Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن اصغری نکاح در نشست «روان‌شناسان از اربعین می‌گویند» که بعدازظهر امروز در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اربعین دارای ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و به خصوص بعد تربیتی و روانشناسی است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، اربعین حرکتی ویژه شده است، افزود: هر عالم تربیتی و روانشناسی که به اربعین نگاه کند، متعجب می‌شود که افرادی با فرهنگ‌ها و نژادهای مختلف در یک مسیر و هدف یکسان در کنار یکدیگر حرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصغری نکاح تصریح کرد: ما در دوره‌ای هستیم که جوامع دچار بحران معنویت شده‌اند و عرفان‌های کاذب می‌سازند. معنویتی که اسلام و روانشناسی اسلامی در نظر دارد، از مبدا و معاد برخوردار است.

وی با بیان اینکه اربعین گویای این است که در آخرالزمان به سر می‌بریم، ادامه داد: اربعین، تجربه معنویت خاص است و این حماسه بزرگ آمده تا عقلای عالم را دچار ناهماهنگی شناختی کند و افرادی که اهل تعقل هستند را به تفکر وا دارد.

این استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اربعین جریانی بی‌نظیر برای تغییر نگرش‌ها است. عده‌ای می‌گویند که ما در گذشته با عراق جنگیدیم در حالی که ما با عراق نجنگیدیم بلکه با حزب بعث که دست‌گماشته آمریکا است جنگیدیم.

اصغری نکاح با اشاره به تخریب چهره شیعیان در سینمای هالیوود، بیان کرد: در سینمای هالیوود، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها چهره موجهی دارند در صورتی که معمولا فرد عرب را سوار بر شتر نشان می‌دهند و چهره شیعه عراق را زیر سوال می‌برند.

رئیس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی با اشاره به فرصت مناسب اربعین جهت تعاملات بین‌المللی، اظهار کرد: زائران این سفر مقدس، هویت روانشناختی خود را پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به افرادی که می‌گویند عزاداری موجب افسردگی می‌شود، گفت: چنین افراد، بسیار سطحی‌نگر بوده و نسبت به آموزه‌های اسلام و حماسه کربلا جاهل هستند و اگر رنگ عزاداری، مشکی نبود، باز هم به رنگ آن ایراد می‌گرفتند.

کد خبر 4738810

منبع: مهر

کلیدواژه: اربعین 98 دانشگاه فردوسی مشهد آستان قدس رضوی اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر قزوین گرگان گردشگری مرز مهران هفته دفاع مقدس شیراز خطبه های نماز جمعه ایلام استانداری سمنان آتش نشانی شهرکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۷۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!

وحید محمود قره باغ؛ گفتنی است مغز انسان قریب به ۸۰ درصد اطلاعات را از طریق بینایی دریافت می‌کند، از این رو به جرات می‌توان گفت که رنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. رنگ بر خلق و خو، احساسات، ارتباطات فی ما بین و همچنین رفتار‌های انسانی تاثیرات بسزایی دارد. رنگ اشیا، نورپردازی، رنگ دیوار‌ها و سایر موارد مشابه می‌تواند جلوه و انرژی خاصی به محیط خانه و کار ببخشد. ضمن این که تنوع رنگ‌ها خلاقیت را به دنبال دارد و جهان رنگ‌ها به مرور ویژگی‌های متفاوت و ماندگاری را در انسان نهادینه می‌کند.

از سویی روانشناسی رنگ شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به مطالعه و بررسی رنگ‌ها و همچنین ارتباط و کنش آن با رفتار انسان می‌پردازد. این دانش قابلیت و ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند کمک شایانی به بهتر شدن سطح و کیفیت زندگی و همچنین کسب و کار کند. به عبارتی اهمیت رنگ‌ها تا بدانجا پیش رفته که بر نگرش و تصمیمات روزانه انسان‌ها نیز موثر افتاده است. چرا که هر رنگی جایگاه روانی مختص خود را دارد که در روانشناسی اقتصادی خصوصا افزایش سطح تجارت، هنر، طراحی و همچنین روانشناسی کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

شکل ۱. مغز انسان قریب به ۸۰ درصد اطلاعات را از طریق بینایی دریافت می‌کند، از این رو به جرات می‌توان گفت که رنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

 در نهایت اینکه تاثیر رنگ‌ها را دست کم نگیریم که دنیایی نهفته و انرژی سرشار دارند. به تجربه ثابت شده است رنگ‌ها در روح و روان انسان تاثیر می‌گذارند که در نهایت منجر به تغییر خصایص و شخصیت انسان می‌شود. به عنوان مثال می‌توان از رنگ آبی و یا بنفش برای اتاق خواب استفاده کرد که بسامد کمتری دارد. چنانچه محدودیت مکان دارید می‌توانید فقط از چراغ خواب کم نور آبی و بنفش استفاده کنید. رنگ سبز را می‌توان برای اتاق کار انتخاب کرد و اگر مقدور نبود می‌توان از یک عکس مربوط به طبیعت در اتاق استفاده کرد.

بهتر است از رنگ‌های شاد مثل سبز و زرد برای لباس نیز استفاده کنیم. رنگ زرد مانع افسردگی است و از آنجا که با نیمکره سمت چپ مغز در ارتباط است، ذهن انسان را باز کرده و باعث خلاقیت، تحریک اعصاب و دیدگاه‌های جدید در انسان می‌شود. از سویی رنگ سبز آرامش بخش است، فشار خون را کاهش می‌دهد و اضطراب را از بین می‌برد؛ رنگ سفید هم که جهان و عالمی دیگر است. اگر احساس کم حوصلگی می‌کنید، می‌توانید رنگ برخی وسایل شخصی خود را نارنجی انتخاب کنید. رنگ نارنجی، حس جوانی، تمایل به ارتباط، برون گرایی و جدایی از محدودیت‌ها را در انسان تقویت می‌کند. همچنین این رنگ برای التیام ریه‌ها نیز توصیه می‌شود.

 جهان رنگ ها، جهانی متفاوت و نزدیک به ما انسان هاست، ولی متاسفانه غالبا از آن غافلیم. در حقیقت با روانشناسی رنگ‌ها دنیایی دیگر را خلق خواهیم کرد و خواهیم دید که بن بستی وجود ندارد. رنگ‌ها تاثیر بسزایی نیز در رشد و تکامل ذهن کودکان دارد، به همین سبب انتخاب رنگ لباس و اتاق کودک بسیار حائز اهمیت است. همچنین قرص‌هایی که رنگ گرم دارند تاثیر بیشتری نسبت به قرص‌هایی رنگ سرد دارند. تا بدان جا که رنگ قرمز برای تحریک جسم و روح، افزایش سرعت و نیروی واکنش و همچنین افزایش گردش خون توصیه می‌شود. در آخر اینکه انسان نباید نسبت به ابعاد مختلف زندگی خود بی تفاوت باشد، چه بسا ریشه بسیاری از چالش‌های انسان در همین مفاهیم نهفته است.

دیگر خبرها

  • سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود
  • ثبت بیش از ۷۰ هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان
  • شکایت ۹ میلیون دلاری بکام از ستاره هالیوود
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی
  • استقرارتیم روانشناسی در محل برگزاری کنکور در گلبهار
  • دادگاه ویژه سبب می‌شود که روحانیت ملاحظه بیشتری داشته باشند