Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا پیشنهاد برگزاری انتخابات زود هنگام در عراق توسط مقتدی صدر را واقعی ندانست و آن را اهرم فشاری ارزیابی کرد که رهبر جریان صدر به دنبال استفاده از آن و فشارحداکثری بر عادل عبدالمهدی است.

سیدجعفر رضوی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص پیشنهاد مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در عراق مبنی بر برگزاری انتخاب پیش از موعد در این کشور و در پی برخی ناآرامی‌ها گفت: باید جریان‌های داخلی عراق را درست تحلیل کرد و با نگاه داخلی آن‌ها را آنالیز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه جریان صدر با درخواست از عادل عبدالمهدی وی را به نخست وزیری عراق رساند، گفت: بر این اساس عادل عبدالمهدی خود تمایلی به تشکیل دولت نداشت و یکی از جریان‌های که از او درخواست کرد تا نخست وزیر عراق شود آقای صدر بود.

رضوی با اشاره به اختلافات ایجاد شده بین مقتدی صدر و عبدالمهدی گفت: آقای عبدالمهدی بار‌ها خطاب به صدر گفته بنده خواستار نخست وزیری نبودم بلکه شما از من خواستید و هر زمان هم که احساس کنم بر من فشار می‌آورید این پست را رها خواهم کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: از این رو به نظر می‌رسد مقتدی صدر می‌تواند بر دولت‌ها فشار بیاورد، اما در مورد نخست وزیری که خود او پیشنهاد تشکیل دولت را به او داده دست صدر خالی است و اهرمی برای برکناری دولت عبدالمهدی ندارد.

وی تصریح کرد: با این حساب به نظر می‌رسد صدر در حقیقت به دنبال آن است که غیرمستقیم دولت عبدالمهدی را تحت فشار قرار دهد تا سایر جریان‌ها خواسته‌های خود را کم کرده و مسئله فیصله یابد.

رضوی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد درخواستی که صدر ارائه داده درخواستی واقعی نیست، گفت: صدر به دنبال آن نیست که دولت عبدالمهدی از هم بپاشد و انتخابات پیش از موعد برگزار شود، اما به دنبال تحت فشار قرار دادن دولت و استفاده از اهرم‌های فشار است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در نگاه دیگر اگر به دولت عراق نیم نگاهی بیندازیم خود عراقی‌ها نیز واقفند که اگر دولت فعلی از هم بپاشد و زمان برگزاری دولت جدید یک تا دو سال عراق بدون دولت خواهد ماند، گفت: به هم خوردن دولت مساوی است با برهم خوردن وضعیت اقتصادی، شرایط اقتصادی و ثبات نسبی که در حال حاضر عراق از آن برخوردار است.

وی تصریح کرد: برهمین اساس هیچ یک از جریان‌های عراقی به دنبال برگزاری انتخابات پیش از موعد نیستند و حتی جریان‌هایی مثل نوری مالکی که خواستار تغییر در ساختار سیاسی عراق بودند نیز هیچ گاه آن را تحت عنوان برگزاری انتخابات زودهنگام عنوان نکردند.

رضوی ادامه داد:، چون اساسا اگر این اتفاق بیفتد کسی که ضرر می‌کند جریان‌های شیعی در عراق خواهند بود که الان قدرت را در نهاد‌های سیاسی عراق در اختیار دارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: تغییر عراق در دولت قطعا به نفع جریان شیعه نخواهد بود و از سوی دیگر اگر مسئله انتخابات زودهنگام پیش آید کسی که برنده این اتفاق خواهد بود کرد‌هایی هستند که با آمریکایی‌ها توافقاتی حتی در زمینه برگزاری انتخابات پیش از موعد انجام داده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد خود مقتدی صدر نیز به دنبال برگزاری انتخابات پیش از موعد نیست و بیشتر از آن به عنوان یک اهرم فشار به این پیشنهاد نگاه می‌کند تا بتواند عبدالمهدی و دولت او را مجبور به اموری کند که خواستار آنهاست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عراق ناآرامی ها در عراق برگزاری انتخابات پیش از موعد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۲۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکیم خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره توقف جنگ غزه شد

رهبر جریان حکمت ملی عراق با پادشاه اردن دیدار و بر لزوم اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره توقف جنگ در غزه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن ضمن تبریک ماه مبارک رمضان روابط عراق و اردن و بحران غزه را بررسی کرد.

حکیم در این دیدار از نقش اردن در ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای ملت فلسطین با وجود محاصره سختی که رژیم صهیونیستی بر نوار غزه تحمیل کرده، قدردانی کرد.

وی همچنین خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره توقف جنگ در نوار غزه شد و بر ضرورت احترام به نهادهای بین‌المللی و قوانین تاکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین جامعه جهانی را در اعمال فشار برای اجرای این قوانین مسئول دانست.

روابط عراق و اردن دیگر محور این مذاکرات بود و حکیم بر اهمیت گسترش روابط در همه عرصه‌ها تاکید کرد و توضیح داد که ثبات عراق بازتاب مثبت بر ثبات منطقه داشته است، چنانکه هرگونه نابسامانی سیاسی و امنیتی در عراق بر کل منطقه تاثیر خواهد نهاد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین درباره تلاش‌های خدماتی دولت محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق توضیحاتی داد و گفت که مرحله کنونی شاهد رضایت اجتماعی بی‌سابقه در دو دهه گذشته عراق است و مردم تاثیرات و اجرای پروژه‌های عمرانی را در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند.

وی همچنین بر پایان ماموریت ائتلاف بین المللی  انتقال به مرحله روابط دوجانبه با برخی کشورهای عضو آن بر اساس منافع مشترک و احترام به حاکمیت ارضی عراق تاکید کرد.

موضوع تغییرات اقلیمی چالش‌های ناشی از آن نیز از دیگر مسائل مورد بحث در این دیدار بود و حکیم خواستار تشکیل نظامی منطقه‌ای برای رویارویی با این چالش و تبادل تجارب مشورت و ایجاد راه حل‌ها در این باره شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین مواد مخدر را یک آفت ویرانگر دانست که جوانان و نسل‌های آینده را هدف قرار می‌دهد و خواستار تشکیل یک نظام امنیتی منطقه‌ای برای مبارزه با این چالش و محدود کردن عملیات قاچاق و نیز تبادل اطلاعات درباره نحوه بازپروری افراد مبتلا به این آفت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتخابات دور دوم مجلس ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود/ برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ حوزه
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • برگزاری انتخابات شوراهای استانی عراق پس از ۱۰ سال
  • حکیم خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره توقف جنگ غزه شد
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • حکیم: پایان مأموریت ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق را خواستاریم
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • دیدار حکیم و بن‌سلمان در جده