Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حدود ۱۱ هزار هکتار از باغ‌های ملایر باغ انگور است و سالانه به طور متوسط ۲۳۰ هزار تن انگور در این شهرستان تولید می‌شود.

آذر ماه سال گذشته انگور ملایر به عنوان میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرسال همزمان با مهرماه جشن برداشت انگور، معرفی خوشه برتر، جشنواره شیره پزی در شهرستان ملایر برگزار می‌شود و صادرات کشمش ملایر به بیش ۱۰ کشور جهان رونق می‌گیرد.

استان همدان دومین استان کشور در تولید انگور /برداشت ۲۴۲ هزار تن انگور از باغات شهرستان ملایر

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ملایر گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۴۲ هزار تن انگور از باغات شهرستان برداشت می‌شود.

علی مروت امیری گفت: هم اکنون ۱۰ هزار و ۶۷۰ هکتار باغ انگوردر شهرستان ملایر وجود دارد که ۱۰ هزار و ۲۲۰ هکتار آن محصول می‌دهد.

او با بیان اینکه امسال به ازای هر هکتار در استان ۲۳ هزار و ۵۰۰ کیلو گرم انگور از باغات استان برداشت می‌شود، افزود:پارسال ۳۴۳ هزار تن انگور از باغات شهرستان برداشت شد و به دلیل سرما زدگی ۶۶ هزار تن محصول انگور استان خسارت دید.

امیری بیان کرد:شهرستان ملایر در تولید و صادرات کشمش کشور جایگاه مهمی دارد و از ۱۸۰ هزار تن کشمش کشور ۴۰ هزار تن آن در ملایر تولید می‌شود.

۵۰ درصد سطح زیر کشت انگور استان در شهرستان ملایر و ۸۵ درصد انگور‌های این شهرستان کشمش بیدانه است.

 پرداخت تسهیلات به باغداران انگور برای ایجاد باغات انگور ایستاده

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۱۵۰ هکتار باغ ایستاده انگور در استان همدان امسال ایجاد می‌شود.

شهبازی افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است سطح زیر کشت باغات انگور ایستاده یا طرح فراز را در استان افزایش دهیم.

او با بیان اینکه باغات جدید و برخی از باغ‌های انگور زمینی در این طرح به باغ انگور ایستاده تبدیل می‌شوند گفت:تا سال ۱۴۰۰ قرار است ۶۵۰ هکتار باغ انگور ایستاده در استان و بیشتر آن‌ها در شهرستان ملایر ایجاد شود.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: هم اکنون به افرادی که قصد دارند باغ جدید و یا تغییر باغ انگور سنتی به باغ انگور ایستاده ایجاد کنند، تسهیلات با سود کمتر از ۱۰ درصد پرداخت می‌کنیم.

شهبازی بیان کرد:این تسهیلات با یارانه و ۸۰ درصد کل هزینه تبدیل باغ به باغ ایستاده یا داربستی است.

او با بیان اینکه حدود ۶۰ واحد فرآوری و بسته بندی کشمش در استان وجود دارد گفت:این واحد‌های کشمش پاک کنی ظرفیت بسته بندی ۸۰ هزار تن کشمش را دارند، اما هم اکنون با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند.

تولید محصول بیشتر و کیفیت بالا در باغ‌های انگور ایستاده

محمد غفاری یکی از باغدارن ملایری است که باغ انگور خود را از باغ سنتی به باغ ایستاده تبدیل کرده است.

او از افزایش برداشت انگور باغ خود بعد از اجرای طرح فراز یا همان باغ ایستاده انگور خبر می‌دهد و گفت: علاوه بر افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی محصول، در باغ ایستاده می‌توانیم تعداد درختان انگور بیشتری را در مقایسه با باغ‌های سنتی و یا نشسته در زمین کاشت.

غفاری افزود: در باغ ایستاده انگور، چون خوشه‌های انگور نور بهتری از خورشید را دریافت می‌کنند هم دانه‌های خوشه‌ها بزرگ‌تر و پر آب‌تر می‌شود و هم میزان قند بیشتری دارند

وجود ۵۶ واحد فراوری کشمش در استان همدان

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان همدان گفت: ۵۶ واحد فراوری و بسته بندی کشمش در استان همدان به ثبت رسیده است.

متین با بیان اینکه ۲۸ واحد تصفیه و بسته بندی کشمش از سازمان جهاد کشاورزی استان مجوز گرفته اند افزود:این واحد‌ها ظرفیت تصفیه و بسته بندی ۴۱ هزار تن کشمش را در سال دارند و برای ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

او با اشاره به تجهیز ۸ واحد تصفیه و بسته بندی کشمش ملایر به صوت لیزری افزود: با نصب این فناوری درجه بندی و کیفیت کشمش‌ها مشخص و کشمش یک دست و با کیفیت بهتر آماده صادرات می‌شود.

هزینه نصب فناوری سورت لیزری (جداسازی لیزری) برای هر واحد تصفیه و بسته بندی کشمش نزدیک به یک میلیادر تومان است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان تغییر و تعمیر تجهیزات کارخانجات تصفیه و بسته بندی کشمش در استان را ضروری دانست و گفت: بیشترین واحد‌ها دارای دستگاه‌های زنگ زده هستند و نیاز دارند که دستگاه‌های آن‌ها به خطوط استیل مجهز شود.

متین از حمایت اداره کل صنعت معدن و تجارت استان همدان برای دادن مجوز و تاسیس واحد‌های بسته بندی با وزن‌های کمتر و جعبه‌ای کشمش خبر داد و افزود: هم اکنون صادرات کشمش از استان همدان و شهرستان ملایر به طور بسته‌های ۱۰ تا ۱۲ کیلویی انجام می‌شود و در کشور‌های ترکیه، روسیه و اوکراین با بسته بندی‌های فروشگاهی و کوچک‌تر توزیع و به فروش می‌رسد.

او ادامه داد: قیمت هر کیلو کشمش صادراتی برای صادر کنندگان بین ۲ تا ۵ دلار است و برای سرمایه گذاران واحد‌های تصفیه و بسته بندی کشمش درآمد خوبی را به همراه دارد.

صادرات بیش از ۳۶ هزار تنی کشمش ملایر

مدیر کل گمرک استان همدان گفت:سالانه بیش از ۳۶ هزار تن کشمش شهرستان ملایر از گمرک همدان و ملایر به دیگرکشور‌ها صادر می‌شود.
مرتضی نجفی‌مقدم افزود: ارزش کشمش‌های صادراتی شهرستان ملایر طی پارسال ۴۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بود.

او از صادرات حدود ۸ هزار تنی کشمش هم طی نیمه نخست امسال خبر داد و گفت:با برداشت محصول انگور و تولید کشمش‌های جدید صادرات کشمش در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد.

ارزش کشمش‌های صادر شده در نیمه نخست امسال بیش از ۱۶ میلیون دلار است.

نجفی مقدم ادامه داد: کشمش ملایر به کشور‌های اوکراین، روسیه، آلمان، امارات و کشور‌های شرق اروپا صادر می‌شود.

علی چگینی صادرکننده کشمش ملایر هم گفت: ما هم اکنون صادرات کشمش را به صورت کارتن‌های بزرگ داریم و این باعث شده تا کشمش ملایر در سایر کشور‌ها دوباره بسته بندی و با نام آن‌ها در جهان معرفی شود.

او با بیان اینکه کشمش باغداران با گونی به کارخانه‌های تصفیه و بسته بندی کشمش می‌رسد و افزود:این کشمش‌ها به دلیل حمل نامناسب و هم نگهداری آن‌ها با گونی روی هم مقداری از شیرابه خود را از دست می‌دهند و برای جلوگیری از این کار باید با دادن تسهیلات به باغداران و کارخانه داران دنبال انتقال و نگهداری کشمش‌ها با جعبه باشیم.

حاتمی یکی دیگر از صادر کنندگان کشمش ملایر هم گفت: ما برای تجهیز و خرید دستگاه‌های جدید بسته بندی کشمش نیازمند استفاده از تسهیلات و ارز دولتی هستیم.

او افزود:با توجه به کاهش صادرات تنها برخی از کارخانه داران که دفتر در روسیه دارند می‌توانند صادرات خود را در زمینه کشمش مانند گذشته ادامه دهند.

تهیه زنجیره تولید تا بازار انگور در استان همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: وزارت جهاد کشاورزی تهیه زنجیره تولید تا بازار داخلی و خارجی ۸ محصول را در کشور تهیه می‌کند و تهیه زنجیره انگور به استان همدان سپرده شده است.

منصور رضوانی جلال افزود: این زنجیره با توجه به بالابودن تولید و کیفیت انگور ملایر به استان همدان سپرده شده است.

او با بیان اینکه ما پایلوت تهیه این زنجیره در کشور شده ایم افزود: در این زنجیره از ابتدای تولید و برداشت انگور در باغات بررسی و راه کار‌هایی مانند ایجاد باغات ایستاده یا همان طرح فراز را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ما دنبال آموزش باغداران برای تولید انگور در باغ‌های ایستاده، خشک کردن کشمش در مکان مناسب و انتقال کشمش‌ها از باغات به کارخانه با جعبه به جای گونی هستیم.

رضوانی جلال ادامه داد: در مرکزآموزش و تحقیقات جهاد کشاورزی استان همدان دنبال راهکار‌هایی برای افزایش تولید انگور هستیم.

او خواستار تجهیز و ارتقای ناوگان بسته بندی واحد‌های تصفیه و بسته بندی کشمش دراستان همدان شد و افزود: اگر بسته بندی را کوچک و با وزن کمتر و ویژه صادرات انجام دهیم سهم بیشتری از سود فروش کشمش به باغداران و کارخانه داران منطقه اختصاص یابد.

رضوانی جلال هدف از تهیه این زنجیره را تولید محصول بهتر، فراوری‌های بیشتر و متناسب با بازاره‌ای داخلی و خارجی و افزایش توان رقابتی برای صادرات است.

با تهیه زنجیره غذایی انگور اگر باغداران با آموزش و تسهیلات به سمت باغ‌های ایستاده انگور روی آورند هم تولید محصولشان بیشتر و هم سود برای کشاورزان بیشتر می‌شود.

البته از تولید بیشتر و با کیفیت بگذریم باز هم فرآوری انگور به طور صنعتی است بیشتر نقش سود آوری و درآمد را ایفا می‌کند.

با ایجاد کارخانه‌های جدید بسته بندی فروشگاهی و وزن کم کشمش، و تولید شیره، باسلق و آب انگور می‌توان هم انگور و کشمش ملایر را با نام و برند خود در جهان معرفی کرد و هم سرمایه‌های بیشتر مالی را وارد کشور کرد.

انتهای پیام/ا

گزارش از زهرا امامی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۶۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در جلسه رونمایی از «برنامه راهبردی و عملیاتی توسعه متوازن آذربایجان شرقی» افزود: بخش صنعت با ۵.۲۵ درصد، کشاورزی با ۳.۵۱ درصد و خدمات با ۳.۲۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه سهم جمعیتی استان از کل کشور ۴.۷۹ درصد است، ارتقای سهم ارزش افزوده استان از اقتصاد کشور را هدف نهایی برنامه تحولی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این رقم نزدیک به چهار درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی که به نحوی در ارتباط با موضوعات کلان و متوسط رشد اقتصادی فعالیت می‌کنند باید برنامه‌های تحولی خود را به شکلی چارچوب مند ارائه داده و اساس برنامه‌ها خودمحوری دستگاه است.

فتح زاده اضافه کرد: سه مؤلفه جلب مشارکت مردم، بالا بردن میزان مشارکت بخش عمومی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در عملیاتی شدن این برنامه راهبری مهم است.

وی گفت: با اتمام برنامه و اجرای فعالیت‌هایی که تدوین شده باید بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۳، سهم هر بخش را در اقتصاد استان محاسبه کرده و به بهره وری، رشد اقتصادی و ارتقا سهم ارزش افزوده مورد انتظار استان دست یابیم.

کد خبر 6085147

دیگر خبرها

  • بلاتکلیف شدن کارکنان شرکت فروسیلیس ملایر در پی تعطیلی این شرکت
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست
  • افزوده شدن ۱۸۰ کیلومتر راه اصلی به محور‌های ارتباطی استان همدان
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • بخش معدن آذربایجان شرقی بیشترین ارزش افزوده را دارد
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • زمین‌های کوچکی که با همت بزرگ به ارزش افزوده می‌رسد