Web Analytics Made Easy - Statcounter

فخاری با اشاره به اینکه در حال حاضر تفکیک زباله از مبدأ انجام نمی‌شود، گفت: تا زمانی که این سیستم اصلاح نشود، طبیعی است که شاهد زباله گردی باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران صبح امروز در نشست خبری که در موزه اسناد ملی به همراه سخنگوی شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی کودکان را در معرض خطر‌های پیچیده‌ای قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای شهر تهران با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی کودک گفت: این روز برای ما فرصت مناسبی است تا توجه بیشتری به حوزه کودکان کنیم.

وی با اشاره به اینکه تهران از جمله پایتخت‌هایی است که به الگوی شهر دوستدار کودک پیوسته است، افزود: در سال ۸۹ این اتفاق رخ داد و در سال ۹۴ هم برنامه اجرایی شهر کودک ابلاغ شده است و اعتبار آن هم تا تابستان ۹۷ وجود داشت که به پایان رسید.

فخاری با بیان اینکه این مصوبه دو کمیته را پیش بینی کرده است، تصریح کرد: یک کمیته اجرایی وجود دارد که با رأی شورا برگزیده می‌شوند و دیگری کمیته نظارت است که ترکیبی متفاوت دارد و شامل اعضای شورا از کمیسیون‌های مختلف می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این کار محور‌های مختلفی دارد، گفت: کمیته نظارت در دوره سوم و چهارم یک جلسه برگزار کرد و در دوره پنجم هم ۳ جلسه رسمی تشکیل داد که برخی از اقدامات آن متمرکز بر زیرساخت‌های اجرایی بود.

وی در خصوص برنامه‌ریزی‌هایی که برای کودکان در معرض آسیب انجام شده است، افزود: حوزه آسیب شامل اعتیاد، بی سرپرستی، بد سرپرستی و کودکان کار است و آنچه که در مورد حوزه آسیب مطرح می‌شود، جزء مسئولیت‌های سازمان بهزیستی است.

فخاری تصریح کرد: بنا به تقسیم کاری که انجام شده دستگاه‌ها موظف هستند وظایفی را که برایشان پیش بینی شده انجام دهند و ورود به وظایف سایر دستگاه‌ها هم خروج از قانون است.

ایجاد مدارس پرتو برای ارائه آموزش‌های مهارتی به کودکان کار

عضو شورای شهر تهران در خصوص وظایف مربوط به شهرداری اظهار کرد: مدارس پرتو برای ارائه آموزش‌های مهارتی به کودکان کار ایجاد شده است و فضای این مدارس به گونه‌ای مناسب با نیاز‌های این کودکان تجهیز شده و بهره‌برداری از آن هم به پیمانکارانی از جنس سازمان‌های مردم نهاد سپرده شده است و این مدارس جنسی متفاوت از جنس مدارس آموزش و پرورش دارند و باید طبق آیین نامه مدارس پرتو فعالیت کنند و تبدیل به مدارس آموزش و پرورشی نشوند.

وی در خصوص خانه‌های کودک هم گفت: اکثر خانه‌های کودک به نوعی به سمت تبدیل به مهدکودک رفته‌اند، در حالی که باید طبق دستورالعمل فعالیت کنند و باید به عنوان اتاق بازی مورد توجه قرار گیرند.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر جایی نیازی به مهدکودک است، باید عملکرد مهدکودک را داشته باشد و این زیرساخت شهری را هم باید فعال نگه داریم.

فخاری با اشاره به جلساتی که با سازمان بهزیستی برگزار شده است، گفت: در این جلسات قرار شد پروسه بروکراسی حذف شود و طبق پروتکل‌های قانونی فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: هیچ مطالعه‌ای برای پل طبقاتی صدر انجام نشده است/ گزارشی از دستگیری سارقان سردیس قیصر دریافت نکردیم

وی با بیان اینکه مال‌ها و مراکز خرید بزرگ باید بخشی را به عنوان اتاق بازی کودکان طراحی کنند، افزود: اینکه این موضوع چقدر انجام شده است را به صورت نظارتی پیگیری می‌کنیم.

عضو شورای شهر تهران در خصوص آمار کودکانی که زباله گردی می‌کنند، گفت: برخی از این موارد در اماکن پنهان فعالیت می‌کنند، لذا به دست آوردن آمار دقیق در این حوزه بسیار مشکل است، اما بخشی از آمار توسط فعالان مدنی و بخشی هم از طرف وزارت کشور مطرح می‌شود.

فخاری با بیان اینکه باید مطالبه کنیم تا مدیریت پسماند هر چه زودتر به نتیجه برسد، تصریح کرد: اگر سیستم مدیریت پسماند اصلاح شود بخشی از حلقه‌های کار حذف می‌شوند، زیرا اگر تفکیک زباله از مبدأ اصلاح شود، دیگر شغل‌هایی مانند زباله‌گردی وجود نخواهد داشت.

فعالیت ۱۲ هزار کودک کار در تهران

وی با اشاره به اینکه برخی آمار‌ها حاکی از فعالیت ۱۲ هزار کودک کار است، گفت: از نظر ما این آمار قابل اطمینان نیست و تلاش می‌کنیم پیمانکاران مختلف از گردنه حذف شوند، اما تا زمانی که سیستم جمع آوری پسماند اصلاح نشود، طبیعی است که وضعیت این چنین باشد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه به موضوع مدارس رویش پرداخت و گفت: مدتی پیش از یکی از مدارس محله هرندی بازدید کردم و بحث ما این بود که از لحاظ مهارت‌های اجتماعی تا چه میزان آسیب مندی زندگی آن‌ها کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در این بازدید ارتباط آموزشی بچه‌ها را پیگیری کردیم و بررسی کردیم که فعالیت این مدارس تا چه میزان می‌تواند ریسک خروج آن‌ها از چرخه تحصیل را کاهش دهد و در عین حال معتقدیم آموزش یک مهارت به کودکان ضامن جلوگیری از خروج آن‌ها از تحصیل نیست.

عضو شورای شهر تهران در خصوص مهدکودک‌هایی که شرایط نامناسب برای کودکان دارند، گفت: بهزیستی برای مهدکودک‌ها ضوابط سخت گیرانه‌ای دارد و به سختی به آن‌ها مجوز می‌دهد و اگر شرایط نامناسبی داشته باشند، آن‌ها را پلمپ می‌کند و شهروندان هم می‌توانند در صورت مشاهده مهدکودک‌های فاقد شرایط ایمنی به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

فخاری در ادامه در خصوص اظهارات اخیر استاندار تهران درباره واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی گفت: رویه ما در طول این دو سال چنین بود که در مورد مسائل حقوقی و کاری با دستگاه‌های دیگر ارتباط داشته باشیم و از آنجایی که این مسئله در حال بررسی است، من صلاح نمی‌دانم پیش از به نتیجه رسیدن آن، این موضوع را رسانه‌ای کنم.

عضو شورای شهر تهران افزود: در حال حاضر تأکید شورا به اجرای مراحل قانونی کار است و اگر مدیری در شهرداری بدون طی کردن روند قانونی در مورد بهاران قول داده کار درستی نکرده است، زیرا این کار باید از مسیر قانونی انجام شود و مسیر قانونی آن هم ارسال لایحه به شورای شهر است تا در آنجا موضوع را بررسی و نسبت به آن تصمیم گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز برای شهر دوستدار کودک ردیف بودجه مشخصی نداریم و باید در بودجه سالیانه به صراحت مشخص شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری تهران شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۹۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته زمین اظهار کرد: با توجه به نامگذاری روز زمین پاک در سال ۱۴۰۳ با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» به استقبال این روز رفتیم و به منظور اشاعه فرهنگ محیط زیستی برنامه‌هایی در قالب هفته زمین پاک مدنظر قرار دادیم.

وی در ادامه گفت: سعی داریم با مکاتبه و فراخوان کلیه دستگاه‌های دولتی به منظور گرامیداشت و اجرای برنامه‌های مختلف در این روز، شرکت در برنامه‌های تلویزیونی، ساخت تیزر و همراهی با خبرنگاران در قالب بازدیدهای یک‌روزه در آگاهی‌بخشی به کلیه آحاد جامعه و دستگاه‌های ستادی و استانی به منظور حفظ محیط زیست قدم تأثیرگذاری برداریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: مطابق آمارهای جهانی استفاده از پلاستیک‌ها از ۱.۵ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ به ۲۳۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۰ رسیده است و با برآورد ۴ درصدی افزایش میزان سالیانه آن‌ها، قطعاً نگرانی برای محیط زیست وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میکروپلاستیک‌ها به دلیل وجود مواد شیمیایی مضر و قابلیت جذب، انتشار آلاینده‌های آلی پایدار به عنوان تهدیدی برای کیفیت آب و اکوسیستم‌ها تلقی می‌شوند، ادامه داد: پلاستیک‌ها با توجه به منبع تولید به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند و تجمع آن‌ها در سیستم‌های آبی بسیار آسیب‌زاست.

حشمتی اضافه کرد: انواع مختلف بیوپلاستیک‌ها که شامل پلاستیک‌های سلولزی، پلی‌استرهای آلیفاتیک، پلی لاکتیک اسید و رزین‌های پلی آمید می‌شوند نیز جز مخاطرات انسان‌ساخت برای زمین هستند.

وی یادآور شد: حدود ۲۰ میلیون پسماند عادی (شهری و روستایی) و ۴۵ میلیون تن پسماند کشاورزی در سال در سطح کشور تولید می‌شود همچنین تولید ۱۱ میلیون تن پسماند صنعتی و ویژه، ۴۰۰ هزار تن پسماند عفونی سالیانه گزارش شده است. با این مقادیر تولید پسماند در کشور و عدم رعایت ملاحظات دفع اصولی آن‌ها تصور زمین پاک مقدور نخواهد بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ایجاد و گسترش سامانه جامع محیط زیست برای رصد نقل و انتقال پسماندها و مدیریت صحیح آن‌ها از اصلی‌ترین سیاست‌های ما در معاونت است. ابزارهای برخط نظارت بر حسن انجام تکالیف تولیدکنندگان مطمئناً کمک راهبردی به سازمان خواهد کرد همچنین طی دو سال اخیر ۲۹ جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند برگزار و تکالیف دستگاه‌های اجرایی و میزان پیشرفت پروژه‌های مدیریت پسماند در آن بررسی و تصمیم‌گیری شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، حشمتی تاکید کرد: رسیدگی به بیش از ۱۰ هزار درخواست در سامانه نقل و انتقال پسماندها نشانگر جدیت سازمان در این بخش است. احصا و پیگیری وظایف دستگاه‌ها در قانون مدیریت پسماندها، تدوین پیش‌نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها، درخواست اصلاح مواد ۱۲ و ۳۶ آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، تدوین و پیگیری انجام آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی و سایر موارد در دست اقدام از عملکردهای این حوزه در سال پیش است.

کد خبر 6085646

دیگر خبرها

  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • گسترش مشکلات مدیریت پسماند در استان چهار محال و بختیاری
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است
  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • ضرورت اجرای آموزش جمع‌آوری پسماند و تفکیک زباله در مدارس
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • اکثر زباله گردها اتباع هستند
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی و شغل آبرومند در انتظار زباله‌گردها
  • تحویل زباله خشک از درب منزل و ارائه پول به ازای آن