Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@21:06:51 GMT

اجرای طرح حفاظت و احیا در 45 تالاب کشور

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۰۴۶۴

اجرای طرح حفاظت و احیا در 45 تالاب کشور

کارشناس دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر 84 تالاب با شرایط خاص و ویژه در کشور داریم، عنوان کرد: طرح حفاظت و احیا در 45 تالاب اجرا شده است.

به گزارش ایسنا، ژاله امینی در کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب بین المللی امیرکلایه که در بخشداری رودبنه برگزار شد، با اشاره به تعریف کنوانسیون رامسر از تالاب، اظهار کرد: تمام سواحل و آب بندان های ایران تالاب محسوب می شود و بالغ بر یک هزار تالاب داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر 84 تالاب با شرایط خاص و ویژه در کشور داریم، عنوان کرد: تاکنون 25 تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال افزایش ثبت تالاب هاست.

کارشناس دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اجرای طرح حفاظت و احیا در 45 تالاب خبر داد و اضافه کرد: حفاظت و احیای این 45 تالاب دارای اعتبار ویژه است که از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص می یابد. البته تالاب فارس، دریاچه هامون و تالاب انزلی طرح جداگانه دارند. ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز فعالیت می کند.

امینی با بیان اینکه برنامه مدیریت جامع زیست محیطی تالاب ها تاکنون برای 30 تالاب تدوین و به مرحله بازنگری رسیده است، گفت: تالاب امیرکلایه نخستین تالاب گیلان است که برای آن سند مدیریت جامع زیست محیطی تدوین می شود.

نماینده معاونت دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دفتر حفاظت و احیای تالاب های این سازمان مسئولیت مدیریت تمام تالاب ها را بر عهده دارد و کلیه اعتباراتی که برای تالاب ها ابلاغ می شود به این دفتر واگذار می شود.

وی با بیان اینکه تالاب امیرکلایه در سال 91 به عنوان تالاب در معرض خطر مشمول اعتبار حفاظت و احیا قرار گرفت، خاطرنشان کرد: برنامه مدیریت جامع زیست محیطی تالاب امیرکلایه پس از تصویب اعتبار ویژه دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی گيلان تالاب سازمان حفاظت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۰۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه ظهر امروز در اولین همایش دانش سنتی محیط زیست در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اهمیت دانش بومی اظهار کرد: نباید دانش بومی با دانش سنتی اشتباه گرفته شود.
وی تصریح کرد: در دانش بومی رابطه انسان و محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد و می‌تواند شروعی باشد بر پیوند دانش نوین و دانش بومی که به‌عنوان مکمل یکدیگر مطرح هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه و محیط زیست باید در توازن باشند، تاکید کرد: در درجه اول باید محیط زیست کشور ارزش‌گذاری شود و باید از لحاظ فیزیکی، خدمات ملموس و غیرملموس محیط زیست کشور ارزیابی اقتصادی شود و تا شهریورماه امسال ۹۲ درصد پهنه کشور در قالب ۱۳ شاخص ارزش‌گذاری اقتصادی می‌شود.

سلاجقه بیان داشت: دانش بومی، نرم‌افزار کاری است که تا امروز محیط زیست کشور را به ما تحویل داده است و استان چهارمحال و بختیاری گل سرسبد همه دانش‌های بومی است.

وی یادآور شد: در جای جای قرآن خداوند انسان را به درس گرفتن از طبیعت فرا خوانده، این در حالی است که بیشتر علوم ما اکتسابی از طبیعت بوده و گویش‌ها و فرهنگ مردمان ما مبتنی بر طبیعت است، اما اگر به دانش‌های بومی و فرهنگ‌های خرده‌‎پا توجه نشود این طبیعت با مشکلاتی دست به گریبان می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در گذشته مردم از طبیعت پیام‌های بسیاری دریافت می‌کردند و با استفاده از همین علائم اتفاقاتی که قرار بود در طبیعت رخ دهد را پیش‌بینی می‌کردند.

سلاجقه بیان داشت: دانش بومی اکتسابی است و ریشه در فرهنگ مردم دارد اما صنعت بدون توجه به آن توسعه یافت و در اثر این بی‌توجهی شاهد بروز توسعه ناپایدار در صنعت بودیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه نامتوازن که بدون نگاه به داشته‌های هویتی سرزمین‌مان وارد کشور شده است، انقطاعی ایجاد کرد که منجر به ایجاد یک توسعه ناپایدار در کشور شد ادامه داد: برای وصله این شکاف، ایجاد توسعه پایدار و نگاه به همه توانمندی داخلی کشور باید محیط زیست کشور سازمان‌دهی شود و با ارتقای دانش بومی این سرزمین می‌توان به ان دست یافت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دانش، فرهنگ و ریشه‌های غنی تاریخی در جهت حفظ محیط زیست در چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه قرار گیرد و احیا شوند و مولد دانش روز ما این داشته‌ها قرار گیرند.

سلاجقه اذعان داشت: ما به دنبال مکتوب کردن دانش بومی نیستیم و باید این دانش عملیاتی شود و در دستور کار قرار گیرد، و مردم نیز از این موضوع استقبال می‌کنند.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: این شعار به‌عنوان حکم تلقی می‌شود، از دید ما محیط زیست کشور پشتوانه و زیرساخت اصلی جهش تولید پایدار است، بنابراین باید مؤلفه‌های چهارگانه محیط زیستی در کشور روز به روز تقویت شود تا تولید در صدر امور قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست بر عهده آحاد مردم است و ما بر اهمیت مشارکت مردم در حفاظت محیط زیست واقفیم، مردم نباید از موهبت‌های الهی محیط زیستی محروم شوند، بلکه رابطه انسان و محیط زیست باید به یک رابطه دوطرفه و قانون‌مدارانه تعریف شود.

سلاجقه اضافه کرد: در محیط زیست ایران بن‌بستی وجود ندارد، به شرط آنکه مؤلفه‌های زیست‌محیطی کشور حفظ شود. کد خبر 6079846

دیگر خبرها

  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال
  • ۴ هزار واحد تعطیل و نیمه‌فعال امسال احیا می‌شود
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • تالاب بیشه دالان بروجرد ظرفیتی بی‌نظیر برای توسعه گردشگری محیط زیستی
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • کمک علمی دانشگاه شیراز برای احیا تالاب‌ها
  • واحدهای دامداری سبک و سنگین در البرز احیا می‌شود