Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک گروه تحقیقاتی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته شبیه‌سازی، تکامل جهان را از بیگ بنگ تا امروز را بررسی می‌کنند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه ییل در مطالعات جدید یک ارتباط خاص بین سیاه چاله‌ها عظیم و کهکشان‌های میزبان آن‌ها یافته‌اند. این ارتباط می‌تواند برای درک شکل گیری کهکشان و چگونگی رشد کهکشان سیاه چاله‌های آن‌ها به ما کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سیاه چاله نقطه‌ای در فضاست، جایی که ماده بسیار فشرده و سخت شده و گرانش بسیار شدید است. این گرانش به اندازه‌ای قوی است که حتی نور هم نمی‌تواند از آن فرار کند. سیاه چاله‌ها می‌توانند به اندازه یک اتم کوچک یا آنقدر بزرگ باشند که قطرهایشان میلیون‌ها کیلومتر باشد. بزرگترین آن‌ها سیاه چاله «ابرغول آسا» است که جرمی معادل میلیون‌ها یا میلیارد‌ها خورشید دارد.
سیاه چاله‌های ابرغول آسا اغلب در مرکز کهکشان‌های بزرگ مثل کهکشان ما، راه شیری، وجود دارند. اگر چه سیاه چاله‌های ابرغول آسا از نظر تئوری وجود داشتند، اما اولین نشانه‌های شهودی آن‌ها در دهه ۱۹۶۰ مشاهده شد. اوایل امسال نیز تلسکوپ Event Horizon اولین تصویر نیمرخ سیاه چاله‌ای در کهکشان Messier ۸۷ را منتشر کرد. اختر فیزیکدانان همچنان نظریه پردازی درباره سیاه چاله‌ها را ادامه می‌دهند. نظریه‌هایی که چگونگی رشد و درخشش سیاه چاله‌ها و تعامل آن‌ها با کهکشان‌های میزبانشان در محیط فضایی را نشان می‌دهند.
عدم قطعیت بسیاری درباره ارتباط کهکشان- سیاه چاله وجود دارد. به ویژه اینکه آیا رشد سیاه چاله با ستاره‌ها مرتبط است یا نه؟ این نتایج نشانه‌های کاملتری برای اثبات شواهدی است که سرعت رشد سیاه چاله‌ها را کاملا به سرعت رشد ستاره‌های کهکشان میزبان ربط می‌دهد.   گروه تحقیقاتی به سرپرستی ناتاراجان از دستگاه‌های پیشرفته شبیه سازی برای اکتشافاتشان استفاده کرده‌اند. این شبیه سازی کیهانی به نام رومولوس تکامل جهان را از بیگ بنگ تا به امروز را بررسی می‌کند و شامل هزاران کهکشان شبیه سازی شده است که در کیهان مستقرند. شبیه سازی رومولوس با کیفیت‌ترین تصاویر لحظه‌ای از رشد سیاه چاله‌ها را ارائه می‌دهد. این تصاویر نگاه دقیق تری از چگونگی رشد سیاه چاله‌ها در کهکشان‌های مختلف میزبان، از بزرگترین کهکشان مرکزی خوشه کهکشانی گرفته تا کهکشان‌ها کوتوله پراکنده، را به ما نشان می‌دهد.
یکی از دانشجویان ناتاراجان گفت: «در زمانی که محرک‌های رشد سیاه چاله مبهم است این شبیه سازی می‌تواند یک تصویر ساده برای درک بهتر ارائه دهد. آن‌ها با ستاره‌های مستقل از کهکشان، محیط‌های بزرگتر یا مبدا کیهانی رشد می‌کنند.»   یکی از خیره کننده‌ترین یافته‌های این مطالعه چگونگی تعامل سیاه چاله‌ها با میزبانشان است. این تحقیقات ارتباط «خود تصحیحی» میان سیاه چاله‌ها و کهکشان‌های میزبانشان را که مستقل از محیطشان است، یافته است. اگر سیاه چاله‌ها سریع رشد کنند به طوری که برای خانه‌های کهکشانیشان بزرگ باشند، رشد آن‌ها نسبت به کهکشان با توجه به فرآیند‌های فیزیکی کندتر از کهکشان می‌شود. از طرف دیگر اگر سیاه چاله‌ها برای کهکشانشان کوچک باشند سرعت رشد آن‌ها با توجه به کهکشان افزایش یافته و کمبود را جبران می‌کند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاه چاله کهکشان کوتوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۰۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد

حسام شعبانی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید محصولات آزمایشگاهی تشخیص تقلب‌های غذایی و محصولات ژنتیکی دستکاری‌شده از طریق DNA، به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره محصولات تولید شده در این شرکت توضیح داد: درحال حاضر، این شرکت، تنها شرکت دارنده مجوز آزمایشگاه‌های تشخیص برنج تقلبی داخلی و وارداتی با عنوان «ژنوتایپینگ» یا روش تشخیص اصالت برنج از طریق انگشت‌نگاری در جهان است. 

وی به آخرین دستاورد این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید کیت‌های تخصصی تشخیص تقلب مواد غذایی برپایه DNA، اشاره کرد و گفت: خط تولید کیت‌های تشخیص تقلب موادغذایی، توسط متخصصان این شرکت با هدف استفاده گسترده در کارخانه‌های تولیدکننده موادغذایی، راه‌اندازی شد. 

وی در همین راستا افزود: اما به دلایل گوناگون، ازجمله شرایط اقتصادی، شرایط نظارتی و سیاست‎های کلان، این کیت‌ها در کشور رواج پیدا نکرد. 

شعبانی درباره تولید کیت‌های عفونی پزشکی برای انسان توسط این شرکت توضیح داد: بعد از توقف تولید کیت‌های تشخیص تقلب‌های غذایی براساس دی‌ان‌ای، به دنبال کیت‌های عفونی پزشکی انسانی رفتیم. 

این فناورحوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، توضیحات بیشتری درباره کیت‌های تشخیص تقلب غذایی برپایه DNA ارائه کرد و گفت: نوع دی‌ان‌اِی، براساس کلیدواژه‌هایی که برای هر موجود زنده‌ای دارد برای تشخیص موادغذایی به کار می‌آید.

وی افزود: برای نمونه، جهت تشخیص تقلب‌های غذایی در سوسیس و کالباس از دی‌ان‌ای حیوان خوک، استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به عدم‌تجاری‌سازی این کیت‌های تشخیص‌دهنده تقلب‌های موادغذایی افزود: به دلایل بسیاری از جمله عدم توجه به کیفیت در کشور ما، مشکلات ارزی و برخی قوانین سخت‌گیرانه، رقابت سالم و درستی برای تجاری‌سازی کیت‌های تشخیص دهنده برپایه دی‌ان‌ای داخلی شکل نگرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • کشف برخی از اسرار درخشان‌ترین انفجار کیهانی
  • شبیه‌سازی آزمون‌های شبه‌نهایی با امتحانات نهایی / برای شرکت در آزمون‌ها الزامی نیست
  • فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد
  • بررسی روند خصوصی‌سازی سرخابی‌ها در مجله فوتبال
  • (تصاویر) شبیه سازی داخل کشتی تایتانیک پیش از غرق شدن
  • صحنه‌سازی ناشیانه اسرائیلی ها در پایگاه نواتیم | تصاویر
  • مأموریت اوریون در محیط خلا شبیه‌سازی می‌شود