Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ساخت فرودگاه بین‌ المللی در چابهار یکی از آرزوهای دیرینه مردم، تجار و مسافران داخلی و خارجی است، در ۴۰ سال گذشته پایگاه شکاری نیروی هوایی کنارک به‌ عنوان فرودگاه نظامی در چابهار مورداستفاده قرار گرفته که متاسفانه با چابهار فاصله حدود ۵۰ کیلومتری دارد و عملاً محدودیت‌های خاصی ایجاد کرده و مشکلاتی برای رفت‌ و آمدها بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ساخت فرودگاه بین المللی و توسعه حمل و نقل هوایی از ضرورت های لازم برای توسعه سواحل مکران به ویژه شهرستان راهبردی چابهار است.

چابهار یک شهر بین المللی و با موقعیت مناسب تجاری و اقتصادی است و باید برای حمل و نقل هوایی آن اقدامات لازم انجام شود.

مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران همواره تاکید فرمودند و رئیس جمهوری نیز در سفرهای مختلف بر تکمیل زیرساخت های حمل و نقل سیستان وبلوچستان و به ویژه چابهار تاکید و توجه ویژه‌ای کرده است.

مطالعات احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار در سال ۹۴-۹۳ انجام‌ شده است و مجوز مربوطه نیز از شورای فضایی کشور در سال ۱۳۹۵ اخذ شد، در آن زمان موافقت اصولی احداث فرودگاه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صادر شد اما به دلیل آن‌ که فعالیت‌ها پیش نرفت و به مرحله اجرا در نیامد اعتبار مدت‌زمان موافقت اصولی به اتمام رسید.

مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار در خارج از محدوده منطقه آزاد چابهار  وقتی در سال ۱۳۹۵ صادر شد مدت مجوز آن یک ساله بود.

پیگیری نکردن امور آن موجب لغو مجوز نشد بلکه برای سال بعد تمدید نشد، تا اینکه در سالجاری پیگیریهای جدی استاندار سیستان وبلوچستان، فرمانداری و به ویژه منطقه آزاد چابهار سبب شد تا بار دیگر امور اداری و مجوزهای فرودگاه برای ساخت به جریان بیفتد و هم اینک تمام اقدامات و تشریفات اداری انجام و مکان ساخت فروگاه در محدوده حد فاصل پلیس راه و شهرک پتروشیمی جانمایی و این پروژه بزرگ منتظر ساخت و کلنگ زنی است.

ساخت فرودگاه حمل و نقل ورود گردشگر و سرمایه گذار را به منطقه آزاد تسهیل می کند

 رئیس هیات مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار یکی از مکان های جذاب گردشگری و سرمایه گذاری است و روزانه شاهد تردد فعالان اقتصادی و مسئولان کشوری هستیم که در صورت ساخت و تکمیل فرودگاه ورود گردشگر و سرمایه گذاران تسهیل می شود.

عبدالرحیم کردی افزود: ساخت فرودگاه در چابهار سبب می شود تا فاصله بیش از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری فرودگاه نظامی کنارک به این منطقه کاهش پیدا کند.

وی با شاره به اینکه برای شهرستان چابهار ساخت فرودگاه مناسبی در شان گردشگران و سرمایه گذاران از ضرورت هاست، خاطرنشان کرد: چابهار و کنارک واقع در ساحل آب های آزاد اقیانوس هند از مقصدهای اصلی گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می شوند اما نداشتن فرودگاه استاندارد و استفاده از فرودگاه نظامی کنارک که فاقد امکانات لازم است جوابگوی نیاز مردم و ورود و خروج مسافران، گردشگران و سرمایه گذاران نیست.

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار ادامه داد: فرودگاه کنارک یک فرودگاه نظامی است و ظرفیت فعلی آن پاسخگوی حجم پروازها و رفت و آمدها به منطقه نیست وباید هرچه سریعتر برای توسعه و یا ساخت فرودگاه جدید بین المللی چاره اندیشی کرد.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر برای روشنایی و نوسازی سالن فرودگاه اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست، تصریح کرد: منطقه آزاد چابهار فاقد مرز هوایی است و در حال حاضر  فرودگاه  نظامی کنارک  اتصال هوائی  به چابهار را فراهم می کند.

مدیرعامل منطقه آزادچابهار گفت: علاوه بر تمامی معایب و محدودیت های  فرودگاه کنارک، عدم امکان حضور سرمایه گذاران خارجی برای توسعه فرودگاه نظامی مهمترین دلیل برای ساخت فرودگاه چابهار و تبدیل آن به  شهرک فرودگاهی  با هدف تبدیل شدن به یکی از قطب‌های حمل و نقل بار و مسافر در منطقه است.

دکتر کردی افزود: در صورت گسترش محدوده منطقه آزاد چابهار به سمت شرق مسیر ترانزیتی ، فرودگاه و مگاپورت را نیز شامل می شود و می تواند سهولت اتصال ریلی، جاده ای و هوایی، دسترسی صنایع به آب، جلوگیری از نتایج مخرب زیست محیطی و امکان تامین زمین برای تمرکز زدائی از فعالیت های صنعتی و ایجاد مراکز گردشگری جدید شود.

نبود فرودگاه در چابهار یکی از خلاء های مسیر پیشرفت و جذب سرمایه گذار است

استاندار سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: فرودگاه بین‌المللی در سواحل مکران و منطقه چابهار به‌عنوان یک خلأ بزرگ در مسیر پیشرفت و جذب سرمایه‌گذار به شمار می‌رود که با صدور موافقت اصولی احداث فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار یکی از موانع اصلی توسعه‌ای در این جغرافیا برطرف می‌ شود.

احمدعلی موهبتی افزود: صدور موافقت اصولی احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای سازمان منطقه آزاد چابهار طی نامه‌ای به این سازمان ارجاع شده است.

وی بیان کرد: اعتبار این موافقت اصولی یک سال از تاریخ صدور آن است و در طول این مدت باید مستندات اقدامات اجرایی مشتمل بر تملک اراضی و رفع هرگونه تعارض با ذینفعان، تدوین و ارائه طرح جامع (فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی) و اخذ تأییدیه از دفاتر تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری بر مبنای مقررات مدنظر قرار گیرد.

عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری به توسعه سواحل مکران و اجرای طرح های بزرگی چون توسعه بندرشهید بهشتی، ساخت راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد، ایجاد بزرگراه و راه ترانزیتی، تصویب طرح انتقال آب از دریای عمان به برخی استانهای شرقی فرصت مغتنمی برای فعال سازی عملیات ساخت فرودگاه بین المللی ایجاد کرده که امید است با تلاش و جدیت استاندار و مدیرعامل منطقه آزاد این اقدام مهم ملی که یکی از آرزوها و خواسته های مردم، تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی است هر چه سریعتر محقق شود.  

۳۰۴۳ **۶۰۸۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران سیستان و بلوچستان وزارت راه و شهرسازی چابهار اقتصاد منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار کنارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۰۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،وکیلی مدیرعامل منطقه آزاد بانه، مریوان می‌گوید: در حال حاضر ۱۲۰ بسته سرمایه گذاری برای عرضه به سرمایه گذاران در حوزه‌های خدمات، کشاورزی و صنعت تدوین و آماده شده است.

دیگر خبرها

  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • توسعه فرودگاه گرگان مطابق استانداردهای تعریف شده است
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • توسعه فرودگاه بین‌المللی گرگان مطابق استانداردهای تعریف شده است
  • کشف فرآورده‌های نفتی قاچاق در سواحل مکران
  • ثبت حد نصاب نشست و برخاست ۱۳ پرواز همزمان در فرودگاه کیش
  • فرودگاه کیش، سومین فرودگاه پر تردد در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳
  • نقش ساخت‌وسازهای زیرزمینی در توسعه شهری + شهرهای زیرزمینی معروف
  • بیش از ۳۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در منطقه آزاد چابهار کشف شد
  • منطقه آزاد چابهار برای تولید و صادرات بیشتر تلاش کند