Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد مهدی گویا گفت: برنامه حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی به عنوان اولویت اصلی برنامه های پیشگیری و کنترل و حذف بیماری قابل پیشگیری و کنترل و حذف با واکسن از سال 1380 در کشور آغاز شد.

واکسیناسیون 33 میلیون نفر در یک ماه

وی افزود: این تصمیم یکی از بزرگترین عملیات های بهداشتی تاریخ بهداشتی کشور بود که نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ جهان بی سابقه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین ترتیب واکسیناسیون 33 میلیون کودک 9 ماهه تا افراد 25 ساله ظرف مدت تنها یک ماه انجام شد.

وی ادامه داد: چندین کشور دنیا از جمله برزیل و چین خواسته بودند به چنین اقدامی دست بزنند ولی موفق نشده بودند ولی در ایران طبق یک برنامه ریزی دقیق با همکاری سایر دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها این عملیات بزرگ در دی ماه سال 82 با موفقیت 99 درصدی به پایان رسید.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: قرار بود جشن بزرگ این برنامه در سراسر کشور برگزار شود که متاسفانه فاجعه زلزله بم رخ داد و شیرینی این دستاورد بزرگ را به غمی بزرگ تبدیل کرد.

وی گفت: در آن مقطع زحمات هزاران نیروی بهداشتی به فراموشی سپرده شد ولی برنامه متوقف نشد و حمایت همه جانبه مسؤولان عالیرتبه کشور به ویژه مقام معظم رهبری از برنامه، نقش اول را در توفیق آن داشت. نیروی مقاومت بسیج، وزارت آموزش و پرورش، استانداری ها، فرمانداریها، هلال احمر و سایر ارگان ها در این پیروزی بزرگ سهیم بودند.

100 تا 200 مورد سرخک با منشاء خارجی

گویا با اشاره به این که برای جهان باور کردنی نبود که 33 میلیون نفر ظرف مدت یک ماه واکسینه شوند، ادامه داد: پس از این تاریخ موارد ابتلا به سرخک هر ساله بین 100 تا 200 مورد در کشور ثبت می شد که بخش قابل توجهی از این موارد را هم مبتلایان ساکنین کشورهای همسایه و اتباع غیرایرانی تشکیل می‌دادند.

وی افزود: چاره ای نبود جز آن که به صورت محلی و موضعی به هر موردی حتی طغیان های بسیار کوچکِ این بیماری به سرعت واکنش نشان داده شود تا بتوان گواهینامه حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی را دریافت کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: خوشبختانه از سه سال قبل تاکنون موردی از این دو بیماری با منشاء داخلی در کشورخ نداده است. با ارائه اسناد لازم به سازمان بهداشت جهانی گواهینامه حذف این دو بیماری هفته گذشته توسط این سازمان به جمهوری اسلامی ایران اعطا شد.

وی این افتخار را بسیار بزرگ دانست و گفت: هنوز همه چیز تمام نشده است زیرا حفظ و نگهداری این دستاورد عظیم به مراتب دشوارتر از آن چیزی است که تاکنون حاصل شده است.

گویا افزود: هستند کشورهایی که این گواهینامه را دریافت کرده اند ولی دوباره این بیماری در کشورشان شعله ور شده است. بنابراین نباید هرگز دچار خوش باوری شد. حذف سرخک وقتی ارزشمند است که پایداری و ثبات آن با مراقبت های ویژه تضمین شود.

90 هزار مورد سرخک طی 6 ماه در اروپا

وی گفت: ظرف 6 ماه اول سال جاری میلادی در اروپا 90 هزار مورد از این بیماری در کشورهای مختلف ثبت شده و کشورهایی مثل انگلستان، جمهوری چک، یونان و آلبانی اعتبار گواهینامه ای که پیش از این دریافت کرده بودند را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: بیماری سرخک دوباره در منطقه مدیترانه شرقی که کشور ما هم جزو آن است شعله ور شده است و تنها سه کشور بحرین، عمان وایران از این قاعده مستنثنی هستند. البته این دو کشور جمعیت بسیار محدودی داشته و تفاوت های عمده ای بین آنها و ایران وجود دارد.

وی ارزش آنچه در ایران به دست آمده است را فراتر از همه این کشورها دانست و گفت: در شرایطی که هیچیک از کشورهای همسایه ما نتوانسته اند حتی در حد محدود بیماری را کنترل کنند همه نظام سلامت ایران بسیج شدند تا از این دستاورد ارزشمند تا جایی که می توانند محافظت کنند.

150 هزار مبتلا به سرخک پیش از انقلاب

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در ادامه با اشاره به وضعیت سرخک در کشور پیش از انقلاب، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سالیانه حدود 150 هزار کودک ایرانی مبتلا به سرخک می شدند و حدود 10 هزار نفر از آنان جان خود را از دست می‌دادند.

وی افزود: در سال 1363 برنامه گسترش واکسیناسیون کشور به صورت سراسری همراه با گسترش سایر فعالیت های بهداشتی از جمله توسعه خانه های بهداشت و تربیت بهورزان آغاز به کار کرد و این برنامه به سرعت جای خود را به عنوان یک اولویت مهم بهداشتی در بین برنامه ها باز کرد.

گویا رسیدن تعداد مبتلایان به سرخک از 150 هزار مورد در پیش از انقلاب به 11 هزار مورد تا سال 1382 و سپس ریشه کنی آن در سال های اخیر را یکی از کم نظیرترین دستاوردهای کشور در حوزه سلامت برشمرد و گفت: در آستانه پیروی انقلاب اسلامی ریشه کنی آبله محقق شده بود و به دنبال آن حذف کزاز نوزادی و ریشه کنی فلج اطفال به عنوان دو اولویت مهم برنامه سلامت کشور آغاز شد.

وی گفت: سال 1379 دیگر موردی از بیماری فلج اطفال مشاهده نشد و کزاز نوزادی نیز در کشور به صفر نزدیک شد و تاکنون نیز آنچه به دست آمده است را به عنوان یک افتخار کشوری توانسته ایم حفظ و نگهداری کنیم.

انتهای پیام/

20 / 20 حذف سرخک حفظ دستاورد حذف سرخک رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت محمد مهدی گویا برنامه حذف سرخک سندروم سرخجه مادرزادی پیشگیری و کنترل و حذف بیماری قابل پیشگیری واکسیناسیون 33 میلیون نفر در

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: حذف سرخک رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت برنامه حذف سرخک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۲۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۹۶ هزار واکسیناسیون رایگان دام سبک و سنگین در خوشاب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خوشاب گفت:تیم های بهداشت و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دامی شهرستان متشکل از ۸ نیروی فنی دامپزشکی بخش دولتی وخصوصی است که طبق دستورالعمل ابلاغی وطی پیش بینی که سازمان دامپزشکی کشوربرای شهرستان در نظر می‌گیرد.

محمود ترخاصی افزود: اقدام به واکسیناسیون دام‌ها در جهت حمایت از تولید و تامین امنیت غذایی می‌نمایند؛ و این عملیات فنی سخت در کل ایام سال ادامه دارد و نیروی‌های مایه کوب شاغل در این بخش در معرض بیشترین خطرات از لحاظ ابتلاء به بیماری‌های مهلکی، چون تب مالت یا مشکلات ستون فقرات هستند. 

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: برآیند عملکرد واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی شهرستان در سال ۱۴۰۲ واکسینه کردن ۲۹۶ هزار و ۵۵۲ راس دام سبک وسنگین با اهداف کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیردار دامی مانند تب برفکی، آبله، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، لامپی اسکین و کنترل بیماری‌های مشترک بین دام و انسان مانند تب مالت، هاری است.

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ هزار واکسیناسیون رایگان دام سبک و سنگین در خوشاب
  • واکسیناسیون بیش از یک میلیون رأس دام در زنجان
  • واکسیناسیون ۱۵۲ هزار راس دام علیه بیماری طاعون در کرمان
  • واکسیناسیون یک میلیون و ۵۳۴ هزار رأس دام علیه تب برفکی در زنجان
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • واکسیناسیون رایگان بیش از ۴۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مه ولات
  • آغاز طرح واکسیناسیون بیماری طاعون
  • آغاز واکسیناسیون طاعون نشخوار کنندگان کوچک در بم
  • اجرای طرح واکسیناسیون آبله دام سبک در روستا‌های قم
  • واکسیناسیون ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک روستایی در لرستان