Web Analytics Made Easy - Statcounter

امین مختاری دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پرداخت نشدن مطالبات گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره عنوان کرد:‌ بعد از گذشت نزدیک به ۵ ماه علی‌رغم همه‌ پیگیری‌های دبیرخانه، تمامی موارد مالی جشنواره از جمله کمک‌هزینه‌ها، جوایز، حق‌الزحمه داوران و حق‌الزحمه ستاد اجرایی باقی‌مانده و هنوز از سوی وزارت علوم پرداخت نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنده به عنوان دبیر جشنواره موظف به پیگیری مطالبات دانشجویان بودم و روزی نبوده که دبیرخانه جشنواره، وضعیت پرداختی‌ها را از وزارت علوم پیگیری نکرده باشد. وزارت علوم اما یک پاسخ را تکرار می‌کند و آن هم عدم تخصیص بودجه فرهنگی در وضعیت فعلی دولت به وزارت علوم است. در این راستا با ارگان‌های دیگر از جمله مجلس ارتباط گرفته و جلسات متعددی را برگزار کردیم و این پیگیری‌ها از سایر مراجع در کنار وزارت علوم، همچنان ادامه دارد.

جشنواره‌ای که فعالیت «فوق‌برنامه» شد!

وی افزود: ریشه این مشکل به این برمی‌گردد که جشنواره تئاتر دانشگاهی بعد از ۲۱ دوره هنوز هیچ بودجه مصوبی نداشت و وزارت علوم هم‌اکنون آن را به عنوان یک فعالیت فوق‌برنامه برگزار می‌کند. این عاملی است که منجر به مشکل جدی مالی جشنواره در سال‌های اخیر شده بود و امسال که وضعیت اقتصادی کشور و دولت نسبت به سال‌های گذشته سخت‌تر است، تاثیر این مورد نیز روی جشنواره مشهود است. البته باید بگویم که بخشی از مطالبات دوره بیست و یکم هم در اسفندماه و همزمان با مراحل بازبینی دوم جشنواره ما و حتی بخشی دیگر را بعد از برگزاری جشنواره بیست و دوم دریافت کردند اما نظر من این است که دولت و وزارت علوم باید این مشکل بودجه‌ای را به گونه‌ای مدیریت می‌کردند که فشار مشکلات اقتصادی در بخش‌های مختلف و پرقدرت تقسیم و تعدیل بشود نه اینکه همه بر سر دانشجویان که از سایر اقشار به مراقبت بیشتری نیاز دارند، پیاده شود.

از روزهای آخر شهریور ماه وزارت علوم اطلاعات حساب گروه‌ها را جهت پرداخت کمک‌هزینه‌ها از ما دریافت کرد و با توجه به فرآیند مالی اداره کل فرهنگی وزارت علوم، فکر می‌کنم که کمک‌هزینه‌ها تا پایان‌ همین ماه به حساب دانشجویان واریز شودمختاری ادامه داد: اما دبیرخانه جشنواره بیست و دوم خارج از بحث پیگیری مطالبات این دوره از طریق مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی اقدام به ایجاد ردیف بودجه جشنواره تئاتر دانشگاهی ذیل وزارت علوم کرد که از نظر من اگر این اقدام که برای دوره‌های بعدی جشنواره انجام می‌شود با همکاری خود وزارت علوم به نتیجه برسد، بسیار اتفاق مهمی در تاریخ این جشنواره خواهد بود. در این راستا جلساتی با کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شده و با استقبال نمایندگان محترم مجلس از این موضوع، اگر وزارت علوم همکاری لازم را داشته باشد مسائل مالی جشنواره در ادوار آینده تا حد زیادی حل خواهد شد و پیگیری‌های دبیرخانه تا تحقق این امر نیز ادامه خواهد داشت.

مختاری در رابطه با وضعیت‌ کمک‌هزینه‌ها و زمان پرداخت مطالبات تصریح کرد: از روزهای آخر شهریور ماه وزارت علوم اطلاعات حساب گروه‌ها را جهت پرداخت کمک‌هزینه‌ها از ما دریافت کرد و با توجه به فرآیند مالی اداره کل فرهنگی وزارت علوم، فکر می‌کنم که کمک‌هزینه‌ها تا پایان‌ همین ماه به حساب دانشجویان واریز شود. البته میزان کمک‌ هزینه‌ از آن چیزی که پیشنهاد دبیرخانه بوده قدری کمتر است و با توجه به رایزنی‌هایی که داشتیم موفق به افزایش بیشتر آن نشدیم. مسئله اصلی همچنان وضعیت پرداخت جوایز، حق‌الزحمه داوران و ستاد اجرایی جشنواره است که همچنان نامشخص است و با توجه به گذشت ماه‌ها از پایان جشنواره اتفاق بسیار ناخوشایندی برای وجهه جشنواره به حساب می‌آید، به‌خصوص در رابطه با ستاد اجرایی ۱۱۰ نفره جشنواره که با اعداد و رقم‌هایی بیشتر شبیه به هدیه تا حق‌الزحمه از جان و دل مایه گذاشتند و شبانه‌روزی کار کردند اما وضعیت همین اندک مقدار هم نامشخص است و بر اساس اولویت‌های دبیرخانه بعد از تمامی مطالبات دانشجویان نوبت به آنها خواهد رسید. وزارت علوم باید بداند اگر این بدعهدی و بی‌تعهدی‌ها ادامه پیدا کند، برای دوره‌های آتی نه دانشجویی برای کمک‌های اجرایی به جشنواره  باقی می‌ماند و نه هنرمندی برای انتخاب و داوری.

مختاری در رابطه با موسسه فرهنگی هنری «مهرسان» که در مراسم اختتامیه قول پرداخت ۱ میلیون تومان به هر تندیس را داده بود نیز بیان کرد: انجام این مورد علی‌رغم پیگیری‌ها به دلایلی به تاخیر افتاد. اما امیدواریم با توجه به رویکرد حمایتی این مجموعه نسبت به دانشجویان و مذاکراتی که در حال حاضر داریم، طی هفته‌های آتی این موضوع به نتیجه برسد که در این رابطه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

بحث واگذاری جشنواره به ارگان خاص از اساس کذب است

وی درباره انتقادات اخیر برخی از برگزیدگان جشنواره نسبت به پرداخت‌ نشدن مطالبات دانشجویان و همچنین آغاز به کار دوره بیست و سوم جشنواره توضیح داد: انتقادها حق مسلم دانشجویان و داوران است. پرداخت نشدن تعهدات بعد از ۵ ماه آن هم اعدادی که به صورت حداقلی در نظر گرفته شده است، اعتبار جشنواره را مخدوش می‌کند و وزارت علوم باید متوجه این موضوع باشد. امیدوارم انتقادات اخیر اهمیت این مسئله را بهتر به این وزارتخانه منتقل کرده باشد. دبیرخانه نیز تاکنون علاوه بر پیگیری‌های مربوطه، خود را موظف به پاسخگویی به دانشجویان می‌دانسته و می‌داند.

انتقادها حق مسلم دانشجویان و داوران است. پرداخت نشدن تعهدات بعد از ۵ ماه آن هم اعدادی که به صورت حداقلی در نظر گرفته شده است، اعتبار جشنواره را مخدوش می‌کند و وزارت علوم باید متوجه این موضوع باشدمختاری تشریح کرد: در رابطه با دوره بیست و سوم طبیعتا وزارت علوم باید پاسخگوی این سوال باشد اما تا جایی که بنده اطلاع دارم، وزارت علوم قصد برگزاری دوره بیست و سوم جشنواره را دارد. به نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در انتخاب دبیر و آغاز فعالیت‌های جشنواره بعدی، مساله پرداخت نشدن مطالبات دوره بیست و دوم است اما مسئله‌ای نگران‌کننده در صحبت‌های برخی دانشجویان وجود داشت از جمله واگذاری جشنواره به ارگانی خاص که بنده اطلاع دارم چنین چیزی از اساس وجود ندارد و به هیچ وجه حتی مطرح نبوده است.

وی افزود: بیان چنین مطالبی و در این حد دور از واقعیت خطر بزرگی به همراه دارد و آن این است که ضمن پایش فضای واکنشی دانشجویان که در چنین مرحله‌ای و برپایه‌ شنیده‌های بی‌اساس و کاذب است، ممکن است ایده‌ چنین عملی را هم به وجود آورد. کاملا مشخص است که در رابطه با این مورد به‌خصوص، فرد یا افرادی در تلاش بوده‌اند از تعصب و احساسات دانشجویان نسبت به این مهم‌ترین رخداد دانشجویی-هنری کشور سوءاستفاده کنند که امیدوارم دانشجویان اجازه چنین اعمالی را به کسانی ندهند که در تلاش هستند به هر وسیله‌ای و با پوشیدن لباس دفاع از دانشجویان خود را مطرح نگه دارند که البته به زودی نیز فراموش خواهند شد.

مختاری در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: دبیرخانه جشنواره بیست و دوم همانطور که از روز اول با اولویت و محوریت دانشجو فعالیت کرده است تا پایان نیز تمام‌قد پشت مطالبات دانشجویان می‌ایستد و همچنان که تاکنون پیگیر بوده، پیگیری خود را از وزارت علوم و نهادهای دیگر تا پرداخت تمامی مطالبات ادامه خواهد داد. دبیرخانه همچنین از انتقادهای دانشجویان و اساتید استقبال کرده و آنها را به نهادهای مختلف منتقل خواهد کرد. امیدوارم وزارت علوم با توجه به اهمیت جشنواره و جایگاه ویژه آن، با اهتمامی جدی‌تر نسبت به مطالبات دانشجویان برخورد و تعهدات خود را انجام دهد.

کد خبر 4739324 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران تئاتر ایران تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کارگردان تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان سینمایی خانه هنرمندان ایران انیمیشن سینمای مستند سریال ایرانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تئاتر شهر بازیگر تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه مشکلی برای برگزاری کنسرت و برگزاری جشنواره موسیقی وجود ندارد، گفت: اکنون استان بوشهر از ۹ تا ۱۱ اردیبهشت میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس است. - اخبار استانها -

عبدالرحیم افروغ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهربا اشاره به وضعیت فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر در سال گذشته اظهار داشت: در این سال 100 برنامه و رویداد فرهنگی در استان بوشهر ثبت شد.

وی تعداد فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر در سال 1402 را افزون بر 185 رویداد اعلام و تصریح کرد: تعداد برنامه‌ها و رویداد رسانه‌ای 5 مورد و تعداد اجراهای موسیقی حدود 100 برنامه و 600 تئاتر بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه مشکلی برای برگزاری کنسرت و برگزاری جشنواره موسیقی وجود ندارد گفت: برخی از کنسرت‌ها نیاز به هماهنگی بین دستگاهی است که کنسرت آرمان گرشاسبی‌ مجوزهای لازم را دریافت کرده بود، ولی لغو آن مشکلات هماهنگی بین دستگاه‌ها بود و این سوء‌تفاهم با صحبت برطرف شد.

افروغ با بیان اینکه مشکلی برای صدور مجوز برگزاری کنسرت وجود ندارد گفت: برگزاری جشنواره موسیقی خلیج فارس 9 تا 11 اردیبهشت یکی از برنامه‌های ماه جاری است.

وی سال 1402 در حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر را سالی فعال، پویا و پر از اجرایی شدن برنامه‌های متنوع دانست و بیان کرد: این مهم با مجموعه همکاران، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه و فعالان حوزه قرآن در سطح استان بوشهر برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: تابلو و نمایی که از این حوزه در استان بوشهر وجود دارد قطعاً نمایی پویا و پر از تحرک، جنب و جوش و پر از نوآوری است و این مهم همه کسانیکه با حوزه فرهنگ و هنر استان ارتباط دارند شاهد و ناظر هستند و بر این فعالیت گواهی می‌دهند.

افروغ بیان کرد: مصادیقی از این مهم در تعداد برنامه‌های برگزار شده گویای این موضوع است.

وی جمیع این برنامه‌ها را گویای فعال بودن حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر دانست و اضافه کرد: این حوزه با همت، تلاش و نوآوری نوجوانان، جوانان، دانشجویان، دانش‌آموزان و همه هنرمندان در سطوح جامعه که نقش‌آفرین هستند انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تدوین برنامه‌های سال جاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از برنامه‌های خیلی خوب استان بوشهر برگزاری جشنواره موسیقی خلیج‌فارس در ایام 9 تا 11 اردیبهشت است.

افروغ اختتامیه جشنواره ملی رضوی در بوشهر را از دیگر برنامه‌ها دانست و بیان کرد: این جشنواره در رشته‌های نقالی، پرده‌خوانی، چاووش‌خوانی و امثال آن و امسال ضمن میزبانی از هنرمندان ملی، برنامه‌هایی هم در حوزه قرآنی و هنرهای نمایشی، تجسمی و دیگر عرصه‌ها تدوین شده است.

وی یکی از برنامه‌های خوب و ستودنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشکیل قرارگاه شهید آوینی دانست و گفت: در دل این قرارگاه رویدادهای مختلفی تشکیل شد که برای این اتفاق برای همه شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده و برای هر شهرستان حداقل یک رویداد طراحی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اضافه کرد: در این راستا برای هر انجمن هنری و فرهنگی حداقل یک رویداد تعریف شده و غیر از آن چند رویداد در حوزه‌های رسانه، نوجوان و فضای مجازی تدوین شده که ان‌شاءالله با همکاری موسسات، آموزشگاه‌های مختلف و فعالان حوزه فرهنگ تقدیم مردم هنردوست استان بوشهر می‌شود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • واکنش وزارت خارجه به اعتراضات دانشگاهی در آمریکا
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین شهر برگزار می‌شود
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده
  • پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری
  • تاکید بر بهره گیری از توان نخبگان دانشگاهی در حل مشکلات استان کرمانشاه