Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@18:05:25 GMT

مصرف کدام روغن‌ها مفید است؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۴۲۹۸

دریافت مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس که عمده‌ترین آنها روغن نباتی هیدروژنه، غذاهای فرآوری شده، کیک‌ها، کلوچه‌ها و ... است، باعث افزایش در غلظت کلسترول بد «LDL» و کاهش کلسترول خوب «HDL» می‌شود. ناطقان: مواد لبنی چرب و گوشت پرچربی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع موجب افزایش کلسترول خون و بروز بیماری‌های قلبی_عروقی می‌شوند که باید مصرف این دست مواد محدود شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سایر روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، کلزا، سبوس برنج، آفتابگردان،‌ لوبیای سویا و... می‌تواند جایگزین روغن‌های هیدروژنه شود تا کلسترول بد خون کاهش یابد.

دقت در نوع غذای مصرفی شامل کاهش مصرف زرده تخم‌مرغ به سه تا چهار عدد در هفته و عدم مصرف امعا و احشا دامی مانند دل، جگر و قلوه که حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، موثر خواهد بود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند علاوه‌ بر دریافت املاح و ویتامین مورد نیاز، با دریافت مقدار فیبر بیشتر، منجر به کاهش سطح کلسترول شود.
منبع: ایسنا برچسب ها: روغن ها ، مفید بودن ، بدن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: روغن ها مفید بودن بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۴۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام ویتامین همان اکسیر جوانی است!

به گزارش تابناک به نقل از گجت نیوز، برای برخی افراد، کشف راز کند کردن روند پیری یا به عقب برگرداندن ساعت بیولوژیکی بدن با وجود بالا رفتن سن، بسیار مهم است. چه بهتر که بتوان این کار با خوردن روزانه یک عدد قرص عملی کرد.

ویتامین D به دلیل اهمیتش در ساخت عضله و استخوان، که معمولا با افزایش سن تحلیل رفته یا ضعیف می‌شوند، از دیرباز گزینه‌ی بسیار مهمی در بدن انسان در نظر گرفته می‌شد. مطالعات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین دی در افراد، خطر ناشی از افزایش سن مانند تحلیل عضلات و زمین خوردن را افزایش می‌دهد. بنابراین، آیا مصرف مکمل ویتامین دی به کند شدن این روند یا حتی معکوس کردن آن کمک می‌کند؟

  
فرآیند پیری در سطح سلولی چگونه است؟
این موضوع درست مانند خود پیری، پیچیده است. محققان ایتالیایی در یک بررسی جدید، شواهد موجود در این مورد را گردآوری کرده‌اند. اجازه دهید با نگاهی به چگونگی پیری در سطح سلولی، این موضوع را بررسی کنیم. نشانه‌های پیری فهرستی بلند بالا از تغییرات سلولی از جمله کوتاه شدن تلومرها، بی‌ثباتی ژن‌ها، نشانگرهای مولکولی روی DNA و التهاب مزمن را شامل می‌شوند.

همانطور که کارملیندا روجیرو، متخصص سالمندان دانشگاه پروجا ایتالیا و همکارانش در مقاله خود توضیح می‌دهند، این نشانه‌های پیری فرآیندهایی به شدت پیچیده و به هم مرتبط هستند که برخلاف کاهش قدرت بدنی و تحرک (اولین ویژگی بالینی که به طور معمول پزشکان در افراد مسن تشخیص می‌دهند) قابل تشخیص نیستند.

چندین دهه است که پزشکان مصرف مکمل‌های ویتامین D را برای افراد مبتلا به پوکی استخوان و برای کمک به پیشگیری از شکستگی استخوان تجویز می‌کنند، زیرا کمبود ‌‌‌‌‌Vitamin D باعث بروز این گونه مشکلات می‌شود.

علاوه بر این ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند. اگرچه ویتامین دی در برخی غذاها یافت می‌شود، اما دریافت کافی آن تنها از طریق رژیم غذایی یا در صورت قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید ممکن است برای شما دشوار باشد. اما آزمایشات بالینی اخیر نشان داده‌اند که مکمل‌های Vitamin D لزوماً به پیشگیری از کاهش تراکم استخوان و شکستگی‌های ناشی از افزایش سن در افراد سالم کمک نمی‌کند.

به‌طور مشابه، روجیرو و همکارانش مطالعات و آزمایش‌های بالینی را که اثرات بالقوه ویتامین D بر نشانه‌های بیولوژیکی پیری را بررسی می‌کرد، جمع آوری کردند و دریافتند که شواهد کافی وجود ندارد: «تا به امروز، شواهد در مورد انسان‌ها کم است و عمدتاً بر اساس مدل‌های پیش بالینی [حیوانات] است.»

ویتامین D چگونه می‌تواند جلوی سرعت پیری را بگیرد؟
برخی مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین دی می‌تواند سرعت پیری را کاهش دهد، زیرا افرادی که سطح ویتامین D بدنشان پایین است، از نظر بیولوژیکی نسبت به افرادی Vitamin D کافی دارند، پیرتر هستند. مصرف مکمل‌های ویتامین D همچنین ممکن است به کاهش آسیب DNA کمک کند، اما به نظر نمی‌رسد بر طول تلومرها تأثیری داشته باشد.

اما متاسفانه، به دلیل کمبود مطالعات انسانی و نتایج متناقض، شواهد بسیار کمی در مورد اینکه چه دوز (مقداری) یا در چه سنی مکمل‌های ویتامین D ممکن است اثرگذار باشند، وجود دارد.

برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف دوز خاصی از ویتامین دی برای عموم مردم ایمن است، اما این ممکن است برای همه صدق نکند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف دوزهای بالای ویتامین D می‌تواند مضر باشد. همچنین مصرف مکمل‌های Vitamin D می‌تواند با داروهای تجویزی، مانند استاتین‌های کاهنده کلسترول، تداخل داشته باشد.

در حالی که شاید بالا بردن سطح پایین ویتامین D منطقی به نظر برسد، اما متخصصان می‌گویند مصرف بیشتر ویتامین ها به شکل مکمل، لزوماً برای سلامتی بهتر نیست. این کار می‌تواند باعث شود افراد سایر اقداماتی را که برای بهبود سلامتی و طولانی‌تر شدن عمر می‌توانند انجام دهند، مانند داشتن رژیم غذایی متعادل یا گذراندن وقت در فضای باز را نادیده بگیرند.

با وجود محبوبیت مکمل‌های ویتامین D به عنوان راهکاری برای افزایش طول عمر انسان و برخی شواهد در مورد پتانسیل آن در تعدیل نشانه‌های پیری، Ruggiero و همکارانش نتیجه‌گیری می‌کنند که هنوز فاصله زیادی با انتقال این یافته‌ها از آزمایشگاه به بالین (کاربرد در درمان بیماران) داریم».

دیگر خبرها

  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • خواص آب هویج بستنی
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • شکم تخت می‌خواهید؟ | ۷ ماده غذایی مفید و موثر برای چربی‌ سوزی شکم
  • این شکلات سطح کلسترول بد را افزایش می‌دهد | چه نوع شکلاتی انتخاب کنیم؟
  • خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید
  • کدام ویتامین همان اکسیر جوانی است!
  • کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر
  • مصرف کدام کره از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند؟