Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی اقدام کشورهای جزایر سلیمان و جزایر جمهوری کیریباتی، کمیته روابط خارجی سنا لایحه‌ای را در حمایت از تایوان به تصویب درآورده تا از طریق آن چین را به چالش بکشند.

اخبار بین‌الملل- کمیته روابط خارجی سنا به اتفاق آراء لایحه‌ای را برای حمایت از همپیمانان دیپلماتیک «تایوان» به تصویب درآورد.

روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» گزارش داد، کمیته روابط خارجی سنا لایحه موسوم به «قانون محافظت و تقویت بین‌المللی از همپیمانان تایوان» موسوم به «قانون تایپه» را به تصویب درآوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش، «کوری گاردنر» سناتور جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا که از حامیان این لایحه بوده است، در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «آمریکا باید از تمامی ابزارها برای حمایت از جایگاه تایوان در عرصه بین‌المللی حمایت کند».

وی همچنین ادامه داد که دولت آمریکا باید به سرعت مذاکره با تایوان در خصوص توافقنامه تجارت آزاد را آغاز کند.

این سناتور جمهوری‌خواه در خصوص هدف پیشبرد لایحه مذکور گفت: «این لایحه دو حزبی خواستار رویکرد کلی دولت برای تسریع حمایت از تایوان می‌شود و این پیام قاطعانه را به کشورها می‌رساند که حمایت از اقدامات چین در راستای تضعیف تایوان، پیامدهایی را برای آنها به همراه خواهد داشت».

این لایحه که در ماه مه مجدداً به کنگره ابلاغ شد، به وزارت امور خارجه آمریکا مجوز می‌دهد تا کمک‌های خارجی آمریکا را به آن دسته از کشورهایی که به طور رسمی یا غیررسمی روابط را با تایوان کاهش دهند، قطع کند.

این لایحه همچنین تأکید دارد که سیاست آمریکا باید در حمایت از عضویت تایوان یا حضور این کشور بعنوان عضو ناظر در سازمانهای بین‌المللی باشد و اینکه رئیس‌جمهور آمریکا باید به طور منظور کالاهای دفاعی به تایوان انتقال دهد و مقامات عالیرتبه این کشور به تایوان نیز سفر کنند.

تصویب لایحه مذکور در کمیته روابط خارجی سنا بعد از آن صورت گرفته است که تایوان هفته گذشته دو همپیمان قدیمی خود یعنی جزایر سلیمان و کیریباتی را در منطقه اقیانوسیه از دست داد.

لایحه مذکور باید در سنا و بعد از آن در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب درآید و بعد از آن نیز به منظور تبدیل به قانون باید به امضای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درآید.

این اقدام واشنگتن در حالی صورت گرفته است که پکن در خصوص هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی تایوان هشدار داده است.

علیرغم آنکه آمریکا به طور رسمی همپیمان دیپلماتیک تایوان نیست، اما برای تقابل با چین، به حمایت از تایوان پرداخته است به طوریکه در ماه فوریه نیز «قانون سفر به تایوان» را به تصویب درآورد تا از این طریق‌ دیدارهای دو طرفه مقامات عالیرتبه آمریکا و تایوان تسهیل شود.

تایوان تا سال ۱۹۷۱ با عنوان «جمهوری چین» کرسی چین در سازمان ملل و شورای امنیت را در اختیار داشت، اما از آن سال از این کرسی خلع ید شد.

در ماه ژوئیه، پکن در خصوص مداخله در امور داخلی تایوان به واشنگتن هشدار داد و از این کشور خواست که هرگونه تماس‌های رسمی و نظامی با چین تایپه (تایوان) را متوقف کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین دانسته و تحرکات آمریکا برای فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. 

دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست چین واحد خوانده‌اند اما در سال‌های گذشته به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده‌اند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سنا تایوان چین دولت آمریکا وزارت امور خارجه قانون واشنگتن پکن تایوان سنا چین جزایر سلیمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۱۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد

به گزارش فارس به نقل از رویترز، مجلس سنای ایالات متحده اواخر روز سه شنبه به لایحه‌ای رأی داد که بر اساس آن مالک چینی این شرکت، بایت دنس، باید دارایی‌های برنامه ویدیوی کوتاه محبوب را ظرف حدود 9 ماه واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

این اقدام که روز شنبه توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، ناشی از نگرانی‌ها در مورد دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌ها است.اکنون این لایحه به موافقت رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد و بایدن قبلا گفته است که آن را امضا خواهد کرد.

سناتور مارکو روبیو، جمهوری خواه ارشد کمیته اطلاعاتی، گفت: سال‌ها به چین اجازه داده‌ایم یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در آمریکا را کنترل کند.»

تیک‌تاک که می‌گوید داده‌های کاربران ایالات متحده را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد و نخواهدگذاشت، استدلال کرده که این قانون ممنوعیتی است که حقوق آزادی بیان کاربران ایالات متحده را نقض می‌کند.

تیک‌تاک روز شنبه به کارکنان خود گفت: ما به مبارزه ادامه خواهیم داد، زیرا این قانون نقض آشکار حقوق 170 میلیون آمریکایی عضو تیک‌تاک تحت قانون متمم اول است. مجلس سنا با 79 رای موافق در مقابل 18 رای مخالف به این طرح رای مثبت داد.

دیگر خبرها

  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • ایالت تِنسی لایحه حمل سلاح برای آموزگاران را تصویب کرد!
  • سنای آمریکا بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • سنای آمریکا لایحه محدودیت «تیک تاک» را تصویب کرد
  • تصویب ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا
  • واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
  • آمریکا ممنوعیت تیک تاک را در سنا تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه کمک‌ها به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد