Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@13:32:16 GMT

شکفتن حیاتی دوباره در روستاهای بیجار

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۱۴۰۲

شکفتن حیاتی دوباره در روستاهای بیجار

به گزارش ایکنا از کردستان، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مسئولان شهرستان بیجار که به نوعی زنگ خطر برای شهرستان محسوب می‌شود افزایش مهاجرت روستاییان به شهر بیجار و شهرهای اقماری کرج و تهران و افزایش حاشیه‌نشینی است.
یکی از مهم‌ترین این مشکلات هم نبود آب و جاده دسترسی مناسب به شهر است، اما در چند سال گذشته قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار با فعالیت متمرکز در دهستان سیاه منصور که از بزرگ‌ترین دهستان‌های شهرستان بیجار به‌حساب می‌آید مقدمات بازگشت روستاییان از شهر به روستا را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شناسایی 40 روستای محروم در بیجار
سرهنگ سیروس محمودی، مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیجار دیروز، 15 مهرماه در بازدید خبرنگاران استان کردستان از مناطق محروم بیجار اظهار کرد: سپاه پیشرفت و آبادانی بعد از انجام مطالعاتی روستاهای محروم شهرستان بیجار را شناسایی کرد که دراین پروژه 40 روستا در چهار بخش و چهار دهستان ازجمله طغامین، سیلتان، سیاه منصور و بخشی از حوزه مرکزی در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: قورت دره درگذشته یکی از روستاهای بی امکانات در شهرستان بیجار بوده که اکنون برای آباد شدن با همکاری مردم و سپاه پاسداران، به نقطه دیگری برای ساخت‌وساز انتقال داده‌شده است.


مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیجار افزود: روستای قورت دره یکی از روستاهای صعب‌العبور بخش آغبلاغ طغامین است که با شروع بارش، رفت‌وآمد در این روستا مسدود می‌شود و مردم این روستا نمی‌توانستند محصولات کشاورزی و دامداری خود را به شهر ببرند و به فروش برسانند در این راستا، در سال 96 زمین‌های روستای جدید شناسایی و جابه‌جایی روستای قورت دره به نقطه دیگر انجام شد.
جابه‌جایی روستای قورت دره
وی عنوان کرد: خوشبختانه با همکاری ادارات سطح شهرستان کار جابه‌جایی کامل روستای قورت دره جهت جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر به اتمام رسیده و اهالی این روستا در نقطه جدید به برق و آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.
محمودی ذکر کرد: با توجه به مشکلات روستا قدیم، با همکاری ادارات خدمات رسان این شهرستان و باهمت اهالی این روستا به مدت 15 الی 18 ماه توانستیم روستای 35 خانواری را جابه‌جا کنیم، این اقدام موجب شده که زندگی مردم نسبت به گذشته بهتر شود و کوچ معکوس داشته باشیم.
وی با اشاره به نبود مدرسه روستای قورت دره، ذکر کرد: هماهنگی‌های لازم از بدو شروع به کار این روستا انجام‌شده و در حال حاضر آموزش‌وپرورش کانکس موقت را در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است و زمین فضای آموزشی مشخص‌شده و با پیگیری لازم در اولین فرصت ساخت مدرسه نیز آغاز می‌شود.
مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیجار افزود: در روستای قدیم قورت دره تنها یک خانواده چهار نفره به دلیل نبود هزینه ساخت‌وساز در این روستا مانده‌اند و متأسفانه فرزندانشان نیز ترک تحصیل‌کرده‌اند و به مدرسه کانکسی موقت نمی‌روند.
تحصیل 14 دانش‌آموز پایه‌های مختلف ابتدایی در یک کانکس
در ادامه نظام علی بدعی، معلم روستا قورت دره، به تحصیل 14 دانش‌آموز دوره ابتدایی این منطقه در داخل کانکس خبر داد و اظهار کرد: این دانش‌آموزان به‌صورت مختلط به دلیل نداشتن فضای آموزشی در داخل کانکس مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به عدم امکانات رفاهی در روستای قورت دره، عنوان کرد: زمینی برای احداث مدرسه مشخص‌شده اما تاکنون برای ساختن آن اقدامی نشده است امیدواریم به‌زودی مسئولین مکان آموزشی را در این روستا فراهم کنند.
این معلم روستای قورت دره، اعلام کرد: در آستانه شروع فصل سرما قرار داریم اما متأسفانه هیچ نوع سیستم گرمایشی در داخل کانکس وجود ندارد و این موضوع موجب نگرانی والدین شده است که امیدواریم قبل از سردی هوا، آموزش‌وپرورش و سپاه پاسداری امکانات را فراهم کنند.
وی افزود: کانکس فرسوده‌ای برای دانش‌آموزان فراهم‌شده که در زمان ایزوگام، سقف آن نیز شکسته شده است.


فاطمه کریمی، یکی از زنان ساکن روستای قورت دره می‌گوید: با همکاری سپاه پاسداران توانستیم خانه‌های قدیمی را رها کنیم و در یک نقطه دیگر خانه جدید را بسازیم البته تمام هزینه‌های ساخت‌وساز به عهده خودمان بوده است.
وی با اشاره به اینکه خانه‌های ساخته‌شده قبلاً زمین کشاورزی بوده است، اظهار کرد: در خانه‌های جدید از امکانات برق‌ و لوله‌کشی آب آشامیدنی سالم برخوردار هستیم و گفته‌شده که در چند ماه آینده در روستا گاز ‌کشی می‌شود اما بااین‌وجود بسیاری از ضروریات دیگر روستاییان تأمین نشده است.
کریمی از نبود مدرسه، مسجد، خانه بهداشت و دهیاری در روستای قورت دره خبر داد و گفت: متأسفانه مدرسه‌ای برای تحصیل فرزندانمان ساخته نشده و به‌تازگی کانکسی کهنه از معدن سرا برای تمام دانش‌آموزان این روستا آورده شده است.
در ادامه کژال، دختر 20 ساله در این روستا، می‌گوید: به دلیل نداشتن امکانات آموزشی در این روستا ترک تحصیل‌کرده‌ام اما خواهر و برادر 12 و 15 ساله‌ام برای ادامه تحصیل در حسین‌آباد مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: در روستا دختران به علت نبود مدرسه تا کلاس ششم ابتدایی بیشتر نمی‌توانند تحصیل کنند و خانواده‌ها به دلیل مشکلات فراوان دخترانشان را برای ادامه تحصیل راهی شهر نمی‌کنند.
در ادامه خبرنگاران استان از روستای علی سرخ بازدید به عمل آوردند و از نزدیک با مردم این روستا به گفت وگو پرداختند.
علی سرخ یکی از روستاهایی است که ساکنان آن مدت زیادی به علت نبود امکانات مجبور به ترک زادگاه خود شده بودند، اما اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه بیت‌المقدس، روح تازه‌ای در جان این روستای متروکه دمید و موجب بازگشت روستاییان به زادگاه خود شدند.
سرهنگ محمودی با اشاره به خالی از سکنه بودن این روستا به مدت 35 سال گفت: اهالی این روستا ساکن در شهرهای دیگر بودند و یا در اوایل ساخت‌وساز در چادر زندگی می‌کردند که اکنون خوشبختانه تعدادی از واحدهای آن ساخته‌شده است و 18 واحد دیگر مجوز ساخت‌وساز را دریافت کرده‌اند.
وی بیان کرد: روستای علی سرخ آخرین نقطه از کردستان است و بعدازاین روستا به آذربایجان غربی که 130 کیلومتر از شهرستان بیجار فاصله دارد، می‌رسد. در این راستا خدمات‌رسانی به این روستا بسیار مشکل است که به همت اهالی این منطقه آبادسازی رو به رشد است.
مهاجرت معکوس 12 خانوار روستای علی سرخ
محمودی عنوان کرد: با ایجاد نقشه جابه‌جایی روستای علی سرخ تاکنون 12 خانوار که ساکن شهرهای بزرگ هستند با ساخت واحدهای مسکونی به کمک قرارگاه پیشرفت و آبادانی اقدام به مهاجرت معکوس کرده‌اند.


وی بیان کرد: امیدواریم در آینده نه‌چندان دور تمامی امکانات اولیه زندگی در روستای جدید علی سرخ جهت رفاه حال ساکنان فراهم شود.
یکی از ساکنان روستای علی سرخ، که چندین سال در قزوین زندگی می‌کردند به همراه خانواده خود به روستا برگشته‌اند، وی دراین‌باره گفت: این روستا به مدت 35 سال خالی از سکنه بوده که به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار 12 خانوار از اهالی این روستا که در استان‌ها و شهرستان‌های مجاور زندگی ‌می‌کردند به این روستا برگشته‌اند و در حال ساخت‌وساز هستند.
وی افزود: خوشبختانه با همکاری سپاه برق‌کشی در این روستا انجام‌شده و تا 20 روز آینده آب آشامیدنی سالم قابل‌استفاده است، امیدواریم با کمک سایر اداره در راستای عمران و آبادانی این روستا اعتباراتی تخصیص داده شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۱۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی

ایسنا/خراسان جنوبی خرو روستایی ییلاقی از توابع بخش مرکزی شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی است که در فاصله ۲۵ کیلومتری طبس و ۲۹۷ کیلومتری بیرجند (مرکز استان) واقع شده است.

روستای خرو به واسطه نزدیکی به طبس و جاده مناسب و آسفالته در روزهای تعطیل و بخصوص ایام نوروز و تابستان پذیرای مردم طبس و مسافرین است

این روستا که طبسی ها آن را "خور" مینامند، در میان گردشگران غیرمحلی برای نزدیکی اش به چشمه آب گرم مرتضی علی مشهور است. 

برای رسیدن به خرو باید از کنار سد نهرین عبور کنیم، تا به روستای خرو برسیم. خَرو سرو کهنسالی دارد با ارتفاع حدود ۲۵ متر که عمر آن بیش از هزار سال تخمین زده می‌شود. این درخت به عنوان اثر ملی شناخته شده است. قلعه خرو از دیگر دیدنی های این روستاست.

این قلعه یادگار دوران صفوی است. معماری آن از قلوه سنگ است و قلعه بر بالای تپه‌ای با افق دید وسیع از خرو علیا و خرو سفلی قرار دارد. این قلعه دفاعی اندازه اش ۱۸ در ۲۱ متر و پهنای دیوارهایش به ۲ متر می‌رسد و در هر چهار گوشه آن برجی برای دیده‌بانی وجود دارد. این قلعه در فهرست آثار ملی ثبت شده است و به قلعه اسماعیلیه شهرت دارد.

روستای خرو دارای دو قسمت بالا و پایین ( خرو علیا و سفلی) می باشد. اکثر مردم در خرو علیا سکونت دارند. به محظ ورود به میدان ورودی روستا، دو درخت سرو تنومند و زیبا خودنمایی می کنند که گمان می رود عمر هر یک بیش از هزار سال باشد.

در این روستا دو اردوگاه و یا به عبارتی باغ با امکانات رفاهی وجود دارد که با هماهنگی قبلی می توان از امکانات آن استفاده نمود. همچنین در کنار میدان ورودی روستا، کوهی است دارای شیب نسبتا ملایم که در روی آن قلعه ای تاریخی قرار دارد.

گفته می شود روستای خرو در فصولی از سال محل سکونت خوانین و حاکمین طبس بوده و این قلعه به احتمال زیاد نقش حفاظت از آنان را در هنگام خطر به عهده داشته است. هم چنین در روستای خرو یک پیست یا مسیر مخصوص کوهنوردی وجود دارد که با تابلوها و خطوطی مسیر را به علاقمندان نشان می دهد.

این روستا محل گردهمایی و آغاز صعود علاقمندانی است که قصد صعود به رشته کوه شتری طبس که بلند ترین قلل طبس در آن قرار دارد، می باشد. همچنین به فاصله نزدیکی از این روستا دو آبادی کوچک که به واقع دو باغ هستند وجود دارند که به آبرو و بیوک معروفند و هر دو نقاطی زیبا می باشند. همچنین راه آب گرم مرتضی علی و طاق شاه عباس که هر دو از نقاط دیدنی و گردشگری طبس هستند نیز از میان این روستا می گذرد.

چشمه آبگرم مرتضی علی

چشمه آبگرم مرتضی علی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی شهرستان طبس است. این چشمه جوشان با دو نوع آب گرم و سرد در کنار هم در دل کویر یکی از پدیده‌های نادر در کشور است که غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند. تفاوت دمای آبگرم و سرد گاهی به ۱۰ درجه هم می‌رسد.

بالاتر از این چشمه، دره تنگی وجود دارد که در آن طاق شاه عباسی بنا شده است. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می‌دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قطعی آب ۵ روستای لرستان کمتر از ۲۴ ساعت حل شد
  • سارقان سابقه‌دار در بیجار دستگیر شد
  • مشارکت مردم در تولید زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی کشور است
  • روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی
  • پیشرفت ۴۵ درصدی طرح آبرسانی به ۲۴ روستای شهرستان فریدونشهر
  • جشن سنتی "گم تلا" در روستای تاریخی استان یزد (+عکس)
  • بررسی مسائل و مشکلات روستای دریاس در بازدید مسئولان مهاباد
  • شکوفایی اقتصاد روستاهای خدابنده با ایجاد خانه های بوم گردی
  • سیل راه ارتباطی ۲۰ روستا در دلفان را مسدود کرد
  • سفره‌های ساده ضیافت در روستای اردیب خوروبیابانک