Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@07:02:30 GMT

ورود سالانه 19 هزار زندانی به زندان‌های گیلان

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۳۲۴۱۷

ورود سالانه 19 هزار زندانی به زندان‌های گیلان

مدیرکل زندان‌های گیلان با بیان اینکه سالانه حدود 19 هزار نفر به زندان‌های استان وارد می‌شوند، گفت: عدم برخورداری از درآمد پایدار و ناآشنایی با قوانین و مقررات دو عامل مهم جرم و جنایت در کل کشور است.

به گزارش ایسنا، رضا محمدی اصل در آیین تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گیلان که در رشت برگزار شد، با اشاره به آمار ورودی زندان‌های استان، اظهار کرد: سالانه حدود 19 هزار نفر به زندان‌های گیلان وارد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی 80 درصد جمعیت ورودی را زیر 40 سال سن دانست و گفت: بخش قابل توجهی از این افراد دیپلم و زیر دیپلم هستند و شغل کاذب دارند.

مدیرکل جدید زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گیلان عدم برخورداری از درآمد پایدار و ناآشنایی با قوانین و مقررات را دو عامل مهم جرم و جنایت در کل کشور دانست و گفت: برای کاهش جمعیت کیفری نیازمند عزم عمومی هستیم.

سید حمید حسینی،‌ مدیرکل سابق زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گیلان نیز، زندان را یک واقعیت اجتماعی دانست و تصریح کرد: جرم و هنجارشکنی در همه جوامع و نظام‌های حقوقی وجود دارد و مدینه فاضله نداریم.

وی تنبیه، مجازات مجرم و هنجارشکن را یکی از ضرورت‌های اجتماعی دانست و افزود: مجازات مجرم برای تامین و تحکیم امنیت جامعه است، اما در فرایند اجرای حبس باید به شرایط زندان و زندانی توجه داشته باشیم.

مدیرکل سابق زندان‌های گیلان با بیان اینکه زندان یک جامعه کوچک با مشکلات بزرگ است، عنوان کرد: گاهی مشکلات زندانیان از مردم عادی بیشتر است، زیرا همه نیازهای انسانی از جمله تغذیه، بهداشت و درمان، ورزش و تفریح و... در زندان وجود دارد و باید این نیازها تامین شود. همچنین افراد بزهکار دارای شخصیت‌های ترک‌خورده و غیر معمول هستند و به بازپروری و اصلاح و تربیت نیاز دارند.

حسینی با اشاره به انتقال مشکلات فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی افراد به داخل زندان، متذکر شد: کار زندان و زندان‌بانی تعطیل‌بردار نیست و در طول شبانه‌روز ادامه دارد. اگرچه زندانیان براساس احکام صادره از سوی قضات روانه زندان می‌شوند تا امنیت جامعه و شهروندان تامین شود، اما تامین امنیت زندان و زندانیان نیز برای ما اهمیت دارد.

وی زندان‌بانان را در معرض انواع و اقسام آسیب‌های جسمی و روحی دانست و تصریح کرد: اصلاح و تربیت زندانی علاوه بر اینکه امنیت شهروندان را تامین می‌کند، موجب بازپروری او جهت بازگشت سعادتمندانه به اجتماع می‌شود لذا زندان، خانواده و جامعه سه عامل تاثیرگذار در چرخه اصلاح و تربیت هستند.

مدیرکل سابق زندان‌های گیلان افزود: اقدامات خوبی در بخش اصلاح و تربیت زندانیان صورت می‌گیرد، اما نهادی وجود ندارد که بعد از آزادی زندانی او را تحویل بگیرد. متاسفانه خانواده‌های زندانیان نیز به شدت آسیب‌دیده هستند و ملجا ندارند لذا اگر بخواهیم کارکرد زندان یک کارکرد درست باشد نیازمند برنامه ریزی و هم‌افزایی هستیم.

حسینی تاسیسات، تجهیزات و خدمات زندان‌های گیلان را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: کار زندان‌بانی به این سه مولفه نیاز دارد و خدمات مترتب بر تاسیسات و تجهیزات است. منابع انسانی مهمترین عنصر در تشکیلات قضایی است، اما از حیث اعتباری با کمبود نیروهای متخصص در حوزه اصلاح و تربیت مواجه هستیم.

وی هزینه‌های زندان را اجتناب‌ناپذیر دانست و اظهار کرد: زندان‌های گیلان فرسوده هستند و مشکلات زیرساختی دارند لذا در یک برنامه کوتاه‌مدت اقدام به بهسازی زندان‌های استان در رودسر، انزلی، آستارا، تالش، حویق و رودبار کردیم. همچنین توانستیم پایه بودجه‌ای اداره‌کل زندان‌های گیلان را تقویت کنیم.

مدیرکل سابق زندان‌های گیلان بر لزوم توسعه نیروی انسانی سازمان زندان‌ها تاکید کرد و یادآور شد: از حیث منابع انسانی در سازمان زندان‌ها قوی هستیم و همکارانی تحصیلکرده و توانمند داریم.

حسینی احداث زندان ضیابر، راه‌اندازی بند نسوان در شهرستان‌ها و تصفیه فاضلاب زندان‌ها را از دیگر اقدامات دانست و عنوان کرد: طرح بهسازی، تجمیع و ساماندهی زندان‌های استان در قالب 5 مرکز متمرکز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی گيلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۲۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قضات تا جایی که ممکن است متهمان و مجرمان را به زندان محکوم نکنند

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی از قضات خواست که متهمان را از مجازات سخت معاف کنند.

این روزنامه نوشت: قاضی به نمایندگی از حاکم اسلامی موظف است تمام راه‌های ممکن را برای پیدا کردن بهانه‌ای که به او امکان آزاد نمودن متهمان و خودداری از به بند کشیدن آنان را بدهد جستجو کند و تمام راه‌های به حبس کشاندن آنان را سد نماید.

این نوع برخورد علاوه بر فوایدی که برای آحاد مردم دارد و از پیدایش مفاسد متعدد اجتماعی ناشی از زندانی شدن‌ها جلوگیری می‌کند، اسلام را نیز آنگونه که هست به مردم معرفی می‌نماید.

وقتی پدر یک خانواده به زندان می‌افتد، فرزندان و همسر او دچار مشکلات روحی و مادی می‌شوند. وقتی یک دانشجو به زندان فرستاده می‌شود، آینده زندگی او با اختلال مواجه می‌شود. به زندان افتادن یک کارمند، به آینده شغلی او لطمه می‌زند.

منظور این نیست که بطور کلی بساط زندان برچیده شود بلکه هدف اینست که تلاش دستگاه قضائی بر این متمرکز شود که متهمان و یا حتی مجرمان حتی‌الامکان از راه‌های دیگر تنبیه شوند و صدور حکم بازداشت و زندانی شدن به حداقل برسد.
قطعاً در مواردی چاره‌ای غیر از زندانی شدن افراد وجود ندارد. منظور اینست که غلبه با بازداشت کردن و صدور حکم زندانی شدن نباشد و تا آنجا که ممکن است پرونده‌ها به شکل‌های دیگری مختومه شوند.

اینکه گفته شود احکام قضائی اگر شدید نباشند، بازدارندگی نخواهند داشت، در مورد جرائم خاص درست است، ولی بسیاری از مجرمین را می‌توان با رأفت و نشان دادن عطوفت و رحمت به راه صحیح هدایت کرد و از ارتکاب مجدد جرم پشیمان نمود. فلسفه این اصل بسیار مهم که فرموده‌اند «هَلِ الدّینُ اِلاَّ الْحُبٌّ، آیا دین چیزی غیر از محبت و رحمت و عطوفت است؟» همین است.

اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم، بسیاری از قضات کنونی به حدیث نورانی پیامبر خدا که در آغاز این مقاله نقل کرده‌ایم عمل می‌کنند و تلاششان بر این متمرکز است که متهمان را از مجازات معاف کنند و راه عطوفت و رحمت را برای متنبه شدن آنان برگزینند. در مواردی نیز وضعیت کاملاً برعکس است و احکام غیرعادی و خشنی صادر می‌شوند که خارج از چارچوب هستند.

دیگر خبرها

  • ۵۰۶ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند
  • موافقت با اشتغال ۶۹ زندانی در شهرستان مراغه
  • موافقت با اشتغال ۶۹ زندانی در مراغه
  • فاش شدن ابعاد جدیدی از جنایت صهیونیست‌ها به مناسبت روز اسرای فلسطینی
  • قضات تا جایی که ممکن است متهمان و مجرمان را به زندان محکوم نکنند
  • جمعیت وفاق ملی بحرین: ۵۵۶ زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند
  • آزادی ۴ زندانی جرائم غیر عمد از زندان شوشتر
  • ۸۰۵ زندانی جرائم غیر عمد در کهگیلویه وبویراحمد آزاد شدند
  • اشتغال به کار بیش از هزار و ۶۰۰ زندانی در قم
  • یک‌هزار و ۶۸۲ زندانی در قم مشغول کار هستند