Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-10@20:57:29 GMT

آرامش بازار لاستیک با تایر‌های منقضی!

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۳۵۱۵

آرامش بازار لاستیک با تایر‌های منقضی!

دبیر کانون کامیون‌داران مدعی شد که در دوران کمبود لاستیک در بازار، انبار لاستیک‌های منقضی خالی شد و تمام این لاستیک‌ها را در بازار توزیع کردند. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نوسان بازار ارز و تشدید تحریم‌ها که سال گذشته همزمان با یکدیگر اتفاق افتاد، باعث شد تا بسیاری از بازار‌ها دچار مشکلاتی شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش توزیع بعضی از محصولات اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاستیک نیز یکی از کالا‌هایی بود که در میانه سال گذشته با کمبود مواجه شد و اعتراضاتی را به‌ویژه از سوی کامیون‌داران به همراه داشت.

اما سرانجام با ورود وزارت صمت به ماجرا این مشکل هم برطرف شد و تا همین چند روز پیش به نظر می‌رسید که دیگر مشکلی در توزیع لاستیک پیش نخواهد آمد. تا اینکه انتشار خبری مبنی بر توزیع لاستیک‌های تاریخ‌گذشته در بازار، افکار عمومی را متوجه خود ساخت. در همین زمینه دبیر کانون کامیون‌داران مدعی شد که در دوران کمبود لاستیک در بازار، انبار لاستیک‌های منقضی خالی شد و تمام این لاستیک‌ها را در بازار توزیع کردند.

مجید کیان‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس، نیز با فاجعه‌بار خواندن فروش لاستیک‌های غیراستاندارد و منقضی‌شده در بازار، گفت: قوه قضائیه باید با متخلفان برخورد کند و آن‌ها را به اشد مجازات برساند تا دیگر برای کسب سود‌های کلان با زندگی و جان مردم بازی نکنند.

گویا مشکلات ناشی از نوسانات ارزی تمامی ندارد. شاید بانک مرکزی در ماه‌های اخیر ثبات را به این بازار برگرداند، اما گاه و بی‌گاه اخباری منتشر می‌شود که نشان می‌دهد ترکش‌های این نوسان همچنان به جامعه اصابت می‌کند. آخرین خبر هم به توزیع لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته مربوط می‌شود.

سال قبل پس از اوج‌گیری نرخ ارز و تشدید تحریم‌ها بود که به‌ناگاه لاستیک در بازار نایاب شد. گروهی از کامیون‌داران که همواره به‌عنوان متقاضی لاستیک در بازار حضور دارند، به این مساله معترض شدند و پس از آن دولت توانست با تامین نیاز این متقاضیان، اعتراضات را بخواباند.

اما بعضی از اظهارنظرات که اخیرا به گوش می‌رسد حاکی از آن است که گویا این اقدام صرفا برای این بوده که آب‌ها از آسیاب بیفتد. چنان‌که دبیر کانون کامیون‌داران می‌گوید انبار لاستیک‌های تاریخ‌گذشته در این مدت خالی شده و به نظر می‌رسد مسئولان ذی‌ربط با استفاده از این لاستیک‌ها، آبی بر آتش معترضان ریخته‌اند.

این خبر بلافاصله افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از شهروندان نسبت به امنیت جانی خود نگرانی‌هایی را مطرح کردند. با این حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد که فروش لاستیک تاریخ انقضا گذشته امکان ندارد و تاکنون چنین گزارشی به دست این وزارتخانه نرسیده است.

به گفته رضا رحمانی سال گذشته قبل از عید با مشکلاتی در بازار لاستیک مواجه بودیم، اما تمام لاستیک‌هایی که وارد بازار شد، جدید بود مگر اینکه یک نفر پیش از این نسبت به ورود لاستیک اقدام کرده و تاریخ انقضای این لاستیک‌ها گذشته است که به‌طور قطع توزیع و فروش آن‌ها تخلف است.

با این حال دبیر کانون کامیون‌داران کشور بر ادعای خود تاکید دارد و می‌افزاید: در دوره‌ای که در بازار لاستیک با شرایط بحرانی و سختی مواجه بودیم، متاسفانه بهره‌برداری اساسی و سوءاستفاده از جانب واردکنندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان لاستیک انجام شد.

به گفته احمد کریمی، لاستیک‌های انباشت‌شده آنقدر بی‌کیفیت بودند که در شرایط عادی مشتری و خریدار نداشتند، اما در دوره‌ای که با کمبود لاستیک مواجه بودیم و کامیون‌ها زمین‌گیر شده بودند دیگر کیفیت در اولویت قرار نداشت و تقاضای بالا باعث شد تا لاستیک‌های انبار که تاریخ انقضا گذشته بودند هم وارد بازار شوند.

بر اساس این گزارش، بررسی تاریخ تولید لاستیک‌ها می‌تواند مهر تاییدی بر صحت این ادعا‌ها باشد. طبق استاندارد‌های داخلی و بین‌المللی حداکثر عمر مفید لاستیک به سال می‌رسد.

در این زمینه کریمی خبر داد گاه لاستیک‌هایی به دست متقاضیان رسید که تاریخ تولید آن‌ها به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گشت. یعنی در زمان توزیع حداقل شش سال از عمر آن‌ها می‌گذشت و اکنون در هفتمین سال پس از تولید به سر می‌برند. البته در این بین آنچه برای شهروندان و مصرف‌کنندگان بیش از سایر موضوعات اهمیت دارد به تلفات جانی و جاده‌ای مربوط می‌شود.

چراکه استفاده از این لاستیک‌ها می‌تواند به تصادفات جاده‌ای بیفزاید و باعث بروز تلفات جانی به افراد شود. در این باره هم دبیر کانون کامیون‌داران توضیح می‌دهد که متاسفانه با توزیع لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته شاهد افزایش وقوع تصادفات در جاده‌ها بودیم و نامه‌ای را هم به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارسال کردیم که در آن تاکید شد که اجازه ندهند که هر لاستیکی با هر برندی به‌ویژه برند‌های چینی وارد شود.

گزارشی هم مبنی بر واژگونی کامیون ناشی از استفاده از لاستیک بی‌کیفیت و تاریخ انقضا گذشته به مراجع ذی‌ربط و دستگاه‌های مسئول ارسال کرده‌ایم. او درباره ادعای وزیر صمت مبنی بر اینکه تاکنون گزارشی به دست آن‌ها نرسیده است تشریح کرد: از دستگاه‌های مرتبط درخواست کردیم در شرایطی که با کمبود عرضه مواجه هستیم هر لاستیکی را وارد نکنند متاسفانه در دوره‌ای لاستیک‌های بی‌کیفیت و غیرقابل استفاده وارد شد که چاره‌ای جز استفاده از آن‌ها نبود.

البته شگرد دیگر واردکنندگان لاستیک این است که بلافاصله برند لاستیکی که بازار آن را پس زده تغییر می‌دهند و با نام تجاری دیگری آن را وارد بازار می‌کنند. کریمی درباره ادعا‌هایی مبنی بر نظارت سایت‌ها و پایانه‌های فروش لاستیک برای جلوگیری از توزیع لاستیک تاریخ انقضا گذشته نیز می‌گوید: تمام لاستیک‌های منقضی به فروش رفته و دیگر لاستیکی با این مشخصات وجود ندارد که بخواهند برای کنترل عدم توزیع آن نظارت داشته باشند.

البته این به معنای واردات لاستیک‌های منقضی نیست، بلکه لاستیک‌هایی که به دلیل نبود خریدار سال‌ها در انبار انباشت و منقضی شدند در دوره‌ای به فروش رفتند. همین لاستیک‌ها را می‌توان ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت‌های امروز بازار خریداری کرد، اما به دلیل آشفتگی بازار عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و سوء‌استفاده می‌کنند.
مجلس به ماجرا ورود می‌کند؟

یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به این ماجرا واکنش نشان داد و با فاجعه‌بار خواندن فروش لاستیک‌های غیراستاندارد و منقضی‌شده در بازار، گفت: قوه قضائیه باید با متخلفان برخورد کند و آن‌ها را به اشد مجازات برساند تا دیگر برای کسب سود‌های کلان با زندگی و جان مردم بازی نکنند.

به گزارش تسنیم، مجید کیان‌پور با بیان این‌که عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار غیرقابل گذشت و بخشش است، اظهار کرد: به طور حتم وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به موضوعات مطروحه درباره فروش لاستیک‌های تاریخ مصرف‌گذشته در بازار پاسخ دهد، چون متولی اصلی این حوزه است.

او افزود: فروش لاستیک‌های غیراستاندارد و منقضی‌شده یک موضوع فاجعه‌بار است، چراکه با استفاده از این لاستیک‌ها خطر بروز ترکیدگی تایر و تصادف چندین برابر می‌شود. به گفته وی، کمیسیون عمران در صورت صحت موضوع، به مساله عرضه لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته در بازار ورود خواهد کرد و در این رابطه نشستی با حضور مسئولان وزارتخانه‌های راه و صنعت برگزار می‌شود. پیش از این نیز نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس، از ورود لاستیک‌های کهنه از چین و کره به مناطق آزاد خبر داده و گفته بود این لاستیک‌ها به بهانه‌های مختلف از گمرک ترخیص شده و وارد بازار کشور می‌شوند. منبع: آرمان ملی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کمبود لاستیک در بازار واردکنندگان لاستیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۳۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتظار ورود کامیون‌های ایرانی در افغانستان به پایان رسید

فرماندار تایباد گفت: در پی نشست هفته گذشته با مسئولین ولایت هرات کشور افغانستان در اسلام قلعه صف انتظار کامیون‌های ایرانی به داخل کشور در گمرک اسلام قلعه به پایان رسید. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از تایباد، مهدی شیردل شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: در یک ضرب‌العجل 4 روزه با تعامل دوجانبه صف انتظار کامیون‌های ایرانی به داخل کشور در گمرک اسلام قلعه با ورود 1200 کامیون ایرانی به پایان رسید و در حال حاضر ورود کامیون ایرانی به داخل کشور به روز است.

فرماندار تایباد گفت: در سال گذشته میزان ورودی و خروجی کامیون از مرز دوغارون میانگین روزانه 525 دستگاه می‌باشد که در همین راستا و در نشست دوجانبه هفته گذشته و تعامل دو کشور میزان ورودی و خروجی ناوگان نزدیک به هزار دستگاه خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه فعالین اقتصادی می‌بایست نیازهای بازار کشور افغانستان را مورد بررسی قرار دهند افزود: در سال گذشته نزدیک به 3 میلیارد دلار ارزش صادرات، واردات و ترانزیت کالا از مرز زمینی دوغارون به کشور افغانستان است.

فرماندار تایباد تصریح کرد: تعداد ناوگان ورودی به کشور در سال گذشته از مرز دوغارون نود و سه هزار و 921 دستگاه می‌باشد که 27 درصد نسبت به سال 1401 افزایش و تعداد نووو هشت هزار و 494 دستگاه ناوگان از کشور خارج شده‌اند که 26 درصد نسبت به سال 1401 افزایش داشته است.

شیردل بیان کرد: ظرفیت‌هایی که در مرز دوغارون است و قرابت‌های فرهنگی دو کشور به خصوص ولایت هرات و استان خراسان رضوی باعث شده است که تردد از مرز دوغارون افزایش چشمگیر داشته باشد به طوری که در سال گذشته میانگین ورود و خروج مسافر از این مرز روزانه 3500 نفر بوده است.

فرماندار تایباد گفت: 65 درصد کالاهای صادراتی از استان خراسان رضوی از طریق مرز دوغارون به افغانستان صادر می‌شود.

شیردل خاطرنشان کرد: 90 درصد مقصد کالاهای صادراتی ولایت هرات افغانستان می‌باشد که آهن آلات، میوه، تره بار، پلی اتیلین مهمترین کالاهای صادراتی به کشور افغانستان از طریق مرز دوغارون است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۳۰۰۰ تن انواع بذور اصلاح‌شده در بین کشاورزان لرستانی
  • انتظار ورود کامیون‌های ایرانی در افغانستان به پایان رسید
  • شرط انجمن صنعت تایر برای ادامه تولید لاستیک‌های باری
  • توزیع بیش از ۳۰۰۰ تن انواع بذور اصلاح‌شده بین کشاورزان لرستانی
  • هیچ‌گونه افزایش قیمتی در خصوص تایر‌های دولتی نداریم
  • شرط ادامه تولید لاستیک های باری/ قیمت باید بالا رود
  • درخواست افزایش قیمت لاستیک های باری و رادیال
  • رنگ آرامش در بورس
  • ◄ گرانی کامیون و تریلی در فروردین 1403 ؛ سیگنال دلار به بازار کامیون
  • همه بخش‌ها برای ثبات بازار همکاری کنند