Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@13:14:28 GMT

فعالیت «ترول‌ها» سعودی برای آشوب در عراق

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۶۴۱۲۶

فعالیت «ترول‌ها» سعودی برای آشوب در عراق

 

مهر نوشت: از اواسط هفته گذشته بود که برخی اعتراضات به وضعیت معیشتی و اقتصادی در نقاطی از عراق به وقوع پیوست؛ اعتراضاتی که البته از شدت و حدت آن کاسته شده و عراق درحال حاضر وضعیت باثباتی را پشت سر می گذارد. با این حال، برخی طرف های خارجی از تمامی ظرفیت‌های خود برای ایجاد آشوب در عراق بهره برداری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازجمله این طرف ها می توان به حکام مرتجع عرب و در رأس آن ها عربستان سعودی اشاره کرد. در واقع، با شروع اعتراضات در عراق، سعودیها ارتش سایبری خود را برای موج سواری بر مطالبات مردمی در این کشور و منحرف ساختن آن از مسیر اصلی‌اش، بسیج کردند تا به زعم خود از این طریق بتوانند نوعی هرج و مرج و نا امنی را در نقاط مختلف عراق حاکم سازند.

در طول روزهای گذشته تصاویر و فیلم‌هایی در شبکه‌های مجازی منتشر شده که به اعتراضات عراق نسبت داده شده است؛ تصاویری که در خلال آن به مقدسات شیعیان از جمله مراجع تقلید و مراسم اربعین اهانت شده و همچنین به عوامل محور مقاومت ازجمله حزب الله و حشد شعبی حمله شده است. اما واقعیت آن است که این تصاویر و فایل های ویدئویی هیچ ارتباطی با سلسله تظاهرات های اخیر در عراق ندارند؛ تظاهرات هایی که در ابتداء به صورت مردمی و تنها با هدف بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی، کلید خورد.

ازهمین روی، این سؤال مهم اذهان عمومی را به خود مشغول ساخت که ماجرای تصاویر و فایل های ویدئویی موهن به مقدسات، مراسم اربعین و محور مقاومت در جریان تظاهرات عراقی ها که در رسانه های ارتباط جمعی منتشر شده است، چیست؟ اصل ماجرا اینجاست که شاهزادگان سعودی و در رأس آن ها محمد بن سلمان سازمانی را ایجاد کرده اند که صدها ترول (اوباش اینترنتی) بر روی آن کارمی کنند.

درهمین ارتباط، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش می دهد: «کارکنان سازمان مذکور، اطلاعات را بر اساس درخواست مقامات منتشر می کنند. آنها با توئیتر کار می کنند و همچنین اطلاعاتی را در واتس آپ و تلگرام نیز منتشر می کنند. کارکنان این سازمان تقریبا ۳ هزار دلار در ماه حقوق می گیرند. مقامات سعودی ایجاد این کمپین در شبکه های اجتماعی را علیه منتقدان دولت سعودی از زمان بهار عربی سال ۲۰۱۰ آغاز کردند».

طبق آخرین گزارش ها، در ریاض صدها نفر در اماکنی موسوم به «مزرعه ترول‌ها» شغلشان فعالیت در فضای مجازی برای انعکاس وارونه واقعیت های عینی است. اتفاقی که طی روزهای گذشته در خصوص عراق افتاد و ارتش ترول ها یا همان اوباش اینترنتی از رهگذر جعل تصاویر و فیلم های موهن به مقدسات و مقاومت، تمام تلاش خود را برای موج سواری بر مطالبات مشروع مردمی و خارج کردن آن از مسیر اصلی‌اش بکار بستند تا بدین‌ترتیب تلاش ها برای برآورده ساختن خواسته های مردمی تحت الشعاع قرار گیرد.

در این فرایند همچنین یکی از وظایف کارکنان در «مزرعه ترول ها» جاسوسی از حساب های فعالان شبکه های اجتماعی و ارائه گزارشی از آن به سران سعودی است. البته سعودیها از این شیوه عمدتا برای ساکت کردن صدای مخالفان داخلی بهره برداری می کنند؛ کاری که در سال ۲۰۱۱ و همچنین در زمان قتل جمال خاشقجی انجام دادند. 

لذا پر واضح است که جملگی تصاویر و فایل های ویدئویی ساختگی درباره تظاهرات‌های عراق، در مزرعه ترول‌ها طراحی شده است و عربستان سعودی از تمامی ظرفیت «اوباشی گری اینترنتی» برای ایجاد آشوب در عراق بهره برداری کرده است تا اینگونه وانمود کند که هدف اصلی و اساسی اعتراضات نه مطالبات اقتصادی، که مخالفت با مقدسات، مراسم اربعین و ... بوده است.

در این میان اما، جملگی مقامات و شخصیت های سیاسی در عراق با اتخاذ مواضعی هوشمندانه در واقع این توطئه بزرگ سعودی در عرصه شبکه های ارتباط جمعی و فضای مجازی را خنثی کردند. درهمین ارتباط، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی بر مسالمت آمیز بودن هرگونه اعتراضات و به دور بودن آن از شعارهای هنجارشکنانه تأکید کرده است. «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز با بیان اینکه اعتراضات به وضعیت اقتصادی حق محفوظ مردم است، تأکید کرد: «لازم است که اعتراضات از مسیر اصلی خود خارج نشود».

بنابراین واضح است که عربستان سعودی در هدایت ارتش ترول ها برای انعکاس وارونه واقعیت ها در عراق از طریق جعل تصاویر و ویدئوهای هنجارشکنانه موفق نبوده است؛ هرچند که برای این اقدام حتی از ظرفیت «مرکز اعتدال» نیز بهره برداری کرده است. عربستان سعودی تقریبا ۲ سال پیش با حضور ترامپ مرکز سایبری موسوم به «مبارزه با افراط گرایی» را با عنوان «اعتدال» تاسیس کرد.

طبق بررسی‌های انجام شده عمده فعالیت این مرکز به منظور ترند کردن هشتگ‌های خاص در توئیتر و بازی با افکار عمومی در فضای مجازی بوده است. تقریبا در بیشتر پویشها و کمپینهای فضای مجازی در کشورهای منطقه و حتی غیر عربی می توان نقش و تاثیر این مرکز را ردیابی کرد. در تحولات اخیر عراق نیز، رصدهای انجام شده، بیانگر نقش موثر این مرکز است.

یکی از فعالیت های تخصصی این مرکز، تولید و به کارگیری ابزارهای نرم‌افزاری جدید برای شناسایی، نظارت، دسته‌بندی و تحلیل محتوای گروه‌های افراطی تنها در ۶ ثانیه با دقت ۸۰ درصد در شناسایی محتوا است. اما در هر صورت، هشتگ سازی های این مرکز در شبکه اجتماعی توئیتر آن هم به صورت گسترده موجب وقوع آشوب در عراق نشد و این مسأله شکستی دیگر برای سران مرتجع عرب و در رأس آن ها عربستان سعودی محسوب می شود.

این اتفاق درحالی رخ می دهد که حتی رسانه های سعودی ازجمله «العربیه» و «الحدث» نیز توفیقی در ایجاد هرج و مرج و آشوب در عراق به دست نیاوردند و نتوانستند به اهداف شوم خود در این کشور جامه عمل بپوشانند. سلسله اخبارهای جعلی و دروغین رسانه های وابسته به مرتجعین عرب هم باعث نشد اوضاع از کنترل نیروهای عراقی در آستانه برگزاری مراسم باشکوه و میلیونی اربعین حسینی (ع)، خارج شود.

آنچه که واضح به نظر می رسد این است که صف آرایی رسانه های خبری و رسانه های ارتباط جمعیِ محور غربی، عربی و عبری برای بحران سازی در عراق با شکست مواجه شده و حتی ارتش «ترول های» شاهزادگان سعودی هم نتوانست مرهمی بر این شکست باشد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۴۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار مازندران بر رفع مشکلات و تسهیل فعالیت هنرمندان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، سیدمحمود حسینی پور  پس از بازدید از مجموعه فرهنگی هنری استاد دولت آبادی در ساری در نشستی با صدور دستورات لازم برای گسترش فعالیت‌های هنرمندان و برگزاری جشنواره‌های هنری و ضرورت توسعه ارتباطات فرهنگی هنری با کشور‌های مختلف، گفت: هنرمندان، باید سفیران فرهنگی استان باشند. 

استاندار مازندران در این نشست افزود: باید ابزار‌ها و امکانات برای هنرمندانی که می‌خواهند به ایده‌های خود جامه عمل بپوشانند فراهم شود.

حسینی‌پور با بیان اینکه جامعه ما به دنبال تقویت فعالیت‌های فرهنگی است، ادامه داد: ساختار خانه هنرمندان باید به‌گونه‌ای باشد تا در فضای عمومی کشور دیده شود.

وی از هنرمندان به‌عنوان ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در مازندران یاد کرد و افزود: بنا داریم تا با حل مشکلات فعالیت این قشر زمینه را برای نقش آفرینی هنرمندان فراهم کنیم.

حسینی‌پور افزود: باید با تدابیر و راهکار مناسب نقش هنرمندان را در عرصه‌های مختلف تقویت کنیم.

رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری از جمله کسانی بود که در این نشست؛ به بیان مشکلات این نهاد صنفی و فعالیت‌های این مجموعه پرداخت.

رئیس انجمن گرافیک خانه هنرمندان ساری در خصوص برگزاری جشنواره گرافیک زبان مادری نیز به بیان نکاتی پرداخت که شهردار مرکز استان هزینه برگزاری این جشنواره را نیز تقبل کرد.

استاندار مازندران پس از استماع مشکلات این نهاد، دستور داد تا ضمن تمدید مکان فعالیت خانه هنرمندان ساری با هماهنگی فرماندار و شهردار مرکز استان؛ مکان جدید دیگری نیز برای گسترش فعالیت‌های این مجموعه در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

در این راستا استاندار مازندران طی تماسی تلفنی با سرپرست میراث فرهنگی استان دستور داد تا یکی از خانه‌های سنتی ساری به خانه هنرمندان اختصاص یابد.

در پایان هنرمندان با اهداء آثار هنری از دستورات ثمربخش استاندار مازندران قدردانی کردند.

‎یادآور می شود، این نشست باحضور فرماندار مرکز استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار مرکز استان، رئیس حوزه هنری استان، رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان ساری، رئیس انجمن گرافیک خانه هنرمندان ساری، استاد دولت آبادی و جمعی از هنرمندان برگزار شد، 

دیگر خبرها

  • فعالیت مرکز مستقل بسیج اروندکنار آغاز شد
  • بسته یک ؛ مشروح فعالیت های وزرا در استان سمنان
  • فعالیت دو مرکز تحقیقاتی و فناوری در حوزه تولید واکسن
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا
  • هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند
  • تاکید استاندار مازندران بر رفع مشکلات و تسهیل فعالیت هنرمندان
  • کلیه مدارس هرمزگان فردا دایر خواهد بود
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز زیبایی در قزوین
  • بارش ۴۶ میلیمتری باران در لارستان