Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه ایجاد تشکل شکارچیان در اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان روز به روز جدیتر می شود، گفت: لازم است حفاظت از گونه‌های جانوری توسط شکارچیان و محیط زیست در کنار هم انجام شود.

به گزارش ایسنا، مهدی صفی‌خانی امروز در نشست مشورتی حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش استان همدان، بیان کرد: اگر نتوانیم همراهی مردم و اهالی طبیعت را جذب کنیم تمامی مناطق محیط زیستی استان در معرض تهدید هستند و به همین علت تلاش فراوان داریم ارتباط با شکارچیان و طبیعت‌دوستان به بهترین نحو باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مناطق حفاظت شده خان‌گرمز، منطقه لشکر‌در، منطقه آلمابلاغ و ... مناطقی بودند که با تعداد کمی از گونه‌های جانوری شروع به کار کردند که امروز اتفاقات خوبی در آنها مشاهده می شود.

صفی‌خانی با تاکید بر اینکه بیشترین تنشها در این حوزه محیط زیستی را از استانهای همجوار داریم،اظهار کرد: برگزاری این نشست خواست شکارچیان بود که در راستای برقراری  ارتباط بیشتر عملی شد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه نشست مشورتی مبنا و مطلعی برای ارتباط با شکارچیان باشد، گفت: برقرای ارتباط دو طرفه از اهداف این نشست بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه فشار بیش از حد روی جامعه طبیعت‌دوست و شکارچیان وجود دارد که همانطور که پیشتر ذکر شد عمدتا از سوی استانهای همجوار است، به همین علت تشکیل یک جبهه مشترک برای مقابله با این موضوع و حفظ حیات وحش استان همدان ضروری است.

صفی‌خانی اضافه کرد: هدف از ایجاد این تشکل این است که به دوستداران واقعی طبیعت سودی برسد چرا که آنها قوانین طبیعت را نه به عنوان قوانین نوشتاری بلکه به عنوان قوانین طبیعی آموخته‌اند.

وی با توضیح اینکه حفاظت از گونه‌های جانوری اهلی در کشور ما دارای پیشینه خوبی است، گفت: با این وجود در حمایت از حقوق این حیوانات پیشرو نبوده‌ایم، البته دوستانی برای حمایت و حفاظت از این حیوانات تلاش کرده و کمپین زده‌اند که نتایج خوبی رقم خورده است.

وی افزود: متاسفانه در عرصه گونه‌های جانوری وحشی و گونه‌هایی که در طبیعت وجود دارند این کمپین وجود ندارد و این نقطه ضعف و خلایی است که در برنامه‌ریزی‌های ما وجود نداشته است.

در ادامه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه دغدغه برگزار نشستهای این چنینی در عرصه ملی را دارد و در صدد آن است، گفت: بحث بازنگری قوانین صید شکار از موضوعات مهمی است که فرایند طولانی دارد .

محسن جعفری‌نژاد بسطامی ادامه داد: متاسفانه نمایندگان مردم دغدغه‌ای در مورد این قوانین ندارند و از طرفی ما هیچگاه از آنها درخواست نکرده ایم که در این امر مبادرت کنند.

وی اضافه کرد: نقطه ضعفی که در استان همدان وجود دارد این است که آمار تخلفات در آن پایین است و جز استانهای آخر کشور محسوب می شود که این نشان می دهدهمکاران ما در این حوزه موفق نبوده‌اند و باید تحولی رخ دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه گفت: ضرورت دارد ما و شکارچیان به نقطه و هدف مشترکی برسیم و آن نقطه مشترک، حفاظت از حیات وحش است.

جواد نوری اظهر افزود: محیط زیست یعنی محیط زندگی و ما به عنوان شهروند باید برای حفاظت از آن تلاش کنیم که این اتفاق نیازمند برنامه منسجمی است.

وی با اشاره به اینکه امروزه زندگی صنعتی به روند حفظ محیط زیست آسیب زده است، اظهار کرد: لازم است شکارچیان کنار ما باشند، ما از نظرات آنها استقبال می کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

نوری اظهر ادامه داد: در حال حاضر 20 هزار سلاح شکاری به صورت رسمی و مجاز در استان همدان وجود دارد و چنانچه ماموران محیط‌بان رفتار نادرستی با شکارچیان داشته باشند مورد تایید ما نیست و قطعا با آنها برخورد خواهد شد.

رئیس اداره آموزش و پژوهش محیط زیست استان همدان در ادامه نشست گفت: سعی در این است که ارتباط با شکارچیان بیشتر شود و بتوانیم جلسات را در شکلهای مختلف برگزار کنیم.

عباس ایزدی ادامه داد: هدف اصلی ایجاد تشکلی است که در راستای ارتباط راحتتر و کمتر شدن سختیهای کار باشد و با ایجاد این تشکل قانونمند به دنبال این هستیم که ایجاد دانش و سپس فهم و درک درست برسیم.

وی در پایان عنوان کرد: دوستان شکارچی می توانندبرای عضویت در این تشکل اعلام حضور کنند و تشکلی 7تا 9 نفره ایجاد شود که به صورت رسمی و ثبت شده آغاز به کار شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست شکارچی سلاح شکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۰۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و دستگیری شکارچیان غیر مجاز

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ،دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور از دستگیری ۲ شکارچی غیرمجاز و غیر بومی در حوزه استحفاظی این شهرستان، خبر داد.

مجتبی استوار زاده گفت: طی اخبار واصله مبنی بر شکار غیرمجاز حیوانات وحشی در حوزه استحفاظی شهرستان راور، با تلاش شبانه روزی مامورین گشت یگان حفاظت از محیط زیست و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی، ۲ نفر شکارچی غیر مجاز و مسلح غیربومی شناسایی و دستگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه پس از دستگیری شکارچیان توسط دوستداران محیط زیست، پرونده قضایی تشکیل و در این عملیات تعداد سه قبضه سلاح و همچنین لاشه چهار رأس جبیر نیز کشف و ضبط گردید، اظهار کرد: در حین بازپرسی از متهمین، شکارچیان به بزه ارتکابی خود اقرار نموده اند و در این خصوص قرار تامین کیفری متناسب صادر شد.

وی افزود: مطابق با ماده ۱۳ قانون صید و شکار و همچنین قانون مجازات اسلامی برای شکار حیوانات وحشی و اقدامات علیه محیط زیست مجازات حبس از نود و یکروز تا سه سال و همچنین جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

دیگر خبرها

  • هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
  • هشدار به شکارچیان؛ از منطقه کوهسرخ خارج شوید
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • خطر نابودی گیاهان دارویی و خوراکی با برداشت بی رویه
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • هشدار حمله تمساح‌ها به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشید
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • شناسایی و دستگیری شکارچیان غیر مجاز
  • شکارچیان حیوانات وحشی در راور به دام قانون افتادند
  • شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده راور دستگیر شدند