Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال‌هاست که وزارت آموزش و پرورش همزمان با روز جهانی کودک، آغاز رسمی آموزش قرآن کریم پایه اول دبستان را در قالب جشنی و تا جایی که امکان دارد به صورت سراسری برگزار می‌کند. این هماهنگی با این روز شاید به دلیل نهادینه کردن فرهنگ این روز برای خردسالان و کودکان عزیز کشورمان و از سوی دیگر اهتمام به آموزش و تعلیم قرآن و ضرورت فراگیری آن در میان فرزندان و خانواده‌هاست، موضوعی که روزمرگی و مشغله‌های امروز شاید دست فراموشی بر آن زده و موجب شده تا معدود والدینی به این موضوع توجه کنند و این روز را برای خردسالانشان جشن بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال این جشن رنگ و بوی دیگری داشت به گونه‌ای که طی تعامل با رادیو قرآن دو برنامه ۴۵ دقیقه‌ای شامل آیتم‌های تلاوت کودک، قصه قرآنی، نمایش و ارائه گزارش مسئولان پایه ابتدایی، چون رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و مرتضی شکوهی، مدیرکل دفتر آموزش دبستانی، انجام شد.

بنا برگفته احمد فراهانی، مدیرگروه آموزش رادیو قرآن، «این برنامه در قالب کودکانه، به صورت همزمان طی دو روز، 15 و 16 مهرماه، در تمامی مدارس ابتدایی پخش شد و معلمان و دانش‌آموزان به برنامه آن گوش سپردند».

این جشن برنامه‌ای است که به والدین نیز تأکید می‌کند که به کلاس‌ قرآن فرزندانشان اهمیت لازم را بدهند و پیگیر فراگیر آموزشی آن‌ها در این زمینه شوند و مطالبه آن‌ها از مدیر و معلم مدرسه باشد تا به مانند گذشته ساعت کلاس قرآن به سایر درس و برنامه‌ها اختصاص پیدا نکنند؛ به عبارت دیگر والدین معلمان را برای برگزاری باشکوه کلاس قرآن همراهی کنند.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا در این باره گفت: جشن آغاز رسمی آموزش قرآن کریم برای دانش‌آموزان پایه اول دبستان در سال‌های گذشته نیز انجام می‌شده است، اما امسال با توجه به اهمیت موضوع، به صورت سراسری و همزمان با همکاری با رادیو قرآن این امر کلید خورد، فلذا دوستان در رادیو قرآن نیز کمک کردند تا این برنامه به صورت سراسری اجرا شود و گام‌های ثمربخشی در زمینه ترویج آموزش قرآن میان دانش‌آموزان این پایه برداشته شود.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این برنامه این است که خانواده‌ها، مربیان، معلمان و کادر مدرسه، همه درگیر موضوع باشند و همواره اهمیت زیاد پرداختن به برنامه درسی قرآن را مدنظر داشته باشند. در عین حال نیز مدنظر داشته باشند تا طی این مراسم که آغاز رسمی آموزش قرآن است، آموزش‌های لازم به خانواده و معلمان داده شود اینکه از چه روش‌ها و شیوه‌هایی استفاده کنند و از سوی دیگر به ویژه کودکان در این زمینه توجه داشته باشند.

حکیم‌زاده بیان کرد: همچنین متناسب با اقتضائات و ویژگی‌های کودکان، برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شود که زمینه انس و جذاب دانش‌آموزان به بحث قرآن شود که از شروع یادگیری آن دانش‌آموزان و کودکان تجربه خوبی داشته باشند. هدف ما این است که همه دانش‌آموزان جزو افراد‌های موفق باشند و امیدواریم با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، این برنامه که به ضرورت رسمی آغاز شده است به صورت جدی توسط معلمان دنبال شود و خانواده‌ها نیز حمایت‌های لازم را داشته باشند تا بتوانیم شاهد تحقق اهداف برنامه درسی، درس قرآن باشیم. همچنین دانش‌آموزان در محیطی شاداب و با نشاط این آموزش را سپری کنند و بتوانند با توجه به اهمیتی که دارد به جهتی حرکت کنند که با یادگیری قرآن بتوانند از مفاهیم و قصه‌های قرآنی استفاده کنند.

بنابر گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، امسال وزارت آموزش و پرورش دارای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز پایه اولی و حدود ۶۴۲ هزار و و ۶۱۲ کلاس درس و ۶۵ هزار و ۳۸۸ آموزشگاه دوره ابتدایی است.

وی درباره دوره‌های ضمن خدمت لازم برای معلمان پایه‌های اول در زمینه قرآن کریم، اظهار کرد: تعدادی از معلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند که برنامه‌های آموزشی در این زمینه داشته‌اند و معلمانی که جزو ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش شده‌اند، در دوره کارآموزی یکساله، یکی از برنامه‌های آموزشی‌شان، آموزش قرآن کریم بوده است. همچنین با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش دوره توانمندسازی معلمان ابتدایی داشته‌ایم تا بتوانند برنامه درسی قرآن را به خوبی اجرا کنند، البته امیدوار هستیم که همه نهاد‌ها و سازمان‌ها که در گیر کار قرآن هستند به ویژه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سایر سازمان‌های مرتبط در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: اگر بخواهیم مبنایی و ریشه‌ای درباره موضوعی کار کنیم، جای آن از مقطع ابتدایی است، لذا به نظر می‌رسد اگر مساعدت و حمایت در این زمینه داشته باشند می‌توانیم شاهد دستاورد‌های بهتری باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا مراسم مشابهی در پایان سال تحصیلی این مقطع برای درس قرآن در نظر گرفته شده است، بیان کرد: برای پایه اول خیر، اما جشن شکرگزاری آموزش قرآن برای پایه سوم ابتدایی برگزار می‌شود، این جشن به منظور اینکه دانش‌آموزان به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند قرآن را متناسب با اهدافی که برای آن‌ها تعیین شده است، بخوانند و قرائت کنند.

اما امیدست مسئولان و معلمان به فراگیری دانش‌آموزان به یادگیری قرآن به مانند دیگر دروس اهمیت دهند، زیرا کیفیت بخشیدن به این برنامه و همچنین توجه به زنگ قرآن نیازمند همکاری دستگاه‌های قرآنی مرتبط و همچنین بخش‌های مختلف آموزش و پرورش است.

همان طور که رضا نباتی، کارشناس قرآنی و مؤلف کتب درسی قرآن مقطع ابتدایی، طی مصاحبه با ایکنا بر این امر تأکید کرد و برای آگاه سازی والدین گفت: در پایه اول ابتدایی دو ساعت قرآن در نظر گرفته شده است و در پایه دوم تا ششم، سه ساعت قرآن برنامه‌ریزی شده است، والدین مراقب باشند که در مدرسه ساعت درسی قرآن برای طرح‌های فوق برنامه صرف نشود و اختصاص ساعت درسی قرآن در پایه‌های شش‌گانه ابتدایی به طرح فوق برنامه حفظ جزء سی‌ام خلاف مقررات و مصوبات است و مدیران مدارس باید پاسخگوی چنین موضوعی باشند.

یادآور می‌شود، در این جشن قرآن، دانش‌آموزان ضمن دریافت کتاب درسی قرآن و لوح فشرده آن، به خواندن سوره‌هایی که می‌دانند، می‌پردازند و یا در کنار آن برنامه‌های جانبی که مدرسه برای رونق بخشیدن به آن درنظر گرفته است، انجام می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی قرآن آموزش و پرورش جشن آغاز قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۱۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری امتحانات شبه‌نهایی برای کنترل استرس دانش‌آموزان

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: شرکت در امتحانات شبه‌نهایی الزامی نیست اما به جهت آمادگی بیشتر برای امتحانات نهایی توصیه شد که دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در این امتحانات شرکت کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دانش‌‌آموزان دو پایه دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه 27 فروردین 1403 در امتحانات شبه‌نهایی شرکت کردند.

امتحانات شبه‌نهایی با هدف آشنایی دانش‌آموزان با امتحانات نهایی برگزار می‌شود؛ نادر کریمی بیرانوند؛ مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری با اشاره به اینکه از 27 فروردین تا 4 اردیبهشت امتحانات شبه‌نهایی برگزار می‌شود، گفت: با توجه به نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی سال گذشته، دو درس عمومی و دو درس اختصاصی برای برگزاری امتحانات شبه‌نهایی البته با توجه به رشته تحصیلی دانش‌آموزان انتخاب شده‌ است.

همچنین محمدمهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات شبه‌نهایی گفت: امیدواریم شرایطی که‌ در امتحانات شبه‌نهایی ایجاد شده است، زمینه‌ساز عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با امتحانات نهایی و از سوی دیگر کاهش استرس آنها شود.

وی افزود: سعی شده طراحی سوالات، فرایند برگزاری امتحانات، حضور مراقبان و کنترل‌های قبل از ورود به آزمون مانند شرایط امتحانات نهایی باشد.

کاظمی ادامه داد: امتحانات شبه‌نهایی که برنامه‌اش تحت عنوان طرح «سه نما» توسط معاونت آموزش متوسطه برگزار شد با هدف توجه به دروس لازم التوجه و شناخت نقاط ضعف آموزشی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری، برنامه‌ریزی برای بهبود نقاط ضعف و آشنایی دانش‌آموزان با امتحانات نهایی به ویژه با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد است.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای نخستین بار امتحانات نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم برگزاری می‌شود به همین دلیل تمرکز امتحانات شبه‌نهایی بر پایه‌‌های دهم و یازدهم است که در 4 عنوان واحد درسی به صورت دو عنوان درس عمومی و دو عنوان درس اختصاصی انجام می‌شود.

کاظمی ادامه داد: به استان‌ها اعلام شده است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که محیط امتحانات شبه‌نهایی مشابه امتحانات نهایی باشد و دانش‌آموزان آمادگی بیشتری را در این رابطه داشته باشند چون این موضوع باعث کاهش استرس دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد می‌شود.

وی متذکر شد: تصحیح برگه‌های امتحانات شبه‌نهایی توسط معلمان دانش‌آموزان انجام می‌شود و امتحان در همان مدرسه محل تحصیل دانش‌آموز برگزار می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: شرکت در امتحانات شبه‌نهایی الزامی نیست اما به جهت آمادگی بیشتر برای امتحانات نهایی توصیه شد که دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم در این امتحانات شرکت کنند، پس از تصحیح اوراق نقاط ضعف دانش‌آموزان مشخص می‌شود و رفع اشکالات می‌تواند توسط معلم و حتی دانش‌آموزان انجام شود.

وی افزود: طراحی سوالات امتحانات شبه‌نهایی از 90 درصد محتوای کتاب‌های درسی با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد به شیوه امتحانات نهایی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از چند روز آینده
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • برگزاری آزمون شبه‌نهایی پایه دهم و یازدهم برای اولین‌بار
  • ۴۰ درصد معلمان امسال وارد نظام دوری می شوند |‌ جزئیات درباره این شیوه به کار گیری معلمان
  • برگزاری امتحانات شبه‌نهایی برای کنترل استرس دانش‌آموزان
  • معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛ معلمانی که وارد نظام دوری نمی‌شوند
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز
  • توزیع شیر رایگان در مدارس استان مرکزی
  • ثبت سفارش کتاب درسی از فردا؛ ۲۸ فروردین