Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@00:22:45 GMT

موسیقی اصیل ایرانی تفسیری است

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۸۸۱۰

موسیقی اصیل ایرانی تفسیری است

مدیرخانه موسیقی حوزه هنری اصفهان گفت: موسیقی اصیل ایرانی یک موسیقی تفسیری است وباید تفسیر شود تا جوانان ما به آن گرایش پیدا کنند، همچنین اصالت های موسیقی ما باتوجه به معرفت هایی است که در شعر شاعران وعارفان ما نهفته است وقلب، فکر واندیشه انسان ها را هدف قرار می دهد وبازسازی می کند.

حسن منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موسیقی شامل موسیقی اصیل ایرانی وموسیقی غیر ایرانی است که مستقیما از غرب وارد وصرفا کلامش فارسی شده است و در مقایسه با آنچه درغرب با همین سبک اجرا می شود بسیار ضعیف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جدا از احساس که ذات موسیقی است یکی از اهدافی که موسیقی دنبال می کند همراه شدن با کلام است، گفت: موسیقی بی کلام برای هر شنونده پیامی دارد وهر فرد ممکن است برداشت انتزاعی متفاوتی از دیگران نسبت به این موسیقی داشته باشد اما زمانی که موسیقی با کلام همراه می شود می تواند به شدت روی مخاطب تاثیر بگذارد.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان اضافه کرد: موسیقی های وارداتی از غرب اغلب غیر فاخر، زودگذر و سطحی هستند بنابراین این موسیقی ها چند سال بیشتر عمر نمی کنند و پس از آن از اذهان محو می شوند.

منصوری با اشاره به کلام فاخر موسیقی اصیل ایرانی گفت: بزرگان موسیقی اصیل ایرانی سال های سال در تاریخ موسیقی ایران باقی می مانند.

وی ادامه داد: سعی می کنم این مطلب را با ذکر مثالی روشن کنم، موج های بسیار عمیق وخروشان دریا را در نظر بگیرید که زمانی که به ساحل برخورد می کنند تبدیل به کفی می شوند که هیچ چیز درون آن ها نیست اما به محض اینکه از ساحل فاصله بگیرید و به دریا که در آن سکوت محض است بروید در و گوهر وموج های عمیق را خواهید یافت.

 مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان افزود: مساله موسیقی هایی که می شنویم و متاسفانه جوانان جذب آن ها می شوند، مثال کفی است که در ساحل دیده می شود وپس از دقایقی چند محو می شود اما اصل دریا همان موسیقی اصیل ماست.

منصوری با بیان اینکه حمایت های لازم نسبت به موسیقی اصیل صورت نمی گیرد، گفت: در این زمینه باید وزارت ارشاد وصداوسیما را مقصر دانست چراکه از یک طرف گرفتن مجوز برای موسیقی های اصیل بسیار سخت است واز طرف دیگر در شبکه های تلویزیونی موسیقی های غیر ایرانی نسبت به موسیقی های اصیل بیشتر پخش می شوند.

وی تصریح کرد: موسیقی ما به واسطه جغرافیای منطقه و فرهنگی که داریم شکل گرفته است و باید توجه داشت که رواج یافتن موسیقی های غیر ایرانی نوعی هجمه فرهنگی است.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه هجمه فرهنگی بیش تر از حمله مستقیم نظامی به ما ضربه می زند، ادامه داد: جوانان ما به دنبال الگوگیری هستند واگر ما الگوی درستی در اختیار آن ها قرار ندهیم الگو های فاسد را برمی گیرند.

منصوری با اشاره به اینکه غذای روح مردم موسیقی است گفت: اگر چنین موسیقی هایی رواج داده شود ذائقه موسیقایی مردم همچون ذائقه غذایی آن ها تغییر پیدا خواهد کرد و باید توجه داشته باشیم که جوانان ما از غذای روحی  که به آن ها داده می شود تغذیه می کنند و اگر این سبک موسیقی را به سبک اصیل ایرانی ترجیح می دهند علت آن خوراک نامناسبی است که به آن ها داده ایم.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه موسیقی اصیل ایرانی یک موسیقی تفسیری است وباید تفسیر شود تا جوانان ما به آن گرایش پیدا کنند، گفت:  اصالت های موسیقی ما باتوجه به معرفت هایی است که در شعر شاعران و عارفان ما نهفته است وقلب، فکر و اندیشه انسان ها را هدف قرار می دهد و بازسازی می کند.

وی با بیان اینکه کسانی که سال ها در موسیقی اصیل ما کار کرده اند وبه اصطلاح در آن استخوان ترکانده اند، خانه نشین شده اند، تصریح کرد: من به عنوان یک مدیر اجازه نمی دهم موسیقی های غیر اصیل در حوزه هنری روی صحنه اجرا بروند، اما باید توجه داشت که یک دست صدا ندارد ومن به تنهایی نمی توانم همه جوانان را به موسیقی اصیل علاقمند کنم.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان افزود: سالن های موسیقی حوزه هنری را که اغلب به ارگان ها اجاره می دهیم تا اجلاس های خود را در آن برگزار کنندبا حداقل هزینه در اختیار جوانان با استعداد که توانمندی هایی در موسیقی سنتی دارند قرار می دهیم.

منصوری اضافه کرد: حتی در مواقعی سالن موسیقی حوزه هنری را به صورت رایگان در اختیار این جوانان قرار می دهیم تا بدین شکل بتوانیم حمایت خود را نسبت به موسیقی سنتی وجوانان علاقمند به آن اثبات کنیم.

کد خبر 392223

منبع: ایمنا

کلیدواژه: موسیقی موسیقی سنتی موسیقی اصفهان حوزه هنری هنرمندان موسیقی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۸۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جلسه شورای هنری ارکستر‌های بنیاد رودکی در سال جدید برگزار شد

نخستین جلسه شورای هنری ارکستر‌های بنیاد رودکی با حضور سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات مدیره بنیاد، محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل، سید امیر عباس ستایشگر معاون آفرینش‌های هنری و اعضای این شورا برگزار شد.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، در این جلسه سیدمحمود اسلامی ضمن تبریک سال جدید و عید سعید فطر از اقدامات و تلاش‌های شورا برای تحقق برنامه‌های هنری ارکستر‌ها قدردانی نمود.

رییس هیات مدیره بنیاد رودکی با اشاره به انتخاب آثار و رپرتوار‌های اجرا‌های ارکستر‌ها اظهار داشت: استقبال مخاطبان از آثار موسیقی کلاسیک آهنگسازان مطرح دنیا در برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران و همچنین اجرای آثار آهنگسازان بنام کشور در موسیقی اصیل و فاخر ایرانی توسط ارکستر ملی ایران، نشان از برنامه‌ریزی و شناسایی ذائقه علاقه‌مندان این آثار دارد. از سوی دیگر این امر نشان‌دهنده انتخاب مسیر درستی برای ادامه راه ارکستر‌ها است.

اسلامی اجرای برنامه "همراه با خاطره‌ها" توسط ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی را یکی از ارزنده‌ترین اجرا‌های سال گذشته برشمرد و اعلام کرد: اجرای رویداد‌های موسیقایی نظیر همراه با خاطره‌ها، با به نمایش گذاشتن جلوه‌ای از موسیقی فاخر ایرانی استقبال عموم را به دنبال دارد و لازم است که همواره برای پاسداشت موسیقی فاخر و بزرگداشت هنرمندان در این مسیر کوشا بود.

محمد اله یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در این جلسه بهره مندی حداکثری از ظرفیت هنری ارکستر‌ها و دعوت از هنرمندان با سابقه و صاحب اثر را جهت همراهی با ارکستر‌ها از اولویت‌های کاری سال جاری اعلام نمود.

در ادامه سید امیر عباس ستایشگر معاون آفرینش‌های ادبی بنیاد رودکی به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال جاری و تقویم اجرایی ارکستر‌ها در سال ۱۴۰، ۳ پرداخت.

در این جلسه سید محمد میرزمانی، حسن ریاحی، هادی آرزم و همایون رحیمیان اعضای شورای هنری ارکستر‌ها در غیاب مجید انتظامی که بعلت کسالت در این جلسه حضور نداشت ضمن تقدیر از حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیئت مدیره و مدیرعامل بنیاد رودکی در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، هرکدام نظرات و پیشنهادات خود پیرامون فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش روی ارکستر را ارائه نموده و به بحث و گفتگو پرداختند.

دیگر خبرها

  • نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز
  • نمایش اسب های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز
  • موسیقی ایران مدیریت یکپارچه می‌خواهد/ مرثیه‌ای برای موسیقی دهه ۶۰
  • گیلان خاستگاه متفکران و چهره‌های مهم هنر انقلاب اسلامی است
  • برای کنسرت پایتخت آماده‌ام/ قصه همکاری با مهیار علیزاده
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • اعلام جزییات نشست آسیب‌شناسی موسیقی در سال‌های پس از انقلاب
  • ضرورت پاسداشت موسیقی فاخر ایرانی/سال گذشته ذائقه علاقه‌مندان موسیقی ایرانی تأمین شد
  • اولین جلسه شورای هنری ارکستر‌های بنیاد رودکی در سال جدید برگزار شد
  • این مرد چگونه در موسیقی ایران رنسانس ایجاد کرد؟