Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «مقاومت یمن» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح در مجتمع اسوه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «مقاومت یمن» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح از روز سه‌شنبه ۱۶ مهر در مجتمع اسوه و توسط انجمن تجسمی انقلاب و دفاع مقدس به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی با ۳۸ اثر توسط ۱۳ هنرمند برگزار می شود که این آثار به موضوع مقاومت مردم یمن و پیروزی‌های جبهه انقلاب در مبارزه با تجاوزهای آل سعود می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌ از این انجمن تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح نمایشگاه «ملکه کشتی ربا» با محوریت توقیف نفت‌کش ایرانی را در مجتمع اسوه برگزار کرده بود.

نمایشگاه «مقاومت یمن» همه‌روزه به‌غیر از ایام تعطیل از روز سه‌شنبه ۱۶ تا ۳۰ مهر در مجموعه اسوه واقع در خیابان انقلاب اسلامی، تقاطع خیابان بهار جنوبی، جنب پل روشندلان، پلاک ۴۵۳ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

آیین گشایش این نمایشگاه نیز روز سه‌شنبه ۱۶ مهر ساعت ۱۰ در مجموعه فرهنگی اسوه برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بنیاد روایت فتح دفاع مقدس نمایشگاه کارتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۵۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این نشست خبری، محبوبه کاظمی دولابی مدیر مسؤول نگارخانه ترانه باران، علی اشرف صندوق آبادی و احمد شفیعی‌ها از اعضای شورای هنری و انتخاب آثار این نمایشگاه حضور داشتند.

محبوبه کاظمی در ابتدای نشست گفت: در پی هتک حرمت به قرآن که سال گذشته و قبل‌تر اتفاق بوده بود، نگارخانه ترانه باران این وظیفه را بر گردن خود احساس کرد که اقدامی موثر انجام دهد و سال گذشته این قول را دادم برای خادمان قرآن از زبان هنر که مهمترین محتوای فرهنگی کشور محسوب می‌شود، کاری انجام دهم. به همین دلیل درصدد برآمدیم نمایشگاه «روایت باران» را برگزار کنیم و با نظر مثبت مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را در روز ۳۱ فروردین ماه برگزار کنیم.

وی درباره شورای هنری نمایشگاه توضیح داد: شورای هنری نمایشگاه «روایت باران» با حضور اساتیدی همچون غلامحسین امیرخانی، علی اشرف صندوق آبادی، مهدی فلاح، یدالله کابلی، احمد فلسفی و احمد شفیعی‌ها تشکیل شد. پس از فراخوان دریافت آثار برای نمایشگاه، صدها اثر قرآنی به گالری ارسال و به تبع آن، تعداد قابل توجهی از آثار برای نمایشگاه انتخاب شد که در حال حاضر حدود ۱۷۰ انتخاب شده اما این امکان وجود دارد آثار اضافه شوند.

کاظمی بیان کرد: جنبه حمایتی نمایشگاه نیز از اهمیت برخوردار است که در جهت حمایت کلی هنرمندان این حوزه، آثار را بر اساس ظرفیت مکانی نمایشگاه انتخاب کردیم.

علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای هنری نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاه هنرهای قرآنی «روایت باران» اولین حرکتی است که در بخش خصوصی در حوزه فعالان فرهنگی و هنری انجام می‌شود و ارزشمند است و این حرکت ارزشمند قطعاً باید تقویت شود.

اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه همه‌گیر شود باید با زبان هنر آن را نشر داد، چون بسیار نافذتر است و جلوه‌های بهتر و تأثیرگذارتر دارد. در واقع اگر قرآن و مفاهیم قرآنی با زبان و شیوه هنرمندانه ارایه شود، قطعاً تاثیر به‌سزایی دارد.

وی افزود: بر این اساس، شورایی از صاحبان اندیشه و اساتید بنام خوشنویسی برای انتخاب آثار این نمایشگاه تشکیل شد. این نمایشگاه انگیزه‌ای برای هنرمندان است تا نگاه‌شان بیشتر به سوی قرآن سوق پیدا کند.

صندوق آبادی همچنین اظهار کرد: وقتی قانون شود که درصدی از بودجه یک سازمان به خرید آثار هنری اختصاص پیدا کند اما خریدی نبینیم، مشکل از مدیریت آن است؛ یعنی وقتی هیچ خریدی جدی انجام نشده به نظرم مشکل مدیریتی است و بهتر است دولت دست کارآفرینان را باز بگذارد. نگاه ما این است که دولت حمایتی عملی‌تر را ایفا کند تا بتوانیم از هنرمندانی که فعال هستند، حمایت بیشتری کنیم.

احمد شفیعی‌ها دیگر عضو شورای هنر نمایشگاه نیز گفت: تاریخ ادیان و تاریخ هنر در یک جا نقطه مشترکی دارند و آنجایی است که رشد و نمو هنر را شاهدیم و همچنین آن را مرهون حمایت و انگیزش‌های دینی و معنوی می‌دانیم. خوشنویسی نقشی بی بدیل در ارتقای هنر قرآنی داشته است و این را نمی‌توان انکار کرد و از این جهت خودم را مفتخر می‌دانم در این نمایشگاه که اولین نمایشگاه اختصاصی متون قرآنی است، حضور دارم.

وی بیان کرد: نکته غیر قابل انکار این است که معتقدم در طول تاریخ بیشتر از هنرمندان، افراد هنردوست و مدیرانی که حمایت می‌کنند، بیشتر موثر بودند. یعنی اگر حامیان قدیم نبودند آثار اساتید برجسته همچون امثال میرعماد به دست ما نمی‌رسید. بنابراین این نمایشگاه، نقطه عطفی برای هنرمندان جامعه قرآنی است. بنابراین اگرچه اولین حرکت است و ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد اما با پیشنهادها و نظرات حرفه‌ای در قدم‌های بعدی بهتر خواهد شد و امیدوارم اجر و ثوابش به دوستان برگردد.

کاظمی در ادامه نکاتی را برشمرد و گفت: امیدوارم در بحث کارآفرینان هنری با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، توجه بیشتری شود. هم‌چنین، ابعاد میراث فرهنگی حوزه خوشنویسی مهم است چون ما با تعداد هنرمندانی مواجهیم که از ابتدای اسلام تاکنون اهمیت ویژه‌ای داشتند و امروز نیز باید این اهمیت بیشتر به مردم انتقال پیدا کند. همچنین امیدواریم اعتراض مان نسبت به هتک حرمت به قرآن را با زبان هنر به صدای جهانیان برسانیم.

وی افزود: در طول مدتی که در فرهنگسرای نیاوران نمایشگاه داریم ورک شاپ‌هایی را در این راستا برگزار خواهیم کرد.

شفیعی‌ها در پاسخ به پرسشی درباره تنوع آثار نمایشگاه گفت: آثار با محتوای قرآنی داریم نه روایات و احادیث. خطوطی همچون خط عثمانی و عربی نداریم اما هر خطی که قرآنی باشد به نمایشگاه راه پیدا کرده است. آثار متعددی از شکسته، نسخ و نستعلیق داریم. رویکرد بر این بوده که حتی از کاتبان نیز آثاری داشته باشیم که اهتمام و نیت کتابت قرآن را دارند.

مدیر نگارخانه ترانه باران در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره استفاده از واژه «نخستین» برای این نمایشگاه و اینکه نمایشگاه چه ویژگی‌هایی دارد که از دیگر نمایشگاه‌های مشابه (نمایشگاه قرآن و هنرهای قرآنی) تفکیک می‌شود، گفت: محتوای قرآنی در نمایشگاه قرآن با گستره موضوع قرآن برگزار می‌شود که شاید بازدیدکنندگان دستاورد تخصصی نتوانند به دست بیاورد چراکه با دیدگاه‌های مختلفی ارایه می‌شود اما ما به این دلیل نمایشگاه را «هنرهای قرآنی» نامگذاری کردیم چون تخصصی کار می‌کنیم و آن را به عنوان اصیل‌ترین هنر نامگذاری کردیم تا بتوانیم با محتوای قرآنی و هنر خوشنویسی هنرهای دیگر همچون جلدسازی، تذهیب و … را جذب کنیم تا خلاقیت‌هایی را که هنرمندان دارند، شناسایی کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره توجه به بحث هنرهای خلاق قرآنی بیان کرد: در بحث خلاقیت تمرکز داریم و یکی از اهداف مان شناسایی و معرفی هنرمندان خلاق است که امیدوارم با حمایت‌هایی که از دولت می‌گیریم، بتوانیم موثر باشیم. خلاقیت فقط در خلق صنایع نیست بلکه خلاقیت می‌تواند یک روش باشد و برگزاری چنین نمایشگاهی خودش یک خلاقیت است که خلاقیت‌های قرآنی را به نمایش می‌گذارد.

کاظمی در پایان گفت: یکی از موضوعات مهمی که از طریق آن می‌توان به این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مشابه توجه کرد، تاثیرات آن و پیوندش با گردشگری است که سال‌هاست مورد پیگیری من است. این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد و امیدوارم در این نمایشگاه بتوانیم در حوزه گردشگری قرآنی نیز کاری انجام دهیم.

کد خبر 6079781

دیگر خبرها

  • هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر
  • آئین نکوداشت مصطفی قلیزاده علیار در آذربایجان‌غربی برگزار شد
  • چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد
  • برگزاری شب شعر روایت عشق در بهمن
  • نمایشگاه هنر‌های تجسمی بنا‌های تاریخی ایران در عمارت مسعودیه برگزار می‌شود
  • نمایشگاه کارتون «بیمارستان منطقه جنگی نیست»
  • پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
  • نمایش آثار هنرمندان ۲۲ کشور جهان در بوشهر
  • آثار هنرمندان ۲۲ کشور جهان در بوشهر به نمایش درآمد