Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@23:06:04 GMT

کودکان اس‌ام‌ای زیر چتر حمایتی وزارت بهداشت

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۵۴۹۰

کودکان اس‌ام‌ای زیر چتر حمایتی وزارت بهداشت

بیماران «اس‌ام‌ای» سرانجام تحت پوشش حمایتی وزارت بهداشت قرار گرفتند و از این پس این بیماران می‌توانند خدمات درمانی اعم از ویزیت، مشاوره، بستری و خدمات توانبخشی را از مراکز تخصصی دریافت کنند. ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، SMA، بیماری هولناکی که غیر از درد هزینه هم دارد، پدر و مادرهای درد کشیده این بیماران البته به حق انتظار دارند وزارت بهداشت و مسؤولان ارشد دولت فکری به حالشان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلاتشان به قدری زیاد و مخارج درمانی‌آنها به اندازه‌ای سنگین است که وقتی با خانواده‌های این بیماران به گفت‌وگو می‌نشینید می‌بینید که بسیاری از آنها در اوایل تولد فرزندشان از وضعیت مالی مناسبی برخوردار بوده‌اند اما بیماری مثل خوره‌ای به جان زندگی آنها افتاده و برای خلاصی از آن چوب حراج به زندگی‌شان زده‌اند.

خدمات گرانی که متأسفانه هیچ یک از نهادهای دولتی پوشش آنها را بر عهده نگرفته و هزینه‌های سرسام آور درمان بهانه‌ای شد تا این خانواده‌ها با تجمع مقابل وزارت بهداشت و رسانه‌ای کردن مشکلات خود صدایشان را به گوش مسؤولان برسانند.

 

*درخواست وزارت بهداشت از مجلس

این مطالبه، مسؤولان وزارتخانه را برای مکاتبه و پیگیری تأمین اعتبار مورد نیاز از نمایندگان مجلس به خط کرد. آنقدر که مهدی شادنوش رئیس مرکز پیوند و امور بیماری‌ها با ارسال نامه‌ای به حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواستار ورود نمایندگان و تخصیص اعتبار مناسب برای اجرای طرح مذکور شد.

در بخشی از این نامه آمده بود: «با توجه به نظرات خبرگان برآورد تقریبی از میزان اعتبار لازم برای ارائه خدمات برای این بیماران محاسبه شده. حالا که در شرایط تصویب بودجه سال آینده قرار داریم با توجه به فضای مطالبه‌گری ایجاد شده در سطح جامعه در صورت پیش‌بینی اعتبار مناسب می‌توان برای کاهش آلام بیماران و خانواده‌ها اقدام کرد».

*لزوم ارائه خدمات به بیماران نادر

پس از ارسال این درخواست موضوع را از نمایندگان مجلس پیگیری کردیم، حیدرعلی عابدی در خصوص داروی بیماران «اس ام ای» (Spinal muscular atrophy) که در لیست دارویی وزارت بهداشت قرار ندارد و بیماران با مشکل بسیاری مواجه هستند، اظهار کرد: باید وزارت بهداشت به این بیماران کمک کند. البته باید ببینیم مشکلات اصلی این بیماران چیست؟ ظاهراً هزینه‌های درمان این بیماری بسیار بالا است. بعضی از داروها، داروهای رسمی هستند و برخی دیگر تأیید شده نیستند و ممکن است خیلی گران قیمت باشند.

هزینه درمان بیماری اس ام ای بالا است به طوری که هزینه داروی این بیماری برای یک سال مصرف بیمار به بالای یک میلیارد تومان می‌رسد

عابدی خاطرنشان کرد: اس ام ای چون یک بیماری نادر است خیلی کارهای تحقیقاتی پیشرفته روی آن نشده است. اعتقاد دارم همه خدماتی که به بیماران خاص می‌دهند باید به بیماران نادر هم ارائه دهند که البته همه بیماری‌های نادر جز بیماری‌های خاص محسوب نمی‌شوند.

وی گفت: معمولاً این بیماری در بدو تولد رخ می‌دهد و در بزرگسالان دیده نمی‌شود. هزینه بیماری اس ام ای بالا است به طوری که هزینه داروی این بیماری برای یک سال مصرف بیمار به بالای یک میلیارد تومان می‌رسد. در ایران داروی این بیماری نیست و خانواده‌ها دچار یک بحران عاطفی می‌شوند.

 

*SMA چیست؟

بیماری آتروفی عضلانی ستون فقرات، «اس.ام.ای» نوعی بیماری ژنتیکی است که بر بخشی از سیستم عصبی که مسؤول کنترل حرکت‌های عضله هاست، اثر می‌گذارد. بیشتر سلول‌های عصبی کنترل‌کننده حرکت عضله‌ها در نخاع قرار دارند. در اثر این بیماری عضله‌ها سیگنال‌های عصبی برای حرکت را دریافت نمی‌کنند و به اصطلاح عضله‌ها کاهش حجم پیدا می‌کنند. این بیماری به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شود که همه مبتلایان نیازمند خدمات توانبخشی، آب درمانی و دارو درمانی هستند.

اس ام ای» و «سی اف» خاص شدند

حالا حدود یک سال از درخواست‌های خانواده‌های این بیماران برای دریافت خدمات کمک درمانی می‌گذرد و سرانجام وزارت بهداشت علاوه بر بیماری SMA، بیماری CF را تحت پوشش حمایت‌های خود قرار داد.

مهدی شادنوش رئیس مرکز پیوند بیماران خاص وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص اظهار داشت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که 43 عنوان بیماری در کشور وجود دارد که هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل خواهد کرد لذا تلاش می‌کنیم تا به صورت برنامه‌ریزی شده و مستمر حمایت‌هایی را از این بیماری‌ها انجام دهیم. در سال گذشته به صورت محدود خدماتی به بیماران اوتیسم ارائه شد همچنین بیماران MS، EB و MPS نیز مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفتند. در سال 98 حمایت از بیماران SMA و CF جزو برنامه‌های ما قرار گرفت و کارهای کارشناسی در این زمینه صورت گرفته است که این بسته به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده و از اول مهرماه اجرایی شده است.

بسته حمایتی بیماران اس ام ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ و از اول مهرماه اجرایی شده است

شادنوش با اشاره به اضافه شدن دو بیمار جدید به بسته خدمتی حمایتی بیماران خاص و صعب‌العلاج اظهار کرد: بسته خدمتی بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال گذشته افزایش پیدا کرده است به طوری که در سال 97، چهار بیماری خاص مورد حمایت همه‌جانبه صندوق‌های بیمه‌گر و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفت که جزو بسته‌های خدمتی و حمایتی بیماران خاص محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت تمام دانشگاه‌ها علوم پزشکی موظف به ثبت اطلاعات بیماران در سامانه شده‌اند تا آنها هم بتوانند از خدمات مشابه سایر بیماران خاص و صعب‌العلاج بهره‌مند شود.

 

*ارایه خدمات درمانی در بیمارستان‌های فوق تخصصی

برای اطلاع از جزئیات این بسته حمایتی و نحوه ارائه خدمات به بیماران موضوع را رئیس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت جویا شدیم.

محمد عقیقی رئیس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت درباره جزییات این بسته حمایتی به فارس گفت: ارائه خدمات درمانی اعم از ویزیت، مشاوره، بستری و خدمات توانبخشی جزو سرفصل اول این بسته بوده و خدمات دارویی در سرفصل دوم این بسته قرار دارد همچنین سرفصل سوم به موضوع دستگاه‌ها و تجهیزات کمک تنفسی این بیماران پرداخته است.

*فرانشیز سهم بیمار صفر است

عقیقی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که داریم سرفصل اول در دستور کار قرار گرفته است و خانواده‌ها می‌توانند در مراکز مشخصی در بیمارستان‌های فوق تخصصی اطفال خدمات را دریافت کنند. تلاش کردیم که فرانشیز سهم بیمار در این مراکز صفر یا نزدیک به صفر شود تا بیمار دغدغه‌ای برای دریافت خدمات مشاوره‌ای و توانبخشی نداشته باشد.

وی افزود: تلاش‌ها و جلساتی با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز صورت گرفته و در صورتی که آنها بتوانند دارو و برند مورد نیاز این بیماران را تولید کنند این دارو در کشور تولید و در اختیار آنها قرار می‌گیرد هر چند که دستیابی به این دارو کار آسانی نیست. برای تأمین تجهیزات کمک تنفسی که این بیماران باید در منزل خود از آن استفاده کنند و جزو ملزومات بیمارستانی تلقی نمی‌شود با کمک هیأت امنای ارزی باید از ارز دولتی استفاده کنیم و حمایت‌های لازم از انجمن این بیماران نیز صورت خواهد گرفت تا تجهیزات کمک تنفسی با ارز دولتی تهیه و در اختیار بیماران قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت درحال آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات به بیماران است، همچنین باید در خصوص نحوه ارائه خدمات نیز اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد تا به مرور زمان خانواده‌های این بیماران بتوانند خدمات مورد نظر را از مراکز درمانی دریافت کنند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۵۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید/تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار

بنا به این گزارش، دکتر عباس عبادی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند وزارت بهداشت در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: امسال برای نخستین بار تعرفه ترجیحی برای مناطق کمتر برخوردار تصویب شد که گامی در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و انگیزه همکاران جهت ماندگاری در این مناطق است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به افزایش ۵۰ درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری اشاره کرد و افزود: این افزایش نسبت به سال گذشته از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

عبادی همچنین گفت: ۱۵ درصد به ارزش نسبی خدمات پرستاری(k) نسبت به سال قبل اضافه شده است که این مصوبات منجر به رشد مناسبی در میزان تعرفه پرستاران در سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به مزایای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تصریح کرد: با اجرای این قانون، استقلال مالی و ارتقای هویت سازمانی گروه پرستاری بهبود یافته است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی افزود: این قانون منابع جدید مالی را برای بیمارستان‌ها فراهم کره است. دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در توزیع این منابع وفق دستورالعمل‌های ابلاغی نقش فعالانه‌ای داشته باشند تا منافع آن به طور عادلانه به تمامی پرستاران برسد.

وی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم و وزارت بهداشت برای حل مشکلات پرستاری، گفت: این دستاوردها حاصل تلاش‌های یکساله و اصلاحات انجام شده در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که بدون شک، این اقدامات گامی کوچک در جهت ارتقای جایگاه پرستاران در نظام سلامت کشور و افزایش انگیزه آنها برای ارائه خدمات بهتر به مردم شریف ایران خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویان پرستاری
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • ۲۵۵ بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد
  • خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود
  • وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار
  • وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید/تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار
  • تعرفه‌های خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • جزئیات تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد