Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردوغان در بدو ورود به صربستان در فرودگاه نیکولا تسلا بلگراد از طرف آلکساندر ووچیچ همتای صربستانی خود مورد استقبال قرار گرفت و سپس در محوطه کاخ صربستان مراسم تشریفات انجام گردید.

رییس جمهوری ترکیه که همراه یک هیات بزرگ اقتصادی همراه 200 نفره وارد بلگراد شد در مجمع تجاری صربستان و ترکیه با حضور تجار صربستانی در بلگراد شرکت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردوغان در طی اقامت خود در صربستان اقدامات مقدماتی احداث بزرگراه بلگراد و سارایوو را افتتاح می کند که شرکت های ترکیه ای نیز در آن سرمایه گذاری کرده اند.

همچنین رئیسان جمهوری صربستان و ترکیه  فردا (سه شنبه) میزبان اجلاس سه جانبه صربستان، بوسنی و هرزگوین و ترکیه در بلگراد خواهند بود که در آن اعضای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین حضور خواهند داشت.

تبادلات تجاری بین ترکیه و صربستان در سال گذشته میلادی بالغ بر بیش از یک میلیارد یورو براورد شده و در 9 ماه گذشته تبادلات تجاری بین دو کشور نسبت به سال گذشته 200 درصد رشد داشته است.

تخمین زده می شود که سرمایه گذاری های ترکیه در صربستان 200 میلیون یورو افزایش پیدا می کند. انتظار می رود که در این سفر پنج شرکت ترکیه ای در صربستان افتتاح شود.

تاکنون بیشتر سرمایه گذاری از طرف شرکت های ترکیه در صربستان انجام شده است، اما پس از برگزاری مجمع تجاری ترکیه و صربستان در بلگراد انتظار می رود که اولین گام های شرکت های صربستانی برای سرمایه گذاری در ترکیه به ویژه در حوزه های ارتباطات و اطلاعات صورت بگیرد.

آخرین سفر اردوغان به صربستان در سال 2017 میلادی بوده است. وی نیز در سال 2010 در سمت نخست وزیر به صربستان سفر کرده است.آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در سال جاری میلادی در ماه های "می" و "اکتبر" به ترکیه سفر داشته است.

صربستان و ترکیه امسال یکصد و چهلمین سال برقراری روابط دیپلماتیک را گرامی می دارند. بنابه اظهارات مقامات بلگراد و آنکارا سطح همکاری بین طرفین در تاریخ بسیار خوب و تقریبا هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

به رغم اینکه آنکارا استقلال کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته است، اما رئیس جمهوری ترکیه اخیرا گفت که آنکارا تمامی تلاش خود را برای حل مساله کوزوو بکار می گیرد و همچنین تاکید کرد که تواققنامه قابل قبول برای بلگراد و پریشتینا برای مقامات آنکارا نیز قابل قبول خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران سیاسیی در بلگراد براین باورند که روابط صربستان و ترکیه برای صلح و ثبات بالکان مهم است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۸۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، ایویتسا داچیچ، وزیر امور خارجه جمهوری صربستان در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص موضوعات مورد علاقه در عرصه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو تشکیل دور جدید مجلس صربستان را تبریک گفت و اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران برای روابط با کشور صربستان اهمیت قائل است.

وی با اشاره به رویکرد اصولی کشورمان در خصوص احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها، بر تعهد و احترام جمهوری اسلامی ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از این گفتگو، به تشریح سیاست‌های کشورمان در خصوص منطقه بالکان پرداخت و تصریح نمود: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تحکیم ثبات و امنیت در بالکان و ارتقاء همزیستی میان همه اقوام و پیروان تمامی ادیان در این منطقه است و در این چارچوب، تقویت روابط با صربستان مورد استقبال ماست.

وزیر امور خارجه صربستان نیز در این تماس، ضمن ابراز خرسندی از ارتباطات و تعامل نزدیک بین مقامات عالیرتبه دو کشور در سطوح مختلف اظهار داشت، جمهوری صربستان همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد.

ایویتسا داچیچ اعمال استانداردهای دوگانه و استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی را در راستای سیاست فشار برخی دولت‌های غربی علیه کشورهای مستقل ارزیابی کرد و لزوم همبستگی افزون‌تر دولت‌های مستقل در مواجهه با اینگونه تلاش‌ها و اقدامات را مورد تاکید قرار داد.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و صربستان بر تداوم تماس‌ها در جهت توسعه و گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه و همچنین استمرار رایزنی‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.

کد خبر 6084886 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • حمایت از عملیات وعده صادق در ترکیه
  • راه‌آهن: به‌تازگی قطار تجاری از افغانستان وارد ایران نشده است
  • اعلام همبستگی کامل صربستان با ایران
  • ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تأکید دارد
  • ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تاکید دارد
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و صربستان
  • امیرعبداللهیان: ایران برای روابط با صربستان اهمیت قائل است
  • سفیر ایران در صربستان، صدای فعالان مسلمان را درآورد
  • ماجرای اظهارات نسنجیده جناب سفیر که صدای فعالان مسلمان را درآورد | سفارت ایران ناچار به صدور بیانیه شد