Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تحلیلگر هزینه‌های جنگ در گزارشی موضوع مواد منفجره به جا مانده از جنگ افغانستان و تلفات بالای آن را بررسی کرده و در مورد ادامه مخاطرات آن هشدار می‎دهد. تاریخ انتشار: 06:00 - 11 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۳۸۲۴ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ «استفانی ساول»، مدیر پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه «واتسون» با انتشار گزارشی موضوع میراث جنگ به اصطلاح علیه تروریسم آمریکا در افغانستان را مورد بررسی قرار داده و در مورد مخاطرات ادوات جنگی به جا مانده هشدار می‎دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش می‎گوید: میراث مهم جنگ علیه تروریسم آمریکا در افغانستان که از اکتبر ۲۰۰۱ آغاز شده و علائم ناکامی آن آشکار شده، یک چیز است؛ بقایای مواد منفجره مورد استفاده در جنگ. این مواد منفجره شامل مین‌های زمینی، خمپاره، نارنجک، مهمات خوشه‎ای، سلاح‌های پرتابی، بمب‌های منفجر نشده و سایر تسلیحات جنگی می‌شود. ویرانی‌های جنگ بی پایان آمریکا در افغانستان از جهات مختلف نابودکننده بوده و هستند. کشاورزی در این کشور بسیار دشوار شده، احساس سعادت از میان رفته، امنیت به سایه‌ای گریزان مبدل شده و کودکان به دلیل برخورد زیاد با بقایای این مواد منفجره در هنگام بازی، نگهداری دام، جمع آوری هیزم و تهیه آب به قربانیان این جنگ ویرانگر تبدیل شده‎اند.      
اگرچه انتظار می‌رود خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با وجود شکست اخیر مذاکرات صلح با طالبان در نهایت اجرایی شود، اما ارائه کمک و جبران خسارت‌های ناگوار ضایعات انفجاری نظامی باید در اولویت برنامه‌های واشنگتن قرار بگیرد.
گزارش جدید پروژه هزینه‌های جنگ با موضوع "هزینه‌های انسانی و مالی بقایای مواد منفجره از جنگ در افغانستان"، تصریح می‌کند که دستگاه‌های انفجاری تعبیه شده در زمین یا به جا مانده در سطح زمین دست‌کم سبب کشته شدن ۵۴۴۲ نفر و زخمی شدن ۱۴۶۹۳ از زمان آغاز جنگ در این کشور شده‎اند.   بیشتر بخوانید: چهار چالش عمده‎ای که ترامپ برای آمریکا به وجود آورد   بخش بزرگ قربانیان مردان و پسران هستند که به دلیل فعالیت‌های روزانه آسیب پذیر‌تر می‌شوند. زنان و دختران بیشتر در مراسم و مسافرت‌ها قربانی می‌شوند. سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد میزان کشته شدگان و زخمی‌های ناشی از بقایای مواد منفجره در افغانستان در مناطق نظامی پرجمعیت ۶۵ درصد رشد داشته است.
طنز ماجرا کمک مالی آمریکا برای مقابله با این بقایای انفجاری و البته سیر نزولی آن در سال‌های اخیر و نیز کاهش کمک‌های بین المللی به میزان ۴۱ درصد در قیاس با سال ۲۰۱۱ است.      
افغانستان که پیش از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ نیز در جمع کشور‌های با آمار بالای مین‌های انفجاری به دلیل درگیری‌های متعدد گروه‌های مورد حمایت قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا به ویژه سازمان سیا قرار داشت، در سال‌های اخیر شاهد خنثی سازی ۲ میلیون قطعه انفجاری بوده است.
آمار تلفات ناشی از بقایای مواد منفجره و رها شده از جنگ از سال ۲۰۱۵ به سرعت افزایش یافته است. از جمله دلایلی که سبب این روند افزایشی شده، افزایش درگیری میان نیرو‌های امنیتی افغانستان و طالبان و داعش و تشدید درگیری‌های درون گروهی طالبان است. فضای مجازی نیز این فرصت را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا بتوانند به راحتی دستگاه‌هایی انفجاری را بسازند. افزایش حملات هوایی آمریکا از سال ۲۰۱۷، تشدید عملیات طالبان برای تصرف اراضی بیشتر و تعطیلی برخی از پایگاه‌های آمریکایی و رها کردن آنها بدون پاکسازی از دیگر عوامل هستند. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ سازمان ملل ۱۳۸ مورد تلفات ناشی از انفجار در چنین مراکزی را ثبت کرد. ۷۵ درصد قربانیان کودک بودند.   بیشتر بخوانید: حقایق پشت پرده ۱۱ سپتامبر
زندگی در کنار ضایعات انفجاری نظامی به دلیل عمر فعال بالای بسیاری از این مواد انفجاری تا نسل‌ها خطرآفرین خواهد بود. مصداق این موضوع تعداد قابل توجهی از گلوله‌های انفجاری در بلژیک در پی جنگ جهانی اول، بوسنی هرزگوین، کلمبیا، شبه جزیره کره، لائوس و ویتنام است. اما باید تاکید داشت که اصلی‌ترین ضربه از این موضوع را افغانستان خورده است.      
در سال ۲۰۱۸ اعلام شد تقریبا ۱۷۸۰ کیلومتر مربع از اراضی این کشور آلوده به ضایعات نظامی انفجاری هستند. این مساحت ۱۰ برابر مساحت واشنگتن پایتخت آمریکا است. این اراضی آلوده شامل مزارع، جاده ها، بازارها، بیمارستان‌ها، مدارس، پایگاه‌های نظامی، و ... می‌شود.
اما آن چه سبب می‌شود مردم افغانستان با وجود آگاهی از این مخاطرات همچنان از این زمین‌ها استفاده کنند، "فقر" است. فقر آنان را وادار به اخذ تصمیمات دردناک می‌کند. از تاثیرات عمیق روانشناختی این تصمیمات نیز نباید غفلت کرد. افغانستانی‌ها نه تنها با ترس از چنین انفجار‌های زندگی می‌کنند بلکه برای ترمیم و ادامه زندگی پس از جراحت نیز با دشواری‌های زیادی مواجه هستند. کمیته بین المللی برنامه توانبخشی جسمی صلیب سرخ سالانه بیش از ۱۹ هزار پا، دست و سایر اعضای ارتوپدی بدن می‌کنند و به کودکان آسیب دیده نحوه استفاده از آن‌ها را می‌آموزند.
محققان مین‌های زمینی و سایر بقایای منفجره از جنگ را "میراث امپریالیسم" می‌خوانند. بدون شک آمار چنین قتل عام‌هایی بذر نفرت از آمریکا را در نسل‌های آینده نیز خواهد کاشت.
پروژه پاکسازی افغانستان از مواد منفجره به جامانده از جنگ احتمالا تا ۲۰۲۳ زمان و ۷۴۷.۵ میلیون دلار هزینه می‌برد.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: افغانستان مین های انفجاری جنگ آمریکا علیه افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۷۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان تصریح کرد غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان با رد گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان گفت: همه مردم افغانستان مسلمان هستند و حقوق‌شان بر اساس شریعت اسلامی تعریف شده و تأمین می‌شود.

وی افزود: آنچه در آمریکا و سایر کشورهای غربی، به‌عنوان فرهنگ و حقوق بشر تعریف شده با افغانستان متفاوت است بنابراین غربی‌ها فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکنند.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان نوشت وضعیت زنان و دختران در جریان سال 2023 وخیم‌تر شده است زیرا آنها از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، خشونت و تهدید علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی نیز در افغانستان وجود دارد.

سخنگوی حکومت طالبان پیش از این نیز با اشاره به برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره افغانستان گفته بود: مدعیان غربی به سوءاستفاده از حقوق بشر در افغانستان پایان دهند.

ذبیح الله مجاهد همچنین تاکید کرده بود آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی خود بزرگترین ناقض حقوق بشر است.

«مولوی عبدالکبیر»: جامعه بین‌المللی نگران حقوق بشر در افغانستان نباشدچین: نظامیان آمریکایی برای نقض حقوق بشر در افغانستان باید مواخذه شوندگلوبال تایمز: اگر برای ناتو حقوق بشر در افغانستان مهم است جرائم جنگی را بررسی کند

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • حمله تروریستی به المپیک خنثی شد
  • مدعیان جامانده به دنبال جام؛ در انتظار خلق شگفتی
  • باران برای آب بندان روستای مهترکلاته، آورده‌ای جز ضایعات نداشت
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • حمله تروریستی در بریانسک روسیه خنثی شد
  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • سازمان ملل: بیش از ۲۳ هزار کودک قربانی سلاح های انفجاری شدند
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز