Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: هزینه چالش های اجتماعی کمرشکن است و اگر بتوانیم این هزینه ها را کاهش دهیم و از وقوع مجدد آنها جلوگیری کنیم می توانیم هزینه های بیشتری را به رفع محرومیت نیازمندان جامعه اختصاص دهیم.

به گزارش ایسنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در دیدار با رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، با تاکید بر اینکه بنا بر فرموده امام علی(ع) در نهج البلاغه دو اصل تأمین معاش و حفظ حرمت و کرامت انسانی باید در مورد ایتام مورد توجه جدی قرار بگیرد، اظهار کرد: حفظ کرامت انسانی ایتام و نیازمندان از ایجاد امکانات رفاهی برای آنان بسیار مهمتر است و فراهم کردن امکانات مادی به هیچ عنوان نمی تواند خسارت های روحی و روانی ناشی از بی حرمتی به این افراد را جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر لزوم حفظ شخصیت افراد، افزود: بر اساس فرموده مقام معظم رهبری حفظ کرامت انسان ها بسیار حائز اهمیت است و باید به این امر به عنوان یک واجب الهی نگاه شود. در برخورد با تمامی ایتام و نیازمندان باید تمامی اصول انسانی را رعایت کرد و در هنگام مواجهه با زنان سرپرست خانواده هم باید یوسف گونه پیش رفت.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد بحث توانمندی در جامعه کنونی به امور فرهنگی بر می گردد، گفت: کمیته امداد باید توجه به حوزه فرهنگ را سرلوحه امور خود قرار دهد و سعی کند در تمامی اموراتی که به آن رسیدگی می کند به بحث فرهنگی آن توجه ویژه داشته باشد.

وی ادامه داد: چطور ما 43 هزار میلیارد تومان یارانه می دهیم اما برای محرومیت زدایی و دستگیری از نیازمندان نمی توانیم دو یا سه هزار میلیارد تومان به کمیته امداد اختصاص دهیم؟ متاسفانه ما در تشخیصمان دچار اشتباه شده ایم و من هم از اول گفته ام این کار غلطی بوده است و تنها باید به 3 درصد از جامعه یارانه تعلق بگیرد و مابقی این مبلغ صرف درمان درد جامعه شود. باید مشکل جامعه حل شود، توانمندی و اشتغال ایجاد شود و به درد نیازمندان و محرومین جامعه رسیدگی شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تاکید بر اینکه جامعه در حوزه فرهنگی با آسیب های جدی مواجه است، اضافه کرد: باید این 10 درصد از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند از این آسیب ها در امان باشند و اگر چنین کاری انجام دهیم در واقع بزرگترین خدمت را به آنها کرده ایم. متاسفانه هزینه چالش های اجتماعی کمرشکن است و اگر بتوانیم این هزینه ها را کاهش دهیم و از وقوع مجدد آنها جلوگیری کنیم می توانیم هزینه های بیشتری را به رفع محرومیت نیازمندان جامعه اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: ایجاد اشتغال سالم و مولد می تواند یکی از راه های کاهش چالش ها و هزینه های اجتماعی باشد. ما به روستاها آب و برق و گاز برده ایم اما هنوز برای این نقاط به قدر کافی اشتغالزایی نکرده ایم و باید برای افزایش درآمد افراد این مناطق از طریق ایجاد اشتغال پایدار فکری کنیم.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه در حدود 200 هزار نفر در نقاط حاشیه شهرستان اراک زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: باید فکری کرد تا ما دیگر نگران پرداخت هزینه چالش های اجتماعی نباشیم و این همان خیری است که می تواند نفع آن به دولت و ملت برسد. نباید هزینه هایی که صرف کمیته امداد می شود را خرج نامید، چرا که تمامی این هزینه ها در واقع نوعی خدمت به مردم است.

وی تصریح کرد: استان مرکزی ظرفیت بسیار بالایی برای اشتغال دارد اما متاسفانه تاکنون از آن به خوبی استفاده نشده است و کارخانه های صنعتی مادری که می توانستند بار از روی دوش جامعه بردارند را در حال حاضر به وبالی برای جامعه و استان تبدیل کرده ایم. از سال گذشته 200 میلیارد تومان به بدهی های کارخانه ای که هم اکنون باید توانایی تولید 26 نوع ماشین آلات سنگین را داشته باشد اضافه شده است و متاسفانه مشکل آن هنوز هم حل نشده است.

وی گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) درخت تنومندی است که به برکت امام و خون شهدا تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام داده است و امیدواریم قعالیت های آن در آینده نیز به نحو شایسته استمرار داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کمیته امداد امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۵۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف

این‌که چقدر افراد یک جامعه به یکدیگر اعتماد دارند و چقدر به دولت و سیاستمداران اعتماد می‌کنند، باعث شکل‌گیری تعریفی به نام سرمایه اجتماعی است؛ شاخصی که در بزنگاه‌های مهم اجتماعی و سیاسی می‌تواند برای یک کشور راهگشا باشد. اگر نخواهیم با مصداق‌های سیاسی به تشریح اهمیت این شاخص بپردازیم، می‌توان به فراگیری کرونا در ایران اشاره کرد؛ فراگیری بیماری‌ای که کنترل و مهار آن تنیدگی مهمی با سرمایه اجتماعی داشت. شاید به‌دلیل میزان اهمیت مراقبت‌های بهداشتی بود که راه‌حل این چالش پزشکی را می‌بایست در اعتماد عمومی جست‌وجو می‌کردیم. اتفاقی که البته در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت ایران را بهتر نشان می‌داد. اعتماد عمومی یعنی انتظار مردم از دریافت پاسخ مثبت به خواسته‌های‌شان از طریق متولیان امور. البته حداقل داده‌های آماری استخراج‌شده از پژوهش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد این شاخص رو به کاهش است اما در این میان جامعه ایرانی به چه کسانی همچنان اعتماد دارد و ازچه قشروگروهی سلب اعتماد کرده است؟ نکته مهم در میانه نتایج این آمارها این است که بدانیم صرف خوانش داده‌های آماری نمی‌توان به نتیجه درستی رسید و گاه خروجی این داده‌های بدون تحلیل می‌تواند گمراه‌کننده باشد. نتایج آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان درسال۱۴۰۲نشان می‌دهد که با وجود کاهش سرمایه اجتماعی، همچنان پزشکان، معلمان واستادان دانشگاه اقشار مورد اعتماد در جامعه هستند. با این حال درصد اعتماد «زیاد یا خیلی‌زیاد» به این اقشار نیز حدود۵۰درصد بوده است. همچنین، نتایج این پیمایش نشان می‌دهد با وجود آن‌که درسال۱۳۹۴اعتماد «زیاد یا خیلی زیاد»به هنرمندان و چهره‌های رسانه‌ای حدود ۵۴ درصد بوده، درسال ۱۴۰۲، اعتماد «زیاد یا خیلی زیاد» به سلبریتی‌ها و چهره‌های رسانه‌ای حدود ۱۷درصد گزارش شده است. رد و نشان چرایی افول اعتمادنزد این افراد رامی‌توان درعملکردآنها طی چند سال اخیر درجامعه ایرانی جست‌وجو کرد. البته نکته جالب توجه این است که درمیان سایر اقشار نه‌فقط اعتماد به کسبه و بازاریان کاهش نداشته بلکه چند درصد افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند
  • پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی
  • اخلاص امام راحل(ره) بزرگ‌ترین پشتوانه کمیته امداد است
  • ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • پرداخت 133 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان کردستانی
  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • افتتاح ۱۱۷ طرحِ محرومیت زدایی در بم
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند