Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@17:23:54 GMT

ضرورت توجه به اوقات فراغت اشتغال‌زا

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۶۵۸۱

ضرورت توجه به اوقات فراغت اشتغال‌زا

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه اوقات فراغت باید تبدیل به اوقات فراغت اشتغال‌زا شود، گفت: اگر می‌خواهیم به سمت کشور ایده آل و توسعه یافته برویم باید حداقل ۴۰ درصد از وقت فضای آموزشی مدارس را صرف آموزش مهارت کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان در مراسم انعقاد تفاهمنامه با رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهارکرد: حوزه بازی‌های رایانه‌ای و بحث تولید محتوا، نرم‌افزار و ورود به فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان طی دو سال گذشته‌ای که بنده حضور داشته‌ام، جزو موضوعاتی است که علیرغم اینکه نهادهای زیادی برای آن به وجود آمده اما به نظر مغفول مانده است و سیاست مشخصی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم است مجموع نهادهایی که در این حوزه ادعای کار خاصی را دارند از سیاست واحد و چشم انداز روشنی برخوردار باشند و این موضوع جزو موضوعات اساسی است که باید چاره اندیشی درستی برای آن شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی داریم که در این حوزه ورود می‌کنند، گفت: نیاز به هماهنگی و سیاستگذاری کلان است. با انجام این مدل تفاهم‌ها و بیشتر شدن هماهنگی بین نهادهایی که در این موضوع ذی‌نفع هستند امیدواریم بتوانیم به جمع‌بندی در اوضاع سیاستگذاری و تنظیم آن در کشور برسیم و جایگاه فعالان این حوزه مشخص شود.

تندگویان افزود: به عنوان معاونت جوانان آماده‌ایم تا اگر چشم‌اندازی مشخص شد ما نیز در آن از طریق مدل تشکل‌هایی که داریم همراه و همسو ورود پیدا کنیم و کار ملی و کشوری را ساماندهی کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه بحث واقعی موضوع فضای مجازی و بازی‌هایی که در فضای مجازی استفاده می شود آن است که چه در بحث تولید، چه بهره‌بردار و چه رونق به جز جوانان و نوجوانان افراد دیگری نیستند و بازار مخاطب ما مشخص است، اظهار کرد: ما تشکل‌هایی را در سراسر کشور داریم که در حوزه تولید محتوا بحث‌های بازی و نرم افزاری و موضوعات فرهنگی و موضوع بازی‌ها فعالیت می‌کنند که اگر بتوانیم در راستای مدل شبکه سازی که طی دو سالی که برای سازمان‌های مردم‌نهاد راه‌اندازی کردیم، این بحث را نیز به عنوان شبکه مطرح می‌کنیم.

تندگویان تاکید کرد: سعی کرده‌ام طی این دو سال تغییر نگرشی به فعالیت‌های سمن‌ها در سراسر کشور ایجاد شودۀ زمانی که در کشور نام ان جی او یا تشکل مردم نهاد مطرح می‌شد همه تصور مردم انجام کار داوطلبانه و حضور در موضوعات مربوط به مشکلات و آسیب‌ها بود و کسی تصور نداشت که این مجموعه تشکل‌هایی که در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و در مواقع مختلف برای خدمت به مردم ورود پیدا می کنند بحث های معیشتی و مدل اشتغال خودشان باید از کجا تامین شود؟

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: این که جوانان را وارد عرصه‌های کار داوطلبانه کنیم و بخواهیم در مواقع مختلف به دولت در بحث آسیب‌های اجتماعی کمک کنند اما هیچ مدل اشتغالی برای آنها تعریف نکنیم باعث شده بود در مجموع رشد تشکل‌ها و ثبت سمن‌ها در حوزه جوانان دچار رکود شود زیرا انگیزه کافی برای این که در این عرصه حضور یابند و از بین می رفت. در این دو سال این تحول در این حوزه ایجاد شد.

وی تاکید کرد: اگر کسی  سازمان مردم‌نهاد راه‌اندازی می‌کند و قصد دارد کار داوطلبانه‌ای انجام دهد، در مدل مشخصی از پروسه اشتغال قرار گیرد. اگر این اشتغال منجر به سود و شکل‌گیری یک شرکت مشخص شد عملاً نشان می‌دهد که در بخشی از رسالت ما که توانمندسازی جوانان بوده است، موفق شده و توانسته‌ایم به جوانان مدل اشتغال سود زا یاد دهیم. لذا شروع به مدل‌سازی و شبکه‌سازی کردیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: بعد از این تفاهمنامه مجموع تشکل‌های فعال در سراسر کشور که با هر مدلی به این موضوع مرتبط هستند را شناسایی می‌کنیم. این تشکل‌ها را معرفی و شبکه کشوری آن‌ها را اعلام می‌کنیم و می‌توانیم دوره کارگاهی برای آن‌ها برگزار کنیم.

تندگویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: در حال حاضر بازی‌های موبایل بخش زیادی از وقت روزانه جوانان و نوجوانان را می‌گیرد. زمانی که این بازار وجود دارد و انگیزه آن نیز بین نوجوانان و جوانان شکل گرفته اگر ما از این بازار عقب بمانیم، شکست می‌خوریم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: این شبکه می‌تواند کار تحقیقاتی کشوری انجام دهد که چه مدل بازی‌هایی برای نوجوانان و جوانان در سطح کشور ایجاد انگیزه می‌کند چرا که در کارهای کشوری نمی‌توان نسخه واحد کشوری پیچید.

وی افزود: اگر به سمت تولید مهارت در کشور برویم، بخش بزرگی از اشتغال کشور را نجات داده‌ایم و ساماندهی مناسبی انجام می‌شود. اگر در این راستا تشخیص دادیم در استانی باید بازی تولید شود که کودک را با کشاورزی و باغداری و در استان دیگر با تولید و صنعت آشنا شود نسبت به انجام این کار مبادرت بورزیم. این موضوع کمک کننده است تا بازی‌هایی تولید شود که منجر به تولید مهارت شود.

تندگویان با بیان اینکه اوقات فراغت باید تبدیل به اوقات فراغت اشتغال‌زا شود، گفت: مشکل اساسی ما در کشور این است که سیستم آموزشی ما در آموزش و پرورش مهارتی را به دانش آموزان یاد نمی‌دهد به‌طوری که آنقدر علم به آن‌ها آموزش می‌دهند که دیگر وقتی برای یادگیری مهارت‌های اشتغال و اجتماعی وجود ندارد.

بنابر اظهارات معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، اگر می‌خواهیم به سمت کشور ایده آل و توسعه یافته برویم باید حداقل ۴۰ درصد از وقت فضای آموزشی مدارس را صرف مهارت کنیم.

وی افزود: متاسفانه بچه‌ها را به سمت کنکور و دانشگاه بدون هیچ خروجی هدایت می‌کنیم و هیچ پاسخگویی برای آنها نداریم چرا که حتی آمایش اشتغال انجام نداده‌ایم تا ببینیم رشته‌هایی که افراد در آن فارغ التحصیل می‌شوند در کجا کاربرد دارند.
 
ادامه دارد...

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اوقات فراغت بازی های رایانه ای معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان سازمان هاي مردم نهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۶۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجان پیشتاز نرخ مشارکت اقتصادی در کشور

ایسنا/زنجان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: سال گذشته بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، استان زنجان در شاخص‌های بازار کار از جمله پایین بودن نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال رتبه برتر کشور را به دست آورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری زنجان، طیب جعفری با تشریح فعالیت‌های شاخص این اداره‌کل در سال گذشته، افزود: سال گذشته ایجاد ۱۶ هزار فرصت شغلی جدید در این استان هدف‌گذاری و در نیمه بهمن ۱۴۰۲ محقق شد و تا پایان سال گذشته میزان تحقق این هدف‌گذاری به بیش از ۱۲۰ درصد رسید.

وی با بیان اینکه اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد در خصوص اشتغال‌های ایجاد شده با کد ملی افراد قابل راستی آزمایی است، افزود: با توجه به ورودی‌های جدید به بازار کار باید از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال در استان بهره بگیریم.

این مسئول ادامه داد: تحقق این هدف‌گذاری از راه‌های مختلفی مثل پرداخت تسهیلات اشتغال تبصره ۱۸ و تسهیلات مشاغل خانگی، بهبود محیط کسب و کار و تسهیل صدور مجوزها محقق شد.

وی یادآور شد: سهم زنجان از هدف‌گذاری ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۴ هزار و ۱۷۰ شغل تعیین شده بود که بر پایه آمارهای ثبتی دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد این هدف‌گذاری به میزان ۱۱۶ درصد یعنی حتی بیش از هدف تعریف شده تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه زنجان جزو سه استان برتر در کاهش بیکاری است، تصریح کرد: استان در این بخش وضعیت خوبی را دارد به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان سال گذشته ۵۰.۵ درصد بوده است.

این مسئول همچنین با بیان اینکه این اداره‌کل هر چند کوچک بوده اما با عناوین مختلفی کار می‌کند، ادامه داد: در این میان طرح کالا برگ از جمله اقدامات مهم محسوب می‌شود.

به گفته جعفری در زمان حاضر بالای ۲۰ تعاونی مشکل دار با قدمت ۲۰ تا ۳۰ ساله در این استان وجود دارد و در این زمنیه اقدامات اساسی انجام گرفته است.

وی یادآور شد: به عنوان مثال تعاونی مسکن علوم پزشکی برطرف شده به طوری که آپارتمان‌ها در سه فاز در حال ساخت است که فاز نخست تکمیل و تحویل داده شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان ادامه داد: فاز دوم نیز بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز سوم نیز به تعداد ۶۷۰ واحد به صورت رقابتی در حال تکمیل است.

وی در خصوص تعاونی‌های دارای زمین‌های خارج از محدوده نیز خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی انجام گرفته به ویژه در سفر اخیر رییس جمهوری به استان در سطح عالی اقداماتی از قبیل توافقات در حال انجام است که امیدواریم مشکلات این حوزه نیز به زودی مرتفع شود تا دیگر سوداگری های از قبیل فروش فیش را شاهد نباشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت یکپارچگی پتروشیمی‌ها دراجرای راهبرد جهش تولید بامشارکت مردم
  • ضرورت همکاری و یکپارچگی پتروشیمی‌ها در اجرای راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • زنجان پیشتاز نرخ مشارکت اقتصادی در کشور
  • ضرورت افزایش تجهیزات و توانمندی ها در حوزه مخاطرات استان تهران
  • ضرورت توجه به خوشنویسی در کتاب‌های آموزشی
  • مطالبه اعتبارات ملی برای خوزستان/ اشتغال، اولویت اول جوانان
  • فعال کردن کارگاه‌های راکد برای حفظ اشتغال مورد توجه باشد
  • ضرورت توجه به برنامه‌های فرهنگی و تربیتی جهت کاهش وقوع جرم
  • جایگاه حق سرگرمی از نگاه اسلام
  • توجه ویژه به کالای ته‌لنجی و تعاونی مرزنشینان در استان بوشهر