Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، درد دست چپ یکی از درد‌های رایج و البته مزمن در جمعیت افراد میانسال و البته جوان است. علت اصلی درد دست چپ، دلایل مختلفی دارد و حتی در برخی از موارد ارگان‌های دیگری مانند گردن، بازو، پشت کتف، پشت قلب و حتی فک را نیز درگیر می‌نماید. اگر از افرادی هستید که این درد شما را آزرده خاطر کرده است و علت اصلی درد دست چپ را نمی‌دانید، در اینجا با ما همراه باشید و در خصوص دلایل ایجاد کننده درد دست چپ، خطرات ناشی از آن و درمان‌های خانگی و پزشکی آن مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انواع درد دست چپ

پیش از آنکه به بررسی علت اصلی درد دست چپ بپردازیم، بهتر است بدانید درد دست چپ به دو شکل حقیقی و یا درد رجوعی و یا انتشاری در اشخاص احساس می‌گردد.

درد حقیقی چیست؟

درد حقیقی به دردی گفته می‌شود که منشا و مبدا ایجاد کننده درد و یا ناراحتی در خود عضو درگیر‌شونده باشد و اعضای دیگر دخالتی در ایجاد و یا احساس این درد نخواهند داشت.

درد رجوعی و یا Referred Pain چیست؟

درد رجوعی به درد‌هایی گفته می‌شود که مبدا ایجاد کننده درد و ناراحتی در عضوی دیگر (یا نزدیک به محل احساس درد و یا دورتر از آن) باشد و معمولا ناحیه‌ای که درد را احساس می‌نماید، منشا درد نخواهد بود. درد رجوعی به دلیل آسیب و یا مشکل در عضو دیگری ایجاد گردیده و قدرت تشخیص محل دقیق درد، در این حالت توسط پزشک و یا خود بیمار دشوار به نظر می‌رسد.

علت اصلی درد دست چپ با منشا درد حقیقی

اسپاسم و گرفتگی عضلات

اسپاسم عضلات بازو (جلو بازو، پشت بازو) و ساعد از جمله علت اصلی درد دست چپ از انواع درد حقیقی هستند. در بیشتر موارد، احساس درد ناشی از اسپاسم به دلیل تحریک مستقیم گیرنده‌های درد در عضلات بوده و در موارد دیگر به دلیل فشرده شدن و قطع ناگهانی خون در عروق خونی عضلات ایجاد می‌گردد. اسپاسم عضلانی دلایل بسیار متفاوتی دارد و از دلایل ایجاد درد دست چپ است.

آرتروز

آرتروز یکی دیگر از دلایل اصلی و شایع ایجاد کننده درد دست چپ به ویژه در زنان چپ دست و میانسال است. این نوع از درد دست چپ معمولا از پشت کتف برخاسته و دردی سوزن سوزن شونده و تیر‌کشنده است. آرتروز می‌تواند تمامی دست را درگیر نموده و دردی ناتوان کننده داشته باشد.

کار کشیدن بیش از حد و فعالیت‌های ورزشی شدید

یکی دیگر از دلایل ایجاد شدن درد، انجام فعالیت‌های شدید بدنی شامل فعایت‌های ورزشی و غیر ورزشی است. این نوع درد دست در ورزشکاران آماتور به وفور دیده شده و علت اصلی درد دست چپ در این حالت ناشی از فشار بیش از حد به عضلات ضعیف دست به ویژه بازو ایجاد می‌گردد. این درد هنگام استراحت از بین رفته و به مرور زمان با تقویت صحیح عضلات کاهش خواهد یافت.

در رفتگی و شکستگی‌های ریز سر‌شانه و استخوان کتف

از دیگر دلایل ایجاد کننده درد حقیقی در دست چپ، شکستگی‌های بسیار ریز و در رفتگی‌های کوچک استخوان‌های سر‌شانه است. این نوع درد در ورزشکاران و افراد سالمند بسیار شایع است و تمامی دست را درگیر می‌نماید.

کمبود کلسیم، ویتامین D و پوکی استخوان

کمبود مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و ویتامین کمک کننده به جذب آن یعنی ویتامین D۳ از دیگر دلایل ایجاد درد در دست‌ها است که با رعایت رژیم غذایی کاهش خواهند یافت.

نکته: تمامی موارد ذکر شده می‌توانند در دست راست نیز ایجاد درد نمایند. این عوامل تنها ایجاد کننده درد دست چپ نبوده و به اتفاق در هر دو دست ایجاد می‌گردند.

علت اصلی درد دست چپ با منشا راجعه

پیش از هر توضیحی باید خاطر نشان نمود که قلب، گردن و دست منشا جنینی یکسانی دارند و از یک سلول تمایز می‌یابند، از این رو مشکلات ایجاد شده در هر یک از اندام‌های نامبرده منجر به ایجاد درد راجعه در دو عضو دیگر شده و تشخیص بیماری را دشوار می‌نماید.

مشکلات قلبی- عروقی را جدی بگیرید

یکی از اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین دلایل ایجاد کننده درد دست چپ، مشکلات و عارضه‌های قلبی- عروقی در تمامی گروه‌های سنی به ویژه افراد مسن و سالمند است. آنژین صدری علت اصلی درد دست چپ در افراد مبتلا به مشکلات قلبی- عروقی است. این عارضه به دلیل گرفتگی عروق کرونر قلبی ایجاد شده و یک درد منتشر شونده به دست چپ، گردن و قفسه سینه است. درد دست چپ با منشا قلبی- عروقی، دردی فشار دهنده، داغ شونده و تیر کشنده است. این درد منشا قلبی دارد و در دست چپ نیز احساس می‌گردد. بیشتر پزشکان و حتی افراد عادی نیز این مشکل را علت اصلی درد دست چپ می‌دانند.

درد دست چپ و معده

یکی دیگر از دلایل ایجاد کننده درد دست چپ، مشکلات معده است. معده عضوی لوبیایی شکل و متمایل به سمت چپ بدن است که در صورت ایجاد مشکلات مختلف، درد ناشی از آن در دست چپ، قفسه سینه و پشت کتف نیز احساس می‌گردد. علت اصلی درد دست چپ به دلیل مشکلاتی مانند ریفلاکس معده، مشکلات سوء هاضمه، گاستریت‌های مزمن و در برخی موارد زخم‌های معده ایجاد می‌گردد.

مشکلات عروقی

از جمله دلایل ایجاد کننده درد دست چپ و شاید بتوان گفت درد سمت چپ بدن، مشکلات عروقی مانند گرفتگی‌های عروقی و مشکلات لخته خون در عروق خون رسان به اندام‌هایی مانند دست و پای سمت چپ بدن است. این نوع درد دست چپ همراه با بی حسی، خواب رفتگی و سرد شدن همراه است و تا برطرف نشدن کامل منشا آن، از بین نخواهد رفت. علت اصلی درد دست چپ در این حالت بسته شدن جداره عروق خونرسان به عضلات و اعصاب دست به وسیله پلاکت‌ها و یا رسوب کلسیم و چربی در آن‌ها می‌باشد.

دیسک و آرتروز گردن

یکی از دلایل درد در بازوی چپ، دیسک و آرتروز گردن است. بیرون زدگی مهره‌های گردن می‌تواند منجر به ایجاد درد در هر دو دست یا یک دست شود و در موارد شدید‌تر کاملا ناتوانی حرکتی در دست‌ها ایجاد نماید. علت اصلی درد دست چپ در این مورد، تحریک اعصاب حرکتی دست به وسیله بیرون زدن دیسک‌های بین مهره‌ای گردن است.

درد دست چپ و فشار روحی روانی

متاسفانه یکی از مهمترین و خطرناک‌ترین دلایل ایجاد کننده درد دست چپ و گردن، درد دست و بازوی چپ، درد دست چپ و قفسه سینه و درد دست چپ و نیمه چپ سر، استرس‌های تکرار شونده و دائمی هستند. به جرات می‌توان گفت این مورد، علت اصلی درد دست چپ در بسیاری از افراد است و عدم کنترل آن، خطرات بسیار زیادی ایجاد می‌نماید. قلب توسط اعصاب خودمختار سمپاتیک و پاراسمپاتیک کنترل شده و فشار‌های روحی روانی، استرس‌ها و تنش‌ها می‌توانند اعصاب سمپاتیک قلب را تحریک نموده و عملکرد قلب را تحت الشعاع قرار دهند. بر هم خوردن ضربان قلب و قدرت انقباضی آن از اثرات منفی تحریک اعصاب سمپاتیک قلب به دنبال فشار‌ها و استرس‌های شدید روحی و روانی است. درد دست چپ و استرس‌های فراوان رابطه مستقیم دارند و نوعی درد راجعه به دلیل تحریک قلب به شمار می‌آید. درد دست چپ به دلیل مشکلات روحی روانی و فشار‌های عصبی دردی تیر کشنده و غیر‌قابل تحمل است که ایجاد ترس و وحشت در بیمار نموده و او را سراسیمه می‌نماید.

درمان‌های رایج پس از تشخیص علت اصلی درد دست چپ

نخستین خط درمان انواع درد‌های دست چپ، تشخیص صحیح علت اصلی درد دست چپ است. توصیه می‌شود در موارد بسیار شدید، همراه با علائم دیگر حتما به پزشک مراجعه نموده و در پیگیری این درد اهمال و سستی به خرج ندهید.

ورزش مناسب و منظم

از جمله درمان‌های اصلی و بسیار مهم پس از تشخیص علت اصلی درد دست چپ با منشا حقیقی، در موارد بسیار زیاد، ورزش مناسب و منظم است. انجام حرکات ورزشی صحیح تحت نظر افراد متخصص تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد دست چپ ناشی از آرتروز، اسپاسم عضلانی و ضعف‌های عضله دارد و می‌تواند با تقویت عضلات بازو، سر‌شانه و ساعد، تقویت مفاصل و برطرف نمودند ضعف آنها، درد‌های دست را تسکین بخشیده و تا حد زیادی برطرف نماید. آب درمانی، داشتن رژیم غذایی مناسب و سرشار از سبزیجات، میوه‌ها و مصرف مکمل‌های غذایی در صورت کمبود آنها، مصرف مناسب لبنیات از راهکار‌های بسیار موثر در کاهش درد دست چپ با منشا حقیقی هستند.

برطرف نمودن مشکلات قلبی عروقی

مراجعه به موقع به پزشک به منظور درمان ناراحتی‌های قلبی عروقی اهمیت فراوانی دارد و از جمله درمان‌های اصلی و بسیار مهم درد دست چپ با منشا درد راجعه محسوب می‌گردد. مصرف دارو‌ها و برخی از دمنوش‌های گیاهی مانند دمنوش نعنا، پونه، شیرین بیان و برخی از عرقیات سنتی، تاثیر بسیار زیادی بر کاهش مشکلات گوارشی و درد دست چپ ناشی از آن خواهد داشت.

کاهش استرس و فشار‌های روحی روانی

از جمله راهکار‌های حفظ سلامتی و کاهش مشکلات و درد‌های ناشی از فشار‌های روحی روانی، کنترل کردن استرس و پیشگیری از بروز آن است. ورزش، پیاده روی، استخر و دویدن یکی از بهترین راه‌های کنترل استرس و هیجانات منفی در زندگی پر تنش امروزی بشر هستند. مصرف دمنوش‌های گیاهی مانند گیاهان آرام بخش، عرق بیدمشک، عرق بهار‌نارنج، دمنوش گل‌گاو‌زبان، اسطوخودوس و سمبل الطیب نیز تاثیرات بسیار زیادی در کاهش تنش‌های روزمره داشته و می‌توانند درد دست چپ ناشی از استرس‌های فراوان و تکرار شونده را کاهش دهند.

منبع: العالم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۱۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور سیاست‌های این معاونت برای تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم را تشریح کرد و گفت: مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در حوزه تشخیص و مدیریت درمان از جمله اقداماتی است که برای حقق شعار سال مورد توجه قرار دارد.

محمد سبحانی مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شعار سال طی چند سال اخیر گویای تمرکز مقام معظم رهبری روی اهمیت مباحث اقتصادی است و این مهم بیانگر اهمیت اقتصاد و معیشت ملت از دیدگاه ایشان است.

وی افزود: شعار سال جاری تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم در ادامه نامگذاری سال‌های قبل و برنامه‌های مبتنی بر بهبود وضعیت اقتصاد کشور و تقویت تولید از طریق به‌کارگیری مشارکت مردمی است.

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: از آنجا که بخشی از فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کشور در حوزه تشخیص و مدیریت درمان است و این مهم حائز اهمیت است، معاونت تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور خود را موظف و مکلف می‌داند تا در راستای اجرایی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه‌هایی را پیاده‌سازی کند.

وی مهم‌ترین اقدامات پیش رو برای تحقق این مهم را تقویت مشارکت مردم برای اجرایی شدن سیاست‌های بهداشتی و افزایش نظارت سازمان دانست و با اشاره به مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها گفت: برنامه مورد نظر ما این است تا فرایند تولید در این بخش پس از شناسایی دقیق موانع موجود و پیش رو مانع‌زدایی شود و در این رابطه از طریق رابطه تنگاتنگ و نشست‌های متعدد با تشکل‌های مرتبط دستورالعمل‌های موجود را در معرض نقد و بررسی قرار داده و پیشنهادات این تشکل‌ها را مورد توجه قرار خواهیم داد.

سبحانی با اشاره به راهکار دیگر برای کمک به تحقق شعار سال به تسهیل‌گری گفت: در این راستا معاونت دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور می‌کوشد تا نه تنها موانع را از پیش روی شرکت‌های تولیدکننده واکسن، دارو و مکمل بردارد، بلکه آمادگی دارد شرایطی را فراهم کند تا این شرکت‌ها به سوی تولید مورد نیاز واحدهای دام، طیور، آبزیان و زنبورعسل ایران بروند و در صورت نبود شرایط لازم برای این مهم، مبادرت به کمک در این رابطه کند، اگرچه این نکته را باید همواره مدنظر قرار داد که وقتی صحبت از اهمیت تولید و افزایش آن می‌شود، تنها به معنای هر تولیدی نیست، بلکه مهم تولید با کیفیت و قیمت منطقی و قابل رقابت با استانداردهای جهانی است.

وی یکی از اقدامات در خصوص این تسهیل‌گری را جلوگیری از واردات هرگونه محصول در صورت تولید نمونه داخلی مشابه کارایی محصول وارداتی دانست و افزود: در این راستا علاوه بر مانع زدایی و تسهیل‌گری، استفاده از منابع علمی معتبر در کنار اعمال نظرات متخصصان و دعوت از نخبگان دانشگاهی و تسهیل‌گری خواهد بود.

معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه شفافیت و قانون‌مداری باعث افزایش تولید و مشارکت مردمی می‌شود، خاطرنشان کرد: در این رابطه دستورالعمل‌های موجود به‌روزرسانی شده است و به اطلاع تشکل‌ها و شرکت‌های تولیدی خواهد رسید تا در راستای جهش تولید گام بردارند و از سوی دیگر چنانچه نیاز به هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی یا مشترک و استفاده از تسهیلات بانکی باشد، از حمایت صددرصدی سازمان دامپزشکی کشور که رئیس آن به عنوان معاون وزیر عضو شورای راهبردی نظارت وزارت جهاد کشاورزی نیز است، برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: هرگونه افزایش تولید باید با برنامه و ملاحظه نیاز و کیفیت بالا باشد تا پایدار باشد، چرا که در غیر این صورت بدون ملاحظه افق دور و فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم برای تولید، بازار دچار تنش خواهد شد.

سبحانی با بیان اینکه در راستای استفاده از مشارکت مردم تعداد آزمایشگاه‌های همکار بیشتری طی سه ماه اخیر دعوت به همکاری با سازمان شده‌اند، تصریح کرد: در عین حال این آمادگی برای صدور مجوز همکاری برای سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص استفاده از مشارکت مردم در حوزه درمان نیز که به بخش خصوصی واگذار شده و سازمان نظام دامپزشکی کشور ناظر بر عملکرد آنها طبق کمیسیون ماده ۲ است، به صورت مستمر جلساتی برگزار خواهد شد تا از مشارکت مردمی در این رابطه کمک بیشتری گرفته شود.

کد خبر 745463

دیگر خبرها

  • فوائد تماشای تلویزیون | چشم‌های‌تان به شما دروغ نمی‌گویند
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • خبر خوش وزیر بهداشت برای سمنانی‌ها؛ افتتاح مرکز درمان سرطان در هفته دولت امسال
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • سیستم بهداشتی و پزشکی آماده ورود هوش مصنوعی مولد نیست!
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ تشخیصی بر پایه DNA
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد