Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@01:04:25 GMT

گرایش به حجاب تحت تاثیر چه عواملی است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۲۷۷۵۵

به گزارش ایسنا، از آن‌جایی که رعایت حجاب از نحوه گرایش افراد ناشی می‌شود، شناخت گرایش آنان نسبت به پوشش اسلامی و عوامل مرتبط، در شکل‌گیری آن ضروری است؛ بنابراین مقاله حاضر سعی در تبیین جامعه شناختی این گرایش دارد تا قدم موثری در جهت شناسایی این رفتار اجتماعی بردارد.

جهت بررسی پیرامون تحلیل جامعه‌شناختی عوامل موثر بر گرایش به حجاب، بهرام نیک‌بخش(عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه پیام نور) پژوهشی را با استفاده از رویکرد پیمایشی و بر اساس نظریات گزینش عقلانی، برچسب زنی‌های ناسنجیده، یادگیری کجروی و خورده فرهنگ‌ها انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه آماری پژوهش نیز بر اساس فرمول کوکران، تعداد 300 نفر از زنان 18 تا 32 ساله مقیم در شهرستان لالی بوده که به صورت غیر احتمالی و با روش هدفمند گزینش شده‌اند.

این پژوهش بیان می‌کند که طبق فرضیه اول بین سن، وضعیت تحصیلی با میزان گرایش به حجاب در بین زنان شهرستان لالی تفاوت وجود دارد. یعنی در بین پاسخ‌گویان با مدرک دیپلم بالاترین میزان گرایش به حجاب وجود دارد. به عبارتی دیگر، هر چه فرد از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار باشد، میزان تعلق و گرایش وی به رعایت حجاب کم‌رنگ‌تر می‌شود.

این پژوهش هم‌چنین بیان می‌کند که طبق یافته‌های فرضیه دوم بین شغل و نگرش به حجاب هم‌بستگی بالایی وجود دارد و می‌توان گفت که با  بالارفتن سطح تحصیلات (کسب شغل و درآمد متأثر از تحصیلات)، بین پایگاه اجتماعی و گرایش به حجاب رابطه معکوس وجود دارد، یعنی به هر میزان که سطح پایگاه اجتماعی پاسخگو بالاتر باشد، به همین میزان گرایش به حجاب کاهش پیدا می‌کند.

یافته‌های این پژوهش براساس فرضیه سوم نیز نشان می‌دهد که همبستگی بالایی بین تربیت خانوادگی زنان با نگرش آنان به مقوله حجاب وجود دارد. بنابراین بین تربیت خانوادگی زنان با نگرش آنان به مقوله حجاب رابطه معناداری وجود دارد به عبارتی دیگر می‌توان گفت که هر چه فرد در شاخص‌های تربیت خانوادگی امتیاز بیشتری کسب کند ، میزان نگرش بالایی نسبت به مقوله حجاب دارد.

در خصوص فرضیه چهارم نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین متغیر دین‌داری و گرایش زنان به مقوله حجاب، طبق شاخص‌های ذکر شده، رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد به این معنا که با افزایش سطح دین‌داری، نگرش به حجاب در بین زنان جامعه آماری افزایش می‌یابد.

این پژوهش در انتها خاطر نشان می‌کند که «نتایج یافته‌های پژوهش براساس فرضیه پنجم نشان می‌دهد که بین متغیر رسانه‌های گروهی و میزان گرایش به حجاب رابطه معنی‌داری مشاهده نشد.»

در انتهای این تحقیق بر این نکته تأکید شده است که «با توجه به آثار مثبت و فراوان عفاف و حجاب، مهم‌ترین راهکارهای تقویت حجاب و عفاف در جامعه و افراد(تربیت خانوادگی، میزان دینداری، رسانه‌های جمعی و گروه دوستان) از طریق فرهنگ سازی از کانال رسانه‌های جمعی و شبکه‌ای نهادینه و به اجرا درمی‌آید. پوشیده بودن زن در جامعه، نه تنها موجب تقویت بنیان خانواده می‌شود، بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز می‌شود.»

نتایج این پژوهش در شماره یک نشریه "زن و جامعه" منتشر شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۷۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،موضوع جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی حمایت دستگاه‌های مختلف از اجرای طرح عفاف و حجاب نور، عملیاتی شدن شعار سال و توسعه ورزش‌های همگانی در جامعه بود. 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی با اشاره به حمله موشکی سپاه برای تنبیه رژیم منحوس صهیونیستی، این پاسخ دندان شکن را به یاد ماندنی و موجب در هم شکستن ابهت پوشالی این رژیم دانست و گفت: همه کشور‌های جهان رژیم صهیونیستی را شکست ناپذیر می‌دانستند ولی ایران اسلامی نشان داد که جمهوری اسلامی می‌تواند هیمنه پوشالی این رژیم را در هم شکند. 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اهمیت عملیاتی کردن شعار سال افزود: برای عملیاتی کردن شعار سال باید برنامه ریزی‌های فرهنگی لازم انجام شده و وظایف دستگاه‌های اجرایی در این زمینه احصا شود. 
وی همچنین به اجرای طرح عفاف و حجاب نور در جامعه و اهمیت آن در آموزه‌های اسلامی اشاره و تصریح کرد: طرح عفاف و حجاب نور انتظامی مورد مطالبه مردم و رهبر معظم انقلاب است. 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه ادامه داد: کاملا مشخص است که موضوع بی بند و باری و بی حجابی در جامعه برنامه ریزی شده است و باید مسئله حیا و عفت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی با تقدیر از عملکرد انتظامی از اجزای این طرح در جامعه تاکید کرد: باید از این نیرو‌ها حمایت کرد و مطالبه مردم هم این است که باید حجاب و عفاف در جامعه رعایت شود چرا که دستور دین مبین اسلام است. 
وی همچنین اهمیت توسعه ورزش‌های همگانی در جامعه را برشمرد و گفت: این که طبق آمار ۷۹ درصد جامعه تحرک ندارند برای سلامتی جامعه خطرناک است. 
رییس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان این که در اجرای طرح عفاف و حجاب نور، یک رویکرد ایجابی، فرهنگی و اصلاحی دنبال می‌شود گفت: متاسفانه برخی از عناصر دشمنان در فضای مجازی در صدد ترویج فرهنگ بی بند و باری، بی حجابی و بی عفتی در جامعه هستند که با قاطعیت با آنان برخورد‌های قانونی انجام می‌شود. 
آقای عتباتی همچنین در خصوص اجرای طرح‌های جایگزین حبس و جزای نقدی نیز گفت: سال گذشته بیش از ۸ میلیارد تومان از طرح‌های جایگزین حبس‌های کوتاه مدت و جزای نقدی برای محرومیت زدایی و تقویت ورزش‌های همگانی کمک شده است. 
سردار جهانبخش فرمانده انتظامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: طرح عفاف و حجاب نور در ۱۸ نشانگاه در درون شهر ارومیه اجرا می‌شود که اقدامات پلیس و ستاد امربه معروف و نهی از منکر در این زمینه اقدامات ایجابی است که مطالبه به حق مردم ایران اسلامی می‌باشد. 
آقای ابراهیمی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه بر حمایت دولت در اجرای طرح عفاف و حجاب نور تاکید کرد. 
آقای بیرامی مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز در این جلسه از تدوین سند ترویج فرهنگ ورزش همگانی در استان خبر داد و گفت: کم تحرکی و ورزش نکردن موجب مرگ نارس قبل از رسیدن به سن امید به زندگی می‌شود که در مردان ۷۶ سال و در زنان نیز ۷۹ سال است. 
آقای مطهری مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز گفت: در دو سال گذشته ۱۰۷ هزار متر مربع به فضا ورزشی مدارس استان افزوده شده و فضای ورزشی آموزش و پرورش استان در این دو سال دو برابر شده است.

دیگر خبرها

  • حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور
  • ضرورت توجه به حجاب وعفاف در جامعه
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • عواملی که منجر به تشدید خسارات سیل در چین شده است
  • ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران: گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است/ باید نگران آینده پزشکی باشیم
  • گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است
  • گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است/ باید نگران آینده پزشکی باشیم