Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبود الگوی کشت در کشور به‌ویژه استان کرمانشاه همیشه مصرف‌کننده و کشاورزان را متضرر کرده و هر بار یک محصول را با مشکل مواجه می‌کند. ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ استانها کرمانشاه نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، کشاورزی به ویژه در استان کرمانشاه یکی از مهمترین راه‌ها برای خروج از مشکلات اقتصادی کنونی محسوب می‌شود اما عدم برنامه‌ریزی مناسب برای این بخش گاهی نه‌تنها درمان نیست بلکه خود به درد تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبود الگوی کشت در کشور و استان کرمانشاه سبب شده کاهش برخی محصولات با مازاد تولید و برخی دیگر با کمبود مواجه شوند و این موضوع سبب متضرر شدن مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران کشاورزی که به طور عمده از اقشار ضعیف جامعه هستند، می‌شود. 

این در حالی است که با بررسی و ارائه الگوی کشت می‌توان کشت محصولات استراتژیک و با مصرف کم آب را گسترش داد و از طرفی در تولید محصولات دیگر تعادل ایجاد می‌شود.

گوجه‌فرنگی یکی از محصولاتی است که در سال گذشته به دلیل کمبود و صادرات با افزایش قیمت مواجه شد تا کشاورزان به خیال قیمت بالا امسال به کشت این محصول روی بیاورند اما تولید بسیار زیاد گوجه سبب کاهش قیمت شد و بسیاری از کشاورزان را متضرر کرد.

چرا قیمت گوجه سقوط کرد؟سرنوشت تاسف بار گوجه فرنگی در آذربایجان غربیافت شدید قیمت گوجه در روزهای یکه‌تازی "رب"

تنها اقدام دولت در این زمینه خرید تضمینی بود که مسکنی برای کشاورزان بود اما می‌شد با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌‌ریزی‌ها طرح الگوی کشت را با اولویت حذف برخی محصولات آب‌بر غیراستراتژیک و تعیین سقف کشت مانع از این خسارات شد.

اجرایی نشدن طرح الگوی کشت با توجه به بحران شدید آب، به‌ویژه در تولید برخی محصولات کشاورزی سبب صدمات زیادی به منابع آبی و خاکی کشور شده و به‌تبع آن بیش‌ترین ضرر و زیان متوجه تولیدکنندگان و بهره‌برداران شده است. 

مدیریت منابع آبی و نبود یک بانک اطلاعاتی جامع از شرایط کشاورزی کشور عامل اتخاذ تصمیمات غیراصولی و غیرکارشناسی در عرصه کشاورزی کشور شده است؛ بنابراین ایجاد یک بانک اطلاعاتی دقیق و جامع از بخش کشاورزی و فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه کشت محصولات بسیار مهم است.

افزایش سطح زیر کشت گوجه‌ در کرمانشاه

نوربخش حاتمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اکنون دو مرکز با قیمت حمایتی وزارتخانه محصول گوجه استان را خریداری می‌کند اظهار داشت: این مراکز گوجه‌فرنگی را با سبد به قیمت هر کیلو 1150 تومان خریداری می‌کنند و این قیمت مناسب و معقول است.

حاتمی با بیان اینکه سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در استان از 5500 هکتار به بیش از 8000 هکتار رسیده است گفت: یکی از دلایل کاهش قیمت افزایش سطح زیر کشت است.

اکنون که گوجه‌فرنگی به عنوان محصول اصلی تأمین‌کننده رب با فراوانی عرضه و کاهش شدید قیمت مواجه شده، دستگاه‌های نظارتی باید با ورود به بازار رب، برخوردهای لازم را با تأمین‌کنندگان این محصول که یکی از پرمصرف‌ترین محصولات خانوار ایرانی است داشته باشند.

از طرف دیگر علاوه بر افزایش ظرفیت کارخانه‌های تبدیلی نظارت بر آن‌ها باید افزایش یابد و برنامه‌های صادراتی هدفمند پیش برود که کشاورزان به عنوان اقشار ضعیف جامعه دغدغه‌ای برای کشت سال آینده خود نداشته باشند زیرا در صورت بروز اینچنین مشکلات مسکن موقت خرید حمایتی کارساز نخواهد بود.

کارخانه‌های رب گوجه با دلال معامله نکنند

عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید از یک کارخانه رب در کرمانشاه خطاب به مسئولان این کارخانه گفت: شما تمام محصول بازار را خریداری می‌کنید اما چرا از دلالان خریداری می‌کنید؟ 

وی با اشاره به مشکلات حقوقی که در این زمینه ممکن است ایجاد شود عنوان کرد: برخی از دلالان یا افرادی که با کشاورزان قرارداد بسته‌اند گوجه را از کشاورز هر کیلو 700 تومان می‌گیرند و به کارخانه 1000 تومان می‌فروشند.

مصری با بیان اینکه نباید به این افراد اجازه این بازی را بدهید گفت: کارخانه باید اعلام کند که بار گوجه را تنها از افرادی که قرارداد دارند و مورد تأیید جهاد کشاورزی هستند یا مورد تأیید کارخانه بود، دریافت می‌کند و به محض اعلام این موضوع تمام دلالان جمع می‌شوند.

وی افزود: به مردم نیز اعلام می شود که چنانچه محصول خود را به دلال تحویل دهند در صورت بروز مشکل هیچ دادگاهی دفاع از آن‌ها را قبول نمی‌کند و مسئولان نیز زیر بار نمی‌روند.

بازدید از مراحل خرید گوجه کشاورزان

ایرج صفایی، مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه در مورد بازدید از وضعیت خرید گوجه گفت: در این بازدید به بررسی همه شرایط در قسمت‌های مختلف کارخانه اعم از نوبت‌دهی درب کارخانه، باسکول ورود، تخلیه در محل شستشو، باسکول مجدد، تا مراحل تولید و فرآوری رب در طرح خرید خدمات فرهنگی پرداخته شد.

این مقام مسئول گفت: با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی و تلاش مستمر هم‌اکنون شرایط خرید حمایتی گوجه فرنگی رضایت بخش است.

وی افزود: به دنبال برطرف کردن مشکل تحویل گوجه آن دسته از کشاورزانی هستیم که فاقد قرارداد تحویل محصول خود به کارخانه هستند و موضوع در کارگروه تنظیم بازار استان مطرح و مصوب شده است که این امر در چند روز آینده محقق خواهد شد.

به گفته برخی مسئولان امکان وجود الزام قانونی برای کشت و عدم کشت محصولات کشاورزی وجود ندارد اما با این وجود بعد از کشت محصولات و عدم توانایی در ایجاد تعادل در تولید محصول هیچ برنامه‌ریزی برای بازار فروش نمی‌شود و نتیجه بازار آشفته گوجه‌فرنگی در کشور است.

کشاورزان همانطور که در فیلم ارسالی یکی از آنها کاملاً مشهود است از وضعیت موجود راضی نیستند؛ هر چند یکی از اضلاح این وضعیت خود کشاورزان بوده که کشت سال آینده را براساس قیمت محصول امسال انجام می‌دهند و امسال به دنبال کشت گوجه رفته‌اند.

انتهای پیام/ ع

R41380/P/S6,68/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۳۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان برای حمل محصولات حتماً از طریق شرکت‌های مجاز اقدام کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ عادل مصدقی گفت: حمل محصولات کشاورزی از طریق شرکت‌های مجاز با گرفتن بارنامه، نرخ کرایه و بیمه محصول را تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال برای جابه‌جایی حدود دو میلیون تُن محصول کشاورزی در استان از ظرفیت حدود ۱۳ هزار دستگاه کامیون بومی استفاده می‌شود، افزود: در صورت نیاز بیشتر از ظرفیت استان‌های دیگر نیز استفاده خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشاورزان برای حمل محصولات حتماً از طریق شرکت‌های مجاز اقدام کنند
  • آماده‌سازی ۶۰ مرکز برای خرید تضمینی گندم
  • خرید تضمینی بیش از ۲۶ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • آماده‌سازی ۶۰ مرکز خرید تضمینی گندم در کرمانشاه
  • خرید بیش از ۲۴ هزار تن گندم در خوزستان
  • فصل خرید تضمینی گندم بهترین فرصت برای تحقق شعار سال است
  • کاهش ۲۰ درصدی کشت چغندرقند در نهاوند
  • خرید بیش از ۲۴ ‌هزار تن گندم در خوزستان
  • ابلاغ قیمت تضمینی چغندر قند بهاره و پاییزه
  • خشکسالی کشاورزان را متضرر کرد/ کاهش ۷۰ درصدی تولید گندم در بوشهر