Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش‌هایی از صحبت‌های نخستین زن مترجم ایران را که در آن درباره ملاقات با فروغ فرخ‌زاد سخن گفته است، مرور می‌کنیم. 

به قبل از انقلاب بازگردیم. سال‌هایی که قدم به عرصه ترجمه گذاشته بودید که همزمان با زندگی بسیاری از چهره‌های ادبیات فارسی بوده، از نویسندگان و شاعران شاخص آن روزگار با کدام یک رفت و آمد داشتید؟
راستش شرایط کاری حبیب به گونه‌ای بود که وقت عمده‌ای از هفته‌ام به رفت و آمد با خانواده‌های همکاران او از جمله وزرا و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. میهمانی‌های رسمی می‌گذشت. بنابراین وقت چندانی برای ارتباط با چهره‌های شاخص آن سال‌ها برایم باقی نمی‌ماند. با این حال چند مرتبه «فروغ فرخزاد» را قبل از آنکه مشهور شود دیده بودم. اولین باری که او را دیدم بسیار جوان بود و البته هنوز ناشناخته. به دورهمی دوستانه‌ای در منزل یکی از همکلاسی‌های دوران مدرسه‌ام رفته بودم؛ دیدار عجیبی بود، دیدم دختری کم‌سن با موهای مشکی گوشه میهمانی نشسته است. از نیر فخرایی، صاحبخانه که خودش هم شاعر و مترجم بود درباره فروغ پرسیدم که گفت: «شاعر است.» از او خواهش کردیم برایمان شعری بخواند. با صدایی بسیار گیرا شعر «گناه» را برایمان خواند. شعر فروغ آنچنان به عمق جان و روح همه ما نفوذ کرد که وقتی به همراه یکی دیگر از دوستانم به منزل بازمی‌گشتیم به لیلی فیروز (نوه دختری مظفرالدین‌شاه) که او هم نویسنده بود گفتم این دختر نابغه است و روزی شاعری مطرح می‌شود. جالب اینجاست که پیش‌بینی‌ام اتفاق افتاد و فروغ یکی از چهره‌های شاخص ادبیات معاصر کشورمان شد؛ البته بعد از آن دیگر هرگز فروغ را ندیدم.

خودتان هم علاقه‌ای به ارتباط با دیگر اهالی کتاب که اغلب از نویسندگان و شاعران مطرح معاصر فارسی بودند نداشتید؟
همان طور که گفتم زندگی اجتماعی‌ام به شکل عجیبی با شغل همسرم و مهمانی‌های اجتماعی گره خورده بود و دیگر فرصتی برایم باقی نمی‌ماند. غیر از کار ترجمه که علاقه‌مندی شخصی‌ام به شمار می‌رفت فرصتی برای حضور در محفل‌های ادبی این‌چنینی و دیدار با بزرگان ادبی آن روزگار نداشتم.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟ فعالیت‌های ادبی و نوشتاری‌تان را ادامه می‌دهید؟
ضعف بینایی و ابتلا به بیماری‌هایی که نتیجه سن و سالم هستند امکان مطالعه و ترجمه را از من گرفته. با این حال آرزو دارم دختران و البته پسران سرزمینم برای دستیابی به آرزوهایشان بجنگند. به هیچ وجه موافق تفکرات جنسیت‌زده و حتی فمینیستی نیستم و معتقدم زن و مرد همچون دو بال‌ هستند که برای پرواز باید کنار یکدیگر قرار بگیرند.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1307806

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بازار ترجمه ادبیات ایران فروغ فرخزاد ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ اربعین خودرو باشگاه پرسپولیس مجلس شورای اسلامی عراق سینمای ایران لژیونر فوتبال پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۲۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوتسال ۴ جانبه ویتنام؛ شکست ایران برابر مغرب در نخستین گام

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم ملی فوتسال کشورمان که برای حضور در رقابت‌های ۴ جانبه به ویتنام سفر کرده است، امروز پنج شنبه در نخستین دیدار خود برابر مغرب به میدان رفت.    ملی پوشان ایران در این دیدار ۴ به ۵ نتیجه را به تیم آفریقایی مغرب واگذار کردند.    شاگرادان شمسایی، شنبه ۱۱ فروردین، دومین دیدار خود را مقابل نیوزلند برگزار می‌کنند.    در دیگر بازی امروز، ویتنام میزبان با نیوزلند مسابقه می‌دهد.  ­

دیگر خبرها

  • چرا شعر فارسی کمتر ترجمه شده است؟
  • نخستین پیروزی مردان ایران در بسکتبال ۳ نفره جام آسیا
  • یکی دیگر از مخالفان جدی جمهوری اسلامی هم مُرد
  • حلوا قُبِیت شوشتر سوغات راه مسافران نوروز
  • فوتسال ۴ جانبه ویتنام؛ شکست ایران برابر مغرب در نخستین گام
  • نحوه درست کردن یک چراغ دیواری ساده و ارزان با لوله پلیکا و لامپ LED (فیلم)
  • بومی‌سازی فن‌آوری‌های جدید در زنجیره آلومینیوم
  • این پنیر خامه‌ای خوشمزه آلمانی را در خانه فقط در ۵ دقیقه درست کنید (فیلم)
  • سرنوشت عجیب بیوه امیرکبیر؛ تن دادن به ازدواج با سه مرد دربار!     
  • ایران - ترکمنستان؛ تلاش برای نخستین بُرد در عشق‌آباد