Web Analytics Made Easy - Statcounter

مستاجران زلزله‌زده سرپل ذهابی 24 ماه است به امید خانه‌دار شدن در کانکس زندگی می‌کنند و به وعده نانوشته دولت برای اعطی زمین و خانه‌دار شدن دلخوش کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، دو سالی از پاییز غم‌بار سال 96 می‌گذرد؛ همان پاییزی که دنیا برای مرزنشینان غربی کشور آوار شد و در چند ثانیه تلی از خاک را روی دست مردم گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنهایی که سقفی داشتند و در زلزله کذایی آوار شد، امروز خانه‌ها را از نو برپا کرده‌اند و یا در حال ساخت هستند، اما از بین آنها که تمام دارایی‌شان زیر سقف‌های اجاره‌ای ماند و از بین رفت برخی‌ها به حاشیه شهرهای دیگر پناه بردند و برخی‌ها اما هنوز در کانکس‌های 16 متری زندگی می‌کنند.

آنها به وعده اعطای زمین به مستاجران دلخوش کردند که هیچ وقت محقق نشد و لا‌به‌لای مشکلات ریز و درشت دیگر به فراموشی سپرده شد و حالا بعد از دو سال هنوز دغدغه یک سقف دارند.

در حال حاضر علی‌رغم اینکه بسیاری از مستاجران عطای این موضوع را به لقای آن بخشیده اند و با رهن و اجاره یک منزل استیجاری، کانکس ها و چادرها را تخلیه کرده اند، از بین بیش از ۴۰۰۰ زلزله زده مستاجر سرپلذهابی، هستند کسانی که به امید این وعده دولت هنوز هم رنج زندگی در کانکس و چادر را تحمل می کنند تا شاید به هدف خود یعنی اعطای زمین از سوی دولت برای خانه دار شدن برسند.

آبی پاکی معاون استاندار روی دست زلزله زدگان /مکان دیگری برای زندگی اجاره کنید

علی رغم وعده وعیدهایی که طی دو سال گذشته برای پیگیری و واگذاری زمین به مستاجران زلزله داده شده بود، چندی پیش بود که خبرهایی از جمع آوری چادرها و کانکس های درون شهر سرپلذهاب که این مستاجران در آنها سکنی داشتند، به گوش رسید.

به جز تعداد معدودی که اقدام به اجازه منزل مسکونی کرده بودند، برای ساماندهی پارک ها و فضاهای عمومی داخل شهر سرپلذهاب سایر کانکس نشینان مستاجر زلزله زده به کمپ هایی که به این منظور تدارک دیده شده بود، منتقل شدند.

پس از آن نیز مهرداد سالاری، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در نشست ستاد بازسازی استان که در تاریخ ۲۶ شهریور ۹۸ برگزار شد، آب پاکی را روی دست مستاجران زلزله زده ریخت و از آنها خواست تا مکان دیگری را برای زندگی اجاره کرده و کانکس ها را تخلیه کنند.

وی در این نشست با اشاره به تسهیلاتی که به زلزله زدگان پرداخت می شود، گفت: مستاجران زلزله زده پیش از این نیز واحدی نداشتند و اکنون که حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به هر خانوار کمک شده باید جای دیگر را اجاره کنند.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه از وضعیت مستاجران مناطق زلزله زده انتقاد کرد و افزود: این افراد پیش از زلزله نیز واحدی نداشته اند و در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به هر یک از این خانوارها کمک شده و باید جای دیگر را برای زندگی اجاره کنند.

برخی مستاجران حاضر به تخلیه کانکس های خود نیستند/تسهیلات پرداختی کافی نیست

جواد رضایی، یکی از شهروندان زلزله زده سرپلذهابی در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: در حال حاضر برخی از مستاجران زلزله زده اقدام به رهن و اجاره منزل مسکونی ای کرده و ساکن شده اند، اما قول هایی که مسئولین برای واگذاری زمین به آنها داده اند برخی را متوقع کرده و حاضر به تخلیه کانکس های خود نمی شوند.

وی افزود: از دیگر دلایل این موضوع این است که برخی از مستاجران از نظر مالی توانایی گرفتن خانه ای را ندارند و با تسهیلات ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی هم نمی توان منزل مناسبی را رهن کرد.

پافشاری زلزله زدگان مستاجر برای زندگی در کانکس /امید به تحقق وعده دولت

این شهروند سرپلذهابی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از این افراد با وقوع زلزله تمام سرمایه و یا اشتغال خود را هم از دست داده اند، قادر به پرداخت اجاره های بالا نیستند و تسهیلات مذکور هم نمی تواند کمک چندانی در این زمینه به آنها کند.

وی علت اصلی پافشاری مستاجران زلزله زده برای حضور در کانکس ها و عدم ترک آنها را علی رغم موارد فوق همان قول مسئولین برای واگذاری زمین به آنها دانست.

رضایی گفت: هم اکنون چند کمپ در شهرستان سرپلذهاب تدارک دیده شده که افرادی که هنوز کانکس ها را تخلیه نکرده اند و توسط فرمانداری و شهرداری برای تخلیه و ساماندهی پارک ها و مکان های عمومی تحت فشار قرار گرفتند، به این کمپ ها منتقل شده و در کانکس های خود در محیط ۴ تا ۵ کمپ تدارک دیده شده زندگی می کنند.

پیگیر واگذاری زمین به مستاجران زلزله هستیم

محبت جمالی نیا، فرماندارسرپلذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: مجموعه استان از جمله آقای استاندار و ما پیگیر این موضوع هستیم اما تاکنون نتیجه ای نگرفته ایم.

وی افزود: هم اکنون وضعیت شهر به گونه ای نیست که تصور شود کل شهر را مستاجران زلزله زده گرفته‌اند و همه مستاجران در اماکن عمومی شهر حضور دارند، بلکه بسیاری از مستاجران با توجه به اینکه می بینند هنوز دستیابی به این امتیازات و واگذاری زمین خبری نیست، نسبت به تهیه خانه های استیجاری اقدام کرده اند.

واگذاری زمین به مستاجران زلزله زده نیازمند اعتبارات کلان کشوری است

فرماندار سرپلذهاب تاکید کرد: آقای استاندار، ما و همکاران ما در ستاد بازسازی به صورت مستمر پیگیر این موضوع هستند اما این مهم یک موضوع ملی بوده و نیازمند اعتبارات کلان کشوری برای تهیه زمین است.

وی تصریح کرد: تهیه زمین و موافقت با واگذاری زمین موضوعاتی است که به سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد و تا این ساعت علی رغم پیگیری ها مجموعه استان هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

جمالی نیا اشاره ای نیز به وضعیت شهر سرپلذهاب داشت و گفت: در حال حاضر که دو سال از زلزله گذشته تمام زیرساخت های شهر آماده بوده و کار بازسازی اکثر منازل تعمیری و تخریبی به پایان رسیده است.

اراده سازمان ملی زمین و مسکن بر اعطای زمین به مستاجران زلزله زده است

مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص اظهار داشت: اراده سازمان ملی زمین و مسکن بر این است که این کار انجام شود و واگذاری زمین به مستاجران زلزله زده صورت گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه افزود: مسئولین کشوری و استانی از جمله خود استاندار و حسب دستور وی هم مجموعه راه و شهرسازی پیگیر این موضوع بوده و به جد آن را دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن این موضوع  نیازمند تصمیم گیری در سطح کلان و ملی است، گفت: باید یک دستور العمل کلی در سطح ملی برای این امر  صادر شود تا بتوان آن را اجرایی کرد.

شریفی خاطرنشان کرد: سازمان ملی زمین و مسکن به جد دنبال این موضوع است که انجام شود و قسمت مهمی از کار نیز انجام شده است.

این مسئول ادامه داد: خود وزیر راه و شهرسازی هم به انجام شدن این موضوع تمایل دارد و دستگاه های ذیربط چون بنیاد مسکن نیز باید در این زمینه پای کار بیایند.

ظاهرا دولت بیش از اینکه به دنبال واگذاری زمین به این افراد و خانه دار شدنشان باشد، به دنبال ساماندهی شهر و تخلیه کانکس ها به شیوه خود است و پرداخت تسهیلات ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی به این افراد نیز تنها در این راستا است، تسهیلاتی که چندان گره ای از مشکلات این قشر آسیب دیده نمی کاهد و حتی کفاف ودیعه مساکن اجاره ای هم نخواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۲۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت ۵ بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان

به  گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، ارشیا شادان پور، رضا شاهرخی، شایان مرادی، ویس یاوری و آرشام حیدری ورزشکاران کرمانشاهی دعوت شده به اردوی آماده سازی تیم ملی نونهالان هستند.
این اردو از ۷ تا ۱۸ اردیبهشت در البرز برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • دعوت ۵ بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • تمامی 40 گل دوشان ولاهوویچ با پیراهن یوونتوس / فیلم
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • افتتاح خانه محیط زیست دماوند همزمان با هفته زمین پاک 
  • معماری عالی و چشم نواز یک ویلا که احتمالا در سلیقه همه قرار دارد! (+تصاویر)
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • ولاهوویچ: کریستیانو رونالدو الگویم است؛ رویای توپ طلا و جام بردن با یوونتوس را دارم
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد