همه چیز درباره سریالهای در دست تولید شبکه دو سیما
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۴۷۷۷
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا جعفریجلوه مدیر شبکه دو، ضمن معرفی مجموعههای نمایشی، مسابقات و تازههای شبکه دو سیما در ایام پیشرو، از دست پُر این شبکه در حیطه پخش و تولید سریالهای متنوع سخن گفت.
جعفریجلوه در ابتدا با بیان این مطلب که از شش برنامه پرمخاطب سیما در ایام محرم، چهار برنامه به تولیدات شبکه دو تعلق داشته، اظهار داشت: برای این ایام برنامهریزی قابل توجهی صورت گرفته بود و برنامههای متنوعی با ساختارهای متفاوت جدول پخش شبکه دو سیما را شکل دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جعفریجلوه ضمن اظهار این مطلب که تلاش برای ارتقای کیفیت برنامه ها، تنوع بیشتر و جذابیتهای افزونتر به طور خاص در این مقطع مد نظر بوده و مجدانه در حال انجام است، گفت: پس از دوران سختی که برای ساماندهی عرصه فعالیتهای نمایشی و سریالسازی در شبکه دو سپری شد، آثار بسیار خوبی در مرحله تولید و سریالهای متعدد دیگری در مرحله نگارش و پیشتولید قرار دارند.
مدیر شبکه دو سیما پیرامون سریالی که از ابتدای ماه ربیعالاول یعنی از ۱۱ آبان پخش آن آغاز خواهد شد، توضیح داد: سریال «از سرنوشت» این روزها مراحل پایانی تولید خود را سپری میکند. این سریال در ۵۰ قسمت به تهیهکنندگی علیاکبر تحویلیان و کارگردانی مشترک علیرضا بذرافشان و محمدرضا خردمندان از تدارکات گروه فیلم و سریال این شبکه است.
وی در ادامه افزود: «کامیون» سریال نوروزی در حال تولید این شبکه نیز در ۳۰ قسمت از آغاز نوروز ۹۹ پخش خواهد شد و تا ماه مبارک رمضان را پر میکند. تهیهکنندگی این سریال را ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور و کارگردانی آن را مسعود اطیابی برعهده دارند.
یکی دیگر از سریالهایی که پخش خود را در سال ۹۹ تجربه خواهد کرد، فصل سوم و نهایی «بچه مهندس» است. این سریال در حداقل ۳۰ قسمت به تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری در دست تولید است.
مدیر شبکه دو با اشاره به اینکه سریال دیگری که این روزها در حال تولید است، «بوم و بانو» نام دارد؛ بیان داشت: این سریال یک مجموعه جذاب و قابل اعتنا و تلفیقی است از تاریخ معاصر و فرهنگ عاشورا که میتوان آن را یک سریال عاشوراییِ تاریخ معاصر نامید. حوادث آن در رژیم پهلوی و دوره رضاخان میگذرد و روایتر تعارضاتی است که در آن ایام میان رژیم از یک سو و مردم و بویژه محبان اهل بیت (ع) از سوی دیگر صورت میگرفت. «بوم و بانو» در ۳۰ قسمت به تهیهکنندگی آرمان زرینکوب و کارگردانی سعید سلطانی در دست تهیه است.
وی در ادامه اظهار داشت: سریال ۳۰ قسمتی دیگری با نام «بیگانهای با من است» به تهیهکنندگی بهروز مفید و کارگردانی احمد امینی در دست تولید است که برای پخش در سال ۹۹ آماده خواهد شد.
جعفریجلوه همچنین به سریال ماه رمضانی این شبکه اشاره کرد و توضیح داد: با همکاری دیگرباره زوجِ حامد عنقا و بهرنگ توفیقی؛ تهیهکننده و کارگردان سریالهای موفق «پدر» و «بر سر دوراهی» ساخت یک سریال در این شبکه در مرحله اقدام است.
همچنین سریال دیگرِ در مرحله تولید شبکه دو سیما «شاهرگ» نام دارد که در ۳۰ قسمت توسط محمدرضا شفیعی و کارگردانی سید جلال اشکذری راوی قصههای سالهای نخستین انقلاب و روزهای پر حماسه و لبریز از فداکاری، وفاداری و پایمردی در مواجهه با جریانات پیچیده آن سالهاست.
جعفری جلوه با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از آثار الف ویژه و فاخر در سیما فیلم در دستور کار است و در سطح شبکهها هم برخی پروژههای شاخص مطرحاند، تصریح کرد: ما نیز در شبکه دو آثار بزرگی را در دستور کار داریم که امیدواریم خاطره سالهای گذشته را زنده کنند. از «بوم و بانو» تا «عیار عیّاران» که این یکی روایتگر فرهنگ پهلوانی است و داستان پر افتخار زندگی پهلوان «سیدحسن رزاز» از پهلوانان نامی اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی به ویژه ایام اشغال ایران توسط متفقین را روایت میکند.
وی افزود: همچنین «عمو پورنگ» با ساختاری متفاوت به شبکه می آید؛ تجربهای جدید و ترکیبی از مسابقه، نمایش و اجرا بر بستر محیط زیست و طبیعت با محوریت ویژه «عمو پورنگ» به عنوان یک مجری-بازیگر توانا در فضای اجرا و نمایش؛ با طرحی نو از تیم سازنده «محله گل و بلبل» در ۲۵۰ قسمت.
گوناگونی مسابقات با طیف وسیعی از موضوعاتجعفریجلوه در ادامه به تولید مسابقات گوناگون در این شبکه اشاره کرد و گفت: مسابقه «محاکات» مسابقه بزرگ حکایتگری و روایت داستانهای زندگی است. کار بزرگی که با توجه به ماهیت شب یلدا به مثابه شب حکایتها و روایاتهای صمیمی خانوادههای ایرانی، تلاش میکنیم از این شب پخش آن آغاز شود.
وی افزود: مسابقه بزرگ خانواده ایرانی با نام اولیه «سایه روشن» در دست تهیه است. همچنین «یار دبستانی من» یک گفتگوی شاخص مستند-ترکیبی است که هم در قالب مستند روایتگری میکند و هم گفتگویی جذاب و به یادماندنی را در دل خود دارد. این برنامه با حضور اساتید و معلمان پرورنده و تربیتکننده شاگردان دیروز و چهرههای امروز در حیطههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، هنری که مورد توجه مردم هستند، برگزار میشود. تکریم مقام معلم و تصویر جلوههای ناب استاد و شاگردی از اهداف این برنامه است. شایان ذکر است شبکه دو علاوه بر خانوادهمحوری، قرارگاه معلم و مدرسه نیز هست و این برنامه علاوه بر تقدیم آثار فاخر دیگری همچون غوغای بی هیاهو ادای دین و انجام وظیفه ای است از سوی شبکه دو در این راستا. این برنامه که در زمستان تولید آن به بار خواهد نشست در فرصتهای بعدی روانه آنتن خواهد شد.
وی همچنین اضافه کرد: مسابقه «جاذبه» برنامه دیگری است که میتوان از آن یاد کرد. دیگر برنامهای که اشاره به آن خالی از لطف نیست، برنامه «مادر شو» است. یک مسابقه با شرکت بانوان در انتظار تجربه شیرین مادر شدن، بانوانی که در مراحل مختلفی از دوران بارداری قرار دارند و حس و حال، تجربه و دانش اولیهای که نسبت به این دوران ابراز میکنند و فراتر از آن دوست میدارند که بیاموزند و بکار بگیرند تا فرزندان سالم و شایستهای را در بطن و دامان خود بپرورند. این برنامه نیز در مرحله تولید است ضمن اینکه تولید و پخش مجموعه «دوقلوها» را نیز همچنان ادامه میدهیم که در آن عموهای فیتیلهای به عنوان سه شخصیت مورد علاقه کودکان و نوجوانان توانسته اند تجربه متفاوتی را رقم بزنند.
وی در خاتمه در خصوص ویژهبرنامههای شاخص نوروز ۹۹ بیان داشت: برای نوروز ۹۹ برنامههای متعدد، جذاب و دیدنی پیشبینی شده که در فرصتی دیگر اطلاعات موسع آن اعلام خواهد شد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: صدا و سیما سریال تلویزیونی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۴۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود بهواسطه ضعیفبودن کارنامه عملکرد VODها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازهای به رسانهملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبتهای مطرحشده از سوی یکی از مدیران شبکههای نمایش خانگی است که نشان میدهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازهترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیلها بر باد رفته و نشان میدهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلامشده از سوی مقامات رسانهملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیلهاست. این آمار نشان میدهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکههای تلویزیونی میبینند، ۳۵.۲درصد شبکه آیفیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا میکنند. میزان تماشای این شبکهها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آیفیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامههای صداوسیما هستند.«مردان آهنین» پرمخاطب شد
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامههای صداوسیما» با تعداد نمونه ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردینماه» سالجاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن میکند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح میشد. بااینحال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را بهصورت شفاف، دقیق و در حضور رسانهها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر میرسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامههای تلویزیون داشت. بخشی از یافتههای ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامههاست. یافتههای نظرسنجی ایسپا نشان میدهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردانآهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شبخوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیدهاند.میزان تماشای این برنامهها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا میکنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شبخوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوستداشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفتهاند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند. میزان تماشای این سریالهای تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفتهاند سریال زیرخاکی را دیدهاند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیدهاند.
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیونهای خارجی
نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنشهای کنایهآمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکرینژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه میکند، بهندرت آمارهایش به ۱۰درصد میرسد؛ بهعنوانمثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاجگذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد میشود. امروز وقتی با مردم صحبت میکنیم متوجه میشویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانهای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت میکنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبتهای مطرحشده از سوی شاکرینژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان میدهد که تلویزیون بهعنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درستبودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده و حتی میتوان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژههای تکرارشده در پیامکهای سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیانمیکنند.
دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانهای برای رسیدن به قله برنامههای خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و بهطور قطع برخی تحلیلهای مطرحشده ــ صرفنظر از اهداف پشت آن یا صادقانه بودن یا نبودن نکات ــ میتواند رسانهملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما اینکه دو محور هویتمحوری و عدالتگستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبتهای رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمیگیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااینحال، نمیتوان انکار کرد که برخی از این تحلیلها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانهملی گذاشتهاند که در این صورت نمیتوان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحثها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، میتواند فصل تازهای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانهملی باشد.