Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@11:12:10 GMT

بحران اقتصادی روز افزون «دبی»

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۲۶۱۵۸

به گزارش تسنیم، سایت "الخلیج آنلاین" در گزارشی ویژه به بررسی وضعیت اقتصادی دبی در سایه دخالت های منطقه ای ابوظبی پرداخت و نوشت: همزمان با کاهش قیمت های نفت، دخالت های ابوظبی در سیاست های چند کشور عربی باعث شده است که دبی بدترین روزهای اقتصادی خود را بگذراند و با مشکلات روز افزونی روبرو شود.

هراس سرمایه گذاران به خاطر سیاست های اشتباه امارات باعث شده است که زیان های امارت دبی تنها به یکی از جنبه های اقتصادی محدود نشود بلکه رکود دامن بازارهای املاک ، بورس، بانک ها، پروژه های بزرگ و جشنواره های بین المللی را نیز بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رکود در بخش املاک

امارت دبی که مبتنی بر اقتصاد برج سازی و آسمان خراش ها است، از مشکل رکود مداوم تقریبا پنج ساله در این بخش رنج می‌برد و به نظر نمی‌رسد که گشایشی در آینده نزدیک وجود داشته باشد. این امر در سایه هشدارها درباره اصلاح شاخص ها است که ممکن است که به سرمایه گذاران خرد در بازار آسیب برساند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش این هفته خود نوشت که بساز بفروش ها در امارت دبی برای جذب مشتری به تخفیف در قیمت ها و وام های بسیار آسان روی آورده اند و همزمان دولت دبی نیز در تلاش برای مشوق دادن و وضع قوانینی برای رونق بخشیدن به این بخش حیاتی این امارت است.

در این گزارش آمده است: دولت دوبی در آستانه برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 دل به کسب دستاوردهای اقتصادی و ایجاد حدود 300 هزار فرصت شغلی بسته بود، اما اعلام صدها پروژه ساخت و ساز در سالهای اخیر باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت ها شده است.

خبرگزاری فرانسه افزود: مسئولان دبی در آغاز سال 2018 میلادی با اعلام یک سری اقدامات از جمله طرح شروطی آسان برای گرفتن ویزا و ویزای اقامت دائمی برای سرمایه گذاران بزرگ به سرعت گام هایی را برای حمایت از این بخش برداشتند. آنها همچنین نهادی بلندپایه را برای تلاش جهت بازگرداندن توازن به بازار که از عرضه مازاد رنج می برد، تاسیس کردند.

همچنین سازمان آمریکایی اعتبار سنجی استاندارد اند پورز گزارش داد که بخش املاک که 7.2 درصد اقتصاد دبی را تشکیل می دهد، ممکن است تا آغاز سال 2021 به مرحله ثبات نرسید.

"بی ان سی مینون" رئیس هیئت مدیره گروه املاک و مستغلات "شوبا" گفت: در گذر زمان برخی اصلاح شاخص ها انجام خواهد شد که بساز بفروش های بزرگ و کوچک را نشان خواهد داد. این روند فقط شرکت های قویتر را سه یا چهار سال سرپا نگه خواهد داشت

گروه شوبا تنها گروه دراین زمینه نیست. دهها شرکت املاک و مستغلات داخلی و بین المللی که در کنفرانس املاک و مستغلات " cityscape" تسهیلات بی سابقه ای برای پرداخت به منظور رونق کسب و کار در نظر گرفته اند. آنها قبلا از مشتری ها 25 درصد ارزش ملک را در ابتدا می گرفتند، اما الان تنها 5 درصد آن را می گیرند و بقیه را در طول 10 سال یا بیشتر به طور مستقیم به بساز بفروش می پردازند؛ بدون اینکه نیاز به رهن بانکی باشد.

میزان یاس از بخش املاک و مستقلات در بازار دبی به حدی است که بساز بفروش ها هزینه ثبت شهرداری املاک را نیز تقبل می کنند که چهار درصد ارزش ملک را شامل می شود.

از نیمه سال 2014 میلادی، قیمت املاک و مستغلات و اجاره ها در دبی یک سوم ارزش خود را از دست داده است. براساس آمار دولتی، ارزش مبادلات ملکی نیز به میزان 21.5 درصد کاهش یافت و به 60.7 میلیارد دلار در سال گذشته رسید.

بانک مرکزی امارات از کاهش قیمت های املاک و مستغلات به میزان 5.8 درصد در سه ماهه دوم سال 2019 میلادی خبر داده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، این یازدهمین سه ماه متوالی است که قیمت ها کاهش یافته است.

شرکت خدمات مالی آمریکایی " فیچ ریتینگز" سه شنبه 24 ماه سپتامبر نوشت: برخی پروژه های ساخت و ساز املاک که قبل از کاهش قیمت ها آغاز شده بود، با تاخیر زیادی روبرو شده است. این امر به گونه ای که در ساختار وام های گرفته شده به طرز رو به افزایشی بازنگری شده است و اکثر آنها مدت زمان بازپرداخت را تمدید کرده اند. برخی از بساز بفروش ها نیز پرداخت های خود به پیمانکاران را متوقف کرده اند.

این شرکت افزود: بانک ها به طور کامل از بحران بخش املات و مستغلات که در سال 2010 امارت دبی را درنورید، بهبود نیافته اند. وام های بانکی در فاز دوم و سوم عملا بسیار بالا هستند و در ساختار آنها بازنگری شده است. این وام ها به طور میانگین بین 15 تا 20 درصد مجموع وام ها است و پیش بینی می شود که به احتمال زیاد بیشتر شود.

شرکت خدمات مالی آمریکایی " فیچ ریتینگز" به افزایش میزان بازنگری در ساختار وام ها در بخش املاکت و مستغلات و سایر بخش های وابسته اشاره کرد که بیانگر ضعف کیفیت دارایی ها است.

این شرکت پیش بینی کرد که در ساختار شمار زیادی از وام ها بالغ بر 23 میلیارد دلار که به نهادهای وابسته به دولت دبی اعطا شده است، بازنگری شود.

به نظر می رسد که افزایش هزینه زندگی در دبی که حدود 3.3 میلیون نفر در آن زندگی می کنند و بیش از 90 درصد آنها خارجی هستند، از علل اصلی کاهش تقاضا در بخش املاک و مستغلات است.

بنا بر اعلام شرکت مشورت دهی " Mercer Consulting"، دبی خصوصا برای خارجی ها در بین گران ترین شهرهای جهان برای اقامت در رتبه 26 قرار دارد.

توقف پروژه های بزرگ

این مشکلات تنها دامن بخش املاک و مستغلات را نگرفته است بلکه شامل حال پروژه‌های دولتی نیز شده است. اینها پروژه‌هایی است که درباره اهمیت و سود اقتصادی آنها از سالها پیش سخن گفته می‌شود.

در اواخر اوت سال 2019 میلادی، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: دولت امارات به خاطر پس رفت عملکرد اقتصادی خود کار ادامه ساخت و ساز در فرودگاه بین المللی آل مکتوم در امارت دبی را متوقف کرده و پشتیبانی مالی از آن را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است.

سازمان فرودگاههای دبی با ارسال بیانیه ای به خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که از طرح اصلی بلندمدت برای پروژه فرودگاه که انتظار می رفت یکی از بزرگترین فرودگاههای جهان باشد، صرف نظر کرده است و کار تدوین جدول زمانی دقیق و جزئیات گام های بعدی تا این لحظه پایان نیافته است.

زمان تعیین شده برای افتتاح فاز اول فرودگاه که هزینه آن بالغ بر 36 میلیارد دلار است، به مدت پنج سال تا سال 2030 به تعویق افتاده است.

جدیدترین فرودگاه در امارت دبی یعنی فرودگاه بین المللی آل مکتوم یا همان "فرودگاه ورد سنترال دبی" در سال 2013 میلادی افتتاح شد اما تاکنون فقط به 11 شرکت خدمات دهی می کند.

با وجوى اینکه ظرفیت فرودگاه پنج برابر افزایش یافت و بعد از ساخت ترمینال مسافران، به 26.5 میلیون نفر در سال گذشته رسید اما تعداد سالانه مسافران فقط 900 هزار نفر است.

رکود بازار

کاهش قیمت های نفت و ضعف بازار املاک و مستغلات در مشکلات اقتصاد تجارت خرده فروشی سهیم شده است. تجارت خرده فروشی 27 درصد تولید محلی امارات را تشکیل می دهد و به طور اساسی در امارت دبی متمرکز است.

خبرگزاری رویترز در گزارش ژوئیه سال 2019 میلادی خود نوشت: خریداران مرفه دبی کمربندها را محکم می کنند.

این خبرگزاری افزود: فروشگاههای زیادی در مراکز خرید بزرگ نظیر مول امارات و مول دبی که استقبال گسترده ای از آن می شود، خالی هستند و همچنین میانگین تغییر مستاجران فروشگاهها نیز افزایش یافته است.

اجرای مالیات بر ارزش افزوده به میزان پنج درصد درسال گذشته و ضعف اعتماد مصرف کنندگان به اقتصاد باعث رشد 1.94 درصدی در سال 2018 میلادی شد که پایین ترین میزان از سال 2009 میلادی بود که به تجارت خرده فروشی زیان وارد کرد.

"پاتریک شلهوب" مدیر اجرایی گروه شهلوب در دبی که پروژه های مشترکی با برندهای لوکس مثل "لویی ویتون" و " سواروسکی" دارد، گفت: این گروه بیش از 30 درصد فروشگاههای خود را نسبت به سال 2018 میلادی در امارات بسته است.

وی افزود: به خاطر مسائل درآمدی، مردم کمتر هزینه می کنند.

بر اساس شاخص بانک " Emirates NBD " درخصوص اقتصاد امارت دبی، تجار کلی فروشی و خرده فروشی قیمت ها را برای چهاردهمین ماه متوالی کاهش داده اند. خصوصا فروش خودروها و طلاجات و لوازم برقی و الکترونیک کُند شده است.

گزارش های مطبوعاتی حاکی است که بیش از 180 شرکت متوسط و کوچک از آغاز سال 2017 میلادی از بازار امارات خارج شده اند. خروج این شرکت ها به علت پیامدها و زیان های پیش بینی شده بعد از اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که از آغاز سال 2018 میلادی در امارات اعمال شده است.

روزنامه "الامارات الیوم" در 12 دسامبر سال 2017 میلادی به نقل از یونس حاجی الخوری سرپرست وزارت دارایی امارات نوشته بود که تاثیر مستقیم بر شرکت های کوچک و متوسط خواهد بود و هیچ بخشی از این امر مستثنی نخواهد بود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۶۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شعار امسال این روز، «مالکیت فکری و توسعه پایدار؛ خلق آینده مشترک با نوآوری و خلاقیت» (IP & SDGs; Building Our Common Future With Innovation and Creativity) است.

️این مسابقه به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری در شبکه‌های اجتماعی برای همراهان کانون دارایی‌های فکری برگزار می‌شود.

مسابقه از روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود، و هر روز یک سوال در حوزه Geographical Indications) GI) نشانه جغرافیایی در صفحه اینستاگرام کانون قرار داده می‌شود و علاقه‌مندان تا روز بعد، پیش از انتشار پاسخ سوال، فرصت دارند تا به سوالات پاسخ دهند. پس از اتمام مسابقه، از بین افرادی که پاسخ‌های درست را در این مدت ثبت کرده باشند، جوایزی اهدا خواهد شد. برای آشنایی با مفهوم GI می‌توانید به نشانی B۲n.ir/u۲۴۰۰۷ یا B۲n.ir/k۵۴۲۰۴ مراجعه کنید.

روز جهانی مالکیت فکری ۲۰۲۴ فرصتی است برای کشف اینکه چگونه مالکیت فکری راه حل‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای را که برای ساختن آینده جمعی همه ما و فایق آمدن بر چالش‌های چند وجهی بسیار حیاتی هستند، تشویق و تقویت کند.

درک اینکه چگونه مالکیت فکری نوآوری را راهبری می‌کند، کلید پیشرفت توسعه انسانی و اتصال آن به اهداف پایدار برای آینده روشن همه گروه‌های جامعه است. مدیریت دارایی‌های فکری در پاسخ به مسائل جهانی و پیشبرد رشد و پیشرفت برای بهبود زندگی و حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است.

سازمان جهانی مالکیت فکری از سال ۲۰۰۰ میلادی، ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) مصادف با سالروز آغاز اجرای کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری (۲۶ آوریل ۱۹۷۰ میلادی) را به عنوان روز جهانی «مالکیت فکری» انتخاب کرده است. این سازمان هرسال شعاری محوری را برای این روز اعلام می‌کند تا توجه جامعه را به آن موضوع جلب کند.

 

دیگر خبرها

  • تورم های سهمگین در راه است؟
  • ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری
  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟
  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ تورم‌های سهمگین در راه است؟
  • جادوی شرق در سمرقند
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • ۳۰ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • افتتاح دستگاه سی.تی.اسکن بیمارستان امام رضا(ع) تبریز
  • بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری
  • نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند