Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-18@09:13:06 GMT

زنان در رقابت با مردان در بازار اشتغال

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۱۴۷۳

زنان در رقابت با مردان در بازار اشتغال

خبرگزاری میزان- اشتغال زنان هنوز در بسیاری از نقاط جهان یک چالش به شمار می‌رود. این در حالی است که در بسیاری از کشور‌ها فاصله آمار زنان با مردان شاغل به سرعت در حال کاهش است. تاریخ انتشار: 14:51 - 16 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۶۸۵۸

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، اکنون در سراسر دنیا از جمله ایران شرایط بهتری جهت اشتغال زنان فراهم شده است، موقعیت‌های شغلی بیشتر شده و زمینه‌های کاری متنوعی نیز به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان راحت‌تر استخدام می‌شوند و راحت‎تر به مشاغل مورد دلخواه خود دست می‎یابند.

نکته مهم این است که هم اکنون در برخی از نقاط جهان فاصله زیاد بین آمار مردان شاغل با زنان شاغل در حال کم شدن است. هر چند این کم شدن به معنای مساوی شدن آمار نیست. البته هنوز مسائلی همچون تبعیض در پرداخت حقوق و اولویت قرار دادن مردان جز چالش‌های اشتغال زنان به شمار می‌رود، اما آنچه که به نظر می‌رسد شرایط کاری در بسیاری از کشور‌ها بهبود یافته و در برخی دیگر از کشور‌ها نیز به حد عالی رسیده است.
حد عالی در این کشور‌ها یعنی چه؟ یعنی اینکه بهترین شرایط برای زنان شاغل فراهم است، دستمزد برابری با مردان دارند و در استخدام نیروی مورد نیاز در اکثریت شغل‌ها جنسیت مهم نیست. همچنین ایده آل‌ترین شرایط برای زنانی که فرزندآوری می‌کنند وجود دارد، از تسهیلات و امکانات اختصاص یافته از سوی ارگان‌های مختلف گرفته تا ده‌ها امکانات و شرایط دیگر برای فرزند تازه متولد شده. این یک شرایط شغلی رویایی برای هر زنی است، رویایی که برای بسیاری از زنان شاغل در سراسر دنیا دست نیافتنی به نظر می‌رسد.
بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پروژه توانمندسازی زنان در بسیاری از مهارت‌های شغلی به طور جدی در برخی از کشور‌های دنیا به صورت جدی دنبال می‌شود.

به هر حال، بر اساس آنچه که این سازمان ارائه داده ایسلند بهترین کشور جهان برای کار کردن زنان است.

هرچند اگر به ۹ رتبه بعدی جدول نگاه بیندازید به غیر از یک مورد هیچ کشوری به غیر از کشور‌های اروپایی را نمی‌بینید. سوئد، نیوزلند، اسلوونی، نروژ، لوکزامبورگ، دانمارک، لهستان، فنلاند و بلژیک در رتبه‌های بعدی جای گرفته اند. در واقع این کشور‌ها بهترین نقاط جهان برای زنان شاغل محسوب می‌شوند.

همانطور که در سطور پیشین ذکر شد در تعدادی از کشور‌های جهان آمار مردان و زنان شاغل فاصله زیادی با هم ندارد، اما همچنان به دلیل نیاز‌های اجتماعی و دیگر شرایط حاکم بر زندگی افراد این مردان هستند که بیشتر سر کار می‌روند و بیشتر موقعیت‌های شغلی را به دست می‌آورند. در کشور‌هایی که فاصله اشتغال زنان و مردان کم شده مولفه‌هایی رعایت شده است.

در رابطه با مساله اشتغال زنان در سراسر جهان باید به این نکات توجه داشت:

*در اکثر کشور‌ها مردان بیشتر از زنان تمایل دارند در بازار‌های کار استخدام شوند.

*در سراسر جهان، مشارکت نیروی کار در میان زنان در سن کار به میزان قابل توجهی در قرن گذشته افزایش یافته است.

*در برخی از نقاط جهان، افزایش تاریخی مشارکت نیروی کار زنان در سال‌های اخیر کاهش یافته و حتی با رکورد مواجه شده است.

*زنان در سراسر جهان مقدار قابل توجهی از زمان را به فعالیت‌هایی اختصاص می‎دهند که معمولاً به عنوان "فعالیت‌های اقتصادی" ثبت نمی‌شوند. از این رو، مشارکت زنان در بازار‌های کار وقتی افزایش می‌یابد که فعالیت ثبت شده‌ای داشته باشند که برای آن حق بیمه رد می‌شود.

مشارکت نیروی کار زنان در برخی از فقیرترین و ثروتمندترین کشور‌های جهان بالا است. در واقع بنا به دلایل متعددی کشور‌های ثروتمند و فقیر هر دو بالاترین میزان مشارکت زنان در بازار کار را دارند. اما باید بررسی کرد که این مشارکت چگونه است. مشارکت در بازار کار کشور‌های ثروتمند از سوی زنان یعنی شرایطی عالی و تمام عیار که در چند سطر پیش به صورت مختصر به آن اشاره شد. اما شرایط کاری زنان در کشور‌های فقیر بسیار اسف بار است. آن‌ها با بیشترین ساعات کار کمترین دستمزد را دریافت می‌کند و هیچ امکاناتی برای آن‌ها وجود ندارد. با اینکه نرخ زنان شاغل در کشور‌های فقیر آفریقایی بسیار بالاست، اما اصولا چیزی به نام ثبات شغلی وجود ندارد. فراهم آوردن بهترین شرایط جهت زایمان زنان شاغل هم در اکثر موارد معنایی ندارد.

از نظر تغییرات در طول زمان، امروز میزان مشارکت نیروی کار زنان بالاتر از سه دهه قبل است.

البته برخی از کشور‌ها داده‌های نامشخصی در رابطه با میزان اشتغال زنان در بازار کار دارند بنابراین آمار‌هایی که در رابطه با نرخ اشتغال زنان ارائه می‌شود دقیق نیست. با وجود این نقص بزرگ گزارش توسعه جهانی تخمین می‌زند که در دوره سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۸، نرخ جهانی مشارکت نیروی کار زنان از ۵۰.۲ به ۵۱.۸ درصد افزایش یافته است، در حالی که نرخ اشتغال مردان از ۸۲.۰ به ۷۷.۷ رسیده است؛ بنابراین فاصله جنسیتی از ۳۲ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۲۶ درصد در سال ۲۰۰۸ کاهش یافته است. اما همانطور که ذکر شد آمار کنونی نامشخص است چرا که کشور‌های زیادی داده‌های دقیقی در این رابطه ندارند.

نکته دیگری که در رابطه با اشتغال زنان وجود دارد این است که در کشور‌های پیشرفته و مرفه نرخ اشتغال زنان پا به سن گذاشته و یا بالای ۵۰ سال قابل توجه است این در حالی است که در کشور‌های در حال توسعه آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که تعداد افراد زیر ۲۱ سال و حتی زیر قانونی در بازار کار قابل توجه است. این را باید مد نظر داشت که نیروی کار بسیاری از کشور‌های فقیر غیرقانونی است، بدان معنا که کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال به کار مشغول می‎شوند.

موانع اجتماعی مؤثر بر عرضه نیروی کار زنان در زمینه‌های مختلف متفاوت عمل می‌کنند. به ویژه، سطح درآمد و متغیر‌های کلان اقتصادی نقش مهمی دارند. به هر حال بازار کار زنان در سراسر جهان اکنون با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است. زنان بیشتر کار می‌کنند و بیشتر مشارکت دارند، هر چند این وضعیت در برخی از نقاط جهان با وضعیت اسف باری روبرو است.

منبع: جام جم آنلاین
انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مردان زنان اشتغال شغل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۱۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان

برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یوان‌دی‌پی) اعلام کرده است که به‌رغم چالش‌های بزرگ و محدودیت‌ها در برابر کار زنان در افغانستان، اما تجارت‌های زیر مالکیت و اداره آن‌ها در کشور به‌عنوان پایه‌های اساسی ثبات اقتصادی عمل می‌کند.

این تحقیق فعالیت زنان افغان در بخش تجارت را طی سه سال گذشته مورد ارزیابی قرار داده است.

کانی ویگناراجا، مدیر منطقه‌ای برنامه انکشافی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه در این مورد گفته است: زنان کارآفرین در سخت‌ترین شرایط، جسارت و تدبیر باورنکردنی از خود نشان داده‌اند.

براساس این گزارش، تبعیض و محدودیت‌های کاری فرا راه زنان کارآفرین افغان و همچنان سیستم مالی به‌شدت ضعیف، ۴۱ درصد از بیش از سه هزار زن مورد بررسی را مجبور به بدهکاری کرده است.

حدود سه چهارم پاسخ‌دهندگان هم گفته‌اند که با محدودیت‌های شدید حرکتی، از جمله عدم امکان سفر حتی به بازارهای محلی بدون محرم روبه‌رو هستند.

بربنیاد تحقیق یوان‌دی‌پی، تنها پنج درصد از زنان کارآفرین در افغانستان از طریق بانک‌ها یا موسسات مالی کوچک وام دریافت کرده‌اند.

طبق یافته‌های این تحقیق، در مجموع ۱۵.۸ میلیون افغان در ناامنی غذایی قرار دارند و نرخ اشتغال زنان نیز به شش درصد رسیده است.

به گفته یوان‌دی‌پی، این نهاد در همکاری با شرکای خود از ۷۵ هزار کسب‌وکار کوچک در افغاستان حمایت و در مجموع برای ۹۰۰ هزار تن فرصت‌های شغلی ایجاد کرده است.

استفان رودریکس، نماینده یوان‌دی‌پی در افغانستان گفته است: زنان مدت‌هاست که نیروی محرک رفاه خانواده‌ها در افغانستان بوده و نقش مهمی در حفظ اقتصاد محلی بازی می‌کنند.

وی تاکید کرده است که این نهاد سرمایه‌گذاری روی زنان را افزایش خواهد داد.

گفتنی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، این گروه زنان را از کار در دفاتر دولتی و خصوصی و نیز کار با موسسات بین‌المللی ممنوع کرده است.

این اقدام طالبان زنانی را که نان‌آور خانواده‌های‌شان هستند، با چالش‌ روبه‌رو کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • صعود ۵ تیرانداز به مرحله دوم تفنگ سه وضعیت زنان و مردان
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه
  • عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • زنان مریخی مردان ونوسی یا یک تفاوت‌ شخصیتی ساده؟!