Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخاب مواد غذایی سالم برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مهم است؛ اما در این میان برخی درمان‌های غذایی نیز وجود دارند که نه تنها قند خون را کنترل می‌کنند، بلکه از عوارض این بیماری نیز می‌کاهند و برای سلامت کلی بدن ضروری‌اند.

متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که مبتلایان به دیابت نوع ۲، مصرف ۱۰ ماده غذایی را در طول روز فراموش نکنند:

بلوبری: این میوه کوچک آبی رنگ، سرشار از مواد مغذی و کربوهیدرات‌های پیچیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن بلوبری، زغال‌اخته و دیگر میوه‌های خانواده توت، منجر به بهبود حساسیت به انسولین می‌شود. همچنین مواد شیمیایی گیاهی موجود در این میوه‌ها، خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ می‌شود.

پرتقال: میوه‌های خانواده مرکبات دارای تاثیرات مثبت و طولانی مدت بر قند خون و میزان کلسترول است؛ آن هم به لطف وجود ترکیب ضد التهابی به نام هسپریدین و دوز کافی از فیبر محلول. محققان دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند که خوردن میوه‌های خانواده مرکبات، به جای آب میوه آنها، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد.


نخود: نخود، لوبیا و عدس، غذا‌های شناخته شده با شاخص گلیسمی پایین هستند و برای دیابتی‌ها گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند. با این حال تحقیقات نشان داده که این مواد غذایی خاصیت درمانی هم دارند. به طوری که مبتلایان به دیابت نوع ۲ که روزانه یک فنجان حبوبات را به مدت سه سال مصرف می‌کنند، در مقایسه با سایر بیماران، شاهد کاهش مقادیر هموگلوبین A. ۱ c. و کاهش فشار خون هستند.

شکلات تیره: آیا یک درمان شیرین واقعا می‌تواند قند خون را کنترل کند؟ برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه مقادیر کمی از شکلات تیره با کیفیت بالا، میزان قند خون ناشتا و فشار خون را کاهش می‌دهد. ترکیبات موجود در این نوع شکلات به نام پلی فنول‌ها، باعث کاهش قند خون می‌شود.

وعده‌های غذایی گیاهی: گیاه‌خواری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در واقع رژیم‌های غذایی گیاهی به همراه آجیل و حبوبات، سرشار از مواد مغذی هستند و مصرف آن‌ها در طولانی مدت، باعث کاهش هموگلوبین A. ۱ c، تری گلیسیرید و فشار خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ می‌شود.

روغن زیتون: مصرف چربی‌های اشباع نشده به جای چربی‌های اشباع و ترانس، یک توصیه کلیدی برای همه افراد است. اما تاثیر مصرف این نوع چربی‌ها در مبتلایان به دیابت نوع ۲ شاید بیشتر به چشم بیاید. مصرف روزانه روغن زیتون کمتر فراوری شده و بکر، نه تنها با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است، بلکه اثرات ضد التهابی این نوع روغن، باعث افزایش مصرف گلوکز توسط سلول‌ها می‌شود.

سبزیجات حاوی برگ سبز: مصرف این نوع سبزیجات غیر نشاسته‌ای، از قبیل: کلم، کاهو، اسفناج و … با کاهش هموگلوبین A. ۱ c. همراه است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در مبتلایان به دیابت تا حد زیادی می‌کاهد. این سبزیجات حاوی ویتامین‌های آ، سی و E. هستند و منابع خوبی از منیزیم محسوب می‌شوند؛ بنابراین مصرف آن‌ها باعث کنترل قند خون می‌شود.

آجیل و کره بادام زمینی: خوردن ۵ وعده آجیل در هفته، با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ ارتباط دارد و باعث کاهش چربی خون نیز می‌شود.

پروبیوتیک‌ها: تاثیر باکتری‌های خوب روده بر قند خون ثابت شده است. برای افزایش باکتری‌های خوب روده، شما نیاز به مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک دارید. مصرف پروبیوتیک‌ها سطح گلوکز ناشتا و هموگلوبین A. ۱ c. را کاهش می‌دهد.

دارچین: مصرف منظم این ادویه محبوب، باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شود و به کاهش قند خون کمک می‌کند.



منبع: بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دیابت موادغذایی دارچین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۳۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دانشمندان درباره نوشیدن آب قبل از خواب

دانشمندان هشدار دادند که قبل از خواب آب ننوشید زیرا ممکن است خطر جدی برای سلامتی باشد.

به نقل از هلث، دانشمند برجسته خواب هشدار داده است که نباید قبل از خواب آب بنوشید زیرا در واقع می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود.

اشلی هاینزورث، توضیح داد در حالی که باید در طول روز هیدراته باشید، نوشیدن بیش از حد آب قبل از خواب می‌تواند ایده بدی باشد.

نوشیدن آب قبل از خواب می‌تواند الگوی خواب شما را مختل و در واقع سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. این متخصص گفت که ساعت داخلی بدن ما عملکردهای مختلفی را کنترل می‌کند که شامل میزان مایعات بدن ما نیز می‌شود.

آب رسانی زودتر در روز برای اطمینان از اینکه بدن شما زمان کافی برای پردازش مایعات و کاهش احتمال اختلالات در طول شب را دارد، بسیار مهم است اما وی هشدار داد که نوشیدن آب زیاد قبل از خواب باعث می‌شود کلیه‌های شما ادرار بیشتری تولید کنند و شب هنگام برای رفتن به سرویس بهداشتی بیدار شوید.

این مورد می‌تواند چرخه طبیعی خواب شما را مختل کند که به نوبه خود در دراز مدت به سلامت شما آسیب می‌رساند.

اشلی همچنین هشدار داد که وقفه در هنگام خواب می‌تواند از خواب عمیقی که بدن شما برای سلامت ذهنی و جسمی به آن نیاز دارد جلوگیری کند.

وی افزود: اختلال مداوم در چرخه خواب ما، به ویژه در طول شب تهدید جدی برای سلامت کلی ماست و منجر به افزایش استرس، اختلال در عملکرد شناختی، ضعف سیستم ایمنی و حتی افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند مشکلات قلبی عروقی و دیابت شود. زمان آن رسیده است که به خاطر رفاه خود استراحت بدون وقفه را در اولویت قرار دهیم.

اشلی بهترین زمان از روز برای مصرف آب را بیان کرد: هیدراتاسیون خود را از صبح زود شروع کنید و مصرف آن را در طول روز ثابت نگه دارید. به این ترتیب، کمتر احساس نیاز به جبران آب بیش از حد در بعد از ظهر خواهید داشت.

وی همچنین کاهش مصرف مایعات را با نزدیک شدن به زمان خواب پیشنهاد کرد و گفت: در ۲ ساعت منتهی به زمان خواب، به تدریج مایعات مصرفی خود را کاهش دهید. این عملکرد به بدن شما زمان کافی برای پردازش مایعات را می‌دهد.

همچنین توصیه شده است که قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید زیرا می‌تواند خواب شما را مختل کند. این نوشیدنی‌ به‌ عنوان دیورتیک (ادرارآور) عمل می‌کند و تولید ادرار را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود مصرف آن را به خصوص در ساعات قبل از خواب محدود کنید.

اشلی همچنین تاکید کرد که چقدر مهم است که روال خوب نوشیدن آب برای بهینه‌سازی چرخه خواب خود ایجاد کنید.

او گفت: ایجاد روتین هیدراتاسیون مطابق با ریتم بدن شما کلیدی است. به تشنگی به خصوص در اوایل روز به سرعت واکنش نشان دهید زیرا باعث یکنواختی مصرف و کاهش مصرف بیش از حد قبل از خواب می‌شود.

این دانشمند افزود: فقط میزان نوشیدنی شما مهم نیست، بلکه زمان و نحوه تناسب آن با روز شما مهم است با اتخاذ روال ذهنی، می‌توانید کیفیت خواب و سلامت کلی خود را بهبود ببخشید.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آیا رنگ ادرار نشان‌دهنده سلامتی است؟ ترفندهایی برای کاهش تشنگی در طول روزه‌داری

دیگر خبرها

  • هشدار دانشمندان درباره نوشیدن آب قبل از خواب
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • اما و اگر‌های روزه‌داری برای دیابتی‌ها
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با این دانه خوراکی
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتورهای قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت‌گردی‌های نوروزی
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود
  • قارچ‌های روییده در مراتع و جنگل‌ها را نخورید
  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟