Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل فناوری‌های بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه در بیماری فلج مغزی تا پنج سال آینده سلول‌های بنیادی وارد کار می‌شوند، گفت: بسیاری از افراد توانستند نمونه خون بند ناف خود را برای خود استفاده کنند. ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مرتضی ضرابی ظهر امروز در نشست خبری فناوری‌های بن‌یاخته رویان اظهار داشت: اوایل دهه هشتاد پس از مطالعات بسیار در دنیا اقداماتی در زمینه پزشکی با استفاده از سلول‌های بنیادی انجام شده و در نهایت توانستیم سلول‌های بنیادی را از این تاریخ آغاز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن یاخته‌های رویان ادامه داد: سلول بنیادی دو ویژگی همزمان دارد، یکی از آنها قدرت خودنوزایی و دیگری تمایز یا تخصصی شدن است، از سلول‌های بنیادی می‌توان به سلول جنینی و سلول بنیادی بالغی اشاره کرد، سلول‌های بنیادی فعالیت زیادی در بدن ما داشته و وظیفه ترمیم را بر عهده دارند.

وی گفت: سلول بنیادی خون بند ناف نیز از دیگر سلول‌های موجود هستند، سال‌ها استفاده از سلول‌های بنیادی مورد توجه قرار گرفته است، افراد مبتلا به سرطان خون با پیوند مغز و استخوان به حیات خود بازمی‌گردند، بنابراین این سلول‌های بنیادی در مغز استخوان ذخیره می‌شوند.

ضرابی عنوان کرد: بند ناف مجرای ارتباطی مادر و جنین بوده و سلول‌های بنیادی بند ناف در این زمان فعالیت به سزایی دارند، 80 تا 200 میلی‌لیتر خون بند ناف مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلافاصله پس از تولد نوزاد نمونه خون بند ناف را باید جمع‌آوری کرد، از سال 1378 نخستین پیوند خون بند ناف انجام شد و پس از آن بانک‌های خون بند ناف تشکیل شدند.

وی بیان کرد: نمونه خون بند ناف جمع‌آوری شده و به آزمایشگاه منتقل می‌شود، پس از انجام عملیات در تانک‌هایی با 196 درجه این نمونه نگهداری می‌شود، خون بند ناف تا 20 سال قابل نگهداری است، ما دارای بانک عمومی و خصوصی بند ناف هستیم، در بانک‌های عمومی خون بند ناف افراد نمونه خود را به این محل اهدا کرده و در مواقع لازم برای افراد دیگری استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن یاخته‌های رویان  اظهار داشت: در بانک‌های خصوصی افراد با پرداخت مبلغی می‌توانند آن را برای خود نگهداری کنند، بالغ بر 6 میلیون نمونه خون بند ناف در بانک‌های خصوصی و 700 هزار نمونه نیز در بانک‌های عمومی نگهداری می‌شود، هر پیوندی نیاز به بیهوشی دارد اما نمونه خون بند ناف می‌تواند بدون انجام چنین امری مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در کشور دو بانک خصوصی و عمومی بند ناف وجود دارد و مشکلی در محدودیت ذخیره سازی نداریم، 15 هزار نمونه در بانک عمومی  کشور ذخیره شده است، این آمار در بانک‌های خصوصی به 115 هزار نمونه می‌رسد، بزرگ‌ترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه متعلق به کشور ماست.

ضرابی گفت: دفاتر نمایندگی مختلفی در خراسان رضوی وجود دارد، پتانسیل درمانی توسط این سلول‌ها برای 80 بیماری وجود دارد اما بیشترین استفاده از آن در بخش مغز استخوان است، بیماری‌هایی مانند تالاسمی، سرطان‌ خون، کم‌خونی‌های مادرزادی و نظایر این بیماری‌ها توسط این امر رفع می‌شوند.

وی تصریح کرد: همچنین بهبود برخی بیماری‌ها مانند فلج مغزی در کودکان و اوتیسم توسط سلول‌های خون بند ناف پیش‌بینی می‌شود، در بیماری فلج مغزی تا پنج سال آینده  سلول‌های بنیادی وارد کار می‌شوند، بسیاری از افراد توانستند نمونه خون بند ناف خود را برای خود استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: در صورت استفاده از سلول خون بند ناف برای بیماری فلج مغزی، می‌توان آن را برای کودکان چهار تا 14 سال استفاده کرد، تاکنون 200 پیوند بیماری‌های خونی توسط سلول‌های بنیادی در کشور انجام شده که اغلب آن در بیمارستان شریعتی صورت پذیرفته است.

شرایط تحت پوشش بیمه قرار گرفتن نوزادان4000 واحد خون بند ناف در کشور جمع‌آوری شدمیزان ذخیره‌سازی خون بند ناف در کردستان افزایش یابد

وی خاطرنشان کرد: 120 بیمار در طرح فلج مغزی هستند و در صورت اخذ مجوز می‌توان در این زمینه اقدامات مطلوبی انجام داد، دانش ما کاملاً بومی است و بسیاری از کشورها خواستار همکاری با ما هستند، 15 مرکز پیوند در کشور وجود داشته که این تعداد از استفاده بیشتر از این روش جلوگیری می‌کند.

ضرابی اظهار داشت: سالانه  2 هزار پیوند در ارتباط با سلول‌های خون‌ساز نیاز داریم اما می‌توانیم عهده‌دار هزار پیوند باشیم، ژاپن 50 درصد از بیماری‌ها را توسط خون بند ناف انجام می‌دهد، در کشور ما 70 درصد از مواقع فرد دهنده خون را پیدا نمی‌کنیم اما بانک خون بند ناف می‌تواند در این زمینه کمک رساند.

وی بیان کرد: هر نمونه خون بند نافی که در کشور وجود ندارد باید خریداری شود که قیمت هرکدام از آنها 25 تا 30 هزار یورو است، این امر می‌تواند برای سایر کشورها نیز محقق یابد و کشورهای دیگر می‌توانند از کشور ما خون تهیه کنند، این امر می‌تواند ارز قابل توجهی را وارد کشور کند.

ضرابی گفت: هنوز صادراتی در این رابطه انجام نشده و به دنبال اخذ مجوز برای تحقق آن هستیم، در بانک‌های خصوصی خانواده‌ها با تقبل سه میلیون تومان می‌توانند نمونه خون بند ناف خود را برای خود و خانواده ذخیره کنند، این امر به ویژه‌ برای افراد دارای شرایط خاص توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استان تهران بیشترین نمونه خون بند ناف را با تعداد 450 نمونه در ماه ذخیره می‌کند، اصفهان و خراسان رضوی نیز به ترتیب دومین و سومین استان‌های ذخیره کننده خون بند ناف در کشور هستند، خراسان رضوی بالغ بر 200 نمونه خون در ماه ذخیره می‌کند، کارشناسان فعال در خراسان رضوی به عنوان برترین کارشناسان شناخته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن یاخته‌های رویان اظهار داشت: سالانه خون بند ناف 1.5 درصد از زایمان‌ها ذخیره می‌شود که آمار آن در کشور سالیانه به 20 هزار نمونه رسیده است، به دلیل نگهداری نمونه خون بند ناف در نیتروژن مایع در دمای بالا، موارد نگهداری شده تا 25 سال می‌توانند نگهداری شوند، این آمار به دلیل آغاز انجام این امور از 20 سال گذشته است، با گذشت چندین سال دیگر نیز افزایش زمان قابلیت نگهداری از این نمونه‌ها پیش بینی می‌شود.

وی عنوان کرد: در 6 ماه نخست 9 هزار و 500 قرارداد در ارتباط با سلول‌های بنیادی خون بند ناف منعقد و ثبت شده است، این آمار در شهریورماه 22 درصد افزایش داشته است، در سال‌های آتی نیز شاهد رشد چشمگیر ذخایر در این زمینه هستیم، برخی خانواده‌ها به دلایلی قادر به نگهداری خون بند ناف خود نیستند.

ضرابی بیان کرد: در این امر تاحدودی می‌توان دخیل بود و با رعایت برخی موارد مانند پرهیز از خوردن قرص‌های مختلف و نظایر آن، ذخیره خون بند ناف را محقق ساخت، افرادی که خون بند ناف خود را در بانک‌های خصوصی نگهداری می‌کنند سالیانه 160 هزار تومان بابت نگهداری پرداخت می‌کنند.

مژده حکیم؛ مسئول بانک خون بند ناف رویان خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار داشت: بانک خون بند ناف رویان در استان تمامی بیماران را شناسایی می‌کند و در زمینه اطلاع رسانی به اندازه کافی وظیفه خود را انجام داده است، از لحاظ اطلاع رسانی در ارتباط با خون بند ناف خراسان رضوی جزو استان‌های برتر است.

وی ادامه داد: علاوه بر دفتر مرکزی مشهد، دفاتر جداگانه‌ای نیز در کاشمر، تربت حیدریه و نظایر این شهرستان‌ها راه اندازی شده و افراد برای ذخیره نمونه بند ناف خود احتیاجی به رفت و آمد ندارند، از تیرماه سال 95 تا امروز حدود 6 هزار و 500 نمونه خون بند ناف در خراسان رضوی ذخیره شده است.

انتهای پیام/ش

R41347/P/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۸۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی پدیده زباله‌گردی و کودکان کار طی ماه‌های آینده

علیرضا زاکانی شهردار تهران در جمع خبرنگاران در مورد جمع‌آوری غیرمجاز پسماند توسط سودجویان با اشاره به همکاری بسیار جدی بین دستگاه‌ها به ویژه دستگاه قضا درباره برخورد با مافیای زباله، گفت: توقیف مجموعه ماشین‌هایی که خارج از ضوابط در حال انجام این کار هستند، از قبل از عید شروع شده است و مجموعه‌های مختلف این امر را به صورت ویژه دنبال می‌کنند؛ البته شبکه‌هایی وجود دارند که کودکان کار و زباله‌گرد را به کار می‌گیرند که این شبکه‌ها نیز توسط دستگاه‌های انتظامی دنبال می‌شوند.

وی افزود: در ماه‌های اولیه سال جاری برنامه‌ریزی جدی صورت گرفته است که این پدیده ساماندهی شود.

ساخت تمام خطوط مترو در سال جدید فعال می‌شود

شهردار تهران در ادامه با تأکید بر اینکه ساخت تمام خطوط مترو در سال جدید فعال می‌شود، گفت: چهار خط جدید به خطوط هفت‌گانه مترو اضافه خواهد شد که ساخت دو خط از سال گذشته آغاز شده است و ساخت دو خط دیگر نیز در سال جدید شروع خواهد شد.

علیرضا زاکانی درخصوص محفل امام‌حسنی‌ها نیز تصریح کرد: این مراسم از نماد‌های بزرگ و عظیمی بود که به آن توجه شد و عملا نشان داد که تعلق شهروندان به کتاب الهی و برنامه‌هایی که به بهترین نحو بتوانند در قالب هنر این پیام را به جامعه منتقل کنند، چه مقدار زیاد است.

 وی افزود: این از افتخاراتی است که از همه خالقان آن به ویژه از صدا و سیما، سازمان تبلیغات و همه مجموعه‌هایی که کمک کردند و با همت این کار عظیم را انجام دادند و البته کسانی که متصدی انتقال این پیام به جامعه با عمل هنرمندانه‌شان بودند و یا کسانی که این باب را دنبال کردند، باید تشکر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • فناوری نانو به کمک درمان بیماری‌های خودایمنی می‌آید
  • جداسازی پلاسما از خون در عرض نیم ساعت و با دقت بالا
  • ساماندهی پدیده زباله‌گردی و کودکان کار طی ماه‌های آینده
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی کودکان مبتلا به اوتیسم
  • کمک فوری برای درمان دختر یتیمی که دچار سوختگی شده است
  • توسعه ایمنی درمانی سلول‌های تی برای درمان سرطان خون
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان
  • چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟