالی از عناصر عالی شخصیت پردازی ویژگی بارز شخصیتهای این نمایش است. به همین دلیل نه تنها باور پذیر نبوده بلکه توسط مخاطب پس زده میشود. اینکه ادعا کنیم جهان داستان ما دارای مختصات ویژه خود است نیز ادعایی گزاف است.
کسی حرف مردان و زنان جنگ را نمیفهمد
این منتقد تئاتر یادآور شد: موقعیتهای نمایشی تکینه و تک گوئیهایی که تعمدا ایجاد شده برای این است که یعنی حالا بعد از گذشت سالهای متمادی کسی حرف مردان و زنان جنگ را نمیفهمد و قهرمانانمان از تکینهگی و تنهایی رنج میبرند. بدون خطا بودن و خالی بودن شخصیتها از خطا و یا عواطف واقعی قدسی بودنی را به ذهن متبادر میکند که واقعا باور پذیر نیستند.
وی افزود: تمام تلاشهای ایوب آقاخانی در این اثر دست و پا زدن بیهودهای بیش نیست. این اثر در ارائه تصویر مناسب از بازماندگان هشت سال دفاع مقدس الکن و ضعیف عمل میکند و با قاطعیت میتوان گفت انگار با عدم شناخت مناسب از این موضوع نتوانسته دین خود را به شهادت محمد جهانآرا ادا کند.
عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران عنوان کرد: تعویض صحنههای زیاد و بدون دلیل و خوانده شدن بخشی از نامه ها با صدای محسن بهرامی در تاریکی میان صحنهها و مطول بودن این جابجایی ها از دیگر نقاط ضعف اثر به شمار میرود. در کل به ایوب آقاخانی در تولید و اجرای نمایش "هفت عصر هفتم پائیز" نمیتوان نمره خوبی داد و باید گفت جنگ و رویدادهای اجتماعی مهم این کشور نیاز به پرداخت با شهامتتر و با شناخت بهتری دارد و نباید با آن معامله کرد.
گفتنی است، سیوششمین نشست واحد نمایش حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران با محور نقد و بررسی "هفت عصر هفتم پائیز" به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی در حوزه هنری بوشهر با حضور و استقبال جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری دفاع مقدس جنگ شهيد شهادت شهید جهان آرا آبادان هفت عصر هفتم پاییز ایوب آقاخانی تئاتر نمایشنامه نقد و بررسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۳۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
2 ستاره دیگر WWE اخراج شدند
ستاره برند اسمکدان هم به جمع خروجیهای جدید WWE پیوست.
صبح امروز، کمرون گرایمز خبر اخراج خود از کمپانی WWE را به اطلاع عموم رساند.
طرفداری | قهرمان سابق کمربند آمریکای شمالی NXT که به تازگی با انتقال به برند اسمکدان به جمع ستارگان اصلی اضافه شده بود، با به اشتراکگذاری ویدیویی با چشمانی اشک آلود خبر اخراجاش از WWE را در اینستاگرام و توییتر اعلام کرد. چند ساعت قبل از این اتفاق نیز خبر اخراج وان واگنر، دیگر ستاره WWE در اینترنت منتشر شده بود تا به این ترتیب این دو ستاره نیز به جمع دیگر اخراجیهای این چند روز WWE از جمله جیندر ماهال، ژیا لی و ایندوس شر اضافه شوند.
از دست ندهید ????????????????????????
سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آنها مورینیو: به من میگفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شدهاند جادوگر!