Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بامداد ۲۳ شهریور ماه، رسانه‌های خبری عربستان از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهر‌های بقیق و خریص در شرق این کشور خبر دادند. ساعاتی بعد یحیی سریع سخنگوی انصارالله یمن در گفتگو با شبکه تلویزیونی المسیره، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد در صورت ادامه روند تجاوز و محاصره خاک این کشور توسط عربستان، اهداف و رشته عملیات بعدی یمنی‌ها روز به روز گسترده‌تر و دردناک‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس برخی برآورد‌ها بیش از حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا خسارت‌های وارده به آرامکو  به حالت عادی بازگردد یعنی حتی پس از گذشت این زمان هم بعید به نظر می‌رسد که ما شاهد صادرات نفت سعودی‌ها مشابه پیش از این عملیات‌ باشیم.

این حمله پهبادی سومین حمله راهبردی یمن به مراکز تولید و صدور نفت عربستان محسوب می‌شود. همه این حملات در حالی صورت می‌گیرد که مراکز نفتی عربستان در دورترین نقطه نسبت به صنعا یعنی در فاصه ۱۳۰۰ کیلومتری قرار گرفته که در واقع بیانگر دستیابی یمن به تسلیحات راهبردی و دقیق است.


عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگترین انبار‌های سلاح‌های آمریکایی نتوانسته است در برابر پهپاد‌های گروه انصارالله یمن کاری از پیش ببرد.  آمریکایی‌ها ملیارد‌ها دلار تسلیحات به عربستان سعودی و دیگر کشور‌های منطقه فروخته اند و پذیرش اینکه انصار الله توانسته اند همه سیستم‌های پدافندی آن‌ها را فلج کنند و تاسیسات آرامکو را هدف قرار دهند برایشان ضرر مالی سنگینی به حساب می‌آید. در آن منطقه حداقل درحدود ۲۵ آتش بار پاتریوت مستقر هستند؛ بنابراین اقدام مقاومت اسلامی یمن نشان داد که توانایی عبور از سامانه‌های ضد موشکی و پاتریوت سعودی و آمریکایی را دارد و این معادله بازدارندگی جهانی را تغییر خواهد داد.

 این عملیات نشان داد که انقلابیون یمن در عربستان نفوذ زیادی دارند و در صورت لزوم می‌توانند یک نیروی قدرتمند از داخل عربستان علیه ارتش سعودی بسیج کنند که به کمک نیرو‌های یمنی مهاجم به عمق عربستان، ضربات سهمگینی بر عربستان وارد کند. این همان تاکیدی است که بیانیه ارتش یمن بر آن تاکید دارد مبنی بر اینکه در صورت ادامه تهاجم عربستان یمنی‌ها ممکن است به عمق خاک عربستان حمله زمینی کرده و تا مرحله اشغال ریاض پایتخت عربستان سعودی پیش بروند.


آرامکو Saudi Aramco نام شرکت ملی نفت عربستان سعودی است که براساس آمار‌ها تنها در سال ۲۰۱۸، به میزان ۱۱۱.۱ میلیارد دلار درآمد خالص داشته و به عنوان سودآورترین شرکت در سراسر جهان شناخته می‌شود. در یک حساب سرانگشتی ساده باید گفت که با احتساب قیمت ۱۰ دلار برای هر بشکه نفت و میزان ذخایر ۲۶۰ میلیارد بشکه‌ای نفت، ارزش آرامکو بیش از ۲.۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود.

به نقل از فایننشال تایمز، اگر ذخایر نفتی حدودا ۲۶۰ میلیارد بشکه‌ای شرکت آرامکو را ملاک عمل قرار دهیم که تقریبا ۱۰ برابر ذخایر نفتی شرکت اکسون موبیل آمریکا در نقاط مختلف جهان است، یا اگر تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای را در نظر بگیریم، که بیش از مجموع تولید همه شرکت‌های آمریکایی است، این شرکت سعودی بزرگترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود.


اگر آمریکا و عربستان بپذیرند که یمنی‌ها پس از ۴-۵ سال محاصره و فقر، تکنولوژی دارند که می‌تواند دور از دسترس سامانه‌های پدافندی پیشرفته پاتریوت آمریکا که عربستان مجهز به آن است، هزار کیلومتر را طی کنند و قلب انرژی سعودی را هدف بگیرند، در حقیقت شکست مقابل ارتش ونیرو‌های مردمی یمن را پذیرفته اند. در اردیبهشت ۹۶ خبرگزاری‌ها از قرارداد ۴۵۰ میلیارد دلاری میان ریاض و واشنگتن در حوزه «امنیت و تسلیحات» خبردادند که ۱۱۰ میلیارد دلار آن نقد و ۳۵۰ میلیارد دلار نیز قراردادی ۱۰ ساله بود. ضمن این که در این سال عربستان سعودی بار‌ها برای خرید سامانه دفاع هوایی پاتریوت آمریکا میلیارد‌ها دلار هزینه کرده است.

اما اولین عملیات نظامی یمن در چارچوب راهبرد «کشاندن جنگ به درون خانه دشمن» در روز ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۸ به اجرا گذاشته شد. حمله پهپادهای تهاجمی به دو مخزن بسیار گسترده نفتی در «الدوادمی» و «عفیف» در منطقه ینبوع عربستان، یک اتفاق استراتژیک بود، چرا که لازمه این عملیات غافلگیری توأمان سعودی‌ها و آمریکایی‌ها علی‌رغم برخورداری از انواعی از سامانه‌های دفاعی و اطلاعاتی بود و علاوه بر آن پهپادها برای اینکه بتوانند به نقاط هدف آسیب‌ جدی بزنند نیازمند حمل حجم زیاد بمب‌هایی بودند که عبور آنها از یک مسیر ۸۵۰ کیلومتری را بسیار دشوار می‌کرد. اما این اتفاق افتاد و توانست در کار صادرات نفت سعودی اختلال جدی به وجود آورد همزمان با این رخداد، امارات وضع مشابهی در بندرگاه صادراتی فجیره واقع در دریای عمان تجربه کرد و به فاصله کوتاهی درگیری با نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس هم شروع شد و سبب بهت جهانیان گردید. عملیات مقاومت علیه ینبوع نشان داد، سیستم پدافندی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم‌های عرب وابسته به آنها دارای حفره‌های زیادی هستند که می‌توان از آن‌ها عبور کرد. مقاومت یمن، دومین عملیات مهم خود را ۲۶ مرداد ماه گذشته با بهره‌گیری از ۱۰ پهپاد تهاجمی علیه منطقه نفتی الشیبه واقع در استان الشرقیه و در ۱۰ کیلومتری مرز امارات انجام داد که لازمه آن عبور این پهپادها از ۱۳۰۰ کیلومتر خاک عربستان بود. عملیات الشیبه به جهت حجم خسارتی که به تأسیسات سعودی وارد کرد، از عملیات علیه تأسیسات بندر ینبوع در غرب عربستان مهم‌تر بود.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با اشاره به حمله انصار الله یمن به شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) ،گفت: عملیاتی که علیه تاسیسات نفتی آرامکو صورت گرفت ضربه مهلکی به اقتصاد عربستان بود و عملا نیمی از قدرت تولیدی این کشور از بین برد.

او ادامه داد:‌ این حمله همچین تاثیرات ژئوپلتیکی بسیار با اهمیتی داشت، زیرا نشان داد یمنی‌ها در موقعیت ممتازی قرار گرفته اند و درحال تغییر معادلات جنگ ۴ ساله به نفع خود هستند.

ظهره‌وند افزود: ناگفته نماند که غرب هنوز در شوک این حمله بوده و با گرفتن انگشت اتهام به سمت کشور‌های دیگر مانند ایران در صدد انکار این واقعیت است که در یک جنگ نابرابر و حمایت آشکار و پنهان از عربستان و امارات امروز مردم بی دفاع یمن توانسته اند آنها را به زانو در بیاورند، امری که بسیار مهم است زیرا بازار نفت هم متاثر از این بحران سیاسی قرار گرفت.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: احتمال بسیاری وجود دارد که  این عملیات توسط یمنی‌ها بر ضد سعودی و اماراتی‌ها تکرار شود که قطعا اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از معادلات در بازار‌ تغییر خواهد کرد.

از این رو مردم عربستان حق دارند که سوال کنند، اگر سلاح‌ها و سامانه‌های چند میلیارد دلاری که بن سلمان از آمریکا خریداری کرده، نتوانند از تاسیسات مهمی، چون آرامکو دفاع کنند، دقیقا کجا باید کارایی خود را نشان دهند؟ کما این که این انتقاد‌ها هم اکنون بالا گرفته و پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان، منتقدان سعودی می‌گویند او با وجود صرف هزینه‌های گزاف نظامی که عملا ناکارآمد بوده اند نه تنها عربستان را درگیر جنگی پرهزینه و خانمان سوز کرده بلکه وضعیت را به جایی رسانده که حالا در موضع دفاعی با انصارالله افتاده و زیرساخت‌های عربستان را در معرض خطر قرار داده است.

حدود یک قرن پیش، نخستین عملیات موفقیت‌آمیز اکتشاف نفت در محل هفتم حفاری در منطقه دمام، واقع در چند مایلی شمال شهر ظهران در عربستان سعودی حاصل و اولین بشکه نفت در این کشور تولید شد. در آن زمان حق اکتشاف نفت در عربستان سعودی به‌طور کامل در اختیار شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا (شرکت شورون فعلی) بود.

انصارالله و  کمیته‌های مردمی یمن طی ۴۵ ماه گذشته مقاومت و صبوری خود را به طور کامل نشان داده و به رغم اینکه رژیم سعودی از زمین ، هوا و دریا یمن را محاصره کرده و بیش از ۵۰ هزار بار ( برخی تا بیش از این رقم هم می‌گویند) اهدافی را در یمن مورد هدف قرار داده و ویران کرده؛ اما مردم یمن طی این مدت تلاش کردند که  آرام آرام به سطحی از بازدارندگی برسد.

به هر حال امروز مقاومت اسلامی یمن به بازدارندگی خوبی دست پیدا کرده است. بهره گیری از موشک‌هایی برای زدن اهداف کلیدی در دورترین نقاط سعودی و بعد استفاده از پهپاد برای حمله به مناطقی در عربستان که نقش راهبردی برای سعودی‌ها دارد؛ بنابراین اقدامی که مقاومت یمن در حمله به آرامکو انجام داد پیش از هرچیز هشداری اساسی بود تا نشان دهد تنها صادرات سعودی ها نفت و تروریست است و اکنون با اقدامی که یمن انجام داده هزینه نفت سعودی تقریبا به نصف کاهش پیدا کرده و حتی ممکن است  اگر این روند ادامه پیدا کند، مقاومت اسلامی یمن این صادرات را به صفر برساند.

 با توجه به تحولات منطقه مشخص است که محور مقاومت راهبرد جدیدی را در مواجهه با دشمنان اتخاذ کرده است و این موضوع تنها منحصر در یک منطقه همچون یمن نمی‌شود؛

نخست، اینکه محور مقاومت از مرحله صبر راهبردی به مرحله حملات انتقام جویانه و پویا رسیده است و این روند تنها با توقف تقابل نظامی، امنیتی و اقتصادی آمریکا و متحدانش متوقف می شود.

دوم، اینکه این تصمیم محور مقاومت همچون تصمیمات دیگر بر آمادگی کامل برای انتقال به مرحله درگیری‌های جامع و باز دلالت دارد و نشان می دهد که محور مقاومت گزینه جنگ را به عنوان یک گزینه احتمالی روی میز خود قرار داده است.

سوم، اینکه حملات انتقام جویانه برای خود اهداف مشخصی دارد که توقف تجاوزگری دشمن یکی از آنهاست و زمانی که هدف محقق شود، حمله پایان می یابد. ولی اگر هدف محقق نشود، امکان ورود به مرحله درگیری های راهبردی جامع سیاسی، اقتصادی و امنیتی وجود دارد.

چهارم، اینکه حمله انتقام جویانه مدت یا زمان مشخصی ندارد و قابل گسترش است و ممکن است هر طرفی در آن علیه محور مقاومت وارد عمل شود. این به آن معنی است که طراحان این جنگ، از قبل باید پیش بینی هر واکنش و تبعاتی را کرده باشند.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آرامکو عربستان سعودی ایران نفت یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۴۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قوانین جوایز اسکار تغییر کرد

آکادمی اسکار قوانین جدیدی را برای فصل آینده این جوایز اعلام کرد که بر فیلم‌ها در شاخه‌های بهترین فیلم بین‌المللی، انیمیشن، موسیقی متن و فیلمنامه‌نویسی تأثیر می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس قوانین جدید آکادمی، انیمیشن‌های بلندی که در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی از سوی کشور‌ها معرفی شده‌اند به شرط دارا بودن شرایط، امکان رقابت در شاخه بهترین انیمشن بلند را نیز خواهند داشت.

همچنین پنجره اکران فیلم‌ها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی برای اسکار ۲۰۲۵ از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان ۱۴۰۲) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۰ دی ۱۴۰۳) خواهد بود و فیلم‌ها برای واجد شرایط شدن باید در این بازه زمانی در کشور مبدا اکران سینمایی داشته باشند.

در بخش موسیقی متن نیز فهرست نامزد‌های اولیه اسکار از ۱۵ به ۲۰ عنوان افزایش می‌یابد و سه آهنگساز در صورتی که همه آن‌ها به طور کامل در موسیقی مشارکت داشته باشند، مجاز به دریافت تندیس‌های فردی خواهند بود.

در بخش‌های فیلمنامه‌نویسی، آکادمی اکنون از رقابت کنندگان می‌خواهد تا فیلمنامه نهایی را ارسال کنند.

با ورود به فصل جوایز اسکار ۹۷، تغییراتی در جوایز گاورنرز ایجاد شده است. جایزه یادبود «ایروینگ جی. تالبرگ» که به تهیه‌کننده خلاقی داده می‌شود که مجموعه آثارش نشان‌دهنده کیفیت بالای تولید تصلویر متحرک است، اکنون به عنوان تندیس اسکار اعطا می‌شود.

تعریف جایزه بشردوستانه «ژان هرشولت» نیز برای شامل شدن گسترده وسیع‌تری از تلاش‌های بشردوستانه بازنگری شده است و به فردی در صنعت فیلم داده می‌شود که تلاش‌های انسان دوستانه‌اش به ارتقای رفاه انسانی و کمک به اصلاح نابرابری‌ها کمک کرده است.

دو جایزه ویژه ارائه شده در جوایز فنی اسکار نیز تغییر نام داده‌اند: جایزه «گوردون‌ای ساویر» به جایزه یک عمر دستاورد علمی و فنی و جایزه «جان آ. بونر» به جایزه خدمات علمی و فنی تغییر نام دادند.

برای واجد شرایط شدن فیلم‌های بلند در جوایز اسکار، این آثار باید بین ۱ ژانویه ۲۰۲۴ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ اکران سینمایی داشته باشد. اکران در سینما-ماشین‌ها دیگر وسیله‌ای برای احزار صلاحیت نخواهند بود و منطقه دالاس-فورت نیز به شش منطقه لس آنجلس، نیویورک، منطقه خلیج سانفرانسیسکو، شیکاگو، ایلینویز، و آتلانتا (جورجیا) اضافه شد که در آن فیلم‌ها می‌توانند با اکران سینمایی واجد شرایط می‌شوند.

هنگامی که یک فیلم اکران اولیه حداقل یک هفته‌ای خود را در یکی از شش منطقه معرفی شده بالا در ایالات متحده داشته باشد، باید استاندارد‌های نمایشی خاصی را نیز برای واجد شرایط بودن در شاخه بهترین فیلم بلند رعایت کند.

نود و هفتمین دوره جوایز اسکار در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفند) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • تغییر تصمیمات جبهه مقاومت و ضرورت بازنگری دربرخی تحلیل های رسمی
  • ۹۵ درصد سعودی‌ها موافق عملیات طوفان‌الاقصی هستند
  • تغییر وضعیت منطقه قبل و بعد از حمله تنبیهی ایران به صهیونیست‌ها
  • وضعیت منطقه قبل و بعد از حمله ایران به اسرائیل تغییر کرده است | همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد