Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، ناصر حاج محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون برای انباشت زباله در مکانی دیگر غیر از سراوان رشت و یا خالی کردن این منطقه از ساکنان تصمیمی اتخاذ شده اظهار داشت: تاکنون مکان دیگری برای انباشت زباله رشت معرفی نشده از طرفی دیگر خالی کردن ساکنان بسیار هزینه ‌بر و غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان این که طبق قوانین بالادستی، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و جهاد کشاورزی محل دپوی زباله را باید مشخص و آن را به شهرداری ها برای تخلیه زباله معرفی کنند، افزود: به جای خالی کردن منطقه سراوان از ساکنان می‌ توان به پردازش پسماندها پرداخت که مطمئناً از تصمیم اولی کم ‌هزینه‌تر است. 

وی خاطر نشان کرد: شروع عملیات انباشت و دپوی زباله در سراوان رشت از سال ۶۲ آغاز شده و سالهاست که وضعیت این منطقه بحرانی شده، بنابر این محل دفن زباله در سراوان به علت تولید آلودگی محیط ‌زیست نیاز به توجه بیشتر داشته و برای بهبود آن به منابع مالی و مدیریت اجرایی خاص نیاز است. 

شهردار رشت بیان داشت: برای تکمیل سوله‌ های جدید شش هزار متر مربعی زباله در منطقه لاکان رشت به ۹ میلیارد تومان اعتبار و برای ایجاد دو خط تولید تازه برای تولید کمپوست به ۴۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

وی با بیان این که تفکیک زباله از مبدا ، تولید زباله کمتر به وسیله شهروندان و ایجاد تاسیسات لازم برای تهیه کمپوست، تصفیه شیرابه و امحای زباله ها در منطقه لاکان ضروری است، تصریح کرد: کشورهای توسعه‌ یافته پس از اجرای طرح تفکیک زباله در شهرهای خود، برنامه های متنوعی دارند، ضروریست تا فرهنگ سازی بین شهروندان شهرهای شمالی برای تفکیک زباله از مبدا ترویج شود تا زباله‌ها به صورت غیراستاندارد به کارخانه‌ های تولید کمپوست وارد نشود.

وی یاداور شد: در زمان حاضر، بخش زیادی از توده‌ های کمپوست تولید شده شهرداری رشت به دلایل مختلف بدون مشتری باقیمانده و کسی برای خرید آن رغبت ندارد ، بنابراین از تمامی شهروندان انتظارست تا برای همکاری با شهرداری نسبت به تفکیک زباله از مبدا اهتمام داشته باشند. 

شهردار رشت در خاتمه خاطر نشان کرد: زمین مربوط به زباله سوز در منطقه لاکان به پیمانکار شرکت مربوطه تحویل داده شد که به زودی عملیات  ساخت فوندانسیون های مربوط به استقرار دستگاه های زباله سوز آغاز می شود.

منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده از مناطق زیبا و دیدنی استان گیلان است، این منطقه در ۱۷ کیلومتری کلانشهر رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده، روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود که این مهم موجب نگرانی مردم منطقه شده است. دفن زباله و در نتیجه  وفور  حشرات و جوندگان در منطقه ، بوی نامطبوع و بروز انواع بیماری های پوستی  هر چند وقت، موجب اعتراضات مردم سراوان می شود به طوری که در سال ۹۶ تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، با تجمع در مقابل درب ورودی محل انباشت زباله راه عبور ماشین های حمل زباله را بستند اما با حضور مسئولان و قول آنان برای رفع مشکل، کوتاه آمدند. 

مشکل دیگر این که شیرابه های ناشی از زباله در محل دفن، به شدت نگران کننده است؛ شیرابه ها به رودخانه های گوهررود و زرجوب و در نهایت به تالاب انزلی ریخته می شود، هر چند از دو سال گذشته در پی اعتراضات مردمی و به دنبال آن قول مسئولان به مردم سراوان ، به منظور کاهش بوی نامطبوع و از بین بردن مگس های آزار دهنده اقداماتی در این منطقه انجام گرفته اما رفع ریشه ای مشکل و شتاب در ساماندهی محل دفن زباله در این منطقه و عملیاتی شدن برنامه هایی از جمله احداث دستگاه زباله سوز و تصفیه خانه شیرابه، نیازمند توجه جدی مسئولان استانی و کشوری است. 

رشت، دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

۷۲۸۶ /6030

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت دفع زباله شهرداری رشت گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۸۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماشین آلات راهسازی سایر استان‌ها برای بازگشایی مسیرهای سیستان و بلوچستان بکارگیری شدند

  شهرام مبارکی در جلسه ستاد بحران سیستان و بلوچستان که به ریاست وزیر کشور در کنارک برگزار شد، گفت: تلاش شبانه روزی ۳۴۰ نیروی راهداری این اداره کل برای بازگشایی مسیرهای فرعی و روستایی درگیر سیلاب جنوب این استان ادامه دارد اما به دلیل حجم بالای بارندگی‌ها و سیلاب نیاز است ماشین‌آلات سنگین‌تر و بیشتر به منطقه اعزام شود.

وی تاکید کرد: راهداران جنوب سیستان و بلوچستان از همان ساعات اولیه وقوع سیلاب، در محل حاضر شده و به تلاش شبانه‌روزی برای بازگشایی مسیرهای بسته شده پرداختند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: پس از بازگشایی مسیرهای بسته شده، نوبت به بازسازی و مرمت راه‌های آسیب‌دیده می‌رسد که در این راستا، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و عملیات مرمت به زودی آغاز خواهد شد.

وزیر کشور، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و استاندار سیستان و بلوچستان در این جلسه با تاکید بر اهمیت بازگشایی و بازسازی راه‌های این منطقه، قول مساعد دادند که تمام امکانات لازم برای انجام این کار به کار گرفته شود.

با تلاش راهداران و همراهی مسئولین، راه‌های جنوب سیستان و بلوچستان به زودی بازسازی و به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نیاز به ماشین‌آلات راهسازی برای بازگشایی راه‌های نیکشهر
  • بازگشایی محورهای مسدود شده بر اثر سیل در نقاط سیل زده کشور
  • ماشین آلات راهسازی سایر استان‌ها برای بازگشایی مسیرهای سیستان و بلوچستان بکارگیری شدند
  • ساخت شهرک صنفی کارگاهی در رزن
  • شهرک صنفی کارگاهی در رزن احداث می‌شود
  • پلاک گذاری ۵۴۵ دستگاه تراکتور در محمودآباد
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی
  • ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها
  • کاشت نهال در محدوده لندفیل سراوان رشت
  • اضافه شدن ۲۰۰۰ باکس زباله در سطح شهر گرگان