Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@06:08:29 GMT

نصف جهان در مسیر تحقق شهر دوستدار کودک

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۵۰۰۵

نصف جهان در مسیر تحقق شهر دوستدار کودک

موضوع کودکان از سال ۱۹۹۰ در سازمان ملل متحد به صورت جدی مطرح و پیمان حقوق کودک در ۵۳ بند امضاء شد، پس از آن شبکه شهرهای دوستدار کودک از سال ۱۹۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر ۳۱ شهر در این شبکه عضو هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره برای همه شهروندان است و لذا باید توانایی پذیرش تمامی افراد و گروه های سنی و اجتماعی و همچنین تامین نیازها و خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد؛ در این میان کودک امروزی به دلیل معماری خاص شهری و در کنار آن تربیت های خاص، کمترین میزان تعامل و برخورد را با اطرافیان دارد و متاثر از بی نظمی معماری شهری و فشارهای روانی حاصل از آن، دچار مشکلات عدیده ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان و نوجوانان به عنوان اعضای جامعه با مجموعه‌ای از خواسته‌ها و نیازهای خاص خود، استفاده‌کنندگان محیط ساختگی ما هستند، از این رو در شهرها به ویژه اصفهان باید زیرساخت های لازم آماده شود تا بتوانیم به شبکه شهرهای دوستدار کودک بپیوندیم.

در حال حاضر در غرب آسیا شهرهای عمان از کشور اردن و شارجه امارات عضو شبکه شهرهای دوستدار کودک هستند و اصفهان سومین شهر پایلوت دوستدار کودک در غرب آسیا است.

اصفهان در حوزه کودکان کاندیداتوری دریافت نشان شبکه جهانی دوستدار کودک را دنبال می‌کند و دی‌ماه سال گذشته نخستین نشست تخصصی آن در اصفهان برگزار کرد.

شهرداری اصفهان، گروه دوستدار کودک را بر اساس تفاهم‌نامه با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و مصوبات شورای اسلامی شهر راه‌اندازی کرده است، البته نگرش به موضوع کودکان در شهر هوشمند ایجاب می‌کند که توأم با نگاه هویت‌ساز، نگاه تکنولوژی و تکنیکال به شهرهای آینده داشته باشیم.

اصفهان در یک قدمی دریافت لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدارکودک

«امیر راهداری» نماینده یونیسف در دیداری که در خصوص تحقق شهر دوستدار کودک با شهردار اصفهان داشت تاکید کرده بود: «اصفهان می‌تواند محور شهرهای دوستدار کودک ایران باشد، البته تمام شهرها باید دوستدار کودک باشند.»

وی تصریح می‌کند: شش شهر ایران برای پایلوت شدن شهر دوستدار کودک پایش می‌شود، اما شهر اصفهان در یک قدمی دریافت لوگوی کاندیداتوری این شهر قرار دارد.

نماینده یونیسف ادامه می‌دهد: در فرایند عضویت در شبکه شهر دوستدار کودک، هر شهری کاندیدا شود بر اساس ضوابط باید ۲۵ تا ۵۰ هزار پوینت به یونیسف پرداخت کند، اما این موارد را حذف کرده‌ایم تا بتوانیم درحد توان به این شهرها کمک کرده باشیم.

وی با بیان اینکه اصفهان می‌تواند محور شهرهای دوستدار کودک ایران باشد، البته باید تمام شهرها را به این سمت کودک سوق داد، خاطرنشان می‌کند: تا حد امکان به شهر اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک کمک می‌کنیم تا به کاندیداتوری شهرهای دوستدار کودک برسد.

تحقق چشم‌انداز شهر دوستدار کودک اصفهان

«سید احمد حسینی‌نیا» معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: عزم مسئولان و مردم و همدلی و همکاری آنها برای ایجاد محیطی شاد، ایمن، سالم و عادلانه برای همه کودکان لازم است.

وی اظهار می‌کند: در سایه تحولات جهانی و روندهای نوظهور، شهر اصفهان برای ایجاد محیطی دوستدار کودک با چالش‌هایی نظیر پیچیده‌تر شدن نیازهای کودکان و ضرورت ارائه خدمات پیچیده‌تر و هماهنگ‌تر، کمبود فضاها، تاسیسات و وسایل بازی مناسب و با کیفیت برای کودکان، افزایش تقاضا برای خدماتی مانند مراقبت از کودک و تأثیر آن بر توانایی خانواده‌ها برای دسترسی به خدمات مناسب، ضعف هماهنگی بین ذی‌نفعان توسعه شهری و استفاده ناکافی از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پشتیبانی از شیوه‌های نوآورانه و آگاه سازی جامعه رویارو است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: با توجه به این چالش‌ها و لزوم توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی منظر کالبدی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان و همچنین ضرورت شناخت نیازهای کودکان با مشارکت و لحاظ کردن آنها در فرایند طراحی و برنامه‌ریزی شهری، شهرداری اصفهان تلاش کرده تا در چارچوب ابتکارات شهر دوستدار کودک و با همکاری و همفکری همه ذی‌نفعان شهر دوستدار کودک به ویژه کودکان، سازوکاری فراهم کند تا کودکان نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهای خود بتوانند در شهر زندگی کنند و از این طریق، مسیر رشد و ارتقاء ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی (اعم از امنیت، نشاط و سلامت و ...) کودکان شهر اصفهان هموار شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در این راستا با بررسی متون نظری، داده‌های جمعیتی و آماری و برگزاری جلسات گروه‌های کانونی ذی‌نفعان شهر دوستدار کودک و تعامل و مشورت با ارائه‌دهندگان خدمات به کودکان، چالش‌ها و فرصت‌های رویاروی شهر دوستدار  کودک شناسایی شده و با برگزاری جلسات متعدد چشم‌انداز و اهداف شهر دوستدار کودک اصفهان تدوین شده و در جهت تحقق اهداف اقدامات اجرایی به همراه زمان اجرا (سه ساله ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) و شاخص‌های ارزیابی موفقیت اقدام تعریف شده است.

حسینی‌نیا تاکید می‌کند: با اقدامات اجرایی در صدد تحقق چشم انداز شهر دوستدار کودک اصفهان به عنوان شهری شاد، سالم و سرزنده، زیست‌پذیر، ایمن و امن، عادلانه و بدون تبعیض، خانواده محور با کودکان و والدین آگاه، مشارکت جو با تعاملات اجتماعی گسترده است که کودکان آن ارزشمند و محترم تلقی شده و با آنان مشورت می‌شود و زمینه شکوفایی استعداد کودکان فراهم است.

توجه به افزایش ایمنی کودکان و نوجوانان در شهر

«مهدی ابراهیمی» یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری در این باره اظهار می‌کند: در شهر دوستدار کودک معابر باید مناسب‌سازی شده باشد، البته خوشبختانه ساماندهی معابر برای کم‌توانان و کودکان در اصفهان در حال انجام است.

وی تصریح می‌کند: از آنجایی که کودکان انرژی زیادی دارند و اغلب اوقات سربه هوا هستند، اگر معابر از لحاظ ایمنی مناسب نباشد این موضوع می‌تواند خطرآفرین باشد، بنابراین معابر شهر باید برای تردد روان و آسان کودکان ایمن و امن باشد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری افزود: سطح معابر باید بدون مانع بوده و به طوری باشد که کودک شرایط زمین خوردن در معبر را نداشته باشد، بدین ترتیب می‌توان گفت معبر ایمن است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری دسترسی مناسب و آسان به فضاهای شهری مانند پارک را اقدامی در جهت رسیدن به شهر دوستدار کودک دانسته و می‌گوید: فضاهای شهری که مختص کودکان است، باید دسترسی آسانی داشته باشد به طوری که خانواده‌ها در زمان همراهی کودکان خود دچار سردرگمی نشوند؛ در واقع باید ایستگاه‌های سیستم حمل و نقل عمومی در نزدیکی این فضاهای شهری بوده و پارکینگ‌های مناسبی در محدوده پارک‌ها ایجاد شود.

ابراهیمی خاطرنشان می‌کند: باید برای افزایش ایمنی کودکان و نوجوانان، گذرهای عرضی عابر پیاده دارای خط‌کشی بوده و در محدوده مکانی مدارس تابلوهایی به رانندگان، تردد دانش‌آموزان را هشدار دهد.

وی با اشاره به نصب گیره‌های دوچرخه در اطراف مدارس شهر اظهار می‌کند: این طرح مدتی است در مدارس اجرا شده و به منظور ایمن‌سازی استفاده از دوچرخه باید مسیر تردد دوچرخه برای دانش‌آموزان ایجاد شود تا آنها با خیالی آسوده دوچرخه‌سواری کنند که در این راستا با تغییر رنگ در کف خیابان می‌توان مسیر تردد آنها را ایمن کرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری اضافه کرد: اوایل مهرماه همزمان با آغاز سال تحصیلی تابلوهایی در سطح شهر پیام کودکان را به گوش بزرگسالان می‌رسانند، این در حالی است که این موضوعات متعلق به کل سال است و باید به به صورت مستمر این گونه اقدامات اجتماعی تکرار شود.

کد خبر 392455

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر شهروند شهر شهر دوستدار کودک یونیسف کودکان روز جهانی کودک شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۵۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ بستنی یکی از خوراکی‌های پر طرفدار، لذیذ، خوشمزه و هوس انگیز در بین بزرگسالان و کودکان است که کمتر کسی تمایلی به خوردن آن ندارد و می‌تواند از این خوشمزه، دوست داشتنی دل بکند. برخی از کودکان و حتی بزرگسالان میل و علاقه به بستنی با طعم‌های مختلف وانیلی، شکلاتی، توت فرنگی و ... دارند تا حدی که تمام طول روز حاضرند به جای انواع غذا بستنی بخورند.
بسیاری از مادران انواع و اقسام مختلف بستنی را در روز‌های گرم تابستان برای رفع عطش و کاهش حرارت درونی بدن کودک جزء برنامه غذایی کودکان در نظر می‌گیرند، اما آیا مصرف بستنی برای کودک مفید است؟ 

ذائقه کودکتان را به بستنی عادت ندهید
همه‌ بچه‌ها به خوردن بستنی و یخمک‌های رنگی علاقمند هستند، اما بهتر است خانواده‌ها به کودک خود بیش از حد بستنی ندهند، زیرا خوردن زیاد بستنی می‌تواند سلامتی اطفال را در معرض خطر قرار دهد و موجب بروز اضافه وزن در بدن آن‌ها شوند پس بهتر است والدین بیشتر مراقب تغذیه آن‌ها باشند.

خطرات مصرف زیاد بستنی در کودکان:

ابتلا به بیماری‌ کبد چرب
مواد مورد استفاده در بستنی، نوشابه، کیک و بیسکویت سبب ایجاد بیماری کبد کشنده‌ای در کودکان می‌شود. بنظر می‌رسد فروکتوز به مراتب بیشتر از گلوکز به سلامتی آسیب می‌رساند. به گفته دانشمندان بستنی و فروکتوز سبب بروز ابتلا به بیماری‌های کبد چرب در جوانان شده است، دقیقا چیزی مشابه مصرف الکل که سبب سرطان، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی می‌شود. براساس مطالعه‌ای جدید یک چهارم از کودکان در زمان نوجوانی از نظر بالینی چاق هستند.
شربت ذرت با فروکتوز بالا در نوشیدنی‌های شیرین شده و بسیاری از غذا‌های فرآوری شده یافت می‌شود. این ماده بطور طبیعی در میوه‌ها وجود دارد، اما تولید کنندگان فیبر و مواد مغذی را حذف و قند را به آن‌ها اضافه می‌کنند.
در طول این مطالعه، محققان همچنین دریافتند آنزیمی به نام khk که برای اولین مرحله از متابولیسم فروکتوز مورد نیاز است در کبد موش‌هایی که فروکتوز می‌نوشند افزایش یافته است به همین دلیل پس از آن دانشمندان نمونه‌های کبدی را از نوجوانان چاق با بیماری کبد چرب بررسی کردند و سطح بالایی از آنزیم khk را یافتند. براساس این تحقیقات کبدی سالم است که بدون هیچ گونه چربی باشد.

ابتلا به دیابت
والدین نباید ذائقه کودکانشان را به بستنی عادت دهند، زیرا محتوای بستنی، قند و نشاسته است و در کودکان علاوه بر چاقی، موجب ابتلا کودک به بیماری دیابت نیز می‌شود. کودکان می‌توانند یک بار در هفته بستنی بخورند و مصرف بیش از این مقدار توصیه نمی‌شود. برای وزن گیری کودکان می‌توانید روزانه چند قاشق بستنی را بعد از غذا به کودک بدهید. سردی بیش از حد بستنی برای دستگاه گوارش مناسب نیست پس ابتدا بستنی را از فریزر خارج کنید و پس از گذشت دقایقی که از سردی بستنی کاسته شد، آن را به کودک بدهید.

 

دیگر خبرها

  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • اجرای طرح و برنامه‌های محله دوستدار کودک
  • درآمد ۶۰ میلیون تومانی کودکان کار!
  • شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی
  • امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند
  • جان کودکان روی مین جا ماند/ ۳ کشته در انفجار پاکستان
  • چیدمانی به یاد کودکان غزه در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • الزمات رفتار با کودک 2 تا 3 ساله
  • چیدمان یادبود برای کودکان غزه به موزه هنرهای معاصر تهران رسید