Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@04:32:26 GMT

مزیتِ ارزانی، توریست‌ها را به ایران خواهد کشاند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۶۲۶۸

مزیتِ ارزانی، توریست‌ها را به ایران خواهد کشاند؟

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، امروزه گردشگری یکی از مهمترین موضوعات مطرح در سبک های زندگی شهروندان جوامع توسعه یافته و نیز در حال توسعه است به طوری که توریسم جنبه های گوناگون زندگی خصوصا اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده و توانسته منبع مهمی برای شکوفایی اقتصاد گروهی از کشورها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ارتباط، «استفان شولتز» سفیر اتریش در تهران چندی پیش در همایش سمپوزیوم گردشگری پایدار با محوریت طبیعت‌گردی، ایران را به عنوان ارزان ترین مقصد سفر گردشگران معرفی کرد.

وی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد پایداری در حوزه گردشگری می‌تواند سطح بالایی از صلح را به ارمغان آورد، بخش خصوصی را توسعه دهد و به تولید ثروتِ بیشتر و تنزل سطح خشونت در آن کشور منجر شود. از آنجایی که ایران نیز فرهنگی غنی دارد و به جهان، ادبیات، ‌هنر و شعر داده است، اکنون وقت آن رسیده که از طریق مشارکت و ارائه راه‌حل‌های مناسب در حوزه اکوتوریسم پایدار، الطاف این کشور جبران شود. د

وی از همکاری گردشگری اتریش با ایران خبر داد و با اشاره به آغاز تعاملات دو کشور و تدوین نقشه راه گردشگری که مورد توافق دو دولت قرار گرفت، این امر را یکی از کمک‌های اتریش در جریان تعهدات برجام تلقی کرد.

در خصوص مزیت ارزانی ایران جهت تبدیل جاذبه های فراوان کشورمان به مقاصد گردشگری با «مهدیه شهرابی» دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ به گفت و گو نشستیم.

ارزان بودن مزیت است یا ...؟

شهرابی درباره معرفی ایران به عنوان ارزان ترین مقصد سفر گفت: شاید در نگاه عامیانه و یا در نگاه نخست بحث ارزان بودن ایران به عنوان مقصد گردشگری چندان مورد توجه قرار نگیرد اما در اصل می تواند به عنوان یک مزیت محسوب شود. آنچه که واضح است این است که کشور ما برای بسیاری از کشورهای عربی و نیز کشورهای اروپایی از بسیاری از جهات به عنوان یک کشور ارزان قیمت تلقی می شود و ما خواسته یا ناخواسته با توجه به شرایط اقتصادی در این وضعیت قرار گرفته ایم.

ارزان بودن قیمت ها می تواند فضایی ایجاد کند که حتی ما را قادر سازد در این خصوص تبلیغاتی گسترده انجام دهیم. این امر مستلزم آگاهی از این نکته است که بحث ارزان بودن در گردشگری با بحث ارزانی در یک سری از کالاهای فیزیکی یکسان نیست. در کالاهای فیزیکی ارزان بودن قیمت می تواند به معنای پایین بودن کیفیت آن تعبیر شود اما در گردشگری این مساله فرق می کند.

از سویی به طور کلی گردشگران ورودی ما به دو گروه تقسیم می شوند. یک گروه کشورهای عربی و گروه دیگر اروپاییان هستند. علت این تقسیم بندی به دلیل مقاصد انتخابی برای گردشگری است به این معنا که از نظر هدف، ویژگی ها و ... متفاوتند. این امر ما را مجاب می کند که از نظر اقتصادی هم برنامه ریزی متفاوتی برای آنها داشته باشیم. گردشگران کشورهای عربی که اغلب به دلیل مذهبی یا به دلیل گردش و تفریح به کشور ما می آیند نیاز به هتل های لوکس و تجملی دارند. در مقابل، گردشگران اروپایی نیز داریم که کاملا با هدف آشنایی با فرهنگ، تاریخ و تمدن به ایران می آیند و از آنجایی که با بُعد مسافت مواجه هستند، بنابراین یکی از دغدغه های آنها هزینه سفرشان است.

دقیقا در اینجا است که ارزان قیمت بودن می تواند به این دسته از گردشگران کمک کند. اگرچه ممکن است معرفی ایران به عنوان ارزان ترین مقصد سفر برای ما خوشایند نباشد اما از طرفی با ورود گردشگران خصوصا گردشگران اروپایی ما بیش از هر زمان دیگر می توانیم آیین ها، فرهنگ و سنت های خود را در معرض نمایش قرار دهیم و همین امر خود تبلیغی برای جذب گردشگران بیشتر از کشورهای دیگر نیز می شود و می تواند به عنوان یک فرصت تلقی شود؛ یعنی در واقع با وجود هزینه در این زمینه می توان فرصت سازی هایی هم کرد و به معرفی فرهنگ و تمدن غنی کشور پرداخت.

روی مزیت‌های دیگر سرمایه گذاری کنیم

شهرابی در ادامه اظهار داشت: کشور ما به طور کلی از نظر فرهنگی غنی است و هر منطقه ای تاریخ، فرهنگ و سنت های خاص خود را دارد و با توجه به مناسبت های مختلف، آیین های مختلفی هم در مناطق مختلف برگزار می شود. برای مثال در مناطقی مثل کاشان، زنجان و یزد در روزهای تاسوعا و عاشورا یا اربعین در کنار آیین های مذهبی، آیین های سنتی هم برگزار می شود که این امر می تواند زمینه های سرمایه گذاری برای مردم این مناطق را به همراه آورد. چون صرف فضا و محیط عاملی برای جذب گردشگری نیست و در بسیاری از مواقع ما شاهد ورود گردشگران به دلیل فرهنگ، سنت ها و باورها هستیم. هم اکنون نیز بر اساس آمار سازمان گردشگری جهانی، 30 تا 33 درصد گردشگری جهانی مربوط به گردشگری فرهنگی است و ایران به عنوان یک کشور دارای غنای فرهنگی و ارزان می تواند زمینه جذب گردشگران بسیار را فراهم کند.

شهرابی در پایان گفت: باید در مقابل نگاه یکسوگرایانه، یک نگاه یکپارچه‌گرایانه به حوزه گردشگری داشته باشیم و پایین بودن قیمت گردشگری در ایران را نشانه ضعیف بودن آن تلقی نکنیم بلکه آن را فرصتی برای جذب توریست و گردشگران بیشتر و نیز معرفی فرهنگ غنی کشور خود بدانیم.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صنعت توریسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۶۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌دسترسی منطقه گردشگری سد کنگیر ایوان تکمیل می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد شریفی ظهر امروز یکشنبهبا اعلام این خبر اظهار کرد: با اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ملی به مبلغ ۵ میلیارد ریال، عملیات تکمیل و بهسازی راه دسترسی سدکنگیر واقع در شهرستان ایوان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: مجتمع ساحلی و تفریحی سد کنگیر به‌عنوان یکی از جاذبه‌های منطقه تفریحی کنگیر نقش محوری در جذب گردشگران به ایوان خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع توریستی کیان که در محدوده دریاچه سدکنگیر قرار دارد مجموعه‌ای زیبا با امکانات رفاهی آماده پذیرایی از گردشگران است که این مجتمع گردشگری علاوه بر دارا بودن مناظر و طبیعت زیبا، مجموعه‌ای از جمله سویئت‌های اقامتی، آلاچیق، قایق‌های موتوری و… را دارا است.

کد خبر 6084592

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مسیر رشد ۲۵ درصدی جذب گردشگران
  • فرد تذکردهنده به کودک شعرخوان در حافظیه، توبیخ شد
  • توبیخ نیروی خاطی در حافظیه شیراز
  • نیروی خاطی در حافظیه توبیخ شد + فیلم
  • راه‌دسترسی منطقه گردشگری سد کنگیر ایوان تکمیل می‌شود
  • ماجرای یک توبیخ در حافظیه شیراز
  • تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات گردشگران خارجی در قزوین
  • آغاز تدوین برنامه بازاریابی و تبلیغات گردشگران خارجی در قزوین
  • اردیبهشت ماه؛ بهترین زمان برای دیدن جاذبه های رویایی ایلام