Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله سید احمد خاتمی در درس اخلاق این هفته مؤسسه فقهی امیرالمؤمنین (ع) قم با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر واژه "مقاومت"، گفت: این سخن ایشان دارای نفی و اثبات است، نفی آن، یعنی مذاکره با آمریکا در هیچ سطحی نه؛ منظور از اثبات هم همان مقاومت است که در ایران و جهان اسلام تحقق پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای عالی حوزه‎های علمیه بیان کرد: مقاومت یعنی این که رئیس جمهوری لبنان گفته بود، اگر حزب الله نبود، تمام لبنان، موصل شده بود، خاورمیان‌های که رایس دنبالش بود، زیر مجموعه‎اش این بودکه عراق و سوریه و لبنان زیر سلطه آمریکا قرار بگیرند، ولی به فضل خدا ناکام شدند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در ادامه به ویژگی‌های حوزه مطلوب و مؤثر اشاره کرد وگفت: این ویژگی‌ها ستون فقرات حوزه‌ای است که باید دنبال آن باشند، از جمله این ویژگی‌ها انگیزه‌های مقدس معنوی است، کسی که وارد حوزه می‌شود، زبان حال، قال، طریق و منسکش برای رسیدن به معنویت باشد.

وی بیان کرد: درس با انگیزه معنوی و غیر آن فرق دارد، درس با انگیزه معنوی همراه با عشق و صفا و معنویت است، ممکن است بگویند چرا این سخنان را مطرح می‌کنید، ولی با کمال تأسف می‌گویم شیب اشتغال و پست و منصب گرفتن را اندکی در بین طلاب و خانواده می‌بینیم؛ پدر به طلبه درس خارج خوان، می‌گوید راضی نیستم، اگر شغلی نداشته باشی، نامه‌ای برایم نوشتند که فلان شاگرد شما که درس شما می‌آید، به او بگویید یا درس شما نیاید یا دنبال شغل برایش باشید، من شغل را آفت می‌دانم.

آیت‌الله خاتمی گفت: مشکلات معیشت را می‌دانم، در گذشته این مشکلات بوده، ولی تحمل کردند، در همین حوزه زندگی کردیم، همه فراز و نشیب‌ها را دیدیم، منظور این است نباید اجازه داد انگیزه معنوی رنگ ببازد.

امام جمعه موقت تهران افزود: حوزه معنوی، یعنی حوزه‌ای که هر کس وارد آن می‌شود تابلوی معنویت را ببیند نه بشوند؛ ببیند طلبه‌ها روی غیبت و تهمت حساسند، متأسفانه گناه در فضای مجازی و ... می‌بارد؛ حتی اطراف حرم صحنه‌ای می‌بینید که قبل از انقلاب کسی جرأت نمی‌کرد چنین حرکتی انجام دهد، کسانی که بی حجاب وارد دروازه قم می‌شدند، چادر سر می‌کردند؛ اما الان به راحتی چادر برداشته است، قمی که بی‌حجابی جرأت نمی‌کردند وارد آن شود، اما الان با کمال وقاهت می‌خواهند حریم شکنی کنند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: یکی از مسئولین می‌گفت، این‌ها اعتراف کردند، به آن‌ها پول می‌دهند تا اطراف صفائیه ساعتی قدم بزنید تا حریم بشکنند، اما طلبه‌ها مواظب حریم‌شکنی باشند، نباید حریم‌ها شکسته شود.

وی بیان کرد: بخش دیگر معنویت، انجام نوافل است، طلبه باید نافله‌خوان باشد، یکی از بزرگان می‌گفت: کسی که نماز شب نخواند می‌دانم مجتهد نخواهد شد و رهبر انقلاب می‌فرمودند: "طلبه‌ای که اهل نافله است ۶۰ درصد تهذیب را دارد، باید دنبال ۴۰ درصد باشد".

آیت الله خاتمی گفت: دیگر ویژگی حوزه، خلیق بودن است، یعنی رفتار طلبه با والدین، همسایه و مردم، مسئولین مدرسه با غیر طلبه متفاوت است، با مردم طوری زندگی کنید که اگر از پیش آن‌ها رفتید، در فراقتان ناراحت شوند.

امام جمعه موقت تهران افزود: باید بدانیم مطالبه‌گری دعوا کردن نیست، امروز اداره کردن حوزه با وجود مشکلات مالی بسیار سخت است، بسیاری از طرح‌ها بدلیل نبود پول مانده است؛ اگر کسی اعتراضی دارد، برادرانه بیان کند، داد و بیداد کردن ندارد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: خصوصیت دیگر، حوزه بصیر است؛ حوزه‌ای که دشمن‌شناس باشد و ببیند دشمن چه برنامه‌ای دارد، هیچ شکی نداشته باشید که از کانون‌های که دشمن به شدت در حال نفوذ است، حوزه است، چون انقلاب از حوزه شروع شد و ضد انقلاب دنبال این است حوزه را بشکند، ولی بداند نمی‎تواند، چون بنیه حوزه بسیار قوی است.

عضو خبرگان رهبری اظهار کرد:، اما برنامه دشمن برای حوزه، بی تفاوتی نسبت به ارزش‌هایی، چون ۲۲ بهمن، ۹ دی و جایگاه ولایت است.

آیت‌الله خاتمی گفت: دیگر شاخصه حوزه مطلوب، حوزه آزاد است؛ حوزه‌ای که حزبی و باندی، قبیله‌ای نیست، زیرمجموعه هیچ باندی قرار نمی‌گیرد، خوبی از هر کسی دید، تشویق و اگر بدی را دید، انتقاد می‌کند، حوزه علمیه، نقاد است؛ خوبی را دید تشویق می‌کند، بدی را دید انتقاد کند؛ فقط خوبی را دیدن تملق است.

امام جمعه موقت تهران افزود: طلبه فاضل در حوزه علمیه، کسی است که بیشتر در درس اشکال می‌کند و ایراد می‌گیرد، این نقادی است و ارزش هر طلبه‌ای به همین نقادی در درس است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: خصوصیت دیگر، حوزه انقلابی نشاط است، حوزه انقلابی تنها به معنای شعار دادن نیست، بلکه خروجی آن، هر جا بروند و مسئولیتی قبول کنند، پایگاه انقلاب می‌باشند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: احمد خاتمی بی حجابی قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۹۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری تنظیم بازار کسب و کارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذاری بازار کسب و کارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1403 که عصر امروز سه‌شنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، گزارش عملکرد یکساله شورای انقلاب فرهنگی از جمله 99 مصوبه این شورا در سال گذشته در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و علم و فناوری مورد بخث و بررسی قرار گرفت.

همچنین «واگذاری تنظیم بازار کسب و کارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «واگذاری ماموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» از جمله مصوبات جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

در این جلسه مباحث مفصلی نیز درباره موضوع عفاف و حجاب مطرح و بر ضرورت اقناع‌سازی،‌ رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه به‌ویژه در ادارات دولتی و همچنین اجرای وظایف دستگاه‌های فرهنگی و آ‌موزشی در حوزه عفاف و حجاب تاکید شد.

در همین راستا مقرر شد دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب تا هفته آینده برنامه‌های اجرایی،‌ ایجابی و فرهنگی خود را که در حوزه وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است،‌ جهت بررسی و تصویب به دبیرخانه این شورا ارائه نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی : من یک طلبه هستم؛ برخی از عناوینی که به من می‌دهند برازنده اساتید و دانشمندان است
  • مدیر حوزه علمیه استان هرمزگان: طلاب از فرصت های زودگذر نهایت استفاده را انجام دهند
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی» به تصویب اولیه رسید
  • تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی
  • تصویب سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» در شورای انقلاب فرهنگی
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
  • تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»
  • واگذاری تنظیم بازار کسب و کارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ
  • پذیرش طلبه در مدرسه علمیه آیت الله دامغانی