Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، نجمه شیخ‌نظامی، روان‌شناس و مشاور مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی، روز گذشته 14 مهرماه در نشست تخصصی «روانشناسان از اربعین می‌گویند» که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: همواره فرهنگ اهل‌بیت(ع) و به ویژه فرهنگ عاشورا و به دنبال آن نیز اربعین یک سبک نوینی از رشد و تحمل را مطرح می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: امروزه در کشورهای غربی نظریه‌هایی مطرح می‌شود و ما نیز آن‌ها را ارائه می‌دهیم، مبنی بر اینکه انسان باید در شرایطی بدون چالش و تنش زندگی کند و در رفاه کامل باشد، از این رو ما به این نتیجه می‌رسیم که این نگرش اشتباه بوده و نگرش جدیدی طبق فرهنگ اربعین مطرح می‌شود.

شیخ‌نظامی افزود: از این رو ما روانشناسان از فرهنگ اربعین، نظریات نوین و جدیدی برای انسان تدوین خواهیم کرد که متفاوت از رشدی است که تاکنون رویکردهای روانشناسان غربی به انسان‌ها ارائه کردند و مردم خود به این سمت خواهند رفت، زیرا مردم در این مسیر تجربه متفاوت از آنچه را که روانشناسان گفته‌اند کسب کرده‌اند.

مشاور و روانشناس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی عنوان کرد: صحبت از اربعین و زیبایی‌ها، عظمت آن و همچنین فضاهایی که در این جریان شکل می‌گیرد، قطعا هیچگاه تمام نمی‌شود و هر بار که تکرار می‌شود جلوه‌های جدیدتر و دستاوردهای متفاوت‌تری را نیز برای ما روانشناسان خواهد داشت.

وی اظهار کرد: از این رو، این سوال پیش می‌آید که قصه اربعین چه نقشی می‌تواند در علم روانشناسی و حوزه علم و بحث‌های علمی و درمانی روانشناسی داشته باشد و ما به عنوان روانشناسان چه استفاده‌ای می‌توانیم از این قضایا چه در دانشگاه و چه در فضای آکادمیک خود داشته باشیم.

شیخ‌نظامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از عمر علم روانشناسی 140 سال می‌گذرد اگر بخواهیم نگاهی به این سال‌ها داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که در تمام این سال‌ها، در همه مکاتبی که در روانشناسی مطرح شدند، یک قالب و یک چارچوبی برای زندگی انسان چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ روانشناختی مطرح شده است و در هریک از آن‌ها، رویکردها و ویژگی‌هایی را بیان می‌کند، معتقد هستند که اگر انسان این ویژگی‌ها و پارامترها را در مراحل رشد خود داشته باشد، ما می‌توانیم از او به عنوان انسان سالم یاد کنیم.

مشاور و روانشناس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: در رویکردهای مختلف روان‌شناسی، نگاه این است که اگر انسان در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی نیازهای اولیه و ثانویه او تامین شود و همچنین شرایط محیطی، فرهنگی و اقتصادی در صورتی باشد که ابعاد مختلف را در یک شرایط مناسب پرورش دهد و فضای آرام و بدون تنشی را تجربه کند، می‌تواند زمینه‌ای فراهم شود که زندگی رو به رشدی تجربه کند.

گوناگونی تجارب فرهنگ اربعین با روانشناسی
شیخ نظامی اظهار کرد: به عقیده من آنچه را که در فرهنگ اربعین و عاشورا تجربه می‌کنیم، متفاوت از آن چیزی است که در روانشناسی از آن یاد می‌شود و به نوعی این دو در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، زیرا ما در فرهنگ عاشورا یک زندگی کاملا متفاوتی را می‌بینیم که به صورت اعم در زندگی همه اهل‌بیت(ع) نیز این موضوع به چشم می‌خورد و اگر اهل‏بیت(ع) الگوی ما هستند، آن بزرگواران زندگی‌هایی همراه با غم و سختی‌های زیادی را تجربه می‌کردند.

وی اضافه کرد: در واقع آن‌ها از شرایطی برخوردار بودند که حتی نیازهای اولیه آن‌ها نیز تامین نمی‌شده، اما امروزه ما روانشناسان به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که برای فرزندان خود فضای آرام و بدون تنشی را برای فرزندان خود فراهم آورند و دلیلی ندارد که فرزندان در مسیر اربعین چنین شرایط سختی را تحمل کنند.

مشاور و روانشناس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی تصریح کرد: از این رو این سوال طرح می‌شود که این دو چگونه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و ما چگونه می‌توانیم فرزندان خود را هم در معیارهای روانشناسی و هم براساس فرهنگ اهل‎بیت(ع) بزرگ کنیم، چرا که سبک زندگی که امروزه وجود دارد با اربعین متفاوت است.

شیخ‌نظامی اظهار کرد: به نظر من باید در این حوزه کارهای زیاد و همچنین نظریه‌پردازی شود، زیرا فرهنگ اربعین می‌تواند برای ما نظریه‌های مفیدی را ایجاد کند و این امر نیاز به کار دقیق، آکادمیک و پژوهش است تا مراحل رشد جدیدی در این راستا تدوین شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم این جلسه جرقه‌ای در ذهن ما ایجاد شود و به آن فکر کنیم، افزود: اربعین بسیار زیباست، حماسه زیادی دارد و ما هم بنا نیست که صرفا در حد تحسین بمانیم، بلکه بناست که به تولید علم برسیم و از آن برای تمام سال، کشور خود، همه کشورها و مردم دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی پیاده روی اربعین امام حسین ع اهل بیت آستان قدس رضوی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۶۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت آموزش فرهنگ داوطلبی به مردم

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس و مدیران سازمان داوطلبان با حضور در ساختمان صلح با نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین معزی در این دیدار به نقش حیاتی و پر اهمیت سازمان داوطلبان در جمعیت هلال احمر اشاره کرد و بر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داوطلبانه برای خدمت به مردم در این مجموعه تاکید کرد.

وی ارائه آموزش فرهنگ داوطلبی را یکی از وظایف این سازمان برشمرد و تصریح کرد: با آموزش و فرهنگ‌سازی صحیح باید روحیه خدمت‌رسانی در جامعه را ارتقا دهیم.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این بخش با تأکید بر اهمیت بهره‌گیری از رسانه در معرفی فعالیت‌های داوطلبانه، تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ داوطلبانه باید بیش از پیش در مورد فرهنگ خدمت رسانی و معرفی آن به مردم تمرکز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین معزی، سپس به ارائه نکاتی در خصوص برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های داوطلبی در پیشبرد اهداف جمعیت هلال‌احمر پرداخت و بر لزوم ارتباطات تنگاتنگ و مستمر درون سازمانی تاکید کرد.

وی همچنین با ابراز خرسندی از این دیدار، به ارائه نکاتی مهم و ضروری در خصوص چگونگی جذب و نگهداشت داوطلبان در جمعیت هلال احمر پرداخت.

نماینده رهبر معظم انقلاب ارتباط مستمر با اقشار مختلف جامعه، تربیت، آموزش و تهیه بسته‌های فرهنگی برای جذب و نگهداشت آنان را یک امر ضروری دانست و تصریح کرد: یکی از آسیب‌های جدی نظام‌های سازمانی در ایران بورکراسی‌های غیر ضروری است. وی تاکید کرد باید با پرهیز از این بورکراسی‌ها از ظرفیت داوطلبانه برای اجرای خلاقانه برنامه‌ها در جمعیت بهره گرفت.

وی همچنین گزارش‌های ارائه شده از سوی مسئولان این سازمان را نیز مثبت ارزیابی کرد و از خدمات ارائه شده در ماه مبارک رمضان و عید نوروز قدردانی کرد.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در پایان این دیدار ضمن آرزوی موفقیت، توجه ویژه به مسائل مربوط به این سازمان که متولی کمک در جامعه است را خواستار شد.

در ابتدای این دیدار وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و معاونین سازمان داوطلبان نیز به ارائه گزارش‌هایی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته سال گذشته و همچنین بیان مشکلات و چالش‌های پیش روی ارائه خدمات روان‌تر به جامعه به منظور پیگیری از سوی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر پرداختند.

کد خبر 6087170

دیگر خبرها

  • نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»
  • زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد
  • ضرورت آموزش فرهنگ داوطلبی به مردم
  • آموزش عامل شکل‌گیری روان است
  • مهدیه قزوین به عنوان یک ابر فرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • شاهد یک رویداد بین‌المللی قابل‌توجهی خواهیم بود
  • رکن اصلی سبک زندگی ایرانی-اسلامی، معماری تمدن‌پایه است
  • ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد
  • نخستین تمدن‌ها و سرانجام هستی