Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:05:43 GMT

اپلیکیشن پیشگیری از آلزایمر سالمندان رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۸۸۴۳۲

اپلیکیشن پیشگیری از آلزایمر سالمندان رونمایی شد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این کار حاصل تلاش حدود یکساله محققان دو دانشگاه بوده که به نتیجه رسیده و امروز ( ۱۶ اسفند) نسخه آزمایشی آن رونمایی شد و این نرم افزار تا یکی دو ماه آینده قابل استفاده عموم خواهد شد.

دکتر نسیبه زنجری به عنوان مجری این طرح اظهار داشت: این نرم افزار بر اساس ریسک فاکتورهای آلزایمر، برای پیشگیری از دمانس (زوال عقل) و آلزایمر ساخته شده و به عنوان یک ابزار کمک کننده در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا آنان بتوانند سلامت مغز خود را  ارتقا دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: در هنگام ورود افراد به نرم افزار، تست‌های شناختی برای غربالگری از افراد انجام می‌شود و اگر افراد علائمی از مشکلات شناختی و آلزایمر را داشته باشند به آنان اخطار داده می‌شود تا برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

مجری این نرم افزار بیان داشت: این نرم افزار بسیار ساده طراحی شده است، یعنی افرادی که کار ابتدایی با تلفن همراه را بدانند، به راحتی می توانند از این نرم افزار استفاده کنند. به عبارتی تمام اصول نرم افزار مناسب دوران سالمندی است که به عنوان نمونه می‌توان به رنگ و فونت نرم‌افزار برای استفاده راحت کاربران اشاره کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اطلاعات اولیه‌ای که باید در این نرم افزار ثبت شود چه چیزهایی است؟ بیان داشت: اطلاعات اولیه افراد مانند نام کاربری، سن، جنس و هویت مورد علاقه کاربر برای ورود (مانند فرزند سالمند، نوه سالمند یا مراقب سالمند) باید در این نرم افزار ثبت شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: برای سالم نگه داشتن مغز، اصولی وجود دارد که این نرم افزار براساس اصول علمی برگرفته از تحقیقات دنیا، در صدد پیشگیری از بیماری آلزایمر است.

وی ادامه داد: اولین اقدام برای پیشگیری از آلزایمر، سلامت قلب است و به همین دلیل این نرم افزار سعی می‌کند وضعیت سلامت قلب را چک کند و توصیه‌هایی برای کنترل فشار خون، کلسترول و دیابت به افراد ارایه دهد.

زنجری با اشاره به اینکه سبک زندگی افراد در این نرم افزار بررسی می‌شود، گفت: اصولی برای تحرک بدنی و تغذیه سالم به افراد توصیه می‌شود تا آنان با داشتن سبک زندگی سالم، مبتلا به این بیماری نشوند که این موارد توسط این نرم افزار ارائه می‌شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، فعال نگه‌داشتن ذهن در پیشگیری از آلزایمر را بسیار مهم دانست و گفت: در این نرم افزار بازی‌هایی که کمک می‌کند ذهن افراد فعال بماند، وجود دارد تا مردم بتوانند با آن‌ها ذهن خود را فعال نگهدارند و همچنین توصیه‌های کارهای خلاقانه برای فعال بودن مغز توسط این نرم افزار ارائه می‌شود.
وی، داشتن روابط اجتماعی را از مهمترین موضوعاتی دانست که از بروز بیماری زوال عقل پیشگیری می‌کند و گفت: به همین دلیل در این نرم افزار یک شبکه اجتماعی قرار داده شده تا سالمندان، میانسالان و همچنین سایر گروه‌های سنی که دغدغه سلامت را دارند با هم در ارتباط باشند.

زنجری با اشاره به اینکه باید از میانسالی برای پیشگیری از آلزایمر اقدام کرد، گفت: میانسالان و سالمندان می‌توانند وارد این نرم افزار شوند و با هم به تبادل اطلاعات بپردازند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بیماری مزمن که در دوران سالمندی به وقوع می‌پیوند دمانس (زوال عقل) است و مهمترین نوع آن هم آلزایمر می‌باشد، گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد و هزینه‌های هنگفتی بر خانواده و نظام سلامت تحمیل می‌کند.

زنجری با اشاره به اینکه شیوع آلزایمر بین افراد بالای ۶۵ سال حدود ۸ تا ۱۰ درصد است، گفت: تغییراتی که روی مغز رخ می‌دهد، حدود ۲۰ سال زودتر از علائم آلزایمر است که با تقویت مغز می‌توان از بروز بیماری پیشگیری کرد. به عبارتی، هرچند درمانی برای آلزایمر هنوز وجود ندارد اما ریسک فاکتورهای مربوط به سبک زندگی هستند که با پیشگیری از آن‌ها می‌توان مبتلا به این بیماری نشد.

ساخت این نرم‌افزار با همکاری تیم متخصصین دانشگاه شریف شامل دکتر مطهری، فاطمه زردبانی، هدی ترابی، دکتر احمد دلبری و دکتر نسیبه زنجری عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، صورت گرفت.

دکتر امیرسالار جعفرپیشه مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هم در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه تست‌های رایج برای تشخیص بیماری در این نرم افزار وجود دارد، گفت: براساس تست‌های رایج موجود در این نرم‌افزار، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمز مشخص می‌شود و در صورت احتمال ابتلا به فرد توصیه می‌شود که به پزشک متخصص مراجعه شود.

وی اظهار داشت: این برنامه نرم افزاری می‌تواند تشخیص دهد که فرد آمادگی ابتلا به آلزایمر را دارد یا نه، و بر اساس آن پیشنهادهای لازم را به فرد ارایه می‌کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آلزایمر دانشگاه صنعتی شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۸۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری

رنگ چشم ما بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم، دربردارنده‌ اسرار مگو است و می‌تواند نکات و هشدار‌های مهمی را پیرامون سلامتی کلی ما آشکار کند.

به گزارش خبرآنلاین، اگر برای شما هم جالب است که بدانید کدام رنگ چشم بیشتر در معرض کدام بیماری قرار دارد، مطلب زیر را بخوانید:

۱) چشم‌های آبی مشکلات قند خون

یک مطالعه اروپایی در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که ترکیبی از چشمان آبی و پوست روشن، فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع یک قرار می‌دهد. البته برای اطمینان کامل از این نتیجه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

ویتیلیگو

بیماری برص یا ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که با از بین رفتن رنگ یا رنگدانه‌های پوست، نواحی مختلفی از بدن سفید یا روشن‌تر می‌شود و به صورت لک خودنمایی می‌کند. معمولاً این لکه‌ها روی دست‌ها، ساعد یا پا‌ها و صورت ظاهر می‌شوند. اگر چشمان آبی رنگ دارید، احتمال آن کمتر است که به این عارضه مبتلا شوید. محققان معتقدند برخی ژن‌هایی که در آبی شدن رنگ چشم‌ها نقش دارند، خطر ابتلا به این بیماری را نیز کاهش می‌دهند.

اعتیاد به الکل

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، اگر چشمانتان آبی است، احتمال مصرف الکل و حتی خطر اعتیاد به آن در شما بیشتر از سایر افراد است. به باور محققان، این مسئله ممکن است به ملانین مربوط باشد؛ چرا که ملانین در اتصالات الکتریکی بین سلول‌های مغز نقش دارد. در نتیجه اگر میزان ملانین در چشم با مقدار ملانین در مغز مرتبط باشد، افراد دارای رنگ چشم تیره نسبت به محرک‌هایی مانند الکل حساس‌ترند و بر همین اساس، تمایل کمتری به مصرف آن دارند.

آندومتریوز

در بیماری آندومتریوز، بافتی که به‌طور طبیعی در داخل رحم رشد می‌کند به خارج از آن گسترش می‌یابد و در فضای بیرونی رحم نیز رشد می‌کند. در صورت حمله‌ی این بافت به اندام‌هایی، چون مثانه و روده، فرد دچار آندومتریوز عمیق نفوذی (DIE) می‌شود. بر اساس آمار‌های کمی، بسیاری از زنان مبتلا به DIE رنگ چشم‌هایشان آبی است.

۲) چشم‌های قهوه‌ای اختلال در شنوایی

مطالعات نشان می‌دهد افراد با رنگ چشم قهوه‌ای، در محیط‌های پر سر و صدا، نسبت به کسانی که چشم‌های روشن‌تر دارند، از قدرت شنوایی کمتری برخوردارند. باور‌ها بر این است که افراد دارای چشم‌های قهوه‌ای ملانین (رنگدانه) بیشتری در چشم و گوش خود دارند و هنگامی که سطح نویز (سر و صدا) بالا می‌رود، این ملانین‌ها محافظت کمتری را ارائه می‌کنند و چندان مقاوم نیستند.

آب مروارید

یک مطالعه استرالیایی نشان می‌دهد که صاحبان چشم‌های قهوه‌ای تیره، بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید قرار دارند. آب مروارید، نوعی بیماری چشمی با دلایل مختلف است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم را مختل می‌کند. همه افراد بدون توجه به رنگ چشمشان ممکن است به آب مروارید دچار شوند، اما طبق تحقیقات انجام‌شده، ابتلا به این بیماری در افراد دارای چشم‌های قهوه‌ای رنگ، دو برابر بیشتر از سایر رنگ‌ها است.

خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد و زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد، با یک عمل جراحی ظریف برطرف می‌شود.

آستانه درد پایین

مطالعات پیرامون زنان در حال زایمان نشان می‌دهد زنان دارای چشم‌های تیره، در حین زایمان درد و ناراحتی بیشتری را متحمل می‌شوند. به طوری که زنان شرکت‌کننده در این مطالعات، از فرط درد از خواب بیدار می‌شدند، در هنگام استراحت یا حین حرکت، درد بیشتری احساس می‌کردند و به همین دلیل، بیشتر در معرض افسردگی قرار داشتند.

۳) چشم‌های سبز سرطان چشم

اگر دارای چشمان سبز رنگ، خاکستری و حتی آبی هستید، احتمال ابتلا به سرطان چشم (uveal melanoma) در شما بیشتر است. عنبیه‌های تیره‌تر، مانند چشم‌های قهوه‌ای رنگ، تا حدودی خطر ابتلا به ملانوما را دفع می‌کنند. در افراد دارای چشم‌های سبز و روشن‌تر، میزان رنگدانه‌های جذب‌کننده‌ی نور کمتر است و همین عاملی است که خطر ابتلا به سرطان چشم را افزایش می‌دهد. سالانه ۲۵۰۰ نفر در ایالات متحده امریکا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

۴) چشم‌های چند رنگ

در برخی موارد، افرادی که رنگ غالب چشمشان قهوه‌ای است، ممکن است دارای لکه‌های آبی رنگ در چشمان خود باشند. این مورد می‌تواند نشانه‌ای از «سندرم واردنبورگ» باشد. این اختلال ژنتیکی می‌تواند باعث از بین رفتن رنگدانه در مو، پوست و چشم شود. علاوه بر رنگ‌پریدگی چشم، در بسیاری از موارد ممکن است فرد مبتلا به سندرم واردنبورگ، چشمانی با رنگ‌های متفاوت داشته باشد؛ که این پدیده به عنوان ناهمرنگی عنبیه یا هتروکرومیا شناخته می‌شود. البته برخی افراد بدون داشتن سندرم واردنبورگ، دچار هتروکرومیا هستند.

۵) چشم‌های روشن (عسلی، میشی و ...)

شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن، بیماری دژنراسیون ماکولا است. ماکولا، قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که در این بیماری ماکولا تخریب می‌شود. یک مطالعه استرالیایی نشان می‌دهد افرادی که چشم‌های روشن و عسلی رنگ دارند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن هستند. چرا که عنبیه (قسمت رنگی چشم) این افراد نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی اشعه ماوراء بنفش خورشید را جذب کند؛ بنابراین، مقدار زیادی از این اشعه به شبکیه چشم می‌رسد و باعث آسیب می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث کاهش بینایی شود.

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • کفش هوشمندی که به کمک افراد آلزایمری می‌آید
  • فوائد تماشای تلویزیون | چشم‌های‌تان به شما دروغ نمی‌گویند
  • توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • کلاه‌برداری مجرمان سایبری با ارسال پیام با مضمون دریافت کالابرگ
  • هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیربهداشتی در بوکان از چرخه مصرف خارج شد
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری