Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز 14 مهرماه در هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایران و عراق که در سالن علامه طباطبایی(ره) سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر برگزار شد گفت: فارابی در «فصول منتزعه» وقتی به عوامل همبستگی می‌پردازد عامل مهم و عمده را محبت می‌داند و معتقد است که عدل، عامل حفظ محبت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه محبت دو نوع طبیعی و ارادی است تصریح کرد: وی محبت‌های ارادی را به سه نوع تقسیم کرده است؛ محبت ارادی ناشی از اشتراک در فضائل، منافع و لذات؛  فارابی این موارد را گذرا می‌داند و بر محبت ناشی از فضائل تمرکز بیشتری می‌کند و می‌گوید که پایدارترین محبت است.

لکزایی با بیان اینکه فارابی مبدا را الله یا طاغوت می‌داند بیان کرد: اگر مبدا، الله باشد  مسیر نور و هدایت را داریم و برعکس اگر مبدا، طاغوت باشد مسیر هم ظلمانی خواهد بود بنابراین محبت مورد نظر میان مسلمین محبتی است که مبدا آن توحید است و اشتراک در فضائل دارد و با امامت تداوم می‌یابد و مقصد آن سعادت استوار و بهشت است.

وی افزود: دسترسی به امنیت و منافع و کرامت و احترام و عزت و ... از دید فارابی عوامل تعیین کننده عدالت هستند؛ به نظر بنده اربعین مقوم این رویکرد است یعنی مبحت را در سطح گسترده و وسیع داریم؛ محبت به امام حسین(ع) مردم را وارد این میدان کرده و این محبت در سطحی گسترده میان ملت‌های ایران و عراق و کشورهای دیگر براساس اشتراک در فضائل توسعه می‌یاید و رو به تقویت است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه همین محبت وسیع و اشتراک در فضیلت به صورت طبیعی در برابر خود جریان مخالفی هم دارد اظهار کرد: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند منوط به اینکه عدالتخواه باشند.

لکزایی ادامه داد: همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی 5 کاری است که می توان در اربعین ایجاد و یا تقویت کرد؛ همگرایی در ارتباط با دیگران خود را بیشتر نشان میدهد یعنی ما با هر کسی که محب عدالت باشد همگرا می‌شویم؛  در هماهنگی، نظر به هماهنگی سیاستگذاران و صاحبان مواکب اربعین داریم که مراقبت کنند میان نظر و عملشان هماهنگی وجود داشته باشد و به تعهدی که با خدا بسته‌اند در صحنه عمل محقق کند.

لزوم شکل‌گیری بازار اسلامی

وی با بیان اینکه همکاری در برابر تنازع است و همه تلاش اربعینیون نهادینه کردن تعاون و همکاری است اظهار کرد: مثلا شکل‌گیری بازار اسلامی در این بخش قابل تحقق است.

لکزایی با بیان اینکه همبستگی در برابر وابستگی است تصریح کرد: حرکت اربیعن نمی‌خواهد کسانی را به همدیگر وابسته کند زیرا وابستگی مذموم است؛ در تفکر اسلامی همبستگی و هم‌افزایی و هم‌اندیشی است یعنی همه دولت‌ها و ملت‌های اربعینی به جای وابستگی، همبسته شوند.

وی با اشاره به پیوستگی و یگانگی بیان کرد: این مقوله در برابر ادغام و یک‌گونگی است؛ در اربعین قصد نداریم افراد در هم ادغام و یک گونه شوند ولی می‌خواهیم که یگانه شوند یعنی همه یک امت با اهداف مشترک شوند؛ عراقی، عراقی، ایرانی، ایرانی و پاکستانی، پاکستانی می‌ماند و قرار نیست همه یک سلیقه شوند بلکه همه مسلمان هستند ولو اینکه رنگ و بوی ملی خود را هم دارند.

معاون دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه باید بر محور امامت و معاد بیاندیشیم تصریح کرد: در برابر این مقوله‌ها، تعارض، تنازع، یک‌گونگی و وابستگی توسط مخالفان اربعین پیگیری می‌شود که امیدواریم با محرک‌های انگیزشی توحیدی، آنچه در اربعین در حال رخداد است در طی سال‌ها به بحث امت‌سازی و تمدن‌سازی نوین اسلامی برسیم و همه امت اسلامی یکپارچه شوند و زمینه‌های سامانه بزرگ و فراگیر اسلامی شامل همه امت‌های اسلامی شود.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم لکزایی اربعین قم همبستگی پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۵۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی

سردار سلیمانی در آئین گرامیداشت واقعه صحرای طبس در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ گفت: آمریکا با هدف سلطه گری شکل گرفته و در خدمت صهیونیست هاست.

وی افزود: تمام مراکز قدرت در اختیار صهیونیست هاست و کارخانجات تجهیزات نظامی در دست صهیونیست هاست و رسانه‌های بزرگ هم مربوط به صهیونیست هاست.

سردار سلیمانی افزود: از ۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ملت ایران تحولات بزرگی را پشت سر گذاشته است و افتخارات بزرگی آفریده است.

وی با بیان اینکه در واقعه طبس شن‌ها مامور خدا گشتند گفت: ۸ سال جنگ تحمیلی علیه ملت ایران را آمریکایی‌ها پشتیبانی کردند و آمریکا جنایت کار بزرگی است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفان کشور افزود: عملیات وعده صادق یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات‌ها علیه رژیم متجاوز صهیونیستی بود که با صلابت اجرا شد و جهان اسلام بعد از این عملیات مورد تکریم قرار گرفت.

سردار سلیمانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مفهومی برای تحول بود افزود: مردم مظلوم غزه بیش از ۶ ماه است بدون سلاح مقاومت می‌کنند و تمدن اسلامی بر خلاف تمدن غرب شکل خواهد گرفت و به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد.

وی گفت: خداوند متعال انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند تا زمینه نابودی رژیم پوشالی صهیونیستی را فراهم کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی است
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • قدردانی حزب تمدن اسلامی ازسپاه برای عملیات تنبیهی علیه صهیونیستها
  • هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما
  • فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است
  • در غزه جنگ سخت داریم و در غرب جنگ نرم