Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ ‌ بررسی امروز یکشنبه ۱۴ مهر رسانه های داخلی نشان می دهد که انتشار اخبار ابتلای تعدادی از هموطنانمان در روستای چنار محمودی لردگان به ویروس HIV، در کانون توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است.

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب نوشته اند: واکنش مقامات رسمی باید براساس واقعیات دارای استدلال معین و توجیهات واحد و مبتنی بر حقایق امر می‌بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا هم گفتند: در زمان اظهارنظر، نباید فرهنگ مردم منطقه نادیده گرفته شود.

به گزارش رسانه های داخلی، سعید نمکی وزیر بهداشت مطرح کرد: متأسفانه چند روز پیش از طرف یکی از مقامات محلی به‌صورت غیرکارشناسی ادعا شد که سرنگ آلوده عامل شیوع ویروس HIV در این روستا بوده که قطعا با مستندات بسیار دقیق و کارشناسی‌ای که داریم، باید بگوییم که هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است. به گزارش رسانه های داخلی مقام های وزارت بهداشت به واکنش نسبت به دخیل بودن سرنگ آلوده پرداخته اند.  همچنین به گزارش این رسانه ها علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز گفت: هیچ اقدام تشخیصی و بهداشتی، واکسیناسیون و ... مطلقا عامل انتقال بیماری در منطقه نبوده است.

سخنان برخی مسوولان مبنی بر چگونگی ابتلای هموطنانمان به ویروس HIV،  موجب اعتراض و تجمع اهالی روستای چنار محمودی لردگان، شد. به گزارش رسانه های داخلی به‌دنبال اعتراض خانواده‌های مبتلایان به ویروس HIV در روستای چنار محمودی، روز گذشته در مقابل فرمانداری شهرستان لردگان تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسؤولان و برخورد با عامل انتشار ویروس شدند.  به‌دنبال این تجمع، برخی افراد در پی تحریک و تشویش این تجمع برآمدند و با برانگیختن احساسات معترضان به آسیب زدن به اموال عمومی و اماکن دولتی اقدام کردند.

رسانه های داخلی به لزوم رعایت نحوه بیان مطالب از طرف مسوولان تاکید کرده اند.  رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب درخصوص رعایت نوع بیان از از طرف مقام ها آورده اند: در این ماجرا رفتارها و اظهارنظرهای مقام‌های مسوول مبتنی بر اصول تخصصی باشد.

این رسانه ها در مطالب خود به محورهایی چون  لزوم رعایت مقام ها بر رفتارها و اظهار نظرهایی مبتنی بر اصول تخصصی؛ دخیل نبودن سرنگ آلوده در ابتلا به این ویروس؛  بررسی وضعیت بهورز بازداشت شده؛ میزان آمار مبتلایان به ویروس؛ تجمع و اعتراض روز گذشته در لردگان و نقش مردم در آرام شدن شرایط لردگان و خواسته معترضان خواستار پاسخگویی مسوولان، پرداخته اند.

رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا با اشاره به اعتراض ها و تجمع های پیش آمده روز گذشته در لردگان از سوء استفاده جریان معاند درباره مساله روستای چنار محمودی و دست داشتن فرزند یک ضد انقلاب در ناآرامی ها، یاد کرده اند.

همچنین این رسانه ها به  لزوم رعایت مقامات به طرز بیان مطالب اشاره کرده و به نقل از مجیدجلیل سرقلعه نماینده سابق لردگان، آورده اند: طرز بیان مطالب برخی از مسوولان موجب برانگیخته‌شدن احساسات قومیتی مردم شد.

علت آلوده شدن افراد به این ویروس و  واکنش وزیر بهداشت، نیز از دیگر محورهای مورد بررسی در این رسانه هاست.

رسانه های اصلاح طلب

لزوم رعایت مقام ها بر رفتارها و اظهار نظرهایی مبتنی بر اصول تخصصی

به گزارش روزنامه اعتماد، ‌ کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: ما انتظار داریم در این ماجرا رفتارها و اظهارنظرهای مقام‌های مسوول مبتنی بر اصول تخصصی باشد. شاهد بودیم که اقدام نادرست بازداشت بهورز چه پیامدها و مشکلاتی را به وجود آورد و موجب شد شایعات بی‌اساسی در این زمینه شکل بگیرد. امیدواریم مسوولان با اخذ مشورت تخصصی از نظام سلامت در این باره اظهارنظر کنند. البته مسوولان دولتی تقریبا سعی کرده‌اند این موارد را رعایت کنند. برخی اقداماتی که توسط افرادی انجام می‌شود برای ایجاد اخلال در روند درمان است. ما دلیل این تحرکات را نمی‌دانیم اما متوجه این موضوع هستیم که این روند ممکن است به فرآیند شناسایی و درمان مبتلایان لطمه وارد کند. به هر حال از زبان مقام قضایی نباید برخی موارد بیان شود. باید متوجه باشند که لزوما در هر زمینه‌ای صاحب‌نظر نیستند. اگر از احاطه دوستان ما در مرکز مدیریت بیماری‌ها که چند هفته بود درگیر این موضوع بودند خبر داشتند بهتر می‌توانستند اظهارنظر کنند و احتمالا سوءاستفاده‌ها کمتر بود.

 روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم علی نجفی توانا حقوقدان و استاد دانشگاه، ‌ آورده است: حادثه روستای چنارمحمودی لردگان توجه افکار عمومی داخلی و حتی رسانه‌های خارجی را برانگیخته است. در عین حال مسئولان بخش‌های مختلف قضائی و اجرائی مانند وزیر بهداشت و همچنین نمایندگان مجلس در این زمینه ورود کلامی و عملی داشته‌اند... د. واکنش مقامات رسمی باید براساس واقعیات دارای استدلال معین و توجیهات واحد و مبتنی بر حقایق امر می‌بود. ظاهرا برخی از مقامات شهرستان در واکنش به این حادثه و اعتراض مردم اشاره داشته‌اند که راه ورود این ویروس مرتبط با یک رفتار خاصی است که ظاهرا به نوعی ایشان درصدد رفع اتهام از اداره متبوعه بوده‌اند که اگر با تشکیل مدیریت بحران از همان ابتدا واکنش‌های رسمی را هماهنگ و همسان و متناسب می‌نمود، اعتراض قطعا با رویکرد منطقی تا بدین جا کشیده نمی‌شد.  متاسفانه ما در برخی از موارد علاج واقعه قبل از وقوع را در نظر نگرفته و با نوعی عدم هماهنگی در گفتمان‌های رسانه‌ای رسمی خود بجای هماهنگی و همراهی و اعلام مواضع منطبق با واقعیات بعضا دست به بیان مطالبی می‌زنیم که خود اعتراضات جدیدی را باعث می‌گردد.

دخیل نبودن سرنگ آلوده در ابتلا به این ویروس

روزنامه شرق در ستون دریچه خود به این موضوع پرداخت و با عنوان سرنگ آلوده هرگز عامل شیوع ویروس HIV در لردگان نبوده است، آورد: وزیر بهداشت گفت: در روستای چنارمحمودی از مدت‌ها قبل و از بیش از ۴۰ روز پیش، گزارش‌هایی از موارد آلودگی با ویروس HIV داشتیم که همکاران ما بسیار آرام و بی‌صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه، کارها را پیش می‌بردند. دکتر سعید نمکی اظهار کرد: متأسفانه چند روز پیش از سوی یکی از مقامات محلی به‌صورت غیرکارشناسی ادعا شد که سرنگ آلوده عامل شیوع ویروس HIV در این روستا بوده که قطعا با مستندات بسیار دقیق و کارشناسی‌ای که داریم، باید بگوییم که هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است. او تصریح کرد: متأسفانه بهورز زحمت‌کش و خدوم روستای چنارمحمودی مورد اتهام قرار گرفت و پاسخ ما این است که سرنگ آلوده، عامل شیوع این بیماری نیست و عوامل را شناسایی کرده‌ایم. البته مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی‌دلیل، یا از راه‌هایی به این ویروس آلوده شده‌اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند. کودکی که از مادر مبتلا به HIV متولد می‌شود، معصوم‌تر از آن است که مورد اتهام قرار گیرد؛ یا زنی که به شیوه‌ای آلوده شده باشد که شاید اطلاعی از آن نداشته باشد. وزیر بهداشت تأکید کرد: ما و همکارانمان برای مردم شریف آن منطقه احترام ویژه‌ای قائل هستیم و به هیچ فردی در آن منطقه نباید اتهام آلودگی بی‌مورد زد و آنچه برای ما رسالت است، درمان بیماران است؛ چون پرسنل بهداشتی و درمانی آن منطقه در ابتلای بیماران به این ویروس، هیچ نقشی نداشته‌اند اما نمی‌توانیم وقتی بیمار مبتلا به ویروس HIV به ما مراجعه کرد، بگوییم ما در ایجاد این بیماری نقشی نداشته‌ایم، پس در درمان و کنترل آن نقشی نداریم.

 روزنامه ابتکار در مطلبی آورده است: در پی این اعتراضات باز هم مقامات وزارت بهداشت درباره علت انتقال ویروس اچ آی وی در رسانه‌ها اظهاراتی را ارائه کردند. وزیر بهداشت یکی از آنها بود که همانند اظهارات روزهای گذشته خود هرگونه آلودگی ساکنان روستای چنار از طریق سرنگ آلوده رد کرد. سعید نمکی در حالی که با قاطعیت انتقال ویروس از طریق سرنگ را رد کرده و گفته است که عوامل انتقال اچ آی وی در این منطقه را شناسایی کرده‌ایم... وزیر بهداشت همچنین در این اظهارات از رایگان بودن هزینه‌های درمان مبتلایان به ویروس HIV خبر داده است.

همچنین علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز روز گذشته در واکنش به حاشیه‌های مطرح شده در خصوص ماجرای HIV در روستای چنار محمودی شهرستان لردگان گفت: «در خصوص راه‌های انتقال بیماری در آن منطقه هیچ ابهامی وجود ندارد و صراحتا تاکید می‌شود که هیچ اقدام تشخیصی و بهداشتی، واکسیناسیون و ... مطلقا عامل انتقال بیماری در منطقه نبوده است.»

به گزارش روزنامه مردم سالاری، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پایگاه اطلاع رسانی دولت از مردم روستای چنار محمودی صادقانه دلجویی و قول هرگونه همکاری و کمک‌رسانی داده است.

بررسی وضعیت بهورز بازداشت شده

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت و گو با روزنامه اعتماد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بهورز هنوز در بازداشت است؟، گفت: بله برای ایشان یک وثیقه اندک تعیین شده است. گفته می‌شود بازداشت برای حفظ جان ایشان است. گویا ۶۰۰ هزار تومان وثیقه تعیین شده که ایشان آن مبلغ را نداده و ترجیح داده در زندان بماند. به نظر ما اقدام ایشان تصمیم درستی است. اگر فرد متهم است که وثیقه‌اش باید سنگین‌تر باشد اگر هم متهم نیست که دیگر تعیین وثیقه موضوعیت ندارد.

 میزان آمار مبتلایان به ویروس

این روزنامه به نقل از کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در ارتباط با تعداد مبتلایان به HIV،  آورد: از آن عدد شاید بیشتر باشد اما از اعداد عجیبی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود خیلی کمتر است. ما از اینکه آمار مبتلایان را اعلام کنیم امتناعی نداریم و اعلام آمار مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی هم در کشور هیچ‌وقت جزو موارد محرمانه نیست اما ابتدا باید روند بیماریابی ما تمام شود تا بتوانیم با اطمینان در این باره سخن بگوییم. در گام اول تست سریع از افراد گرفته می‌شود افرادی که نتایج تست‌شان مثبت است غربالگری می‌شوند برای آزمون دوم و اگر در این مرحله هم مثبت باشد افراد تحت درمان قرار می‌گیرند. البته آزمایش‌های مرحله سوم هم برای بسیاری از افرادی که تا الان نمونه داده‌اند انجام شده است، تا مسیر شیوع و بحث‌های علمی دیگر دنبال شود.

تجمع و اعتراض روز گذشته در لردگان و نقش مردم در آرام شدن شرایط لردگان

روزنامه ابتکار با طرح سوالی مبنی بر دیروز در لردگان چه خبر بود؟، نوشت: درپی آلوده شدن تعدادی از ساکنان روستای چنار محمودی شهرستان لردگان به ویروس اچ آی وی، دامنه اعتراضات در این شهرستان افزایش یافته است. روز گذشته ساختمان فرمانداری، مرکز بهداشت و دفتر امام جمعه لردگان دچار آسیب شدند. به گزارش ابتکار، از صبح روز گذشته تجمع مردمی مقابل فرمانداری شهرستان لردگان آغاز شد.

به گزارش روزنامه مردم سالاری اقبال عباسی  استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: شرایط لردگان با هوشیاری مردم آرام شد. عموم مردم شریف لردگان همراهی و همکاری خوبی با نیروهای انتظامی و امنیتی داشته و دارند و همین عامل باعث عقیم ماندن ضد انقلاب در بین خواسته‌های مردم در این شهر شد.

تارنمای عصر ایران نیز با اشاره به اعتراض در لردگان به آسیب به فرمانداری، مرکز بهداشت و دفتر امام جمعه، پرداخت و آورد: به‌ دنبال اعتراض خانواده‌های مبتلایان به ویروس ایدز در روستای چنار محمودی، فرمانداری، مرکز بهداشت و دفتر امام جمعه لردگان دچار آسیب شد.  امروز صبح عده‌ای در مقابل فرمانداری شهرستان لردگان تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسؤولان و برخورد با عامل انتشار ویروس شدند.

به‌دنبال این تجمع، برخی افراد در پی تحریک و تشویش این تجمع برآمدند و با برانگیختن احساسات معترضین به آسیب زدن به اموال عمومی و اماکن دولتی اقدام کردند. این افراد با آتش زدن اطراف دفتر امام جمعه لردگان و مرکز بهداشت این شهر به دنبال آشوب بودند که با هوشیاری مردم در اندک زمانی آرامش به تجمع بازگشت.

معترضان، خواستار پاسخگویی مسوولان

عصر ایران در بخشی از گزارش خود آورده است: یکی از جدی‌ترین خواسته‌های معترضان پاسخگویی مسؤولان و تعیین تکلیف وضعیت پیش آمده است. متاسفانه از ابتدای این حادثه غیر از فرماندار لردگان هیچ مسؤولی در میان اهالی روستای چنار محمودی شهرستان لردگان حاضر نشده و سخن نگفته است.

رسانه های اصولگرا

 سوء استفاده جریان معاند درباره مساله روستای چنار محمودی

روزنامه صبح نو تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و با استفاده از عنوان آشوب‌سازان بی‌چهره، نوشت: جریان معاند به‌دنبال ایجاد اغتشاش درباره مسأله روستای چنارمحمودی است.  ماجرای روستای چنارمحمودی و اتفاقی که در شهرستان لردگان روی داده موجب شده است برخی رسانه‌های معاند خارجی نیز از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و تلاش کنند بر تنور اختلافات بدمند. این در حالی است که با وجود توضیحات مسوولان وزارت بهداشت و درمان و نیز مسوولان دولتی در استان چهارمحال‌وبختیاری، روز گذشته تجمعی در شهرستان لردگان انجام شد که البته با حضور برخی افراد غیربومی با چهره‌های پوشیده به درگیری منجر شد.

روز گذشته، برخی شهروندان لردگان درمقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند؛ اگرچه برخی رسانه‌های خارجی نیز تلاش کردند این تجمع را خشونت‌آمیز اعلام کنند.

یکی از منابع آگاه نیز در گفت‌وگو با صبح‌نو درباره تجمع روی داده گفت: از ابتدا بنا بود تجمع مردم لردگان در مقابل فرمانداری شهر، مطالبه‌گر و در آرامش باشد؛ اما عده‌ای غیربومی با صورت‌هایی پوشیده در این تجمع حضور پیدا کردند و مسیر این مطالبه‌گر را تغییر دادند... د. همچنین، آقای عباسی، استاندار چهارمحال‌وبختیاری، نیز درباره این تجمع گفت اهالی روستای چنارمحمودی در تظاهرات روز شنبه شهر لردگان حضور نداشتند. وی درادامه افزود: «متأسفانه خرده‌جریان پیچیده‌ای در دل اعتراض‌های مردمی به‌دنبال اهداف خود بوده و یکی از دستگیرشدگان فرزند یکی از ضدانقلاب‌های سرشناس است». شایان ذکر است اوضاع شهر لردگان از عصر دیروز عادی اعلام شده است. همچنین فرمانده سپاه قمر بنی هاشم استان چهارمحال‌وبختیاری دیروز در جمع اهالی روستای چنارمحمودی حاضر شد و درگیری‌های اخیر را توطئه دشمنان دانست که اهالی نیز با شعار مرگ بر آمریکا این موضوع را تایید کردند.

تارنمای مشرق نیز در گزارشی آورد: سوژه ترور، تغییر کرده است. جنایتکاران سابقه دار فلان سازمان و بهمان گروهک، تا دیروز برای ترور دانشمندان و خدمتگزاران اجیر می شدند.

 محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: وقتی با شایعه و دروغ، سعی به تحریک عواطف مردم در لردگان می شود؛ و به بهانه این که فلان مامور بهداشت در گرفتن آزمایش از چند نفر، از سرنگ آلوده استفاده کرده، عناصری به دفتر امام جمعه حمله می کنند یا خودروی پلیس را آتش می زنند؛ روشن است کل این صحنه سازی، هیچ ربطی به مردم ندارد و پای #تروریسم_مجازی در میان است.

جنایتکاران سابقه دار فلان سازمان و بهمان گروهک، تا دیروز  برای ترور دانشمندان و خدمتگزاران اجیر می شدند؛ یا به مردم تماشاگر رژه حمله می کردند و منفور عام و خاص بودند؛ اما حالا، پشت نام کارگران و دانشجویان و زنان پنهان می شوند؛ دعوت به تعطیلی کارخانه و کلاس می کنند؛ یا قربانی می تراشند و اشک تمساح می ریزند؛ اما باز هم به وقتش، آن روی نامردشان از پشت نقاب بیرون می زند، اسلحه می کشند و دست به خرابکاری و آتش افروزی می زنند.  و در تمام این سناریو ها، کارگردان ها و دوربین به دست هایی هستند که صحنه را طراحی می کنند و تصویر و روایتی وارونه می دهند. اما مخاطب، گاه نمی داند که خود، سوژه  و قربانی عملیات ترور است. مردم، آماج اصلی در این ترور ناغافل هستند.

 دست داشتن فرزند یک ضد انقلاب در ناآرامی ها

روزنامه خراسان در گزارشی به توضیحات استاندار چهارمحال درباره نا آرامی های لردگان، پرداخت و به نقل از وی نوشت: فرزند یک ضد انقلاب خارج نشین به همراه عده ای مسلح بازداشت شدند.  اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به همراهی و همکاری خوب مردم با نیروهای انتظامی و امنیتی در اتفاقات دیروز لردگان، از عقیم ماندن برنامه های ضدانقلاب برای ایجاد آشوب در این شهر خبر داد. توضیحات استاندار این استان پس از آن بیان شد که روز گذشته  تعدادی از اهالی شهرستان لردگان در اعتراض به اظهارات برخی مسئولان درباره علت ابتلای تعدادی از مردم روستای «چنار محمودی» به ایدز، تجمع برگزار کرده بودند اما در حین این تجمع برخی افراد با تعرض به ساختمان فرمانداری و شبکه بهداشت شهرستان، یک اتاق دفتر امام جمعه شهر را نیز به آتش کشیدند.

 لزوم رعایت مقامات به طرز بیان مطالب

مجیدجلیل سرقلعه نماینده سابق لردگان، در گفت‌وگو با صبح‌نو از اوضاع آرام این شهر خبر داد و البته تأکید کرد: «طرز بیان مطالب برخی از مسوولان موجب برانگیخته‌شدن احساسات قومیتی مردم شد». وی همچنین تأکید کرد: «مردم لردگان احساساتی شدند و متأسفانه الان جشن بیگانگان است». به‌گفته نماینده سابق مردم لردگان، «فیلم سرزمین کهن» نمونه‌ای در ارتباط با این موضوع است که نشان می‌دهد در زمان اظهارنظر، نباید فرهنگ مردم منطقه نادیده گرفته شود. سرقلعه درادامه تأکید کرد: «گفتن عناوینی مانند روابط جنسی و تزریقی‌بودن به‌عنوان عامل شیوع این بیماری به غرور مردم لطمه زد». این نماینده سابق مجلس یادآور شد: عذرخواهی مسوولان مرتبط مردم را آرام خواهد کرد.

 علت آلوده شدن افراد به این ویروس

به گزارش صبح نو، در روزهای اخیر، یکی از منابع آگاه در وزارت بهداشت نیز به رسانه‌ها گفته است: هر پزشکی می‌داند آلوده‌شدن به‌دلیل تست قندخون یا حجامت که در خبرها آمده، منتفی است؛ چراکه بیماری ایدز به‌وسیله سرنگ آلوده در این مدت زمانی تشخیص‌دادنی نیست و اساسا مراکز درمانی در این مدت، غربالگری قند یا واکسن نداشته‌اند. این منبع آگاه ادامه داد: آلوده‌شدن تعداد ۳۰۰‌ نفر قطعا کذب و بدون تردید این تعداد کمتر از ۳۰‌ نفر است و دلیل آن نیز برخی مسائل در گذشته در این منطقه بوده است که پرونده آن‌ها در مراکز درمانی و امنیتی موجود است.

واکنش وزیر بهداشت

این روزنامه گزارش داد: شب گذشته وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از مردم روستای چنار محمودی صادقانه دلجویی و قول همه گونه همکاری و کمک‌رسانی داد. دکتر سعید نمکی، درباره ماجرای روستای چنارمحمودی از توابع شهرستان لردگان که در چند روز گذشته خبرساز شده، گفت: ما و همکارانمان برای مردم شریف آن منطقه احترام ویژه‌ای قائل هستیم و به هیچ فردی در آن منطقه نباید اتهام آلودگی بی‌مورد زد و آنچه برای ما رسالت است، درمان بیماران است؛ چون کارکنان بهداشتی و درمانی آن منطقه در ابتلای بیماران به این ویروس، هیچ نقشی نداشته‌اند. بااین‌حال، نمی‌توانیم وقتی بیمار مبتلا به ویروس HIV به ما مراجعه کرد، بگوییم در ایجاد این بیماری نقشی نداشته‌ایم؛ پس در درمان و کنترل آن نقشی نداریم. نمکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: صرف‌نظر از هر عامل ابتلا به ویروس HIV، خودمان را مکلف به درمان این بیماران می‌دانیم و خوشبختانه امروز داروهای درمان HIV بسیار خوب عمل می‌کنند و تمامی این بیماران را درمان می‌کنیم و آزمایش‌های گسترده‌ای روی مردم این منطقه انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم تمامی بیماران این روستا را درمان کنیم. وی با بیان اینکه هزینه‌های درمان مبتلایان به ویروس HIV کاملا رایگان است، گفت: کمترین هزینه‌ای دراین‌زمینه به مردم تحمیل نمی‌کنیم و درباره‌ عوامل آلودگی به این ویروس نیز بعد از بررسی دقیق کارشناسان بهداشتی، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت بهداشت لردگان ایدز سعید نمکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۴۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که امسال در مورد شدت آسیب‌های وارده به مصدومین ترافیکی، یک کار پژوهشی انجام دادیم، گفت: آمار فوتی‌های ما در تصادفات بسیار شدید، نصف کشورهای دنیاست. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سعید کریمی؛ معاون درمان وزارت بهداشت در همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی که با حضور وزیر بهداشت، معاونین و مدیران وزارت بهداشت و جمعی از تلاشگران سازمان اورژانس و حوزه‌های بهداشت و درمان در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در ایام نوروز پنج میلیون مراجعه کننده به مراکز درمانی داشتیم که از این تعداد، یک میلیون نفر بستری و برای 180 هزار نفر نیز عمل جراحی انجام شد.

فعالیت 23 هزار پزشک متخصص در ایام نوروز

وی با بیان اینکه در ایام نوروز کادر درمان تعطیلی ندارند، افزود: 1060 بیمارستان، 160 هزار تخت بیمارستانی و 23 هزار پزشک متخصص در ایام نوروز آماده خدمت رسانی بودند.

ثبت 51 هزار و 580 مصدومیت در ایام نوروز

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به خدمت رسانی به مصدومین حوادث ترافیکی، تصریح کرد: در این ایام، 51 هزار و 580 مصدومیت در سامانه ثبت شده که از این تعداد 6470 مصدوم در محل حادثه مداوا شده و 45 هزار و 110 مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

وی با اشاره به آمار فوتی‌های حوادث ترافیکی، خاطرنشان کرد: شدت آسیب در حوادث ترافیکی باید کاهش پیدا کند که این موضوع هم با رعایت نکات ایمنی حین رانندگی و سفر امکان پذیر خواهد بود. زیرا هرچه شدت آسیب کمتر باشد، نجات جان مصدوم با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

54 فوتی در تصادفات هفته آخر فروردین/ 11 فوتی بر اثر غرق‌شدگی

کریمی افزود: امسال در مورد شدت آسیب‌های وارده به مصدومین ترافیکی، یک کار پژوهشی انجام دادیم و آمارها را با کشورهای دنیا مقایسه کردیم و نتیجه گرفتیم که آمار فوتی‌های ما در موارد بسیار شدید، نصف کشورهای دنیاست که حاکی از خدمت رسانی به موقع و مطلوب به مصدومین حوادث ترافیکی است.

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان با تاکید بر اولویت پیشگیری بر درمان، اظهار کرد: باید در زمینه پیشگیری از وقوع حوادث ترافیکی بیشتر کار کنیم تا شاهد مرگ هموطنان‌مان در حوادث ترافیکی نباشیم و این موضوع، بر لزوم افزایش کیفیت در تولید خودرو، استانداردسازی جاده ها و فرهنگسازی در زمینه رعایت قوانین و نکات ایمنی توسط شهروندان، تاکید و تمرکز دار

کاهش 10 درصدی مصدومان ترافیکی در نوروز 1403

جعفر میعادفر؛ رئیس سازمان اورژانس کشور نیز در ادامه این همایش گفت: در طرح سلامت نوروزی 3345 پایگاه اورژانس در سراسر کشور فعالیت داشت.

رئیس سازمان اورژانس کشور از کاهش 10 درصدی مصدومین ترافیکی در نوروز 1403 خبر داد و گفت: در این ایام 50 هزار و 800 ماموریت ترافیکی انجام شد و بیش از 43 هزار مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.

غرق‌شدگی 64 نفر در فروردین/ بیشترین فوتی‌ در فارس و اصفهان

وی از فعالیت دو پایگاه بال ثابت و پایگاه دریایی در ایام نوروز خبر داد و گفت: در این ایام حدوداً یک میلیون تماس از سوی مردم دریافت و 296 هزار ماموریت انجام شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: همچنین اورژانس هوایی نیز 193 سوت پرواز داشت که نسبت به سال گذشته افرایش چشمگیری دارد.

وی گفت: در طرح سلامت نوروزی 26 هزار نیروی انسانی در حوزه اورژانس و فوریت‌های پزشکی خدمت کردند و از خود کارنامه درخشان و درخور تقدیری برجای گذاشتند.

1.7 میلیون بازدید بهداشتی در طرح سلامت نوروزی

در ادامه حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که حوزه بهداشت و پیشگیری با مشارکت مردمی و فرهنگسازی ارتقا خواهد یافت؛ اظهار کرد: پیشگیری از بروز حادثه و بیماری، شرط اول سلامتی است، بنابراین با توجه به تنوع فرهنگی در کشورمان، سعی داریم خدمات حوزه بهداشت و فرهنگسازی و افزایش سواد سلامت را پررنگ تر از گذشته، تداوم و ارتقا بخشیم.

فرشیدی با بیان اینکه در طرح سلامت نوروزی 1403 بیش از یک میلیون و 700 بازدید بهداشتی صورت گرفته است، افزود: در این بازدیدها بیش از یک میلیون و 500 هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد توسط کارشناسان بهداشت کشف و معدوم شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه بیماری‌های واگیر، یک میلیون مورد علائم سندرومیک بررسی و غربالگری شد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز اقدامات روتین حوزه بهداشت از جمله واکسیناسیون‌ها نیز انجام و هیچ خدمتی تعطیل نشد، عنوان کرد: در این ایام بازدیدهای بهداشتی 70 درصد افزایش یافت و تیم‌های بهداشتی در سراسر کشور و در پایگاه‌های مرزی، در خدمت رسانی به مردم، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی میزان حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان
  • فعالیت ۴۰۰ مسئول ایمنی در سیستان و بلوچستان
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات
  • اختصاص ۸۰۰۰ مترمربع پارکینگ به روستای ابیانه
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • کاهش آمار مجروحان و مصدومان حوادث در طرح سلامت نوروزی
  • آمار فوتی‌های تصادفات بسیار شدید در ایران نصف کشورهای دنیاست
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟