Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:29:54 GMT

کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری حذف شود

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۶۸۸۸۵

کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری حذف شود

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، محمود فتوحی عصر یکشنبه در نشست تخصصی کنکور؛ چالش ها و راهبردها که با حضور روسای دانشگاه ها و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد گفت: فرایند حذف کنکور باید از آزمون های کارشناسی ارشد، دکتری و بعد در مقطع کارشناسی آغاز شود و بعید می دانم تا شش ماه آینده ساماندهی کنکور عملیاتی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بهترین زمان برای اعمال تغییرات کنکور اول مهر سال آینده است تاکید کرد: اعتمادی به کنکور دکتری در دانشگاه ها وجود ندارد و از نظر دانشگاه بین سطح سواد رتبه یک با رتبه ۱۰۰ کنکور دکتری اختلاف زیادی وجود دارد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: با حذف کنکور دکتری به دانشگاه ها این اجازه داده می شود که بر مبنای پرونده متقاضیان ارزیابی ها صورت گیرد. همچنین دانشگاه‌ها هر سال دو یا سه بار از افراد امتحان بگیرند و پس از قبولی در امتحان، افراد حائز شرایط در مصاحبه شرکت کنند.
فتوحی در خصوص نحوه پذیرش داوطلبان در مقطع ارشد خاطرنشان کرد: طرح آ. ت. ت (آزمون تشریحی تحلیلی) برای پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد مناسب بود که البته آن را هم خراب کردند.
به گفته وی، برخی در مورد این طرح بر این باور بودند که شاید در اجرای آن روابط به جای ضوابط حرف اول را بزند اما نباید همه دانشگاه‌ها را با این دید نگاه کرد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: دانشجویی را در صنعتی شریف می شناسم که حاضر نیست در کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری شرکت کند چرا که بر این باور است فرایند پذیرش در کنکور برایش سخت تر از دریافت پذیرش از یک دانشگاه خارجی است.
وی یادآور شد: کنکور سراسری هم تبدیل به یک بیزنس بزرگ شده است و خانواده ها را تحت فشار قرار می دهد.

وی گفت: حذف کنکور کارشناسی به سه یا چهار سال زمان نیاز دارد و در واقع باید ابتدا سراغ سابقه تحصیلی دانش آموزان رفت.
رئیس دانشگاه شریف اظهار داشت: مهارت تست زنی از دبستان شروع شده است اما در مقابل نتیجه کنکور کارشناسی میان دانشگاه‌ها و مردم قابل قبول است.


پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ملاک نیست
در بخش دیگر این مراسم، علی بیگدلی نماینده دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فرصت شش ماه برای سیاست گذاری در موضوع کنکور کافی نیست و نحوه سنجش ورود دانشجو برای تحصیلات تکمیلی باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وی افزود: برگزاری کنکور سال ۴۸ پایه گذاری و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۶۲ پذیرش دانشجو به شکل فعلی آغاز شد. در واقع حداقل ظرف بیش از دو دهه این سیستم توانست کار خود در پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی به خوبی انجام دهد.
نماینده دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: آنچه به عنوان آسیب شناسی کنکور قابل طرح است و باید به شکل همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد بحث کنکور و برگزاری آن طی یک دهه گذشته است.
به گفته بیگدلی، بررسی این موضوع طی ۳۶ سال گذشته را که از روایی و اعتبار فنی کامل بهره مند است ضروری نمی‌دانم و ورودی‌های دانشگاه در دو دهه اول برگزاری کنکور از ملاک‌های کافی بهره مند بودند.
وی گفت: اتفاقات ۱۰ سال اخیر در حوزه سنجش و پذیرش دانشجو متاثر از شرایط اجتماعی، نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور است.
این مقام مسئول تاکید کرد: پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی نمی‌تواند ملاک دقیقی برای سنجش دانشجو محسوب شود.
وی افزود: اگر قرار باشد روی شاخص‌های ارزیابی توانمندی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها تمرکز کنیم در واقع سیستم سنجش به شکل فعلی توانمندی‌های پایه‌ای دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی شریف حذف کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۸۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام دانشگاه آزاد ثبت نام از روز شنبه ۱ اردیبهشت ماه آغاز و تا روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ادامه دارد.

داوطلبان می توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به آدرس www.azmoon.org پس از مطالعه دفترچه راهنما و در صورت داشتن شرایط ویژه استعدادهای درخشان مقطع دکتری تخصصی ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته / محل های درخواستی اقدام کنند.

همچنین لازم است پس از انتخاب رشته/محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت نام داوطلب تهیه و تا زمان اعلام نتایج حفظ شود.

کد خبر 6086639

دیگر خبرها

  • جزییات آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در کنکور ۱۴۰۳
  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد/ مجوز ثبت نام به هیچ یک از موسسات آموزشی ندادیم
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد/ مجوز ثبت نام برای هیچ یک از موسسات آموزشی ندادیم
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد