Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:03:05 GMT

تامین سوخت استاندارد کشتی‌ها تا سال ۲۰۲۲

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۵۶۱۳

تامین سوخت استاندارد کشتی‌ها تا سال ۲۰۲۲

بر اساس استانداردهای جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی که سال گذشته ابلاغ شده است، از ابتدای سال آینده میلادی، میزان سولفور یا همان گوکرد موجود در نفت کوره‌ای که به عنوان سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود باید کمتر از نیم درصد باشد.  

امری که به نظر می‌رسد در اغلب نقاط جهان حداقل تا ۵ سال آینده قابلیت اجرا ندارد و هم اکنون برخی کشورهای جهان برای تولید نفت‌کوره با سولفور کمتر، خواستار تعویق اجرای این استاندارد تا سال ۲۰۲۵ شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، استانداردهای جدید باعث شده تا سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در کشوری مانند ایران که ۱۸۰ کشتی در اختیار دارد به عنوان یک دغدغه جدید خودنمایی کند زیرا در شرایط فعلی اغلب پالایشگاه‌های کشور حدود ۳۵ درصد از تولیدات خود را به نفت کوره‌ای اختصاص داده‌اند که گوگرد بالایی را با خود همراه دارد.

این اتفاق اگرچه به دلیل ساختار پالایشگاه‌های کشور ایجاد شده اما ترش بودن نفت سنگین ایران نیز در این میان بی‌تقصیر نیست.

از همین رو است که ایران پیش از تصویب این استانداردها نیز به فکر کاهش گوگرد در بانکر یا همان نفت کوره تولیدی در پالایشگاه‌ها بود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ‌تولید نفت کوره سولفور پایین در پروژه ‌RHU اصفهان از سال ۸۴ آغاز شده اما مدت‌ها متوقف بود.

علیرضا صادق‌آبادی با اشاره به اینکه این پروژه دوباره به جریان افتاده، افزود: ۱۰۰ میلیون یورو منابع به این پروژه تزریق شده و تمام تجهیزات نیز ساخته شده است با این حال بهره‌برداری از پروژه ‌RHU پالایشگاه اصفهان برای تولید نفت کوره با سولفور پایین به ابتدای سال ۲۰۲۰ نمی‌رسد و در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ وارد مدار می‌شود.

وی آغاز به کار دوباره این طرح را اواخر سال ۹۷ عنوان کرد و گفت: با اجرای آن، ۱۸ میلیون لیتر نفت کوره کم سولفور در کشور تولید خواهد شد که علاوه بر تامین نیاز کشتی‌های ایرانی، ‌امکان صادرات و بانکرینگ به سایر کشتی‌ها را نیز خواهد داشت.

وی به تولید نفت کوره با گوگرد پایین با تکنولوژی ایرانی در پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و گفت:‌ پژوهشگاه اعلام کرد که نفت کوره تولید شده مورد قبول شرکت‌های کشتیرانی است اما باید مشخص شود امکان تولید در مقیاس صنعتی نیز وجود دارد و در این صورت تولید صنعتی، ‌با صرفه اقتصادی همراه است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد:‌ به جز پالایشگاه اصفهان، در بخش پالایشگاهی کشور، تکنولوژی‌ها دنبال می‌شود و در پالایشگاه آبادان با اجرای طرح‌ها، ‌تولید نفت کوره کاهش پیدا می‌کند.

با این حال ایران باید تا آن زمان سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را با توجه به استانداردهای بین‌المللی تامین کند.

وزیر نفت در این زمینه گفته که ‌پالایشگاه‌های ایران بخشی از این سوخت را در شرایط فعلی می‌تواند تولید کنند و بخشی را نیز می‌توان از بازار تامین کرد.

زنگنه تاکید کرده است که اگر تامین سوخت استاندارد برای کشتی‌ها ممکن نباشد، ‌بر اساس بندی در ابلاغیه IMO می‌توان با توجه به شرایطی، ‌از سوخت با سولفور بالا استفاده کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیژن نامدار زنگنه علیرضا صادق آبادی کشتی نفت بنزين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۵۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین،هاشم علایی ۲۹ فروردین در جریان بازدید از شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل اظهار کرد: رعایت استانداردها در بخش تولید و افزایش محصولات صادراتی، یکی از مؤلفه‌های لازم در دستیابی به تحقق شعار سال با مشارکت کارآفرینان و تولید کنندگان است.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی با نگاه ویژه خود می‌توانند مسیر تولید و زمینه صادرات را تسهیل کنند که اخذ استانداردها و گواهینامه‌های ملی و بین المللی، یکی از ضروریات لازم برای ورود محصولات تولیدی به بازارهای داخلی و صادراتی است.

علایی افزود: با حمایت از واحدهای تولیدی و ترغیب آنان به دریافت استانداردهای لازم، تلاش می‌شود به حضور آنان در بازارهای داخلی و بین المللی کمک شود که در این راستا، در سال گذشته از اخذ استاندارد و گواهینامه‌ ملی ۷ واحد تولیدی حمایت مالی شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، این کمک‌ها را در قالب بسته‌های حماتی برشمرد و خاطرنشان کرد: به طور حتم این نوع مشوقات باعث ارتقای محصولات تولیدی و افزایش صادرات کشور خواهد شد که تولید کنندگان می‌توانند از این ظرفیت مهم برای افزایش تولید و صادرات استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • ضرر ۱۵۰ میلیونی خریداران پژو پارس به‌خاطر دعوای ایرانخودرو و سازمان استاندارد
  • پلمب ۲ واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان
  • واحدهای تولیدی جهادگران عرصه صنعت و استاندارد هستند
  • آمادگی پالایشگاه های نفت ژاپن برای استفاده از ذخایر اضطراری
  • پژو پارس گران شد/ افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو کلید خورد؟
  • افزایش قیمت کارخانه ای این خودرو کلید خورد | منتظر افزایش قیمت‌ سایر خودروها باشیم؟
  • افزایش۴۵ درصدی تولید اکسید مولیبدن
  • اخذ استاندارد و گواهینامه‌های ملی ۷ واحد تولیدی در استان اردبیل
  • قیمت جدید 4 عضو خانواده پژو پارس اعلام شد (+سند)
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند