Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ویژه جامعه شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی، روز  گذشته ۱۱ مهر ماه، به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام حسن خیری، رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست به ارائه پژوهش خود با عنوان «رویکرد نظری درباره انحرافات اجتماعی با تأکید بر اندیشه علامه طباطبایی» پرداخت.

وی گفت: رویکرد اجتماعی اسلام موجب شده تا دانشمندانی نظیر علامه طباطبایی به بررسی اجتماع و حوزه های پیرامونی آن پرداخته و موضوعاتی چون اصالت فرد و جامعه، جایگاه انسان در جامعه، گرایش به تعاون یا تنازع، اهمیت و جایگاه نهادهای اجتماعی را مورد بررسی قرار دهند.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی بر تقویت گرایش فطری و عقلانی انسان برای جهت دهی به حب ذات تأکید دارد، افزود: ایشان تعاون و همکاری را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانسته و نبود پشتوانه قوی اخلاقی، زمینه تخطی و فساد را برای او به همراه می‌آورد.

حجت الاسلام خیری با تأکید بر اینکه نظریه تکون هویتی بر اساس آیه «و کل یعمل علی شاکله» مفهوم پیدا می کند، گفت: در این آیه قرآن به صراحت اعلام می کند تمام افراد بر اساس شخصیتی که دارند رفتار می کنند به گونه‌ای که براساس این آیه برخی اعمال در نزد منحرفین زیبا و موجه تلقی می‌شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: عدم بصیرت، معلول عوامل مختلفی است که غلبه بر هوای نفس، وسوسه‌های شیطانی و عدم رعایت ضوابط شرعی همچون حرام خواری و حرام زادگی سد راه بصیرت محسوب می‌شود.

وی گفت: براساس دیدگاه علامه طباطبایی هر عملی همراه با لذت است و همین لذایذ است که عمل و متعلقات عمل انسان را در نظر انسان زینت می دهد و اگر این لذایذ نبود بشر در صدد انجام هیچ عملی برنمی‏ آمد.

حجت الاسلام خیری با بیان اینکه حب ذات و دست یابی به لذائذ ملاک اراده آدمی بر رفتار است، تصریح کرد: به گفته طباطبایی این حب و دوستی بر ارزشها، باورها و نظام معرفتی انسان جهت می‌دهد و هماهنگی عناصر تشکیل دهنده افکار و خواست ها از آدمی شخصیت پایداری می سازد.

وی اظهار کرد: حب واقعی از عقل و فطرت ناشی می شود و تخلف ناپذیر است و  از کار افتادگی عقل موجب شکل گیری مفاسد می شود و اساس تلاش اسلام بر تحفظ برحکم عقل قرار گرفته است تا با روش عملی و عقلی مردم را حفظ کند.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم از انحرافات جلوگیری کنیم باید از فرورفتگی در مادیات پرهیز شود، گفت: هیچ دینی به اندازه جامعه اسلامی در اصلاح اجتماع اهتمام نورزیده و تلاش هیچ نظامی به پای آن نمی‏ رسد.

کد خبر 4736394

منبع: مهر

کلیدواژه: مجمع عالی علوم انسانی اسلامی علوم انسانی اسلامی جامعه شناسی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب کنفرانس بین المللی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی فعالیت های قرآنی اربعین 98 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امام موسی صدر اربعین حسینی گام دوم انقلاب قرآن کریم نشست علمی امام سجاد ع فلسفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۳۹۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری دانشجویان در برگزاری انتخابات نمادی از مشارکت اجتماعی فعال نسل جوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تجلیل از ۸۰ دانشجوی فعال دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و استان فارس در همکاری با حوزه‌های برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، برگزار شد.

محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در این نشست اظهار کرد: به‌کارگیری جوانان و دانشجویان برای همکاری در برگزاری انتخابات در این سطح وسیع و خاص، کاری بدیع و بسیار بزرگ بود. در دوره‌های قبل نیز گرایش به‌سوی جوانان در قالب شعار مطرح می‌شد؛ اما به دلیل ریسک خاصی که این به‌کارگیری داشت در جنبه عمل از این مشارکت اجتماعی و سیاسی نشانه چندان زیادی ابراز نشده است.

وی این همکاری مجدانه دانشجویان این دانشگاه در برپایی انتخابات را موجب افتخاری برای دانشجویان و به‌طور ویژه برای والدین دانشجویان برشمرد و بیان کرد:‌ حضور جوانان در فعالیت اجتماعی همانند برگزاری انتخابات نمودی واضح از مشارکت اجتماعی فعال نسل جوان است. دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مسئولیت اجتماعی خویش، بر خود می‌بالد و افتخار می‌کند که دانشجویانش در راستای فعالیت‌های اجتماعی مفید و مثمر ثمر نظام مقدس جمهوری اسلامی در بزرگ‌ترین تمرین دموکراسی کشور یعنی برگزاری انتخابات سهم بسزایی داشتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با اعلام آمادگی برای همکاری و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مشابه در شهر و استان، عنوان کرد: تعداد کثیر دانشجویان این دانشگاه در سراسر استان به‌ویژه حضور بالغ‌بر ۲۵ هزار دانشجو در دانشگاه آزا اسلامی واحد شیراز و وجود تعداد بسیاری از استادان همکاران و دانش‌آموزان مجموعه مدارس سما دانشگاه اسلامی در استان فارس ظرفیت  بسیار بزرگی برای ایفای نقش اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است.

برگزاری متفاوت انتخابات در شیراز با همکاری دانشجویان

فرماندار شهرستان شیراز نیز همکاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به شیوه فعلی با فرمانداری در برگزاری انتخابات شهرستان شیراز و زرقان را برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: در برپایی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شیوه همکاری دانشجویان با فرمانداری، شیوه جدید و متفاوتی بود که این شیوه با سایر حوزه‌های انتخابیه شهر‌های دیگر کشور نیز متفاوت بود.

لطف‌الله شیبانی افزود: روال ثابت و سابق برگزاری انتخابات سال‌های گذشته بر استفاده کامل از کارمندان دولت به‌ویژه فرهنگیان بودغ اما در دوره فعلی با همکاری هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و با همت تک‌تک دانشجویان گرانقدر، شکل برگزاری انتخابات با اعتمادی که به دانشجویان این دانشگاه صورت پذیرفت کاملاً متفاوت شد. این برای نخستین بار بود که در چنین سطح وسیعی از خدمات و قابلیت‌های دانشجویان در مراحل مختلف برگزاری انتخابات اعم از مرحله آموزش، مرحله کنترل، تست و مرحله اجرا استفاده شد.

وی اضافه کرد:‌ در برگزاری این دوره از انتخابات و حضور و مشارکت فعال دانشجویان در اداره حوزه‌های انتخابیه آنچه بیش از همه مشهود بود امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری دانشجویان دخیل در امر برگزاری انتخابات بود. یکی از محاسن بزرگ همکاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در اجرای مرحله اول انتخابات شهرستان شیراز اشراف کامل دانشجویان به روند برگزاری انتخابات بود که سبب شد عمده شبهات و شایعات منتشره قبلی درباره برگزاری انتخابات به‌واسطه ارتباط نزدیک خود دانشجویان و دخیل بودنشان در جزء مراحل اجرایی، از ذهنشان خارج شود.

فرماندار شهرستان شیراز همکاری دانشجویان در حوزه‌های انفورماتیک، آموزش کاربران و بازرسی در فرایند انتخابات را موجب ایجاد فضای آرامش‌بخش در روند برگزاری دانست و تأکید کرد:‌ در جریان برپایی انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ نخستین حوزه انتخابیه‌ای که در استان فارس سلامت برگزاری انتخاباتش تأیید شد حوزه شهرستان شیراز و نخستین کلان‌شهری که تأیید صحت انتخابات آن در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت نیز شهر شیراز بود.

شیبانی بیان کرد: همه این نتایج مثبت، مؤثر و خوشایند نتیجه همکاری، همیت و یاری همه دانشجویان در فرایند حساس و پر دقت برگزاری و اجرای انتخابات بود.

به گزارش آنا،‌در پایان این نشست از همه دانشجویان فعال در ایام انتخابات اسفند ۱۴۰۲ شهر شیراز با اهدای لوح سپاس و هدایایی از سوی فرماندار شیراز تجلیل و به پاس همکاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس در برپایی این دوره از انتخابات لوح سپاسی از سوی فرماندار شیراز به دکتر محمدرضا قائدی اهدا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (تصویر) تیپ ورزشی جدید بهنوش طباطبایی
  • صحرایی: با مشاهده وضعیت حال و گذشته جمله «به قله نزدیک می‌شویم» رهبری را بهتر درک می‌کنیم
  • الفت با مفاهیم غنی قرآنی از آسیب‌های مدرن اجتماعی جلوگیری می‌کند  
  • تجلیل از دانشجویان فعال در برگزاری انتخابات اسفندماه شیراز
  • تأکید بن زاید و گوترش بر مهار تنش‌ها در منطقه
  • تأکید بر ارتباط ستاد نماز جمعه و جامعه علمی و نخبگانی
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • تمدید مهلت ثبت‌نام بدون آزمون دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
  • همکاری دانشجویان در برگزاری انتخابات نمادی از مشارکت اجتماعی فعال نسل جوان
  • تأکید رئیسی بر جلوگیری از عادی شدن مبارزه با قاچاق و اعتیاد