Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: اسکندر مومنی در جلسه بررسی آخرین وضعیت طرح پاکسازی، ترمیم و تثبیت مناطق شوش، مولوی، بازار و محله هرندی از لوث وجود خرده فروشان، توزیع کنندگان و معتادین متجاهر گفت: قطعا پاکسازی محلات از لوث وجود معتادین متجاهر یک کار جمعی و بین بخشی است و بی تردید به تنهایی امکان انجام این کار توسط هیچ دستگاهی امکان ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعا نگاه به معتاد، نگاه به یک بخش اضافه جامعه نیست.

وی افزود: دو نگاه در این حوزه وجود دارد، نخست آن که حق این معتادین نیست که زیر پل‌ها و در کنار جوی آب بخوابند و دوم این که حق مردم منطقه نیست که با این آسیب‌ها چهره به چهره باشند.

وی ادامه داد: نگاه انسانی تاکید می‌کند که باید برای این افراد سرپناهی فراهم شود. در گزارش سازمان ملل نیز برای ایجاد سرپناه معتادین از فعالیت‌های صورت گرفته تشکر شده البته ما برای تشکر این اقدامات را انجام ندادیم بلکه به عنوان وظیفه قانونی و دینی این کار را انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: اعتیاد منشاء آسیب‌های زیادی است به شکلی که ۵۵ درصد طلاق‌ها ناشی از اعتیاد و همچنین اعتیاد منشاء جرایم خرد و خشن است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که باید از حداکثر ظرفیت‌ها برای این کار بهره بگیریم تصریح کرد: در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد مصرف کننده و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده تفننی داریم یعنی ۴ میلیون نفر از جمعیت فعال کشور که حدود ۵ درصد جامعه فعال کشور است، درگیر اعتیاد هستند.

وی افزود: حتی وجود یک نفر معتاد هم برای ما زیاد است. از میان معتادین حدود ۱۰۰ هزار نفر معتاد متجاهر هستند که سخترین بخش از همین معتادین متجاهر هستند که قانون برای آن‌ها تمهیدات ویژه‌ای پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: اقدامات قضایی و انتظامی انجام شد و مراکزی نیز در جهت افزایش ظرفیت نگهداری با همکاری دستگاه‌ها ایجاد شد که ظرفیت حدود ۵ هزار نفر ظرف مدت سه ماه بر ظرفیت قبلی افزوده شد. بخش عمده‌ای از معتادینی که جمع آوری شدند در حال حاضر در مراکز نگهداری هستند. در همین محله‌هایی که پاکسازی شده حدود ۵ هزار نفر جمع آوری و به مراکزنگهداری منتقل شدند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در این محلات حدود شش ماه است که وضعیت پایداری وجود دارد و تلاش خواهیم کرد این وضعیت استمرار پیدا کند. بعد از اقدامات حوزه انتظامی و قضایی باید موضوعات اجتماعی مورد توجه قرار می‌گرفت که در همین مسیر طرح یاری گران زندگی که در حقیقت اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر بود اجرایی شد. به عنوان نمونه شهر تبریز متکدی و معتاد متجاهر به ندرت دیده می‌شود و این اقدام با کمک خیرین و سازمان‌های مردم نهاد روی داده است لذا در کنار موضوعات قضایی و انتظامی نگاه اجتماعی باید وجود داشته باشد که طرح یاری گران زندگی این موضوع را مد نظر قرار می‌دهد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: باید با اقدامات اجتماعی زمینه بازگشت افراد به منطقه فراهم شود امروز وضعیت عمومی نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد بهتر شده است. از موضوعات مهمی که باید در این راستا مدنظر قرار گیرد موضوع عمرانی و کالبدی در محدوده است یعنی مشاهده عینی آسیب زمینه‌ای می‌شود برای آسیب‌های دیگر لذا مسئله کالبدی اثرگذار است و در این حوزه شورا و شهرداری می‌توانند اقداماتی را انجام دهند که جلوه بصری آسیب‌های موجود ترمیم شود.

وی تاکید کرد: باید گذشته را به عنوان یک تجربه پیشروی خود قرار دهیم و بررسی کنیم و به عنوان درس از آن استفاده کنیم. قطعا قانون در این زمینه نیازمند روزآمدی است. تلاش زیادی در این حوزه شده و امیدواریم امسال به نتیجه برسد. یکی از موضوعاتی که در قانون نیازمند به روز رسانی است بحث نگهداری معتادین است. معمولا معتاد معمولی می‌تواند به مراکز ماده ۱۵ برای درمان مراجعه کند، اما معتاد متجاهر همه مراحل را طی کرده و یک تا شش ماه نگهداری برای او کافی نیست و حداقل زمان یک تا سه سال است که مهارت یا شغلی را به دست آورد در غیر این صورت جز هدر دادن منابع چیز دیگری نیست.

وی ادامه داد: واقعیت این است که نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد یک تا شش ماه نمی‌تواند زمان کافی باشد که معتاد متجاهر مراحل بهبودی را طی کند.

وی تاکید کرد: موضوع جمع آوری خرده فروشان نیز باید متناسب با جمع آوری معتادین متجاهر و نگهداری آن‌ها در اردوگاه‌ها پیش برود به شکلی که خرده فروشان نیز در اردوگاه‌های کار اجباری نگهداری شوند، بعدا وقتی این افراد برمی‌گردند تلاش می‌کنند برای قاچاق مواد مخدر بازار‌های جدیدی کشف کنند و در همین مسیر تقاضا را افزایش دهند، لذا این دو موضوع باید با هم حل شود یعنی به موازات جمع آوری معتادان متجاهر و فرستادن آن‌ها به مراکز اردوگاه درمانی، خرده فروشان نیز به اردوگاه‌های کار اجباری برده شوند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: باید ضربه‌های سختی به بنیان‌های اقتصادی مواد فروشان بزنیم، اصلا معنی ندارد اموال قاچاقچی تنها ناشی از جرم مصادره شود. وقتی بسیاری از دستگاه‌های انتظامی و قضایی برای اثبات اموال ناشی از جرم به هدر می‌رود در حالی که خود مجرم باید ثابت کند که اموال وی ناشی از ارتکاب جرم نبوده لذا در این حوزه نیازمند به روز رسانی قوانین هستیم.

پاکسازی پایتخت از معتادین/ شناسایی ۲۳۰ منزل فروش مواد مخدر

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: امسال، سال پاکسازی پایتخت از معتادین متجاهر است و تاکنون ۲۵ هزار نفر معتاد متجاهر را جمع‌آوری کرده‌ایم که بعضی از آن‌ها نیز شاید ۱۰ بار بازداشت و ساماندهی شده باشند.

به گزارش فارس، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در جلسه بررسی آخرین وضعیت طرح پاکسازی، ترمیم و تثبیت مناطق شوش، هرندی، مولوی، بازار از لوث وجود خرده فروشان، توزیع‌کنندگان و معتادان متجاهر اظهار داشت: چندین جلسه برای پاکسازی محلات شوش، مولوی و هرندی برگزار کرده‌ایم و در حال حاضر نیز در مرحله تثبیت و بازسازی این مناطق هستیم.

وی ادامه داد: خداوند این توفیق را به ما داد بعد از ۴ دهه از انقلاب کار بزرگی را با محوریت نیروی انتظامی در این مناطق آسیب‌دیده انجام دهیم و امروز ششمین جلسه را با حضور مسؤولین و نیروی انتظامی برگزار می‌کنیم.

سردار رحیمی ادامه داد: این مناطق در حال تثبیت و مردم این منطقه به زندگی جاری خود باز می‌گردند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در ادامه سخنان خود ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی به همکاران خود، گفت: چرا در سال‌های متمادی در حوزه معتادین متجاهر موفق نبوده‌ایم؟ در سال ۹۷ ما دست به یک کار بزرگی زدیم و منطقه بسیار مهم که از لوث وجود معتادین متجاهر رنج می‌بردند پاکسازی کرده‌ایم.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات نگهداری معتادین متجاهر بوده است که این اقدام توسط تمامی دستگاه‌ها و با همراهی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و پیگیری بی‌وقفه آن و همین‌طور همکاری سپاه، سازمان زندان‌ها و نیروی انتظامی به ثمر رسیده است.

سردار رحیمی گفت: در بحث بازپروری نیز همکاران بهزیستی اقدامات خوبی را انجام دادند و مرکز زیادیان و سروش مهر به سطح نگهداری این معتادین اقدام کرده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: با گذشت چند ماه از سال جاری منطقه‌ای به وسعت بیش از ۲۶ کیلومتر و محل زندگی ۳۰۰ هزار نفر پاکسازی شده است و امروز وضعمان بهتر از قبل شده است.

وی افزود: تیم‌های ناجا به صورت مرتب از محله شوش، مولوی و هرندی بازدید می‌کنند و می‌توان گفت که این محلات تا ۹۰ درصد پاکسازی شده است.

سردار رحیمی خاطرنشان کرد: دره فرحزاد نیز بیش از یک ماه است که گروه ویژه ضربت در آنجا مستقر شده و دیگر نقاط که تحت آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته بود از جمله دامنه رودخانه جاجرود پاکسازی شده است و تلاش می‌کنیم سال ۹۸ سال پاکسازی پایتخت از لوث وجود معتادین متجاهر است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: دیگر شاهد این موضوع نخواهید بود که از میان بوته‌ها معتادین خارج شوند و معتاد متجاهر نیز کمتر در سطح پایتخت خواهید دید.

وی با اشاره به اینکه پلیس مبارزه با مواد مخدر را تقویت کرده‌ایم، گفت: پلیس پیشگیری، گروه ضربت و یگان امداد نیز چندین عملیات موفق و تأثیرگذار در شوش، مولوی و هرندی و همین‌طور دروازه غار انجام داده‌اند و ما احتمال می‌دادیم که معتاد متجاهر از این مناطق کوچ کنند و کلونی‌های دیگری درست کنند که با یک اقدام اطلاعاتی و عملیاتی جلوی این موضوع را نیز گرفته‌ایم.

شناسایی ۲۳۰ منزل فروش مواد مخدر

سردار رحیمی به اجرای طرح ظفر اشاره کرد و گفت: در مرحله اول طرح ظفر ۲۳۰ منزل را در اقصی نقاط تهران شناسایی کردیم که به وضوح کار فروش مواد مخدر را انجام می‌دادند و از این ۲۳۰ خانه ۳۰ منزل پلمب شد و به زودی طرح ظفر ۲ اجرایی می‌شود.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تقدیر و تشکر از قوه قضائیه گفت: دستگاه قضایی پا به پای ما همراه بودند و توانستیم موضوع نگران‌کننده حضور معتادین متجاهر در تهران را حل کنیم.

وی افزود: بعد از دستگیری این افراد ۶ ماه معتادین متجاهر را نگهداری می‌کنند و پس از آن آزاد می‌شوند، ولی ما در این حوزه نه خسته می‌شویم و نه کوتاه می‌آییم بلکه مصمم‌تر عمل خواهیم کرد.

سردار رحیمی افزود: بحث طرح انضباط شهری را نیز آغاز کرده‌ایم و در ۱۰، ۱۵ نقطه که در توزیع مواد مخدر تأثیرگذار هستند را شناسایی کرده‌ایم و در پارک دانشجو که مجموعه‌ای از انواع و اقسام آسیب‌ها را دارد و همین‌طور در بخشی از خیابان، ولی عصر (عج) بیش از هزاران نفر فعالیت می‌کردند که پاکسازی شد و همین‌طور جنوب بازار عبد‌ل‌آباد نیز پاکسازی شده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ اظهار داشت: در راستای طرح انضباط شهری حد فاصل میدان قدس تا تجریش نیز پاکسازی شد و اقدامات لازم صورت گرفت و ما شاهد این بودیم که در بعضی از محلات مردم عادی جرأت حضور هم نداشتند که در حال حاضر این مشکلات رفع شده است.

وی بیان داشت: از شهرداری نیز تقاضا می‌شود در بخش پاکسازی و اقدامات عمرانی در این محله‌ها وارد عمل شود و باید بافت‌های محله‌هایی همچون هرندی، شوش و مولوی تغییر پیدا کند.

سردار رحیمی افزود: در محدوده محلات شوش، هرندی و مولوی ۲۰ تا ۳۰ مسجد بسته شده بود که امروز این مساجد باز شده‌اند و مردم می‌توانند در این مساجد نماز بخوانند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: در کنار کار‌های انتظامی اقدامات فرهنگی و ورزشی نیز می‌تواند مکمل باشد و در کنار هم و با قدرت می‌توانیم با قاطعیت و بدون خستگی اقدامات مؤثر بیشتری را انجام دهیم.

وی تأکید کرد: ما از ابتدای این طرح تاکنون ۲۵ هزار نفر را جمع‌آوری کرده‌ایم و شاید بعضی از این‌ها ۱۰ بار نیز دستگیر و ساماندهی شده باشند.

سردار رحیمی گفت: الان که این باور در دستگاه‌ها وجود دارد ۷ ماه است که معتادین متجاهر از پایتخت جمع‌آوری شده‌اند و انسجام عمل و وحدت رویه در این کار داریم و در کنار آن نیز شرایطی مهیا شده که مردم بتوانند در محل‌شان زندگی کنند.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: سردارمومنی خرده فروشان مواد مخدر اردوگاه های کار اجباری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۹۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶ درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان‌شمالی

به گزارش قدس آنلاین،  ابوالحسن نجفی روز سه شنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی اظهار کرد: از این میزان کشفیات ۷۴۷ کیلوگرم مربوط به مواد سنتی از نوع تریاک بوده است.

وی افزود: هر ساله کشفیات مواد مخدر در خراسان شمالی روند افزایشی داشت اما در سالجاری کاهش عرضه مواد مخدر منجر به کاهش کشفیات شد.

به گفته نجفی، کشفیات در سال ۱۴۰۱ نیز یکهزار و ۲۴۱ کیلوگرم بوده است که از این میزان ۹۳۳ کیلوگرم را مواد مخدر سنتی تشکیل می دهد.

افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر

وی با اشاره به اجرای طرح های مقابله و مبارزه با شیوع اعتیاد در خراسان شمالی، گفت: یکهزار و ۷۲۰ قاچاقچی، توزیع کننده و حمل کننده مواد مخدر در این بازه زمانی دستگیر و به مراجع قضایی استان تحویل داده شدند که ۲۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی افزود: همچنین ۲ هزار و ۳۶۳ معتاد متجاهر نیز دستگیر و به مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و تبصره ۲ ماده ۱۵ سپرده شدند.

نجفی ادامه داد: از این تعداد معتاد متجاهر سپرده شده به مراکز ترک اعتیاد ماده ۲۲۹ نفر زن بودند.

مراکز بازپروری ماده ۱۶ برای افرادی است که به تهاجر رسیدند و فاقد سرپناه هستند و در این مراکز شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در هر استان پیگیر موضوعات نگه داری از معتادان متجاهر و ترک اعتباد آنها به صورت رایگان هستند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • از دستگیری ۲ خرده فروش مواد مخدر تا کشف بیش از یک تن شکلات قاچاق 
  • دستگیری ۲ خرده فروش مواد مخدر / کشف بیش از یک تن شکلات قاچاق 
  • دستگیری ۲ خرده فروش مواد مخدر قزوین
  • دستگیری ۱۸ قاچاقچی مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد
  • کشف بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم موادمخدر در استان قم در سال گذشته
  • بازداشت ۳۰۰۰ خرده‌فروش موادمخدر در تهران
  • کشف ۳ تن مواد مخدر و ۳۰۰۰ خرده فروش در یک ماه
  • بازداشت ۳۰۰۰ خرده فروش موادمخدر در تهران | کشفیات گسترده و مهم پلیس
  • کاهش ۶ درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان‌شمالی
  • خرده فروشان مواد مخدر در شیروان بازداشت شدند